فرهنگ و هنر

سوالات متن درس پانزدهم تاریخ دهم انسانی با جواب

گام به گام نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 15 پانزده زبان، علم و آموزش کتاب تاریخ کلاس دهم رشته انسانی با جواب

سوالات متن درس 15 پانزدهم تاریخ دهم انسانی با جواب ؛  در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن فصل و درس ۱۵ پانزدهم زبان، علم و آموزش کتاب تاریخ دهم رشته ادبیات و علوم انسانی متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

سوال های متن درس بعدی: سوالات متن درس شانزدهم تاریخ دهم انسانی

سوالات متن درس پانزدهم تاریخ دهم انسانی با جواب

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس ۱۵ تاریخ دهم انسانی

نمونه سوال های متن 15 پانزدهم تاریخ دهم انسانی با جواب

نمونه سوالات متن درس پانزدهم تاریخ دهم انسانی :

۱) زبان ایلامی چه زبانی بود؟

پاسخ: زبانِ ایلامی، که مردمان جنوب غربی فلات ایران با آن سخن می‌گفتند، زبان رسمی و نوشتاری حکومت و تمدن ایلام بود. این زبان تا مدتی پس از ورود آریاییان، همچنان رواج داشت و به عنوان زبانِ دوم نوشتاری در دورانِ هخامنشی از آن استفاده می‌شد.

۲) در زمان فرمانروایی کدام پادشاه، مبادلات فرهنگی با هند و روم گسترش یافت و چه نتیجه ای داشت؟

پاسخ: در زمان فرمانروایی خسرو انوشیروان، مبادلات فرهنگی با هند و روم گسترش یافت و در نتیجه آن، جنبش علمی نیرومندی در ایران پدید آمد.

۳) زبان شناسان مراحل تغییر و تحول زبان های ایرانی را به چند دوره تقسیم کرده اند؟

پاسخ: زبان شناسان مراحل تغییر و تحول زبان های آنها را از آغاز تا کنون به سه دوره زبان های کهن، میانه و نو تقسیم کرده اند. فارسی باستان، نیای زبان فارسی امروزی زبان قوم پارس بوده و در دوره هخامنشی به آن سخن می گفته اند.

۴) آموزش در دوره ی ساسانیان را توضیح دهید؟

پاسخ: در دوره ی ساسانیان تعلیم و تربیت در چندین مرحله انجام می گرفت. کودکان تا پنج یا هفت سالگی در درون خانواده، پرورش می یافتند و مادران نقش مهمی در آشنایی فرزندان خود با آداب و رسوم خانوادگی، اجتماعی، دینی و میهنی و آموختن راه و رسم پسندیده زندگی به آنان داشتند. در زمان ساسانیان، تنها فرزندان خاندان شاهی، درباریان، اشراف و موبدان می توانستند به مدرسه بروند و تحصیل کنند. قسمتی از برنامه های آموزشی و مواد درسی مدارس و آموزشگاه ها از قبیل آموختن اصول دین زرتشتی، فراگیری آداب و رسوم دینی و میهنی و مختصری خواندن و نوشتن، همگانی بود. فرزندان موبدان، تعلیمات دینی و اوستایی را آموزش می دیدند و فرزندان دبیران نیز خط، زبان، ادبیات و حساب را می آموختند. در دوره ی ساسانیان، اداره آموزشگاه ها و مدارس نیز، عموما در اختیار موبدان بود.

۵) زبان اوستایی چیست؟

پاسخ: اوستایی، زبانی بوده که مردمان بخشی از نواحی شرقی ایران به آن سخن می گفته اند.

۶) منظومه های داستانی « یادگار زریران» و «درخت آزوریک» به چه خط و زبانی سروده شده است؟

پاسخ: نظر برخی از زبان شناسان، منظومه های داستانی « یادگار زریران» و «درخت آزوریک» که به خط و زبان پهلوی ساسانی، متعلق به قرن ۵ م. هستند، ابتدا به زبان پارتی سروده شده بودند.

