جواب خودارزیابی درس پنجم علوم و فنون یازدهم انسانی ☀️ صفحه ۴۶ تا ۵۰
پاسخ و حل سوال های خودارزیابی صفحه 46 ، 47 ، 48 ، 49 و 50 درس 5 پنج کتاب علوم و فنون ادبی 2 پایه یازدهم انسانی
جواب خودارزیابی درس پنجم علوم و فنون ادبی یازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات خودارزیابی صفحه ۴۶ ، ۴۷ ، ۴۸ ، ۴۹ و ۵۰ درس ۵ پنجم «پایه های آوایی همسان (۱)» کتاب علوم و فنون ادبی ۲ پایه یازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
پاسخ سوالات درس بعدی: جواب خودارزیابی درس ششم علوم و فنون یازدهم انسانی
جواب خودارزیابی صفحه ۴۶ ، ۴۷ ، ۴۸ ، ۴۹ و ۵۰ درس ۵ پنجم علوم و فنون ادبی یازدهم
۱- برای هر یک از موارد زیر؛ نمونه وزن واژه مناسب بنویسید و نشانههای هجایی آن را مشخص کنید:
نمونه | وزن واژه | نشانههای هجایی |
---|---|---|
کبوتر | فعولن | U – – |
مینوشتم | فاعلاتن | – U – – |
دریادلان | مستفعلن | – – U – |
نمیدانم | مفاعیلن | U – – – |
دری بگشا | مفاعیلن | U – – – |
بامدادی | فاعلاتن | – U – – |
با ادبان | مفتعلن | – U U – |
کجایی | فعولن | U – – |
۲- بیتهای زیر را متناسب با پایههای آوایی تفکیک کنید، سپس وزن آنها را بنویسید.
الف) به گیتی هر کجا درد دلی بود / به هم کردند و عشقش نام کردند فخرالدین عراقی
پایه های آوایی | ب گی تی هَر | کُ جا دَر دِ | دِ لی بود |
پایه های آوایی | بِ هَم کرَ دَن | دُ عِش قَش نا | م کرَ دَند |
وزن | مفاعیلن | مفاعیلن | فعولن |
ب) چه خوش صید دلم کردی بنازم چشم مستت را / که کس آهوی وحشی را از این بهتر نمیگیرد حافظ
پایه های آوایی | چِ خُش صی دِ | دِ لم کَردی | بِ نا زَم چَش | مِ مَس تَت را |
پایه های آوایی | کِ کس آ هو | یِ وح شی را | اَ زین بِه ترَ | نِ می گی رَد |
وزن | مفاعیلن | مفاعیلن | مفاعیلن | مفاعیلن |
پ) تا نگردی بی خبر از جسم و جان / کی خبر یابی ز جانان یک زمان عطّار
پایه های آوایی | تا نَ گرَ دی | بی خَ بَر از | جِس مُ جان |
پایه های آوایی | کی خَ بَر یا | بی زِ جا نان | یِک زَ مان |
وزن | فاعلاتن | فاعلاتن | فاعلن |
۳- بیتهای زیر را متناسب با پایههای آوایی تفکیک کنید، سپس نشانههای هجایی هر یک را در خانهها قرار دهید.
الف) چه غم دیوار امّت را که دارد چون تو پشتیبان / چه باک از موج بحر آن را که باشد نوح کشتیبان سعدی
پایه های آوایی | چ غَم دی وا | رِ اُم مَت را | کِ دا رَد چُن | تُ پُش تی بان |
پایه های آوایی | چِ با کَز مو | ج بَح ران را | کِ با شَد نو | ح کِش تی بان |
نشانههای هجایی | U – – – | U – – – | U – – – | U – – – |
ب) هر آن دل را که سوزی نیست، دل نیست / دل افسرده غیر از آب و گل نیست وحشی بافقی
پایه های آوایی | هَ ران دِل را | کِ سو زی نی | ست دِل نیست |
پایه های آوایی | دِ لِ اَف سُر | دِ غی رَز آ | بُ گِل نیست |
نشانههای هجایی | U – – – | U – – – | U – – |
پ) سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی / دل ز تنهایی به جان آمد خدا را همدمی حافظ
پایه های آوایی | سی نِ ما لا | ما ل دَر دَس | تِیْ د ری غا | مَر هَ می |
پایه های آوایی | دل ز تن ها | یی ب جا نا | مد خ دا را | هم د می |
نشانههای هجایی | – U – – | – U – – | – U – – | – U – |
ت) ز حسرت بر سر و بر رو، همی زدبه سانِ فاخته کوکو همی زد فدایی مازندرانی
پایه های آوایی | ز حَس رَت بَر | سَ رُ بَر رو | هَ می زد |
پایه های آوایی | ب سا ن فا | خ ت کو کو | ه می زد |
نشانههای هجایی | U – – – | U – – – | U – – – |
۴- بیتهای زیر را متناسب با پایههای آوایی تفکیک کنید،سپس وزن و نشانههای هجایی آن را بنویسید .
