مطلب پیشنهادی :
ad
+
سبک زندگی

جواب فعالیت های درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۹۱ تا ۹۷

گام به گام پاسخ و حل پرسش فعالیت های صفحه 91 ، 92 ، 95 ، 96 و 97 درس 12 دوازدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم

جواب فعالیت های درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای ؛ در این نوشته به پاسخ و جواب گفت و گوی کلاسی های صفحه ۹۱ و ۹۲ و ۹۵ ، فعالیت گروهی و عکس و مکث صفحه ۹۶ ، فعالیت در خانه صفحه ۹۷ درس ۱۲ دوازدهم مخاطب خاص کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

درس قبلی: جواب فعالیت های درس یازدهم تفکر و سواد رسانه ای

جواب فعالیت های درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای
جواب فعالیت های درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۹۱ درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای

دربارۀ پرسش های زیر گفت و گو کنید.

۱- چرا مخاطبان مختلف از رسانه های مختلفی استفاده می کنند؟ با مثال توضح دهید.

پاسخ: چون سلیقه، علاقه ، جنس، اطلاعات، شغل و سن با هم متفاوت است.

۲- آیا همۀ مخاطبان از محتوای یک رسانه برداشت های مشابهی دارند؟

پاسخ: خیر برداشت ها ممکن است تفاوت باشد.

۳- این برداشت ها به چه عواملی بستگی دارد؟

پاسخ: این برداشت ها عمده به عواملی مثل تفکر و فکر و نوع دیدگاه مخاطبان بستگی دارد که علاوه بر این ها،حرف ها و سخنان دیگران نیز در برداشت ها بستگی دارد.

۴- آیا سرعت پذیرش و همراهی در میان تمام مخاطبان مانند یکدیگر است؟ چرا آری، چرا خیر؟

پاسخ: خیر سن و سال ویا میزان درک موضوعات مختلف در مخاطبان متفاوت از یکدیگر است.

پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه ۹۲ درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای

فیلم «فوتبالی» را ببینید. این فیلم دربارۀ ده گل برتر جام جهانی است. به نظر شما:

– این ده گل چگونه انتخاب شده است ؟

پاسخ: یک عده از افراد با مشورت گل‌ها را انتخاب کرده اند.

– چه کسانی اینها را انتخاب کرده‌اند؟

پاسخ: افرادی مانند کارشناسان فوتبال، فیفا، نظر سنجی از مردم و …

– معیارهای آنها برای انتخاب این گل‌ها چه بوده است؟

پاسخ: با دیدن فیلم درهر مورد علت انتخاب گفته می شود مثلا تفاوت های فردی، یک فرد کمتر شناخته شده یا کم سن و سال، زاویه ی شوت، دقیقه نود، مهم بودن گل، به دلیل اینکه باعث صعود به مرحله بالاتر یا قهرمانی شده است، یا از لحاظ سیاسی هم مهم باشد، به دوازه بان خوبی گل زده شده باشد، یا اینکه به یک تیم قوی گل زده شده باشد.

– آیا اگر قرار بود شما ده گل برتر جام‌های جهانی را انتخاب کنید، همین گل‌ها را انتخاب می‌کردید؟

پاسخ: بر عهده دانش آموز می باشد.

– یک فیلم سینمایی، مجموعۀ تلویزیونی یا بازی ویدئویی که بیش از همه به آن علاقه دارید را نام ببرید و دلیل انتخاب خود را توضیح دهید.

پاسخ: بر عهده دانش آموز می باشد.

– فیلم «تفاوت مخاطبان با یکدیگر» را ببینید.

– دلایل تفاوت مخاطبان با یکدیگر چیست؟

پاسخ: بر اساس آنچه در فیلم آمده است: تجربه زیستن، فرهنگ و سن و جنسیت

– آیا دلیل دیگری وجود دارد که در فیلم به آن اشاره نشده است؟

پاسخ: شرایط خانواده ای که در آن تربیت می شوند، فقیر یا پولدار بودن خانواده اش یا خودش، میزان ارتباط شخص با افراد مختلف در جامعه و …

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۹۵ درس ۱۲ تفکر و سواد رسانه ای

آزمایش‌های متعدّدی در دنیا انجام شده و چگونگی رویارویی مخاطبان با تغییرات، نوآوری‌ها و پیام‌های جدید رسانه‌ای بررسی شده است. تقریباً در تمامی این مطالعات از میزان استقبال و پذیرش مخاطبان، نتیجه‌ای شبیه نمودار زیر به دست آمده است.

– این نمودار را با ذکر مثالی دربارۀ تغییرات، نوآوری‌ها و پیام‌های رسانه‌ای تحلیل کنید.

