جواب فعالیت های فصل ششم زیست یازدهم تجربی
پاسخ و حل سوال های فعالیت های گفتار 1 و 2 و 3 فصل درس 6 شش کتاب زیست شناسی 2 پایه یازدهم تجربی
جواب فعالیت های فصل ششم زیست یازدهم تجربی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات فعالیت های صفحه ۸۶ ، ۸۷ ، ۹۰ ، ۹۱ ، ۹۴ ، ۹۵ و ۹۶ گفتار ۱ و ۲ و ۳ فصل درس ۶ ششم «تقسیم یاخته» کتاب زیست شناسی ۲ پایه یازدهم رشته تجربی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل پنجم زیست یازدهم تجربی
جواب فعالیت ۱ صفحه ۸۶ فصل ششم زیست شناسی یازدهم
در دنیای جانداران یاختههای چندهستهای به روشهای مختلفی ایجاد میشوند. در سال گذشته با بعضی از این یاختهها آشنا شدید. آیا میتوانید بعضی از آنها را نام ببرید؟ در مورد نحوه تشکیل این نوع از یاختهها تحقیق کنید و نتیجه آن را به کلاس ارائه دهید.
پاسخ: نمونه این سلولها، سلول ماهیچه مخطط است که از به هم پیوستن چند سلول در دوران جنینی ایجاد می شود. بعضی از سلول های چند هسته ای هم از تقسیم هسته بدون تقسیم سیتوپلاسم حاصل می شوند، مانند بعضی قارچ ها و آغازیان.
پاسخ فعالیت ۲ صفحه ۸۷ فصل ۶ زیست شناسی یازدهم
با توجه به آنچه درباره چرخه یاختهای فراگرفتهاید تصاویر میکروسکوپی زیر را بر اساس مراحل آن، با شمارهگذاری مرتب کنید.
پاسخ: به ترتیب از راست به چپ : تلوفاز، پروفاز، متافاز، اینترفاز، آنافاز
حل فعالیت ۳ صفحه ۹۰ فصل ششم زیست شناسی یازدهم
با استفاده از منابع علمی بررسی کنید که کدام نوع از سرطانها در کشور ما شیوع بیشتری دارند. چرا بعضی انواع سرطان در بخشهای خاصی از کشور ما شایعترند؟
پاسخ: سرطان سینه در زنان و سرطان معده در مردان رایجترین سرطانها در ایران هستند.
ممکن است به دلایل ژنی (در افرادی از خانوادهها با گروه های بومی)، آلودگی هوا یا خاک آن مناطق باشد.
جواب فعالیت ۴ صفحه ۹۱ فصل ۶ زیست شناسی یازدهم
با استفاده از خمیر بازی (چند رنگ) و با رعایت موارد بهداشتی، مراحل تقسیم رشتمان را طراحی کنید. برای این کار، عدد فامتنی یاختهٔ فرضی را 4 یا 6 در نظر بگیرید. هر مجموعه فامتن را با یک رنگ انتخاب کنید و با توجه به این فعالیت به پرسشهای زیر پاسخ دهید:
الف) در متافاز فامتنهای همتا نسبت به هم چگونه روی رشتههای دوک قرار میگیرند؟
پاسخ: به صورت مستقل و جداگانه
ب) با توجه به عدد فامتنی انتخابی، تعداد فامتنها و فامینکها را قبل و بعد از رشتمان تعیین کنید.
پاسخ: تعداد کروموزومها و کروماتیدها بعد از میتوز با هم برابرند ولی قبل از میتوز تعداد کروماتیدها، دوبرابر تعداد کروموزومها است.
پاسخ فعالیت ۵ صفحه ۹۴ فصل ششم زیست شناسی یازدهم
۱- تقسیم کاستمان ۱ از نظر نحوه آرایش فامتنها و جدا شدن آنها تفاوت اساسی با تقسیم رشتمان دارد. آیا میتوانید با توجه به شکلهای رشتمان و کاستمان، این تفاوتها را بیان کنید؟
پاسخ: کروموزوم های همتا در میوز ۱ تشکیل تتراد می دهند، ولی در میتوز خیر.
کروموزوم های همتا در میوز ۱ روی یک رشته دوک قرار می گیرند، ولی در میتوز روی رشته های جداگانه ی دوک قرار می گیرند.
