سوالات متن درس یازدهم تاریخ دهم انسانی با جواب
گام به گام نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 11 یازده آیین کشور داری کتاب تاریخ کلاس دهم رشته انسانی با جواب
سوالات متن درس یازدهم تاریخ دهم انسانی با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن فصل و درس ۱۱ یازدهم آیین کشور داری کتاب تاریخ دهم رشته ادبیات و علوم انسانی متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
سوال های متن درس بعدی: سوالات متن درس دوازدهم تاریخ دهم انسانی

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس ۱۱ تاریخ دهم انسانی
نمونه سوال های متن 11 یازدهم تاریخ دهم انسانی با جواب
نمونه سوالات متن درس یازدهم تاریخ دهم انسانی :
۱) تشکیلات اداری دوره ماد چگونه بود؟
پاسخ: از نحوه اداره کشور و تشکیلات اداری در دوران ماد به دلیل کمبود اسناد و شواهد مکتوب، بسیار دشوار است. به نظر میرسد که شاهان ماد به تقلید از شاهان پیشین و معاصر خود حکومت می کردند و احتمالا دربار و تشکیلات اداری محدود و کوچکی داشته اند که شامل پادشاه و برخی صاحب منصبان درباری، فرماندهان نظامی و حاکمان محلی می شده است.
۲) تشکیلات دیوانی و تقسیمات کشوری ایران در زمان سلطه سلوکیان چگونه بود؟
پاسخ: آنان بخش عمده ای از این تشکیلات را از هخامنشیان گرفتند، تقسیمات کشوری همانند هخامنشیان بود و قلمرو آنها هم به شهربی ها (ساتراپی ها) تقسیم شده بود، مالیات گیری مانند زمان هخامنشی بود، آنان به سیاست مدارای دینی شاهان هخامنشی ادامه دادند.
۳) نقش شاه در تشکیلات سیاسی هخامنشی را بیان کنید؟
پاسخ: در رأس تشکیلات سیاسی و اداری هخامنشیان، پادشاه قرار داشت که از اختیارات فراوانی در اداره امور کشور برخوردار بود. پادشاه هخامنشی و بویژه داریوش یکم، ادعا می کردند که به خواست اهوره مزدا به مقام پادشاهی دست یافته اند و به یاری او بر کشور فرمان می رانند.
۴) داریوش هخامنشی چه تحولی در تشکیلات استانی ایجاد کرد؟
پاسخ: داریوش تشکیلات استانی یا ساتراپی و شیوه اداره آنها را از نو سامان داد و قواعد تازه ای را برای نظارت و تسلط بیشتر حکومت مرکزی بر ساتراپ ها به وجود آورد.
۵) چرا هخامنشیان نیازمند شیوه های جدید مملکت داری بودند؟
پاسخ: هخامنشیان برای اداره قلمرو پهناور حکومت خود که شامل سرزمین های گوناگون با اقوام، فرهنگ ها و آداب و رسوم متفاوت می شد، نیازمند شیوه های مدیریتی تازه و تشکیلات حکومتی کارآمدی بودند.
۶) در زمان هخامنشیان وظیفه بازرسی و نظارت بر عملکرد مقام ها و مأموران دولتی چگونه صورت می گرفت؟
پاسخ: این وظیفه در پایتخت و شهربیها (ساتراپیها) برعهده یکی از خویشاوندان نزدیک شاه و یا یکی از درباریان مورد اعتماد و وفادار به او قرار می گرفت.
۷) داریوش اول برای اداره بهتر کشور، چه اقداماتی کرد؟
پاسخ: این پادشاه هوشمند و لایق برای سامان دادن امور و اداره بهتر قلمرو پهناور تحت فرمان خود، نظام اداری منظم و کارآمدی را پدید آورد. ازین رو، وی به عنوان بنیانگذار و طراح اصلی نظام سیاسی – اداری حکومت هخامنشیان شناخته می شود.