۷) به زبان پارتی یا پهلوی اشکانی در چه مناطقی متداول بود؟

پاسخ: زبان پارتی یا پهلوی اشکانی، در مناطق شمال و شمال شرق ایران متداول بود و زبان رسمی و درباری حکومت اشکانیان به شمار می رفت.

۸) از کدام دوره نیز تقریبا هیچ نوشته ادبی به زبان و خط پارتی بر جا نمانده است؟

پاسخ: دوره اشکانیان

۹) زبان های ایرانی نو به چه زبانهایی گفته می شود؟

پاسخ: زبان های ایرانی نو، به زبان هایی گفته میشود که در دوران اسلامی به تدریج در مناطق مختلف ایران رواج یافتند.

۱۰) زبان فارسی میانه یا پهلوی ساسانی در چه مناطقی رواج داشته است؟

پاسخ: زبان فارسی میانه یا پهلوی ساسانی که دنباله زبان فارسی باستان به حساب می آید، در نواحی جنوب و جنوب غربی ایران رایج بود و زبان رسمی و درباری حکومت ساسانی شمرده می شد.

۱۱) گوسان ها چه کسانی بودند؟

پاسخ: در زمان حکومت اشکانی، نقل داستان های ملی و پهلوانی، رواج فراوان یافت و شاعران و موسیقی دانان دوره گردی که به گوسان ها معروف بودند، با شور و هیجان بسیار، این داستان ها را از حفظ برای مردم می خواندند.

۱۲) زبان های ایرانی دوره میانه در چه زمانی در ایران متداول بود؟

پاسخ: زبان های ایرانی دوره میانه، تقریبا از زمان سقوط هخامنشیان تا فروپاشی حکومت ساسانیان (۶۵۱ م./ ۳۱ ق.) و حتی قرون نخستین اسلامی در مناطق مختلف ایران متداول بودند.

۱۳) آموزش و پرورش در ایران باستان شامل چه ابعادی بود؟

پاسخ: آموزش و پرورش در ایران باستان ابعاد گسترده ای داشت و شامل تربیت جسمانی، اخلاقی، اجتماعی، دینی، شغلی و حرفه ای می شد.

۱۴) مهم ترین مدارکی که از فارسی باستان مانده، چیست؟

پاسخ: سنگ نوشته های پادشاهان هخامنشی است که به خط میخی نوشته شده اند.

۱۵) پیشرفت های علمی کدام دوره به مراتب بیشتر از دوره های قبل بود؟

پاسخ: پیشرفت علمی و فرهنگی ایران در دوره ساسانی، به مراتب بیشتر از دوره های قبل بود.

۱۶) زبان های ایرانی به چه زبان هایی گفته می شود؟

پاسخ: زبان های ایرانی، شاخه ای از گروه زبان های «هند و ایرانی» به شمار می روند که اقوام هندی و ایرانی، پیش از جدا شدن از یکدیگر و سکونت در هند و ایران، با آن تکلم می کردند.

۱۷) کدام پادشاه ساسانی علاقه زیادی به مباحث فلسفی و دینی نشان می داد؟

پاسخ: انوشیروان علاقه زیادی به مباحث فلسفی و دینی نشان می داد.

۱۸) در دانشگاه جندی شاپور چه دانش هایی آموز داده می شد؟

پاسخ: در دانشگاه جندی شاپور، دانش های مختلفی مانند پزشکی، فلسفه، نجوم و الهیات تدریس می شد، اما پزشکی بیش از سایر رشته ها رونق و پیشرفت داشت.

۱۹) کتاب دینی زرتشتیان، اوستا به زبان اوستایی نوشته شده است.

۲۰) داستان «هزار و یک شب» بر اساس داستان هزار افسان مربوط به دوره هخامنشی شکل گرفته است.

۲۱) داستان «بیژن و منیژه» اصل و ریشه اشکانی دارند.

۲۲) برجسته ترین مراکز علمی جهان باستان، دانشگاهی بود که در عصر ساسانی در شهر جندی شاپور پدید آمد.