در آنافاز ۱ میوز کروموزومهای همتا از هم جدا می شوند، ولی در آنافاز میتوز کروماتیدهای خواهری از هم جدا می شوند.
در پایان تقسیم میوز ۱، عدد کروموزومی نصف می شود، ولی در میتوز عدد کروموزومی ثابت می ماند.
۲- تقسیم کاستمان ۲ را با تقسیم رشتمان مقایسه کنید. چه شباهتها و تفاوتهایی بین این دو فرایند وجود دارد؟
پاسخ: این دو فرآیند از نظر نحوه ی آرایش کروموزومها در مراحل مختلف مشابهاند، ولی عدد کروموزومی سلول های میوز ۲ نصف تعداد کروموزوم های سلول های مادری قبل از میوز است.
۳- با استفاده از خمیربازی و با رعایت موارد بهداشتی، طرح سادهای از مراحل تقسیم کاستمان را بسازید. برای این کار، عدد فامتنی یاخته فرضی را ۴، ۶ و یا ۸ در نظر بگیرید. بهتر است که هر مجموعه از فامتنها با یک رنگ انتخاب شوند.
پاسخ: بر عهده دانش آموز می باشد.
حل فعالیت ۶ صفحه ۹۵ فصل ۶ زیست شناسی یازدهم
با استفاده از منابع علمی، با انواع دیگری از بیماریهای ناشی از باهم ماندن فامتنها آشنا شوید و گزارش این بررسی را در کلاس ارائه کنید.
پاسخ: سندرم داون: سندرم داون یک ناهنجاری کروموزومی شایع است که از تکثیر اضافی ژنهای موجود در کروموزوم 21 ناشی میشود. از هر 800 تا 1000 نوزاد یک نوزاد به این سندرم مبتلا میشود که میتوان در آزمایشهای پیش از زایمان آن را تشخیص داد. همچنین برخی از مشخصههای ظاهری این بیماری همچون تغییر در شکل صورت، کاهش انعطاف عضلات و نارسایی سیستم گوارشی و قلب بلافاصله پس از تولد ظاهر میشوند. احتمال ابتلا به این سندرم در تمام نوزادان وجود دارد اما در نوزادانی که مادرانشان در سن بالا آنها را باردار شدهاند این احتمال بیشتر است.
سندرم ایکس شکننده: سندرم ایکس شکننده با شایعترین نوع عقبافتادگی ذهنی و اختلال ارثی تاخیر در رشد مرتبط است. این اختلال رشدی و مشکلات ذهنی میتواند از نوع خفیف تا شدید متفاوت باشد و گاهی اوقات نیز با اوتیسم همراه میشود. آمار نشان میدهد که از هر 1500 مرد و 2500 زن یک نفر به این سندرم مبتلا میشود. به طور معمول مردان یک کروموزوم X و زنان از این کروموزوم دو عدد دارند اما در مبتلایان به سندرم ایکس شکننده، بخشی از کروموزوم X از هم جدا میشود. این قسمت شکنندگی روی کروموزوم X اگر در نقاط دیگر همین کوروموزوم تکرار شود، بیماری وخیمتر میشود.
اختلال ارثی لختگی خون: فرآیند لخته شدن خون یکی از پدیدههای زیست شیمیایی پیچیده در بدن است و انواع مختلفی از اختلال ارثی لختگی خون وجود دارند. این مشکل میتواند به خونریزیهای بسیار و تشکیل لختههای خونی غیرعادی در تمام نقاط بدن و عمدتا در رگها بینجامد و مشکلات و ناراحتیهای جدی برای فرد مبتلا بوجود آورد.
دیستروفی ماهیچهای: بسیاری از موارد دیستروفی ماهیچهای که با ضعیف شدن ماهیچهها شناخته میشود جزو اختلالات وراثتی به حساب میآیند. این اختلال به دو نوع دیستروفی ماهیچهای «دوشن» و «بکر» تقسیم میشود.
در نوع اول این بیماری علائم آن پیش از سن شش سالگی ظاهر میشود که شامل خستگی، ضعف ماهیچه و عقبافتادگی ذهنی است. همچنین میتواند با علائم دیگری همچون مشکلات قلبی، تنفسی و بد شکلی سینه و پشت ظاهر شود. به گفته پزشکان، پسران بیشتر این بیماری را به ارث میبرند. نوع دوم دیستروفی ماهیچهای نیز علائمی مشابه با نوع اول دارد با این تفاوت که با سرعت و شدت کمتری ظاهر میشود.