۸) اجزای اصلی تشکیلات اداری مرکزی دوره داریوش هخامنشی را بنویسید؟
پاسخ: خزانه شاهی، انبار شاهی، دیوان شاهی
۹) تشکیلات اداری مرکزی دوره داریوش هخامنشی را توضیح دهید؟
پاسخ: تشکیلات اداری مرکزی در درون دربار هخامنشی در پایتخت، ساماندهی شده بود و اجزای اصلی آن را خزانه شاهی، انبار شاهی و دیوان شاهی تشکیل می دادند. هریک از این اجزا تحت اداره یکی از نجبای بلندپایه مادی و یا پارسی قرار داشت.
۱۰) نظام سیاسی – اداری که داریوش یکم ایجاد کرد به دو بخش تقسیم می شد. آنها را بیان کنید؟
پاسخ: ۱- تشکیلات اداری مرکزی
۲- تشکیلات استانی یا ساتراپی
۱۱) وظیفه دیوان شاهی در دوره هخامنشی را بیان کنید؟
پاسخ: دیوان شاهی وظیفه مهم نگارش، تنظیم، ثبت و نگهداری نامه ها، اسناد و نوشته های دولتی را بر عهده داشت. در این دیوان تعداد زیادی از دبیران و منشیان کار می کردند که به زبان ها و خط های رایج در سرزمین های تابعه هخامنشیان آشنا بودند.
۱۲) شیوه مدیریتی کورش بزرگ چگونه بود؟ کوروش برای مدیریت چه شیوهای بکار برد؟
پاسخ: کورش، از تشکیلات و تجربه های اداری حکومت های پیشین، برای اداره امور کشور استفاده کرد و شیوه جدیدی از فرمانروایی خردمندانه را که مبتنی بر احترام به دین و فرهنگ مردم سرزمین های فتح شده و مشارکت آنان در حکومت بود، ارائه نمود. سیاست کورش بزرگ این بود که از طریق مشارکت دادن اقوام و ملت های تابعه در اداره حکومت هخامنشی، وفاداری و پشتیبانی آنان را نسبت به خود جلب کند.
۱۳) در زمان هخامنشیان مسئول بازرسی و مأموران اور چشم و گوش شاه) وظیفه خود را چگونه انجام می دادند؟
پاسخ: آنان بطور منظم به بخش های مختلف قلمرو سرمی کشیدند تا اطمینان پیدا کنند که صاحب منصبان حکومتی وظایف خود را به درستی انجام می دهند و اوضاع کشور به سامان است.
۱۴) در دوره هخامنشی، شاه معمولا با چه کسانی مشورت می کرد؟
پاسخ: یک گروه مشورتی شامل بلندپایگان سیاسی، نظامی ، اداری و احتمالا مذهبی و حقوقی در کنار پادشاه حضور داشتند که وی در باره مسائل مهم حکومتی بویژ جنگ و صلح با آنان مشورت می کرد.
۱۵) نظام سیاسی اداری که داریوش تأسیس کرد، چه نتیجه ای داد؟
پاسخ: موجب وحدت بیشتر قلمرو هخامنشیان شد و حکومتی متمرکز و نیرومند پدید آورد.
۱۶) منابع اطلاعاتی در مورد شیوه کشورداری هخامنشی را نام ببرید؟
پاسخ: سنگ نوشته ها و لوح های گلی هخامنشی و نیز نوشته های مورخان یونانی عهد باستان، حاوی اطلاعات ارزشمندی در خصوص نظام حکومتی و تشکیلات اداری آن دوران هستند.
۱۷) خاندان اشکانی به اتکاء چه کسانی به قدرت رسیدند؟
پاسخ: آنان به اتکاء جنگاوران قبایل صحراگرد شرق ایران به قدرت رسیدند.
۱۸) در زمان هخامنشیان ، مسئول بازرسی و مأموران تحت فرمانش به عنوان چشم و گوش شاه معروف بودند.
نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.