۲۳) شهر جندی شاپور در حوالی دزفول کنونی ، در استان خوزستان قرار داشته است.

نمونه سوالات خط به خط درس ۱۵ تاریخ دهم انسانی

۱) مردمان چه منطقه ای در ایران به زبان ایلامی سخن می گفتند؟

پاسخ: مردمان جنوب غربی فلات ایران.

۲) در دوران هخامنشی کدام زبان به عنوان زبان دوم نوشتاری از آن استفاده می شود؟

پاسخ: زبان ایلامی

۳) الواح کشف شده از تخت جمشید به چه زبان و خطی است؟

پاسخ: خط و زبان ایلامی.

۴) زبان‌ها و گویش‌های گوناگون (که پس از استقرار تدریجی آریایی ها در ایران متداول شد) از سوی زبان شناسان چه نامیده شدند؟

پاسخ: زبان های ایرانی.

۵) منظور از زبان های ایرانی چیست؟

پاسخ: شاخه ای از گروه زبان‌های هند و ایرانی که اقوام هند و ایرانی پیش از جدا شدن از یکدیگر، با آن سخن می گفتند.

۶) زبان‌های هند و ایرانی زیر شاخه‌ی کدام زبانند؟

پاسخ: گروه بزرگ زبان‌های هند و اروپایی.

۷) مراحل تغییر و تحول زبان‌های ایرانی به چند دوره تقسیم می شود؟

پاسخ: سه دوره‌ی کهن، میانه و نو.

۸) از کدام یک از زبان‌های کُهن ایرانی، آثار مکتوب برجای مانده است؟

پاسخ: زبان فارسی باستان (زبان هخامنشیان) و زبان اوستایی.

۹) زبان‌های کهن در چه محدوده‌ی زمانی رواج داشته؟

پاسخ: از قدیم تا پایان هخامنشیان (زبان‌های دوره میانه، در دوره اشکانی تا اوایل دوره‌ی اسلامی.) زبان دوره نو، در اوایل دوره‌ی اسلامی رواج یافت.

۱۰) نیای زبان فارسی امروزی کدام زبان است؟

پاسخ: زبان فارسی باستان.

۱۱) فارسی باستان زبان کدام قوم بود؟

پاسخ: زبان قوم پارس بوده که در زمان هخامنشیان رواج داشته.

۱۲) مهمترین مدرک برجای مانده از زبان فارسی باستان (زبان هخامنشیان)، به چه خطی نوشته شده؟

پاسخ: خط میخی

۱۳) مردمان کدام نواحی ایران به زبان اوستایی سخن می گفتند؟

پاسخ: مردم بخشی از نواحی شرقی ایران.

۱۴) از زبان اوستایی چه آثاری برجای مانده؟

پاسخ: کتاب اوستا و متون مربوط به آن و …

۱۵) زبان‌های ایرانی دوره‌ی میانه در چه محدوده ی زبانی متداول بوده اند؟

پاسخ: تقریبا از زمان سقوط هخامنشیان تا سقوط ساسانیان و حتی اوائل دوره‌ی اسلامی.

۱۶) زبان‌های ایرانی دوره‌ی میانه شامل کدام زبان‌هایند؟

پاسخ: زبان پارتی یا پهلوی اشکانی ؛ زبان فارسی میانه یا پهلوی ساسانی.

۱۷) زبان پارتی یا پهلوی اشکانی کجا رواج داشت؟

پاسخ: در دربار اشکانی و نیز در مناطق شمال و شمال شرقی ایران.

۱۸) زبان فارسی میانه یا پهلوی ساسانی دنباله ی کدام زبان است؟

پاسخ: زبان فارسی باستان.

۱۹) زبان فارسی میانه یا پهلوی ساسانی کجا رواج داشت؟

پاسخ: در دربار ساسانی و در نواحی جنوب و جنوب غربی ایران.

۲۰) زبان های ایرانی نو به چه زبان‌هایی گفته می شود؟

پاسخ: به زبان‌هایی که در دوران اسلامی به تدریج در نقاط مختلف ایران گسترش یافت.

