جواب سوالات کارگاه متن پژوهی درس دهم فارسی دوازدهم
گام به گام پاسخ و حل تمرین فعالیت های کارگاه متن پژوهی قلمروهای زبانی ، ادبی و فکری صفحه 86 درس 10 دهم ادبیات فارسی دوازدهم
جواب سوالات کارگاه متن پژوهی درس دهم فارسی دوازدهم ؛ در این نوشته با جواب سوالات تمرینات کارگاه متن پژوهی قلمروهای ادبی و زبانی و فکری صفحه ۸۶ درس ۱۰ دهم فصل شکوفایی کتاب ادبیات فارسی دوازدهم متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: معنی شعر فصل شکوفایی درس دهم فارسی دوازدهم

جواب قلمرو زبانی صفحه 86 درس دهم فارسی دوازدهم
۱) در متن درس، واژهای بیابید که همآوای آن در زبان فارسی وجود دارد؟
پاسخ: غربت (همآوای این کلمه «قُربت» است)
۲) انواع «و» (ربط، عطف) را در متن درس مشخّص کنید.
پاسخ: دیروز اگر سوخت ای دوست، غم برگ و (عطف) بار من و (عطف) تو / آن جا در آن برزخ سرد، در کوچههای غم و (عطف) درد
دیروز در غربت باغ من بودم و (ربط) یک چمن داغ / غرق غباریم و (پیوند) غربت، با من بیا سمت باران / چون رود امیدوارم بیتابم و (ربط) بیقرارم
۳) در متن درس، کدام گروههای اسمی، در نقش «مفعول» به کار رفتهاند؟
پاسخ: برگ و بار: دیروز سوخت اگر سوخت ، برگ بار من تو
«چه» در مصراع: غیر از شب آیا چه می دید چشمان تار من و تو؟
بهار من و تو: برخیز با گل بخوانیم اینک بهار من و تو
جواب قلمرو ادبی صفحه 86 درس 10 فارسی دوازدهم
۱) در متن درس، برای کاربرد هر یک از آرایه های تشخیص » و « تشبیه » دو نمونه بیابید.
پاسخ: در انتظار بودن جویبار تشخیص، خواندن گل
تشییه: چون رود، خورشید به آینه دار
۲) در بیت زیر، «برزخ سرد» و «شب» نماد چه مفاهیمی هستند؟
آنجا برزخِ سرد، در کوچههای غم و درد / غیر از شب آیا چه میدید چشمان تار من و تو؟
پاسخ: برزخِ سرد: نماد دوران حکومت ستمگرشاهی
شب: نماد ظلم و ستم
پاسخ قلمرو فکری صفحه 86 درس دهم فارسی دوازدهم
۱) مقصود نهایی شاعر از مصراع دوم بیت زیر چیست؟
چون رود امیدوارم بیتابم و بیقرارم / من میروم سوی دریا، جای قرار من و تو
پاسخ: حرکت شاعر به سمت اجتماعات انقلابی و آزادیخواه مردم.
۲) توضیح دهید بیت زیربا فصل ادبیات انقلاب اسلامی چه مناسبت و پیوندی دارد؟
دیروز در غربت باغ من بودم و یک چمن داغ / امروز خورشید در دشت، آیینهدار من و تو
پاسخ: در این بیت به خودکامگی روزگار گذشته و رنجها و مصیبتهای آن زمان اشاره میکند و اینکه رهبر با راه نمایی خود توانست مردم را از این دوران ستمشاهی نجات بخشد. پایداری رهبر و مردم، دعوت به مبارزه، هدایتگری امام از جمله درونماهیهایی است که در این بیت دیده میشود.
۳) دربارهٔ ارتباط موضوعی هریک از سرودههای زیر با متن درس توضیح دهید.
الف) ز خورشید و از آب و از باد و خاک / نگردد تبه نام و گفتار پاک (فردوسی)
پاسخ: با بیت ششم درس ارتباط دارد هر دو به این نکته اشاره دارند که حتی اگر وجود خاکی انسان از بین برود؛ اما خوبیها در رفتارهای شایسته ما، ماندگار خواهند بود و یاد ما جاودانه خواهد شد.
ب) ای منتظر، مرغ غمین در آشیانه! / من گل به دستت میدهم، من آب و دانه … / میکارمت در چشمها گل نقش امّید / میبارمت بر دیدهها باران خورشید. (سیاوش کسرایی)
پاسخ: با بیت چهارم ارتباط دارد. هر دو به این اشاره دارند که با وجود رنجها و سختیهای راه، آیندهای خوب و روشن در انتظار ما خواهد بود. آیندهای که امید به زندگی و شادی و نشاط در آن موج میزند.
همچنین بخوانید: جواب قلمرو های کارگاه متن پژوهی درس یازدهم فارسی دوازدهم
توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب فارسی پایه دوازدهم متوسطه دوم ، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ سوالات قلمرو های کارگاه متن پژوهی صفحه ۸۶ درس ۱۰ دهم ادبیات فارسی دوازدهم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.