۱۹) خاندان اشکانی به اتکاء چه کسانی به قدرت رسیدند؟
پاسخ: آنان به اتکاء جنگاوران قبایل صحراگرد شرق ایران به قدرت رسیدند.
۲۰) معروفترین خاندان های دوران اشکانی را نام ببرید.
پاسخ: خاندان کارَن یا قارَن در نهاوند، سورَن در سیستان، و مهران در ری.
۲۱) در دوران اشکانی چند مجلس وجود داشت؟
پاسخ: دو مجلس. در یکی از این مجالس، شاهزادگان، بزرگان درباری و نمایندگان هفت خاندان بزرگ؛ و در دیگری پیشوایان دینی یا مُغان حضور می یافتند.
۲۲) اعضای مجالس اشکانی چه کسانی بودند؟
پاسخ: در یکی از این مجالس، شاهزادگان، بزرگان درباری و نمایندگان هفت خاندان بزرگ؛ و در دیگری پیشوایان دینی یا مُغان حضور می یافتند.
۲۳) وظایف و یا اختیارات مجالس اشکانی را بنویسید.
پاسخ: اعضای این دو مجلس، پادشاه اشکانی را در اداره کشور کمک میکردند و در تعیین جانشین پادشاه و تصمیم گیری برای جنگ و صلح نقش داشتند.
۲۴) حکومت اشکانی به چه شکل اداره می شد؟ (یا درباره شیوه اداره حکومت اشکانیان توضیح دهید.)
پاسخ: شیوه حکومت اشکانیان به شکل غیر متمرکز بود. اداره برخی از سرزمینها و مناطق کشور به صورت موروثی در اختیار پادشاهان کوچک و حاکمان محلی بود که تا حدودی در اداره قلمرو خویش استقلال داشتند. آنان دارای سپاه بوده و حتی برخی بنام خود سکه ضرب می کردند. این شاهان محلی، به شاه اشکانی باج و هنگام جنگ، سپاه خود را در اختیار اشکانیان قرار می دادند. به این شیوه اداره حکومت، شیوه حکومت ملوک طوایفی می گفتند.
۲۵) شیوه حکومت اشکانیان، غیر متمرکز (ملوک طوایفی) بود. امروزه به این شیوه فدرال میگویند.
۲۶) پادشاهان ساسانی به منظور ایجاد تمرکز و افزایش دامنه نظارت و تسلط خود بر مناطق مختلف کشور، چه کردند؟
پاسخ: آنها از یک سو سپاهی دائمی و نیرومند تشکیل دادند و از سوی دیگر اقدام به توسعه و تقویت تشکیلات اداری منسجم و منظمی کردند. در نتیجه از تعداد حکومتهای موروثی محلی کاسته شد و مناطق مختلف کشور، تحت نظارت و سلطه مستقیم حکومت ساسانی قرار گرفت.
۲۷) در رأس تشکیلات اداری (یا دیوان سالاری) ساسانیان وزیرِ بزرگ قرار داشت
پاسخ: وزیرِ بزرگ قرار داشت که به او بزرگفْرَمادار میگفتند. وزیر تحت نظارت مستقیم پادشاه کار میکرد و مجری فرامین او بود. زمانی که پادشاه در جنگ یا سفر بود، وزیر به عنوان جانشین او کشور را اداره میکرد. وزیر همچنین گاهی فرماندهی سپاه را نیز در جنگ به عهده میگرفت.
۲۸) درباره تشکیلات اداری ساسانیان شرحی بنویسید.
پاسخ: تشکیلات اداری ساسانیان از ادارهها یا دیوانهای مختلفی تشکیل شده بود که در رأس آنها، وزیرِ بزرگ قرار داشت که به او بزرگفْرَمادار میگفتند. وزیر تحت نظارت مستقیم پادشاه کار میکرد و مجری فرامین او بود. زمانی که پادشاه در جنگ یا سفر بود، وزیر به عنوان جانشین او کشور را اداره میکرد. وزیر همچنین گاهی فرماندهی سپاه را نیز در جنگ به عهده میگرفت. دبیران نقش ممتاز و بسیار مهمی در تشکیلات اداری ساسانی داشتند.