الف) سحرگه بلبلی آواز میکرد / همی نالید و با گل راز میکرد سلمان ساوجی
پایه های آوایی | سَ حرَ گَه بُل | بُ لی آ وا | ز می کَرد |
پایه های آوایی | هَ می نا لی | دُ با گُل را | ز می کَرد |
وزن | مفاعیلن | مفاعیلن | فعولن |
نشانههای هجایی | U – – – | U – – – | U – – |
ب) ما به غم خو کردهایم ای دوست ما را غم فرست / تحفهای کز غم فرستی نزد ما هر دم فرست خاقانی
پایه های آوایی | ما بِ غَم خو | کَر دِ ای مِی | دو ست ما را | غَم فِ رِست |
پایه های آوایی | تُح فِ ای کزَ | غَم فِ رسِ تی | نزَ دِ ما هر | دم فِ رست |
وزن | فاعلاتن | فاعلاتن | فاعلن | فاعلن |
نشانههای هجایی | – U – – | – U – – | – U – – | – U – |
پ) خوشا از نی خوشا از سر سرودن / خوشا نی نامهای دیگر سرودن قیصر امینپور
پایه های آوایی | خُ شا اَز نی | خُ شا اَز سَر | سُ رو دَن |
پایه های آوایی | خُ شا نی نا | مِ اِی دی گَر | سُ رو دن |
وزن | مفاعیلن | مفاعیلن | فعولن |
نشانههای هجایی | U – – – | U – – – | U – – |
ت) عزیزا کاسهٔ چشمم سرایت / میان هردو چشمم جای پایت باباطاهر
پایه های آوایی | عَ زی زا کا | سِ یِ چِش مَم | سَ را یَت |
پایه های آوایی | مِ یو نِ هر | دُ چِش مَم جا | یِ پا یَت |
وزن | مفاعیلن | مفاعیلن | فعولن |
نشانههای هجایی | U – – – | U – – – | U – – |
۵- ابیات زیر را بخوانید و به پرسشها پاسخ دهید:
ز دو دیده خون فشانم ز غمت شب جدایی / چه کنم که هست اینها گل باغ آشنایی
درِ گلسِتان چشمم ز چه رو همیشه باز است؟ / به امید آن که شاید تو به چشم من درآیی
سرِ برگ گل ندارم، ز چه رو روم به گلشن؟ / که شنیدهام ز گلها همه بوی بی وفایی فخرالدّین عراقی
الف) ویژگیهای ادبی سبک عراقی را در آن بیابید.
پاسخ: غالب شعر غزل است که در سبک عراقی مرسوم بوده و در شعر بع علوم ادبی همچون بیان و بدیع اشاره شده است.
پاسخ دیگر: قالب شعر غزل است که در سبک عراقی بسیار پر بسامد است و از ویژگیهای بارز این سبک محسوب میشود. شاعر در این ابیات به مفهومی عاشقانه پرداخته و با بهرهگیری از آرایهٔ تشبیه، زیبایی سخن خود را غنا بخشیده است. تشبیهاتی چون: «باغ آشنایی»، «گلستان چشم» و تشبیه «اشک خونین» به «گل». زبان شعر روان ساده است که زیور آرایههای ادبی آراسته شده است.
ب) دو مورد از ویژگیهای فکری ابیات را بنویسید.
پاسخ: توجه به غم و غم گرایی – فراق و شکایت از دوری – روحیه عرفانی شعر
پاسخ دیگر: غم گرایی و فراق دو ویژگی بارز این ابیات است.
پاسخ سوالات درس قبلی: جواب خودارزیابی درس چهارم علوم و فنون یازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات دروس کتاب علوم و فنون ادبی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات خودارزیابی درس ۵ پنجم کتاب علوم و فنون ادبی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹
مرسی ⚘️❤️
سلام سوال دو بخش الف وزن شعر مفاعیلن مفاعیلن فعولن هستش نه مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن.
خوب بود
عالیی
سلام چندتا اشکال بود که پیدا کردم
سوال ۲ بخش الف رکن آخر فعولن هستش
و بخش ت هم رکن آخر فعولن هستش