۲۱) چرا در ایران باستان نوشتن متون مختلف رواج نداشت؟

پاسخ: زیرا نقل شفاهی بر کتابت ترجیح داشت.

۲۲) در ایران باستان کدام اسناد کتابت می شد؟

پاسخ: اسناد سیاسی و تا حدودی اسناد اقتصادی.

۲۳) براساس نوشته های مورخان یونانی چه مطالبی در ایران باستان به صورت شفاهی نقل می شده است؟

پاسخ: داستان‌های حماسی و عاشقانه ی مادی و نیز برخی اشعار آن زمان.

۲۴) قِصّه‌ی هزار افسان، مربوط به چه دوره ای است و کدام داستان مشهور براساس آن شکل گرفته است؟

پاسخ: مربوط به زمان هخامنشیان است و داستان هزار و یک شب براساس آن شکل گرفته است.

۲۵) در چه زمانی نقل داستانهای ملّی و پهلوانی در ایران رواج فراوانی داشت؟

پاسخ: در زمان اشکانیان.

۲۶) در دوره‌ی اشکانی به چه کسانی گوسان می گفتند و چه می کردند؟

پاسخ: شاعران و موسیقی‌دان‌ها و داستان گویان که داستان های ملّی و پهلوانی را از حفظ برای مردم می‌خواندند. پس داستان را سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل می‌کردند.

۲۷) داستان های ملّی و پهلوانی در دوره‌ی اشکانی در تدوین کدام کتب مؤثر بوده؟

پاسخ: این داستان‌ها بعدها در تدوین خدای نامه‌ها و سرودن شاهنامه فردوسی مورد استفاده قرار گرفتند.

۲۸) گوسان ها چه نقش فرهنگی در تاریخ ایران در عصر اشکانیان داشتند؟

پاسخ: در حقیقت این گوسان‌ها بودند که داستان‌های ملی و پهلوانی را سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل می‌کردند.

۲۹) منظومه‌ها (کتاب‌های شعر) ی داستانی یادگار زریران و درخت آسوریک به چه خط و زبانی هستند و در ابتدا به چه زبانی سروده شده اند؟

پاسخ: به زبان و خط پهلوی ساسانی. شاید ابتدا به زبان پارتی (یا زبان پهلوی اشکانی) سروده شده‌اند.

۳۰) اصل و ریشه‌ی داستان بیژن و منیژه به چه خط و زبانی می باشد؟

پاسخ: اصل و ریشه‌ی اشکانی دارند.

۳۱) موضوع بیشتر آثار ساسانی (به خط و زبان فارسی میانه، پهلوی ساسانی) چیست؟

پاسخ: در موضوعات ادبی دینی حقوق تاریخ جغرافی پند و اندرز.

۳۲) مهمترین اهداف تعلیم و تربیت در ایران باستان چه بود؟

پاسخ: ایرانیان باستان به تعلیم و تربیت و پرورش فرزندانی دانا و پرهیزکار و خردورزی تأکید می کردند.

۳۳) ابعاد آموزش و پرورش در ایران باستان شامل چه بود؟

پاسخ: شامل تربیت جسمانی، اخلاقی، اجتماعی، دینی، شغلی و حرفه ای.

۳۴) تعلیم و تربیت در ایران باستان چگونه انجام می شد؟

پاسخ: تا پنج یا هفت سالگی در خانه و زیر نظر مادر آداب و رسوم و… را یاد می گرفتند. مراحل بعدی آموزش و پرورش اغلب در خارج از خانه و در مدرسه و یا آموزشگاه انجام می گرفت.

۳۵) آموزش در ایران باستان بخصوص زمان ساسانیان چگونه بود؟

پاسخ: فقط فرزندان خاندان شاهی درباریان و اشراف و مؤبدان می توانستند به مدرسه بروند و تحصیل کنند اما دیگر اقشار از آموزش محروم بودند و فرزندان حرفه ی پدران را می آموختند.

