پاسخ فعالیت های درس 22 تفکر و سواد رسانه ای دهم ؛ اخلاق رسانه ای
جواب و حل گفت و گوی کلاسی صفحه 167 ، فعالیت گروهی صفحه 168 ، عکس و مکث صفحه 171 و فعالیت در خانه صفحه 172 درس ۲۲ بیست و دوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم
پاسخ فعالیت های درس 22 بیست و دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات فعالیت گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۶۷ ، فعالیت گروهی صفحه ۱۶۸ ، تحلیل ، مفهوم و بررسی عکس و مکث صفحه ۱۷۱ و فعالیت در خانه صفحه ۱۷۲ درس ۲۲ بیست و دوم اخلاق رسانه ای کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: پاسخ فعالیت های درس 21 تفکر و سواد رسانه ای دهم

پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۶۷ درس ۲۲ تفکر و سواد رسانه ای دهم
در جواب گفت و گوی کلاسی و جدول صفحه 167 درس 22 بیست و دو کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم مواردی مطرح شده است که در زیر به پاسخ آنها پرداخته ایم.
ابتدا به طور فردی مشخص کنید که رعایت هر یک از گزاره های اخلاقی بر عهده کدام گروه نام برده در جدول ذیل است؟ شما می توانید یک گروه یا هر دو گروه را علامت بزنید.
سپس در کلاس برداشت خود را از هر گزاره و مصداق آن با دیگران در میان بگذارید.
آیا تفاوتی بین دیدگاه ها وجود دارد؟ در صورت پاسخ مثبت این تفاوت ناشی از چیست؟
پاسخ: بله وجود دارد، زیرا ممکن است با توجه به میزان رعایت اخلاق و سبک زندگی توسط افراد مختلف، پاسخ ها کمی متفاوت باشد.
ردیف | گزارههای اخلاقی | رسانههای جمعی | شما |
---|---|---|---|
۱ | دارا بودن احساس مسئولیت اجتماعی و رعایت مصالح عموم | ✔ | |
۲ | توجّه به حق مردم در دستیابی به اطلاعات سازنده و مفید | ✔ | |
۳ | رعایت جنبه های ادب و احترام در تولید پیام | ✔ | |
۴ | حق مداری و شجاعت در نقل واقعیت ها | ✔ | ✔ |
۵ | خودداری از تحریف پیام (با هدف تغییر محتوا و ماهیت آن) به خصوص در خبر | ✔ | |
۶ | توجّه به اعتبار منبع فرستنده پیام | ✔ | ✔ |
۷ | خودداری از مکر و خدعه در تولید پیام | ✔ | ✔ |
۸ | حفظ حریم خصوصی فرد و حرمت جامعه | ✔ | |
۹ | انتقاد بی طرفانه از تولیدات رسانه ای با روش اخلاقی | ✔ | |
۱۰ | پرهیز از هرگونه عمل خارج از چارچوب ارزش های دینی و انسانی | ✔ | |
۱۱ | ترغیب به خیر و خوبی و بازداری از شر و بدی | ✔ | |
۱۲ | توجه به آثار و پیامد تولید و انتشار پیام | ✔ | |
۱۳ | پرهیز از شایعه سازی و شایعه پراکنی | ✔ | ✔ |
۱۴ | عدم پیروی از حدس و گمان، اخبار مشکوک و نقل قول های غیر مستدل | ✔ | |
۱۵ | پرهیز از باز نشر پیام بدون بررسی صحت و اعتبار آن | ✔ |
جواب فعالیت گروهی صفحه ۱۶۸ درس بیست و دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم
در پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه 168 درس 22 بیست و دو کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم سوالاتی مطرح شده است که در زیر به پاسخ آنها پرداخته ایم.
آیا می توانید مصداق برخی از بی اخلاقی ها را در فضای رسانه ای نام ببرید؟ (پاسخ هر مورد را روبروی آن با رنگ آبی نوشته ایم)
- تهمت در خبرها
- غیبت در شبکه های اجتماعی
- دروغ در همه رسانه ها
- توهین در برنامه های تلویزیونی
- سرگرمی های بیهوده در برنامه های تلویزیونی
- نگاه حرام در فیلم های هالیوودی
- شایعه پراکنی در خبرها
آیا می توانید برای امر به معروف و نهی از منکر در فضای رسانه ای چند مثال بزنید؟
پاسخ: بله در برنامه تلویزیونی این مورد بسیار مشهود است، مثلا برنامه سمت خدا و برنامه های شبکه قرآن و …
برای معاشرت در فضای مجازی کدام آداب و قوانین اخلاقی و اجتماعی را باید رعایت کرد؟
پاسخ: 1) هر چیزی را فوری share نکنید (به اشتراک نگذارید)
2) هر چیزی را هر جایی پست نکنید!
3) از شدت آزادی بیانی که در گروه های مجازی وجود دارد
ذوق زده نشوید
4) اول از همه، اهداف گروهتان را مشخص کنید
5) هر کسی را به هر گروهی اضافه نکنید
6) حجم خبرهای بدی را که به اشتراک می گذارید خودآگاهانه و با وسواس کنترل کنید
7) واکنش سریع نشان ندهید
8) همیشه حواستان باشه که چه چیزی پست می کنید
9) مطالب متناسب با مخاطب خودتان پست کنید
10) عدم انتشار مطالب فاقد منبع رسمی و موارد دیگر.
جواب تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه 171 درس 22 تفکر و سواد رسانه ای دهم
در پاسخ و مفهوم عکس و مکث صفحه ۱۷۱ درس ۲۲ بیست و دوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم ، تصویر زیر آمده است که در ادامه به تحلیل ، بررسی و پیام این عکس و مکث پرداخته ایم:

پاسخ و تحلیل تصویر بالا : در این تصویر می بینیم که رسانه BBC در حال ریختن انواع اطلاعات نادرست و ارزش به ذهن شما می باشد و هدف آنها این است ذهن و فکر شما را با محتواهای بی ارزش پر کند.
پاسخ فعالیت در خانه صفحه ۱۷۲ درس ۲۲ تفکر و سواد رسانه ای دهم
در فعالیت در خانه صفحه 172 درس 22 بیست و دو کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم گفته شده ” اکنون که در زمینۀ سواد رسانهای توانایی مقدماتی کسب کردهاید و امکان ارتقا از این مرحله به مراحل بالاتر را هم دارید، فراموش نکنید که در برابر دیگران مسئول اید؛ به ویژه افرادی که در این زمینه مهارت خاصی را کسب نکردهاند. برنامههایی را که بهتر است پدر و مادر عزیزتان هم مهارت استفاده از آنها را بیاموزند، فهرست کنید و زمانهایی را به آموزش این برنامهها اختصاص دهید. ” که در زیر به پاسخ آن پرداخته ایم.
پاسخ: جواب این فعالیت در خانه به عهده خود دانش آموزان عزیز می باشد.
همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس 20 تفکر و سواد رسانه ای دهم
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ و جواب فعالیت های درس 22 بیست و دوم اخلاق رسانه ای کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.