تالاسمی: بیماریهای تالاسمی گروهی از اختلالهای ارثی خونی را شامل میشوند که به موجب آن گلبولهای قرمز به درستی هموگلوبین تولید نمیکنند. در اثر ابتلا به این بیماری کمخونی ظاهر میشود که شایعترین علائم آن شامل خستگی، شکستگی استخوان، درد استخوانی، تنگی نفس و بزرگ شدن طحال است. همچنین بروز عفونتها در مبتلایان به این بیماری شایع است.
فیبروزسیستیک: فیبروزسیستیک شایعترین و مرگبارترین بیماری ژنتیکی است که تنها در آمریکا نزدیک به 30 هزار نفر به آن مبتلا هستند. این بیماری باعث میشود بدن مخاطهای غلیظ و چسبندهای تولید کند که سبب مسدود شدن ریهها شده و فرد را دچار عفونت میکند و بر عملکرد پانکراس نیز تاثیر میگذارد. تنفس در این بیماران به سختی انجام شده و با متوقف شدن فعالیت آنزیمهای گوارشی از جذب مواد مغذی جلوگیری میشود.
بیماری تای ساکس: این بیماری موجب میشود تا افراد مبتلا به آن در هر سنی جان خود را از دست بدهند، هرچند معمولا پنج سالگی سن بروز این بیماری و دلیل آن، فقدان آنزیم «هگزوزآمینیداز» است. بیماری تای ساکس موجب تخریب سیستم عصبی و مغز میشود که غیر از کنترل کردن علائم بیماری، راهحل درمانی برای آن وجود ندارد.
سندرم ادواردز: نشانگان ادواردز (Edwards Syndrome) که با نام تریزومی ۱۸ نیز شناخته میشود، نوعی ناهنجاری کروموزومی است که به دلیل سه تایی شدن کروموزم هجدهم رخ میدهد. کروموزوم اضافی ممکن است کاملاً جدا یا چسبیده به کروموزوم دیگر باشد. این تریزومی معمولاً در اثر اشتباه در مرحلهی جداشدن کروموزومهای هومولوگ در میوز پدر یا مادر اتفاق میافتد.
سندرم پاتو: سندرم پاتو (Patau) یا تریزومی 13 یک ناهنجاری مادرزادی است که در هنگام تولد وجود دارد و ناشی از وجود یك كپی اضافه از كروموزوم 13است. این كپی اضافه سبب ناهنجاری های ذهنی و جسمی و نقائص قلبی برای نوزاد می شود. بروز این سندرم نسبت به سایر تریزومی ها، سندرم داون (تریزومی 21) وسندرم ادواردز (تریزومی 18)، نادرتر است. این سندرم بیشتر زنان را مبتلا می كند (شاید به این دلیل كه جنین های مذكر تا زمان تولد زنده نمی مانند).
دیستروفی عضلانی دوشن: دیستروفی عضلانی دوشن (DMD) رایج ترین و شدید ترین شکل دیستروفی میوتونیک (MD) است. عنوان بیماری از نام نورولوژیست فرانسوی گیلوم دوشن مشتق شده، که اولین بار موردی در سال 1861 توصیف کرد. بیماری مشابه اما خفیف تری معروف به دیستروفی عضلانی بکر (BMD) توسط جهش هایی در همین ژن ایجاد می شود. بروز DMD تقریبأ 1 در هر3500 مرد و بروز BMD تقریبا 1 در هر 20000 مرد است.
جواب فعالیت ۷ صفحه ۹۶ فصل ششم زیست شناسی یازدهم
منحنی زیر، رابطه بین سنّ مادر در هنگام بارداری و احتمال به دنیا آمدن فرزند مبتلا به نشانگان داون را نشان میدهد. منحنی را تفسیر کنید.
پاسخ: با افزایش سن مادر هنگام بارداری یا تولد، احتمال تولد فرزند مبتلا به داون بیشتر می شود. این افزایش احتمال در سنین بالای ۴۰ سال بسیار بیشتر خواهد بود.
همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل چهارم زیست یازدهم تجربی
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب فعالیتها و سوالات دروس کتاب زیست شناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله حل سوالات فعالیت های فصل ۶ ششم کتاب زیست شناسی ۲ پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