۲۹) دبیران ساسانی در مرکز آموزشی به نام دبیرستان آموزش می دیدند.
پاسخ: کار اصلی دبیران نگارش فرمانها، نامه ها و اسناد و ثبت و ضبط آنها بود، ولی کارهای دیگری مانند گردآوری و تألیف خدای نامک هم جزو وظایف ایشان بود.
نکته: دبیران در بخش های مختلف تشکیلات اداری، مالیاتی، قضایی و نظامی کار می کردند و برخی از آنان به چند زبان و خط آشنا بودند. به رئیس دبیران و کاتبان، ایران دبیربد یا دبیران مهست می گفتند که از جمله صاحب منصبان عالی رتبه تشکیلات اداری ساسانی محسوب میشد.
۳۰) کار اصلی دبیران ساسانی چه بود؟
پاسخ: نگارش فرمانها، نامهها و اسناد و ثبت و ضبط آنها بود (و گاه گردآوری و تألیف خدای نامک هم بود.)
۳۱) محل درس خواندن دبیران ساسانی چه نام داشت؟
پاسخ: دبیرستان (دبیران در بخشهای مختلف تشکیلات اداری، مالیاتی، قضایی و نظامی کار می کردند.)
۳۲) به رئیس دبیران ساسانی چه می گفتند؟
پاسخ: ایران دبیربد یا دبیران مهست.
۳۳) قلمرویی که ساسانیان بر آن فرمان میراندند، ایرانشهر نامیده می شد.
۳۴) قلمرو ساسانیان (= ایرانشهر) چگونه و توسط چه کسانی اداره می شد؟
پاسخ: قلمرو ساسانیان (= ایرانشهر) به چندین کوره(یا استان) تقسیم شده بود که اعضای خاندان شاهی، یا افرادی از خاندان های بزرگ، و یا فرماندهان نظامی بر آنها حکومت میکردند
نکات مهم: قلمرو ساسانیان (= ایرانشهر) ، کوره (یا استان) ، رئیس دبیران و کاتبان، ایران دبیربد یا دبیران مهست ، وزیرِ بزرگ (= بزرگ فرََْماندار)
مهر یا میترا = ایزدِ پیمان و قانون و پشتیبان نظم اجتماعی. اوستا = کتاب دینی زرتشتیان.
در ایران باستان، معمولا شاه بالاترین مرجع قضایی و قاضی القضات به شمار میرفت و در محاکمه های مهم، حکم نهایی را او صادر میکرد.
۳۵) درباره جایگاه عهد، پیمان و عدالت در ایران باستان(ایران قبل اسلام) شرحی بنویسید.
پاسخ: نام ایزدِ پیمان و قانون و پشتیبان نظم اجتماعی، مهر یا میترا بود. یکی از اصول مهم اندیشه ایرانی، پایبندی به عهد و پیمان بود. ایرانیان باستان همچنین به عدالت و راستی اهمیت بسیار می دادند و یکی از آرمانهای آنان این بود که فرمانروایی عادل بر آنان حکومت کند. در ایران باستان، قوانین، بیشتر از عرف و عادات و اعتقادات قومی ایرانیان و به ویژه اوستا(کتاب دینی زرتشتیان) گرفته شده بود.
۳۶) منابع قوانین ایران باستان چه بود؟
پاسخ: قوانین، در ایران باستان، بیشتر از عرف و عادات، و از اعتقادات قومی ایرانیان، و به ویژه اوستا(کتاب زرتشتیان) گرفته شده بود.
۳۷) در ایران باستان، قضاوت به چند شکل انجام می گرفت؟
پاسخ: به دو شکل؛ رسمی (روحانیون، قضات شاهی)، و غیر رسمی (ریش سفیدان و بزرگان خاندان و قبایل).
