جواب فعالیت های درس ۶ تاریخ دهم انسانی ☄️ یونان و روم
گام به گام درس ششم تاریخ دهم انسانی و پاسخ فعالیت و پرسش های نمونه درس 6 یونان و روم با راه حل
جواب فعالیت های درس ۶ تاریخ دهم انسانی : گام به گام درس ششم تاریخ (۱) ایران و جهان باستان پایه دهم رشته انسانی که شامل جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس 6 یونان و روم فصل دوم جهان در عصر باستان؛ میراث بشری است را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم.
پاسخ درس بعدی : جواب فعالیت های درس ۷ تاریخ دهم انسانی
جواب فعالیت های درس ۶ تاریخ دهم انسانی
در ادامه با پاسخ درس شش تاریخ ۱ رشته انسانی پایه دهم داریم :
جواب فعالیت ۱ صفحه ۵۴ تاریخ انسانی دهم
با همفکری، چند تفاوت نظامهای مردم سالاری امروزرا با مردم سالاری یونان باستان بیان کنید.
در یونان باستان ، فقط مردان بالغ با والدین آتن که شهروند بودند اجازه رای دادن و مشارکت در امور شهر-ایالت را داشتند و زنان ، برده ها و خارجیانی که در شهر زندگی می کردند از این حقوق محروم بودند. به عبارت دیگر ، مشارکت سیاسی فقط برای تعداد معینی بود ، اما در نظام دموکراتیک امروز ، همه مردم یک کشور می توانند در انواع انتخابات شرکت کرده و نمایندگان خود را انتخاب کنند.
همچنین بخوانید : جواب فعالیت درس ۴ تاریخ دهم انسانی
جواب فعالیت ۲ صفحه ۵۵ تاریخ انسانی دهم
با استفاده از نقشۀ طبیعی کشورهای یونان و ایتالیا، دربارۀ ویژگیهای جغرافیایی مشترک این کشورها که بر تاریخ و تمدن آنها تأثیرگذار بوده است، با یکدیگر گفتوگو کنید.
در این سرزمینها ، به دلیل وجود جزایر و سواحل مناسب و طولانی ، ناوبری و تجارت با دیگر مناطق همسایه صورت گرفت و این امر آنها را با دستاوردهای تمدن مصر ، شمال آفریقا ، فینیقیه ، آسیای صغیر و ایران آشنا کرد و انتقال داد. به اروپا و به شکوفایی تمدن آنها کمک زیادی کرد.
جواب فعالیت ۳ صفحه ۵۹ تاریخ انسانی دهم
دربارۀ وضع بردگان و موقعیت اجتماعی آنان در یونان و روم باستان تحقیق کنید و نتیجه آن را گزارش نمایید.
جنگهای جاری در یونان باستان منجر به استفاده از هزاران اسیر جنگی به عنوان برده و برخی از بردگان در معادن نقره و اسپارتان شد. بر اساس قانون افلاطون ، کسی که برده خود را می کشد پاک شناخته می شود و کسی که برده دیگری را می کشد باید بهای آن را به صاحب برده بپردازد. هومر گفته بود هرکس برده شود ، زئوس نیمی از او را می گیرد. ارسطو برده ها را پست تر از افراد آزاد می دانست و معتقد بود که آنها برده به دنیا آمده اند و برای آنها بهتر است که برده به دنیا بیایند.
در روم ، برده ها در انتهای هرم سیستم اجتماعی جامعه بودند و سخت ترین و کم اهمیت ترین کارها را انجام می دادند. اسرای جنگی برده محسوب می شدند. برده ها هیچ آزادی و اختیاری نداشتند. حتی بین برده ها طبقات مختلفی وجود داشت. به عنوان مثال ، زندگی روزمره برده ای که در معادن کار می کرد با زندگی روزمره یک برده تحصیل کرده که به عنوان معلم کار می کرد بسیار متفاوت بود.
همچنین بخوانید : جواب فعالیت های درس ۳ تاریخ دهم انسانی
جواب پرسش های نمونه صفحه ۶۰ درس ششم تاریخ انسانی دهم
1- تأثیر عوامل جغرافیایی را بر شکل گیری دولت شهرهای یونانی بررسی کنید.
بخش بزرگی از یونان پوشیده از کوههای صخره ای است که در میان آنها فقط دشت های حاصلخیز کوچک دیده می شود. در عوض ، موقعیت شبه جزیره ها و سواحل طولانی با خلیج ها و برش های مناسب برای لنگرگاه ها شرایط مطلوبی را برای حمل و نقل و ناوبری فراهم کرده است. وجود جزایر پراکنده و سایر عوامل طبیعی که سرزمین یونان را از هم جدا می کرد ، که مانع مهمی در برابر وحدت سیاسی و اجتماعی این کشور در دوران باستان بود ، بدین ترتیب چندین دولت شهر ایجاد شد.
2- علل و پیامدهای جنگهای پلوپونزی را شرح دهید.
پس از پایان جنگهای یونان و ایران ، دولت شهر آتن به رهبری پریکلس سیاستمدار آزادیخواه به سرعت به سمت توسعه سیاسی و نظامی حرکت کرد. در آن زمان ، شهرهای مختلف یونان به دو گروه رقیب و دشمن تبدیل شده بودند که آتن بر یکی و اسپارت بر گروه دیگر فرمانروایی می کردند. بین 431 تا 404 قبل از میلاد. مجموعه ای از نبردها بین دو گروه رقیب که به جنگ های پلوپونزی معروفند ، رخ داد. دولت هخامنشیان طی این جنگ ها به طور مخفیانه به اسپارت کمک مالی می کرد. جنگهای پلوپونزی سرانجام با پیروزی اسپارت به پایان رسید.
3- به نظر شما چه عواملی موجب شکوفایی فلسفه و علوم در یونان باستان شده بود؟
عوامل جغرافیایی مانند وجود جزایر متعدد و دسترسی به دریاها که منجر به رونق تجارت دریایی و دریایی با مردم مناطق دیگر شد و این امر بر آشنایی با دستاوردهای فرهنگی و اقتصادی سایر ملل تأثیر بسزایی داشت. به داشتن اقتصاد پویا و ثروت فراوان دولت-شهرهای یونان ، به ویژه آتن ، وجود ایده ها و افکار مختلف در یونان ، استفاده از کتابهای علمی سایر کشورها ، وجود حکومت دموکراتیک در برخی از شهرهای کشور یونان.
۴- با توجه به مطالب درسهای ٤، ۵و ٦، دو تفاوت عمدۀ نظام حکومتی یونان و روم را با شیوۀ حکومت در مصر و چین باستان، بیان کنید.
در دولتهای یونان و روم ، نوعی دموکراسی وجود داشت که در آن ، اگرچه رای گیری و مشارکت سیاسی مختص گروههای خاصی بود ، ولی حاکم یا امپراتور هیچ اختیار مطلق نداشت. اما در سرزمین های مصر و چین ، امپراتور یا فرعون دارای قدرت مطلق بودند و قدرت های وی زیر نظر شورای مشورتی مانند مجلس سنا (در رم) وجود نداشت. قدرت در یونان و روم متمرکز نبود. به ویژه یونان ، جایی که بین دولت شهرها قدرتهای مستقل وجود داشت. در سرزمینهای یونان و روم ، فرمانروایان نماینده خدایان محسوب نمی شدند ، اما در ملل شرقی تا حدودی معمول بود که امپراتور یا فرعون از خدایان فرمانروایی کنند.
5- مهم ترین دستاوردهای رومیان باستان در حوزۀ معماری و مهندسی چه بود؟
ساخت بناها و سازه های عمومی که در برخی موارد به یاد پیروزی های آنها ساخته شده است – ساخت شبکه پیشرفته از جاده های آسفالته (با برش تپه ها ، حفر تونل ، ساخت پل و پر کردن باتلاق) – ساخت استادیوم های ورزشی
6- براساس نمودار خط زمان، مراحل تأسیس و گسترش امپراتوری روم باستان را به ترتیب بیان کنید.
پادشاهی روم – جمهوری رم – تسلط روم بر تمام ایتالیا – جنگهای کارتاژ و شکست کارتاژ – دیکتاتوری ژولیوس – سزار – دیوکلتسیان امپراتور روم امپراتوری را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرد – گسترش مسیحیت در رم و به رسمیت شناختن آن در زمان تئودوسیوس بزرگ – سقوط امپراتوری روم غربی
پاسخ درس قبلی : جواب فعالیت درس ۵ تاریخ دهم انسانی
⭐️ اگر سوالی در رابطه با جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس ۶ تاریخ انسانی دهم دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر درس های کتاب کافیست شماره درس را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.
ممنون از اطلاعات خوبتون
عالی . ممنونم