۳۶) برنامه های آموزشی مدارس باستان چه بود؟

پاسخ: آموختن اصول زردشت، آداب و رسوم، کمی خواندن و نوشتن. البته گروه های مختلف آموزشهای ویژه ای می دیدند. مثلا شاهزادگان و فرزندان اشراف و امرا، به فراگیری دانش های سیاسی، کشورداری، فنون رزمی… می خواندند. فرزندان موبدان، تعالیم دینی و اوستایی را آموزش می دیدند. فرزندان دبیران نیز خط و زبان، ادبیات و حساب فرا می گرفتند.

۳۷) در زمان ساسانیان، آموزگاری شغل چه کسانی بود و آنها به چه علومی مسلط بودند؟

پاسخ: فقط به موبدان اختصاص داشت. آنان بر معارف دین زردشت، ادبیات پهلوی و برخی دیگر از علوم زمان خود تسلط داشتند.

۳۸) در زمان ساسانیان، اداره‌ی آموزشگاه ها و مدارس در اختیار که بود؟

پاسخ: موبدان زردشتی.

۳۹) کودکان و جوانان خاندان شاهی و بزرگان، چه اموری را از مربیان فرا می گرفتند؟

پاسخ: انواع ورزش‌ها مثل سوار کاری.

۴۰) از چه منابعی می توان استنباط کرد که دانش و فرهنگ ایرانیان باستان در سطح بالایی بوده؟

پاسخ: از مندرجات اوستا، شاهنامه فردوسی، کتیبه ها و گزارش های تاریخ نویسان یونانی و رومی.

۴۱) در فصل دانش اوستا، در مورد چه علومی مطالبی آمده است؟

پاسخ: مطالبی درباره‌ی پزشکی، دامپزشکی، ستاره شناسی، حکمت، امور اجتماعی و حقوقی و علوم طبیعی.

۴۲) در کدام دوره‌ی ایران مرکز دانش ها و مبادلات فرهنگی بین کشورهای متمدن زمان بود؟

پاسخ: در دوره‌ی هخامنشیان.

۴۳) علوم و فنون چه تمدنهایی در دوره هخامنشیان با دانش های هخامنشی آمیخته شد؟

پاسخ: بین النهرین، مصر، هند، ایلام، آسیای صغیر.

۴۴) وضعیت علمی و فرهنگی ایران ساسانی چگونه بود ؟

پاسخ: پیشرفت علوم در این دوره از دوره های قبل بسیار بیشتر بود. پادشاهان ساسانی به نشر علوم و گرامیداشت دانشمندان و رفاه حال آنها توجه می کردند. ایرانیان همواره علاقه‌مند بودند که از علوم دیگر اقوام بهره برند.

۴۵) نتیجه گسترش مبادلات فرهنگی با هند و روم زمان انوشیروان چه بود؟

پاسخ: جنبش علمی نیرومندی در ایران پدید آمد

۴۶) کدام پادشاه علاقه زیادی به مباحث علمی فلسفی داشت؟

پاسخ: خسرو انوشیروان.

۴۷) یکی از مراکز علمی ایران باستان را نام ببرید؟

پاسخ: دانشگاه جُندی شاپور (نزدیک دزفول) در دوره‌ی ساسانی.

۴۸) در دانشگاه جندی شاپور چه دانش‌هایی تدریس می شد؟

پاسخ: پزشکی، فلسفه نجوم، الهیات.

۴۹) پزشکان کدام نواحی در جندی شاپور تدرس می کردند؟

پاسخ: ایرانی، هندی یونانی.

۵۰) ویژگی بیمارستان دانشگاه جندی شاپور چه بود؟

پاسخ: مثل دانشگاه های پزشکی امروزی، دارای بیمارستان‌هایی بود که دانشجویان در کنار آموزش های نظری، به صورت عملی نیز با درمان بیماران آشنا می شدند.

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

سوال های متن درس قبلی: سوالات متن درس چهاردهم تاریخ دهم انسانی

سوالات متن درس ۱۵ پانزدهم کتاب تاریخ دهم انسانی متوسطه دوم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 😉

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + پانزده =