۳۸) در ایران باستان، قضاوت رسمی، بر عهده چه کسانی بود؟
پاسخ: بر عهده روحانیون زرتشتی و نیز قضاتی بود که از سوی شاه و یا حکام منصوب میشدند.
۳۹) روحانیون زرتشتی در ایران باستان، به کدام اختلافات رسیدگی می کردند؟
پاسخ: آنها بیشتر به اختلافات حقوقی و مدنی رسیدگی میکردند.
۴۰) قُضات شاهی در ایران باستان، به چه جرمهایی رسیدگی میکردند؟
پاسخ: آنها به جرایم سیاسی و نظامی رسیدگی میکردند.
۴۱) در ایران باستان، کدام قوانین خیلی سخت و بدون ملاحظه اجرا می شد؟
پاسخ: قوانین مربوط به نظم عمومی، نافرمانی و خیانت به شاه و کشور حتی در مورد شاهزادگان و دیگر اعضای خاندان شاهی.
۴۲ـ آیا در دور هخامنشی، قدرت و اختیارات پادشاه در محاکمه افراد مطلق بود؟
پاسخ: خیر. از اشارات نویسندگان یونانی معلوم میشود که در دوران هخامنشی قوانینی وجود داشته که قدرت و اختیارات پادشاه را محدود میکرده است. مثلا هرودت به قانونی ایرانی اشاره میکند که براساس آن، شاه نباید کسی را به سبب یکبار مرتکب جرمی شدن به مرگ محکوم نماید. همچنین برخی از پادشاهان هخامنشی(مانند کمبوجیه و خشایار شاه) درباره قانونی بودن برخی از کارهای خود با قضات شاهی مشورت می کردهاند.
نکته: حمورابی پادشاه بابلِ، که قوانین موجود را نوشت. لوح سنگی قوانین حمورابی در شوش(پایتخت حکومتهای ایلام و هخامنشی) کشف شده است.
مجموعه ای از قوانین و محاکمات عصر ساسانی در کتاب »مادیان هزاردادستان« به زبان پهلوی گردآوری شده است.
۴۳) مبنای قضاوت در دوره هخامنشی چه بود؟
پاسخ: ترکیبی از قوانین و شیوههای دادرسی اقوام ایرانی و غیر ایرانی تابعِ امپراتوری هخامنشیان. (هخامنشیان ملل تابعِ خود را در تبعیت از قوانین و آداب و رسوم خود آزاد می گذاشتند.)
۴۴) درباره وضعیت دادرسی در دوران ساسانی شرحی بنویسید.
پاسخ: در دوره ساسانی، تشکیلات قضایی گسترش یافت و نقش روحانیان زرتشتی در امور قضایی بیشتر از گذشته افزایش یافت. (گروهی از روحانیان زرتشتی که با قوانین دینی و احکام عرفی آشنایی داشتند، عهده دار امور قضاوت بودند.)
۴۵) دهیوکَ (= دیااکو = موسس حکومت ماد)، در زمینه نظامی و جنگ آوری چه کرد؟
پاسخ: او اقدام به تشکیل سپاهی کرد. او به منظور مقابله با هجوم آشوری ها، هگمتانه (= همدان کنونی) را به صورت دژی نظامی درآورد و استحکامات و قلعه های متعددی بنا کرد.
نکتهها: مؤسس حکومت ماد، دهیوکَ (دیااکو) بود. پایتخت مادها = هگمتانه. دشمن مادها = آشور. هدف از تشکیل حکومت ماد = دفاع در برابر حملات آشور.
سلاح های سپاه ماد شامل خنجر، سرنیزه، سپر، شمشیر، تیر و کمان و زوبین بوده است.
۴۶) هُووَخشترَه (سومین پادشاه ماد) در زمینه نظامی و جنگ آوری چه کرد؟
پاسخ: او سپاه خود را به دسته های کمان داران، نیزه داران و سواران تقسیم کرد و در کنار آنان دسته های پشتیبانی، تدارکات و یگانهای بارکش قرار داد.(سلاح های سپاه ماد شامل خنجر، سرنیزه، سپر، شمشیر، تیر و کمان و زوبین بوده است.)
