مطلب پیشنهادی :
ad
+
ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب سوالات خودارزیابی و نوشتن درس اول فارسی نهم

پاسخ و حل پرسش های خودارزیابی ، گفت و گو و نوشتن صفحه 14 و 16 درس 1 اول کتاب فارسی نهم

جواب سوالات خودارزیابی ، گفت و گو و نوشتن درس اول فارسی نهم ؛ برای آشنایی با پاسخ و جواب سوال های تمرینات خود ارزیابی و گفت و گو صفحه ۱۴ و نوشتن صفحه ۱۵ درس ۱ اول آفرینش همه تنبیه خداوند دل است کتاب فارسی نهم متوسطه اول ، در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: معنی شعر و کلمات درس اول فارسی نهم

جواب خودارزیابی ، گفت و گو و نوشتن درس اول فارسی نهم
جواب خودارزیابی ، گفت و گو و نوشتن درس اول فارسی نهم

جواب سوال های خودارزیابی صفحه 14 درس اول فارسی نهم

سوال 1) چند نمونه از جلوه های زیبایی آفرینش و نعمت های خدا را در درس، بیابید و بیان کنید.

پاسخ:

عقل حیران شود از خوشۀ زرین عِنَب / فهم، عاجز شود از حقۀ یاقوت انار

که تواند که دهد میوۀ اَلوان از چوب؟ / یا که داند که بر آرد گل صد برگ از خار؟

پاک و بی عیب خدایی که به تقدیر عزیز / ماه و خورشید مُسَخر کند و لیل و نهار

سوال 2) مفهوم آیه 44 سوره اِسراء «آسمان های هفتگانه و زمین و هر موجودی که در آنهاست، او را می ستایند.» با کدام بیت درس، تناسب دارد؟

پاسخ:

کوه و دریا و درختان، همه در تسبیح اند / نه هم مستمعی، فهم کند این اَسرار

یعنی چیزی در جهان نیست، مگر آنکه خدا را تسبیح کند و به پاکی بستاید، لیکن شما تسبیح آنها را نمی فهمید.

سوال 3) پیام بیت پایانی شعر را توضیح دهید.

پاسخ: پیام بیت پایانی این است که انسان باید راستگو و درست کار باشد، چرا که کسانی که دروغگو و درست کار نیستند، هرگز به هدف خود نمی رسند. (توصیه به راستگویی و درست رفتار کردن)

جواب سوالات گفت و گو صفحه ۱۴ درس اول فارسی نهم

سوال 1) درباره پیام این درس با هم گفت و گو کنید.

پاسخ: 1) آفریده های خدا برای آگاه کردن دل انسان های صاحب دل هستند.
2) همه آفریده ها در حال تسبیح خداوند هستند.
3) مرغان سحر به انسان غافل می گویند که از خواب غفلت و بی خبری بیدار شود.
4) خداوند از هر عیب و نقصی دور است.

سوال 2) جلوه هایی از زیبایی منطقه و محل زندگی خود را ذکر کنید و درباره عبرت آموزی آنها بحث کنید.

پاسخ: بر عهده دانش آموز است.

پاسخ سوال های تمرین نوشتن صفحه 16 درس اول فارسی نهم

سوال 1) مترادف واژه های زیر را از متن درس بیابید و بنویسید.

شگفت، آگاهی، ستایش خداوند، شنونده، نادانی، انگور، رام، روز، مقصد، خوشبختی

شگفت: عجب
آگاهی: تنبیه
ستایش خداوند: تسبیح
شنونده: مستمع
نادانی: جهالت
انگور: عنب
رام: مسخر
روز: نهار
مقصد: منزل
خوشبختی: سعادت

سوال 2) در بیت های زیر از کدام عناصر زیبایی سخن، استفاده شده است؟

خبرت هست که مرغان سحر می‌گویند: / آخر اِی خفته، سَر از خوابِ جهالت، بردار؟

پاسخ این بیت: آرایه تشخیص (جان بخشی به اشیا): حرف زدن مرغ سحر

تا کِی آخر چو بنفشه، سَر غفلت در پیش؟حیف باشد که تو در خوابی و نرگس، بیدار

پاسخ این بیت: آرایه تشبیه: انسان / مخاطب: (در این مصراع غایب است) مشبه / چو: ادات تشبیه / بنفشه: مشبه به / سر غفلت در پیش داشتن: وجه شبه / آرایه تضاد بین خواب و بیدار

سوال 3) بیت دوم درس را در یک بند، توضیح دهید.

پاسخ: آفریده های خدا بسیار متنوع و گوناگون هستند. این آفریده ها با نظم و فلسفه خاصی آفریده شده اند. انسان های عاقل با دیدن زیبایی های طبیعت و آفریده های خدا، به وجود خالق بی همتا پی می برند. یعنی آفریده های خدا باعث آگاه شدن انسان عاقل می شوند. کسی که به وجود خداوند اعتراف نمی کند اصلا دل ندارد.

همچنین بخوانید: معنی شعر ستایش به نام خداوند جان و خرد فارسی نهم

توجه: شما دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول عزیز اگر می خواهید به راحتی به معنی کلمات و جواب سوال های کتاب فارسی نهم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب و معنی کلمات درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات خودارزیابی ، گفت و گو و نوشتن درس اول فارسی پایه نهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫10 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =