مطلب پیشنهادی :
ad
+
فرهنگ و هنر

سوالات متن درس پانزدهم تاریخ دهم انسانی با جواب

گام به گام نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 15 پانزده زبان، علم و آموزش کتاب تاریخ کلاس دهم رشته انسانی با جواب

سوالات متن درس 15 پانزدهم تاریخ دهم انسانی با جواب ؛  در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن فصل و درس ۱۵ پانزدهم زبان، علم و آموزش کتاب تاریخ دهم رشته ادبیات و علوم انسانی متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس ۱۵ تاریخ دهم انسانی

سوالات متن درس پانزدهم تاریخ دهم انسانی با جواب
سوالات متن درس پانزدهم تاریخ دهم انسانی با جواب

نمونه سوال های متن 15 پانزدهم تاریخ دهم انسانی با جواب

نمونه سوالات متن درس پانزدهم تاریخ دهم انسانی :

۱) زبان ایلامی چه زبانی بود؟

پاسخ: زبانِ ایلامی، که مردمان جنوب غربی فلات ایران با آن سخن می‌گفتند، زبان رسمی و نوشتاری حکومت و تمدن ایلام بود. این زبان تا مدتی پس از ورود آریاییان، همچنان رواج داشت و به عنوان زبانِ دوم نوشتاری در دورانِ هخامنشی از آن استفاده می‌شد.

۲) در زمان فرمانروایی کدام پادشاه، مبادلات فرهنگی با هند و روم گسترش یافت و چه نتیجه ای داشت؟

پاسخ: در زمان فرمانروایی خسرو انوشیروان، مبادلات فرهنگی با هند و روم گسترش یافت و در نتیجه آن، جنبش علمی نیرومندی در ایران پدید آمد.

۳) زبان شناسان مراحل تغییر و تحول زبان های ایرانی را به چند دوره تقسیم کرده اند؟

پاسخ: زبان شناسان مراحل تغییر و تحول زبان های آنها را از آغاز تا کنون به سه دوره زبان های کهن، میانه و نو تقسیم کرده اند. فارسی باستان، نیای زبان فارسی امروزی زبان قوم پارس بوده و در دوره هخامنشی به آن سخن می گفته اند.

۴) آموزش در دوره ی ساسانیان را توضیح دهید؟

پاسخ: در دوره ی ساسانیان تعلیم و تربیت در چندین مرحله انجام می گرفت. کودکان تا پنج یا هفت سالگی در درون خانواده، پرورش می یافتند و مادران نقش مهمی در آشنایی فرزندان خود با آداب و رسوم خانوادگی، اجتماعی، دینی و میهنی و آموختن راه و رسم پسندیده زندگی به آنان داشتند. در زمان ساسانیان، تنها فرزندان خاندان شاهی، درباریان، اشراف و موبدان می توانستند به مدرسه بروند و تحصیل کنند. قسمتی از برنامه های آموزشی و مواد درسی مدارس و آموزشگاه ها از قبیل آموختن اصول دین زرتشتی، فراگیری آداب و رسوم دینی و میهنی و مختصری خواندن و نوشتن، همگانی بود. فرزندان موبدان، تعلیمات دینی و اوستایی را آموزش می دیدند و فرزندان دبیران نیز خط، زبان، ادبیات و حساب را می آموختند. در دوره ی ساسانیان، اداره آموزشگاه ها و مدارس نیز، عموما در اختیار موبدان بود.

۵) زبان اوستایی چیست؟

پاسخ: اوستایی، زبانی بوده که مردمان بخشی از نواحی شرقی ایران به آن سخن می گفته اند.

۶) منظومه های داستانی « یادگار زریران» و «درخت آزوریک» به چه خط و زبانی سروده شده است؟

پاسخ: نظر برخی از زبان شناسان، منظومه های داستانی « یادگار زریران» و «درخت آزوریک» که به خط و زبان پهلوی ساسانی، متعلق به قرن ۵ م. هستند، ابتدا به زبان پارتی سروده شده بودند.

۷) به زبان پارتی یا پهلوی اشکانی در چه مناطقی متداول بود؟

پاسخ: زبان پارتی یا پهلوی اشکانی، در مناطق شمال و شمال شرق ایران متداول بود و زبان رسمی و درباری حکومت اشکانیان به شمار می رفت.

۸) از کدام دوره نیز تقریبا هیچ نوشته ادبی به زبان و خط پارتی بر جا نمانده است؟

پاسخ: دوره اشکانیان

۹) زبان های ایرانی نو به چه زبانهایی گفته می شود؟

پاسخ: زبان های ایرانی نو، به زبان هایی گفته میشود که در دوران اسلامی به تدریج در مناطق مختلف ایران رواج یافتند.

۱۰) زبان فارسی میانه یا پهلوی ساسانی در چه مناطقی رواج داشته است؟

پاسخ: زبان فارسی میانه یا پهلوی ساسانی که دنباله زبان فارسی باستان به حساب می آید، در نواحی جنوب و جنوب غربی ایران رایج بود و زبان رسمی و درباری حکومت ساسانی شمرده می شد.

۱۱) گوسان ها چه کسانی بودند؟

پاسخ: در زمان حکومت اشکانی، نقل داستان های ملی و پهلوانی، رواج فراوان یافت و شاعران و موسیقی دانان دوره گردی که به گوسان ها معروف بودند، با شور و هیجان بسیار، این داستان ها را از حفظ برای مردم می خواندند.

۱۲) زبان های ایرانی دوره میانه در چه زمانی در ایران متداول بود؟

پاسخ: زبان های ایرانی دوره میانه، تقریبا از زمان سقوط هخامنشیان تا فروپاشی حکومت ساسانیان (۶۵۱ م./ ۳۱ ق.) و حتی قرون نخستین اسلامی در مناطق مختلف ایران متداول بودند.

۱۳) آموزش و پرورش در ایران باستان شامل چه ابعادی بود؟

پاسخ: آموزش و پرورش در ایران باستان ابعاد گسترده ای داشت و شامل تربیت جسمانی، اخلاقی، اجتماعی، دینی، شغلی و حرفه ای می شد.

۱۴) مهم ترین مدارکی که از فارسی باستان مانده، چیست؟

پاسخ: سنگ نوشته های پادشاهان هخامنشی است که به خط میخی نوشته شده اند.

۱۵) پیشرفت های علمی کدام دوره به مراتب بیشتر از دوره های قبل بود؟

پاسخ: پیشرفت علمی و فرهنگی ایران در دوره ساسانی، به مراتب بیشتر از دوره های قبل بود.

۱۶) زبان های ایرانی به چه زبان هایی گفته می شود؟

پاسخ: زبان های ایرانی، شاخه ای از گروه زبان های «هند و ایرانی» به شمار می روند که اقوام هندی و ایرانی، پیش از جدا شدن از یکدیگر و سکونت در هند و ایران، با آن تکلم می کردند.

۱۷) کدام پادشاه ساسانی علاقه زیادی به مباحث فلسفی و دینی نشان می داد؟

پاسخ: انوشیروان علاقه زیادی به مباحث فلسفی و دینی نشان می داد.

۱۸) در دانشگاه جندی شاپور چه دانش هایی آموز داده می شد؟

پاسخ: در دانشگاه جندی شاپور، دانش های مختلفی مانند پزشکی، فلسفه، نجوم و الهیات تدریس می شد، اما پزشکی بیش از سایر رشته ها رونق و پیشرفت داشت.

۱۹) کتاب دینی زرتشتیان، اوستا به زبان اوستایی نوشته شده است.

۲۰) داستان «هزار و یک شب» بر اساس داستان هزار افسان مربوط به دوره هخامنشی شکل گرفته است.

۲۱) داستان «بیژن و منیژه» اصل و ریشه اشکانی دارند.

۲۲) برجسته ترین مراکز علمی جهان باستان، دانشگاهی بود که در عصر ساسانی در شهر جندی شاپور پدید آمد.

۲۳) شهر جندی شاپور در حوالی دزفول کنونی ، در استان خوزستان قرار داشته است.

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: سوالات متن درس چهاردهم تاریخ دهم انسانی

سوالات متن درس ۱۵ پانزدهم کتاب تاریخ دهم انسانی متوسطه دوم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 😉

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 7 =