۴۷) وضعیت سپاه هخامنشی قبل از داریوش یکم چگونه بود؟
پاسخ: سپاه هخامنشی تا زمان داریوش یکم متکی بر واحدهای مختلف پیاده نظام بود که از قبایل، اقوام و ملل تابعه، به آن پیوسته بودند.
۴۸) داریوش در زمینه نظامی و نوسازی سپاه چه اقداماتی انجام داد؟
پاسخ: ۱- او در زمینه نظامی، نیروی ویژه ده هزار نفری به نام سپاه جاویدان (جوانان برومند پارسی) تشکیل داد که هیچگاه از تعدادشان کم نمیشد. چون هر وقت سرباز یا فرماندهی بازنشسته یا کشته میشد، فوراً فرد جدیدی جایگزینش میشد.
۲- تأسیس نیروی دریایی در خلیج فارس، دریای سرخ و دریای مدیترانه.
نکتهها: نام سپاه داریوش اول هخامنشی = سپاه جاویدان (هیچ وقت تعداد آن کم نمی شد. اعضای آن، جوانان برومند پارسی بودند.)، سلاح اصلی سواره نظام در سپاه پارسیان نیزه بود.
۴۹) گروه های مختلف سپاه هخامنشی را براساس اهمیت نام ببرید؟
پاسخ: ۱- سپاه جاویدان (جوانان پارسی)
۲- سواره نظام (که نیزه دار بودند.)
۳- پیاده نظام
۵۰) چرا به گروهی از سپاه هخامنشی، سپاه جاویدان می گفتند؟
پاسخ: چون هر گاه سرباز یا فرماندهی بازنشسته یا کُشته میشد، فوراً فردی جایگزین او می شد.
۵۱) اعضای سپاه جاویدان داریوش، چه کسانی بودند؟
پاسخ: جوانان برومند پارسی بودند که آموزشهای ویژهای دیده بودند.
۵۲) داریوش در کدام نواحی نیروی دریایی تشکیل داد؟
پاسخ: در خلیج فارس، دریای سرخ و دریای مدیترانه.
۵۴) فرماندهی ناوهای جنگی هخامنشی چه کسانی بودند؟
پاسخ: پارسیان و مادیها.
۵۵) در نیروی دریایی هخامنشی چه کسانی خدمت می کردند؟
پاسخ: دریانوردان ملل مختلف تابع امپراتوری، از جمله فنیقیها، سوری ها، مصریها، قبرسیها و مردمان آسیای صغیر در نیروی دریایی هخامنشیان خدمت میکردند.
نکتهها: اشکانیان به نیروی سواره نظام اهمیت فراوان میدادند و در سپاه اشکانی، نیروی پیاده نظام نقش چندانی نداشت. اساس تشکیلات نظامی اشکانیان سواره نظام چابکی بود که در هنگام سواری با تیر و کمان تیراندازی می کرد و باعث از هم پاشیدن لشکر دشمن می شد. مهم ترین جنگ افزارهای این سپاه، تیر و کمان و نیزه بود. سواره نظام سنگین اسلحه نیز تشکیل دادند که مجهز به زره و کلاه خود بود.
۵۶) اساس تشکیلات نظامی اشکانیان چه گروهی بودند و چرا اهمیت داشتند؟
پاسخ: سواره نظام چابکی بود که در هنگام سواری (با تیر و کمان، و نیزه) تیراندازی می کرد و باعث از هم پاشیدن لشکر دشمن می شد.
۵۷) دلیل توانمندی سواره نظام اشکانی، چه بود؟
پاسخ: گذشته صحرا گردی شان بود که به آنان تواناییِ تیر اندازی با کمان، در حین سوار کاری، را داده بود.