پاسخ: به طور مثال تلفن های هوشمند که اکنون از نیمه راه عبور کرده اند. در ابندا روی چندان خوشی به آن ها نشان داده نشد، اما اکنون می بینیم که بسیاری از افراد کوچک و بزرگ در حال استفاده از آن هستند.

– یادتان باشد که مخاطبان در برابر پیام‌های متفاوت، برخوردهای متفاوتی دارند؛ یعنی این گونه نیست که یک نفر همیشه و نسبت به هر پیامی مثلاً در گروه پیشروان یا در گروه دیرباوران باشد؛ بلکه استقبال هرکس نسبت به برخی تغییرات، کمتر و نسبت به برخی بیشتر است. با این تذکّر، در مورد شخصِ خودتان تحلیل کنید که نسبت به چه مواردی پیشرو و نسبت به چه مواردی دیرباور هستید.

پاسخ: بیشتر جوانان امروز نسبت به استفاده از تکنولوژی جدید رسانه ای مانند سربند واقعیت مجازی از پیشروان هستند، اما ممکن است به سایر موضوعات دیرباور باشند.

– آیا پیشرو بودن در پذیرش نوآوری‌های رسانه‌ای همیشه مثبت است؟ چرا؟

پاسخ: خیر؛ پیشرو بودن از ریسک بالایی برخوردار است، چرا که نوآوری ممکن است با شکست مواجه شود.

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۹۵ درس ۱۲ تفکر و سواد رسانه ای

حل فعالیت گروهی صفحه ۹۶ درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای

فرض کنید قرار است یک تولید رسانه‌ای انجام دهید. با توجّه به تفاوت شدید بین مخاطبان، چگونه مخاطب مورد نظر را مشخّص می‌کنید؟ نتایج بررسی گروه را به کلاس ارائه کنید.

فیلم «شناسایی مخاطب» توضیحاتی در این باره به شما داده است؛ آن را مشاهده کنید.

حل فعالیت گروهی صفحه ۹۶ درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای

پاسخ: در تصویر این فعالیت گروهی مشاهده می کنید که حجم زیادی از پیام های مختلف (با توجه به خطوط افقی و عمودی بر روی آن دو شخص در تصویر) را هر روز مخاطبان دریافت می کنند و نداشتن سواد رسانه ای کافی و درست موجب سردرگمی آن ها می شود، که این امر سبب ایجاد اختلاف میان برداشت ها و ذهنیات آنها می شود.

جواب عکس و مکث صفحه ۹۶ درس ۱۲ تفکر و سواد رسانه ای

در عکس و مکث صفحه ۹۶ درس دوازدهم تفکر دهم تصویر بالا را مشاهده می کنید که در زیر قصد داریم پیام این تصویر را شرح دهیم:

جواب عکس و مکث صفحه ۹۶ درس ۱۲ تفکر و سواد رسانه ای

پاسخ: در اینجا ما می توانیم برداشت مخاطبان از یک پیام را مشاهده کنیم، به طوری که هر یک از آنها به نوبه خود در مورد آن چیزی که در مقابلشان می باشد برداشت خودش را کرده است و یکی عدد 9 و دیگری عدد 6 را می بیند.

پاسخ فعالیت در خانه صفحه ۹۷ درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای

در یک روز تعطیل، یک برنامۀ تلویزیونی را به همراه خانوادۀ خود مشاهده، و آن را از دید مخاطب شناسی در چارچوب زیر، تحلیل کنید.

نکته: ما در اینجا برنامه تلویزیونی فرصت برابر را در نظر گرفته ایم. شما می توانید برای خود یک برنامه دیگر را در نظر بگیرید و مانند ما به سوالات زیر درباره آن برنامه پاسخ دهید.

– برای چه نوع مخاطبی (بر حسب سن، جنسیت، تحصیلات، زمینه‌های قومی، شغل، ارزش‌ها، نگرش‌ها، علاقه‌مندی‌ها و …) ساخته و برنامه‌ریزی شده است؟

پاسخ: این برنامه برای داوطلبان و علاقمندان کنکور ساخته شده است.

– چه زمانی پخش می‌شود؟ این زمان با چه نوع مخاطبی متناسب است؟

پاسخ: عصرها از شبکه آموزش که متناسب با زمان خالی کارمندان و دانش آموزان است.

– مخاطبان دربارۀ آن چگونه فکر می‌کنند؟

پاسخ: از استقبالی در حد متوسط برخوردار است.

– چه مخاطبانی در برابر پیام‌های آن مقاومت زیاد می‌کنند و چه مخاطبانی، سریع آنها را می‌پذیرند؟

پاسخ: دانش آموزان مقاومت می کنند و والدین سریعتر می پذیرند.

درس بعدی: جواب فعالیت های درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های درس 12 دوازدهم دروازه بانی خبر بزرگ کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هفت =