جواب قلمرو های کارگاه متن پژوهی درس یازدهم فارسی دوازدهم
گام به گام پاسخ و حل تمرین فعالیت های کارگاه متن پژوهی قلمروهای زبانی ، ادبی و فکری صفحه 96 و 97 درس 11 یازدهم ادبیات فارسی دوازدهم
جواب قلمرو های کارگاه متن پژوهی درس یازدهم فارسی دوازدهم ؛ در این نوشته با جواب سوالات تمرینات کارگاه متن پژوهی قلمروهای ادبی و زبانی و فکری صفحه ۹۶ و ۹۷ درس ۱۱ یازدهم آن شب عزیز کتاب ادبیات فارسی دوازدهم متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
بعدی: معنی و ارایه های شعر شکوه چشمان تو فارسی دوازدهم
جواب درک و دریافت شعر شکوه چشمان تو فارسی دوازدهم
معنی شعر گذر سیاوش از آتش درس دوازدهم فارسی دوازدهم
جواب سوالات کارگاه متن پژوهی درس دوازدهم فارسی دوازدهم
معنی حکایت به جوانمردی کوش فارسی دوازدهم
جواب قلمرو زبانی صفحه ۹۶ درس یازدهم فارسی دوازدهم
۱) با توجّه به متن درس، معنای واژههای زیر را بنویسید.
🟦 مَعبَر (گذرگاه، محل عبور)
🟦 ذلّه شدن (خسته شدن، اذیت شدن)
۲) شش واژه مهمّ املایی از متن درس انتخاب کنید و به کمک آنها ترکیبهای وصفی با اضافی بسازید.
پاسخ: ۱- محوّطه: محوّطه باغ (ترکیب اضافی)
۲- موضع: موضع دشمن (ترکیب اضافی)
۳- تعقیب: تعقیب سپاه (ترکیب اضافی)
۴- تل: تلّ خاکی (ترکیب وصفی)
۵- اصرار: اصرار زیاد (ترکیب وصفی)
۶- جثّه: جثّه کوچک (ترکیب وصفی)
۳) در بند پنجم، زمان فعلها را مشخّص کنید.
پاسخ: شد: ماضی ساده
فرونشست: ماضی ساده
آمدید: ماضی ساده
شناخته باشید: ماضی التزامی
کرد: ماضی ساده
از یاد نبردهاید: ماضی نقلی
فشردیم: ماضی ساده
بوسیدیم: ماضی ساده
۴) برای کاربرد هر یک از ضمایر زیر، جملهای مناسب از متن درس بیابید؛ سپس مرجع ضمیرها را مشخص کنید.
پاسخ: 🟦 ضمیر پیوسته (متّصل): من هم میتوانستم و میخواستم که چون دیگر بچّهها در گوشهای خودم را گم کنم. ==> مرجع ضمیر: خود نویسنده
🟦 ضمیر گسسته (جدا): آخرین رمقهایشان را در آخرین فشنگهایشان میریختند و شلیک میکردند. ==> مرجع ضمیر: رزمندگان
جواب قلمرو ادبی صفحه ۹۶ درس ۱۱ فارسی دوازدهم
۱) با توجّه به متن درس:
الف) دو «کنایه» بیابید و مفهوم هر یک را بنویسید.
پاسخ: کز کردن کنایه از تنها شدن، گوشه گیری
فرونشستن کنایه از تمام شدن
ب) یک نمونه «حس آمیزی» مشخّص کنید.
پاسخ: ۱- زمزمه لطیف و سبک، ۲- گرم حرف میزدید.
۲) فضا سازی، در کدام قسمت از متن درس، نقش مؤثری در پیشبرد داستان داشته است؟
پاسخ: در همان بند نخست درس، نویسنده با فضا سازی رابطه عاطفی خود را با آموزگار گذشته خویش نشان داده است و بازگفته که در داستان رخدادی تلخ پیش خواهد آمد؛ عبارتی همچون «پاهایم سست شده بود، قلبم میلرزید، عرق کرده بودم و …» بیانگر این فضاسازی است و نویسنده با این فضاسازی خواننده را با خود همراه میکند تا چشم به راه رویدادی ناگوار و در همان حال مهرآمیز باشد.
پاسخ قلمرو فکری صفحه ۹۷ درس یازدهم فارسی دوازدهم
۱) سرودههای زیر را از نظر محتوا بررسی کنید و دربارهٔ ارتباط هر یک از آنها با متن درس به اختصار توضیح دهید.
الف) کس چون تو طریق پاکبازی نگرفت / با زخم نشان سرفرازی نگرفت
زین پیش دلاورا، کسی چون تو شگفت / حیثیت مرگ را به بازی نگرفت! (سیّد حسن حسینی)
پاسخ: این رباعی به فداکاری و رزمندگان و شهیدانی اشاره دارد که هیچگاه از مرگ نهراسیدند و به خاطر دفاع از وطن جان خود را فدا کردند. این داستان نیز بیان کنندهٔ آن است که شهیدان و جانبازان هیچگاه ترسی از مرگ نداشته؛ بلکه به استقبال آن هم میرفتهاند. مرگ هدفدار برای آنها بهتر از زندگی بدون هدف بوده است.
ب) برای وصفِ میدانهای پُرمین / برای وصفِ خال و زلفِ چین چین
نه در شیراز و نه در شهرِ گنجه / «نظامی» میشوم در «قصر شیرین» (علی سهامی)
پاسخ: در این سروده سراینده میگوید آنچه که برای من ارزش دارد توصیف میدان جنگ است نه وصف زیبایی ماهرویان و زلف و خال دلربایان. او میخواهد همچون «نظامی» شاعر باشد؛ امّا به جای توصیف زیبایی زیبارویان به توصیف دلاوریها و شجاعتهای رزمندگان بپردازد و شکوه ایشان را بنمایاند. در این نوشته نیز، نویسنده به گزارش و توصیف دلاوریها و فداکاریهای رزمندگان پرداخته است.
۲) سرودهٔ زیر با کدام قسمت از متن درس مناسبت دارد؟
هر سال چو نوبهار خرّم / بیدار شود ز خواب نوشین
تا باز کند به روی عالم / دیباچهٔ خاطرات شیرین
از لاله دهد به سبزه زیور / ای دوست، مرا به خاطر آور! (محمد تقی بهار)
پاسخ: با بند آخر درس که نویسنده میگوید: «و حالا دلخوشیام به این است که … گلدانتان را آب بدهم و خاطراتم را با شما مرور بکنم. هر روز چیزهای بیشتری از آن شب عزیز به یادم میآید. به همین زندهام آقا!»
توجه: برای مشاهده معنی کلمات و آرایه های ادبی درس ۱۱ فارسی دوازدهم، وارد لینک «معنی و ارایه های درس یازدهم فارسی دوازدهم» شوید.
قبلی: معنی گنج حکمت تیرانا فارسی دوازدهم
جواب سوالات کارگاه متن پژوهی درس دهم فارسی دوازدهم
معنی شعر فصل شکوفایی درس دهم فارسی دوازدهم
جواب درک و دریافت بوی جوی مولیان فارسی دوازدهم
معنی لغات و آرایه های روان خوانی بوی جوی مولیان فارسی دوازدهم
توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب فارسی پایه دوازدهم متوسطه دوم ، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ سوالات قلمرو های کارگاه متن پژوهی صفحه ۹۶ و ۹۷ درس ۱۱ یازدهم ادبیات فارسی دوازدهم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.
آقا عالی ماگرتا اوشاخلاری
خیلی عالی بود.از لطف شما سپاسگزارم 🌸🪷