۵۸) فایده کاربرد صدای طبل در حملات اشکانی چه بود؟
پاسخ: استفاده از صدای طبل نیز در آغاز حملات سپاه اشکانی معمولا وحشت بسیاری در لشکر دشمن ایجاد می کرد و نظم آنها را به هم می ریخت. (سورنا سردار معروف اشکانی با همین روش هراس بزرگی در سپاه کراسوس رومی ایجاد کرد و در نبرد حرّان پیروز شد.)
۵۹) سورنا با چه روشی بر سپاه کراسوس رومی در جنگ حران پیروز شد؟
پاسخ: با روش ایجاد هراس از طریق صدای طبل.
نکتهها: در زمان ساسانیان، سپاه دائم و مجهز به وجود آمد. اصلی ترین بخش این سپاه را سواره نظام سنگین اسلحه(سر تا پا) زره پوش تشکیل میداد که به آن اسَواران گفته می شد.
اسواران = سواره نظام سنگین اسلحه ی سر تا پا زره پوشِ ساسانی. اعضای سواره نظام جوانان طبقه اشراف و نجبا بودند. ارتشتارستان = مدارس نظامی ساسانی
۶۰) درباره وضعیت سپاه ساسانی شرحی دهید.
پاسخ: در آن زمان سپاه دائمی و مجهزی به وجود آمد. اصلی ترین بخش این سپاه را سواره نظام سنگین اسلحه زره پوش تشکیل میداد که به آن اسَواران گفته می شد. سر تا پای اسَواران با زره های فلزی پوشیده شده بود و حتی اسب هایشان نیز پوشش زرهی داشتند. بخش دیگری از سپاه ساسانی را سواره نظام سبک اسلحه که افراد آن مجهز به کمان بودند، تشکیل میداد. پیاده نظام ساسانی عمدتاً شامل روستاییانی بود که اسلحه و تجهیزات مناسبی نداشتند و به لحاظ نظامی، چندان اهمیتی به آنان داده نمی شد. از جمله ابتکارات نظامی ساسانیان، استفاده از فیل در جنگها بود. نیروی دریایی ساسانی از ابتدای تأسیس این سلسله به وجود آمد. در دوران ساسانی، مدارسی به نام ارتشتارستان وجود داشت که افراد ارتش در آنجا آموزش میدیدند. در آن زمان، کتابچه هایی با موضوعات تخصصی نظامی از قبیل تشکیلات قشون، فنون جنگ، تیراندازی با کمان، تغذیه سپاهیان و مراقبت از اسبان وجود داشته که مربیان از آنها در آموزش استفاده می کردهاند.
۶۱) اردشیر بابکان و جانشینان او، از نیروی دریایی چه استفاده هایی می بردند؟
پاسخ: آنها برای برقراری امنیت و تحکیم سلطه خود بر خلیج فارس و دریای عمان و سواحل جنوبی آن استفاده کردند.
۶۲) خسرو انوشیروان با استفاده از نیروی دریایی چه کرد؟
پاسخ: او یمن را از اشغال حبشیان که از سوی امپراتوری روم شرقی (رقیب ساسانیان) حمایت می شدند، نجات داد و با بابالمندب و خلیج عدن را تحت تسلط خود درآورد.
۶۴) درباره ارتشتارستان توضیحاتی دهید.
پاسخ: در دوران ساسانی، مدارسی به نام ارتشتارستان وجود داشت که افراد ارتش در آنجا آموزش میدیدند. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد در آن زمان، کتابچههایی با موضوعات تخصصی درباره آموزشهای نظامی از قبیل تشکیلات قشون، فنون جنگ، تیراندازی با کمان، تغذیه سپاهیان و مراقبت از اسبان وجود داشته که مربیان از آنها در آموزش سربازان استفاده می کرده اند.
سوال های متن درس قبلی: سوالات متن درس دهم تاریخ دهم انسانی
سوالات متن درس ۱۱ یازدهم کتاب تاریخ دهم انسانی متوسطه دوم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید.
یکم جامع تر باشع لطفا
درود
چرا فقط سوالات ۴ صفحه ی اول هست ؟
باز هم تشکر از سایت خوب ماگرتا.