ادبیاتفرهنگ و هنر

معنی و داستان ضرب المثل گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری + کلیپ

ریشه و مفهوم ضرب المثل به گنه کرد در بلخ آهنگری شوشتر زدند گردن مسگری

ضرب المثل گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری به معنای گناه کسی را بر گردن دیگری انداختن می باشد. در ادامه با بخش ضرب المثل ماگرتا جهت مشاهده متن کامل شعر و داستان آن همراه باشید.

معنی ضرب المثل گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری

گناه کرد در بلخ آهنگری شوشتر زدند گردن مسگری
گناه کرد در بلخ آهنگری

از این مثل زمانی استفاده می شود که گناه کسی بر گردن کس دیگری انداخته شود. به عبارت دیگر کسانی که در کارهای خود ناموفق بوده اند و در مسیر باز مانده اند، در مبرا دانستن خود از هر کوتاهی و دیگران را مقصّر جلوه می دهند.

شما نیز میتوانید دیدگاه خود را در قسمت نظرات در رابطه با ضرب المثل گنه کرد در بلخ آهنگری را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

داستان و کلیپ گنه کرد در بلخ آهنگری


در تاریخ داستان های ایرانی آهنگاران همیشه نقش های مهمی داشته اند، در این داستان نیز اینگونه است. به این صورت که در گذشته آهنگری در بلخ زندگی می کرده که همیشه مخالف نظرهای حاکم بوده است.

حاکم نیز بخاطر این رفتارهای آهنگر از دست او خسته شده بود، به همین خاطر نامه ای به مرکز می نویسد و درخواست حکم حکومتی برای تنبیه او می خواهد و طبق معمول داستان را یک کلاغ چهل کلاغ می شود.

پادشاه که حال بررسی کردن نامه را نداشت، نخوانده و ندانسته یک خط فرمان برای زدن گردن آهنگر می نویسد تا درس عبرتی برا همگان شود. سپس این حکم را به پای کبوتری بسته روانه می کنند ، کبوتر نامه بر بجای اینکه به بلخ پرواز بکند بطرف شوشتر حرکت می کند.

وقتی که نامه به اشتباه به شوشتر می رسد حاکم این شهر پس از خواندن این نامه با تعجب به اطرافش خوب نگاه می کند و با خود می گوید شوشتر که آهنگر ندارد و از طرفی این حکم حاکم است! پس نتیجه می گیرد شاید در مرکز به مس ، آهن می گویند و برای همین تنها مسگر شهر را احضار و حکم حاکم را در مورد او اجرا می کنند.

ضرب المثل گنه کرد در بلخ آهنگری یکی از محبوب ترین مثل های ایرانی می باشد.

متن شعر کامل

…به عقیده استاد دهخدا، گمان می رود که این بیت از اندیشه ی حکیم توس ، فردوسی، باشد، که می گوید:

بود داوری مان چو حکم ســدوم
همانا شنیدستی آن حکم شوم
که در شهر خائن شد آهنگری
بزد قهرمان گردن دیگری

اگر نظر استاد دهخدا در باره ریشه این بیت درست باشد، و همچنین بیت المثل را تلخیصی از یکی از گزارش های دیوان بلخ بدانیم ،ارتباطی با شهر باستانی شوشتر ندارد.

شاید صورت درست این مثل در ابتدا، نشتر به جای ششتر (شوشتر) باشد ، به ویژه اینکه در ادب فارسی، نشتر زدن و نشتر زنی، کنایه از ظلم و ستم کردن و آزار دادن است.

ضرب المثل گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫9 دیدگاه ها

  1. بنظرم مرکزحکومت شوشتربوده گزارش ازبلخ میرسداهنگر سروصدای اضافه وشغلش باعث ازارهمسایه هاست حاکم شوشترفرمان میدهدبروید گردنش را بزنید.مامورین بعلت بعدمسافت وتنبلی گردن مسگربیچاره ای را دربازازمسگران شوشتر میزنندخدمت حاکم میبرند.

    1. درحقیقت مامورین باید سرحاکم بی کفایت را میزدن ماموران دانستن که داشتن آهنگر نیزه و شمشیر ساز به مراطب بهتر از مسگر آفتابه لگن ساز هست در ضمن صدای گوش خراش و آزار دهنده ای که مسگر تولید میکند جت جنگی نمیکنه میگی نه برو بازار مسگرهای شهر تان ببین و بشنو

  2. من در جایی شنیدم رفتن کبوتر به شوشتر بابت این بوده که کبوتر قبلا از زوج خود که در شوشتر بسر میبرده جدا شده بوده

  3. دیدگاه ترکیبی ازدوکلمه دید وگاه است بدین معنا که اگرتونستی گاهی دیدبزن ومعنای ان مذموم است پس نظردادن منتفی است

    1. مجبوری ادای آدمای باسوادو دربیاری؟؟؟!!!
      واژه (گاه) بسته به موقعیت جاگیری در واژه و یا جمله معانی متفاوتی داره،یکی از اونها به معنی (مکان)(جا) و یا موقعیت هستش،دیدگاه به معنی موقعیت ناظر یا بهتر بگم زاویه دید شنونده یا خواننده هستش.
      تأسف برای نادان های دانانما

      1. خوب پس الان فرق شما با این آقا چی هست؟ایشون نظر خودشون رو گفتن.اگه درست باشه که خیلی هم عالی اگه هم نادرست باشه میشه در موردش محترمانه بحث کرد.ممنون

  4. این ضرب المثل بعنوان تضاد آهنگر و مسگر و بلخ و شوشتر را مقابل یکدیگر قرار داده. چه در بلخ و شوشتر دو تضاد نهفته است. یکی در شمال و شرق و دیگری در جنوب و غرب ایران کهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =