سبک زندگی

جواب فعالیت های فصل پنجم زیست یازدهم تجربی

پاسخ و حل سوال های فعالیت های گفتار 1 و 2 و 3 فصل درس 5 پنج کتاب زیست شناسی 2 پایه یازدهم تجربی

جواب فعالیت های فصل پنجم زیست یازدهم تجربی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات فعالیت های صفحه ۶۴ ، ۶۵ ، ۶۸ ، ۶۹ ، ۷۱ ، ۷۵ و ۷۶ گفتار ۱ و ۲ و ۳ فصل درس ۵ پنجم «ایمنی» کتاب زیست شناسی ۲ پایه یازدهم رشته تجربی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل چهارم زیست یازدهم تجربی

جواب فعالیت های فصل پنجم زیست یازدهم تجربی
جواب فعالیت های فصل پنجم زیست یازدهم تجربی

جواب فعالیت ۱ صفحه ۶۴ فصل پنجم زیست شناسی یازدهم

تحقیق کنید که:

الف) چربی سطح پوست چه فواید دیگری دارد؟

پاسخ: علاوه بر اسیدی کردن پوست و از بین بردن میکروب‌ها، در حفظ شادابی و سلامت پوست، جلوگیری از پیر شدن بافت پوست، نقش حفاظتی در برابر آلودگی و آسیب های محیطی نقش دارد.

ب) جوش‌های پوستی و شورهٔ سر چه ارتباطی با چربی پوست دارد؟

پاسخ: بیشتر جوش های پوستی به علت تجمع باکتری‌ها در محل غده چربی پوست ایجاد می شوند. نوع تغذیه، بهداشت پوست و عوامل هورمونی در بروز آن نقش دارند. شوره سر در اثر خشکی زیاده از حد پوست یا چربی زیاد آن ایجاد می شود بنابراین میزان چربی پوست باید در حد متعادل باشد.

پاسخ فعالیت ۲ صفحه ۶۵ فصل ۵ زیست شناسی یازدهم

مخاط مژکدار دستگاه تنفس چگونه مانع نفوذ میکروب‌ها می‌شود؟

پاسخ: ماده مخاطی که از این لایه‌ها ترشح می شود، علاوه بر آن که لیزوزیم دارد، میکروب‌ها را به دام می اندازد و به کمک مژک های این سلول‌ها به سمت حلق رانده شده و خارج می شوند و یا به معده منتقل و تخریب می شوند.

چه عواملی به این بخش آسیب می‌زند؟

پاسخ: آلودگی زیاد هوای تنفسی، مصرف سیگار و استفاده از قلیان و….

حل فعالیت ۳ صفحه ۶۸ فصل پنجم زیست شناسی یازدهم

در شکل زیر، انواع گویچه‌های سفید نشان داده شده است (مقیاس گویچه‌ها نسبت به هم رعایت نشده است). با توجه به آنچه که در سال قبل خوانده‌اید:

حل فعالیت ۳ صفحه ۶۸ فصل پنجم زیست شناسی یازدهم
حل فعالیت ۳ صفحه ۶۸ فصل پنجم زیست شناسی یازدهم

الف) نام هر یک را بیان کنید.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:

جواب فعالیت ۳ صفحه ۶۸ فصل پنجم زیست شناسی یازدهم
جواب فعالیت ۳ صفحه ۶۸ فصل پنجم زیست شناسی یازدهم

ب) سیتوپلاسم در کدام گویچه‌ها دانه‌دار و در کدام بدون دانه است؟

پاسخ: دانه دار: ائوزینوفیل – بازوفیل – نوتروفی
بدون دانه: لنفوسیت – مونوسیت

ج) تحقیق کنید که دانه‌ها از چه چیزی ساخته شده‌اند؟

پاسخ: ریز کیسه های حاوی مولکول های دفاعی

جواب فعالیت ۴ صفحه ۶۹ فصل ۵ زیست شناسی یازدهم

یک گسترش آماده خون را با میکروسکوپ مشاهده و انواع گویچه‌های سفید را در آن مشاهده کنید.

پاسخ: بر عهده دانش آموز می باشد – دانش آموزان بهتر است از یاخته‌هایی که می بینند شکل رسم کنند.

پاسخ فعالیت ۵ صفحه ۷۱ فصل پنجم زیست شناسی یازدهم

الف) علت قرمزی، تورم و گرم شدگی موضع التهاب را چگونه توضیح می‌دهید؟

پاسخ: جریان خون بیشتر سبب قرمزی، خروج پلاسما سبب تورم و سوخت و ساز بالای سلول‌ها سبب گرمی بافت می شود.

ب) خروج خوناب بیشتر در محل التهاب از رگ چه اهمیتی دارد؟

پاسخ: سبب حرکت آسان تر سلول‌ها و پروتئین‌هایی می شود که در دفاع نقش دارند.

در رابطه با چرک و مواد موجود در آن تحقیق کنید.

پاسخ: چرک شامل گلبول های سفید، ترشحات آن‌ها ، سلول‌ها و میکروب های کشته شده است.

حل فعالیت ۶ صفحه ۷۱ فصل ۵ زیست شناسی یازدهم

الف) تب چگونه بر فعالیت میکروب‌ها اثر می‌گذارد؟

پاسخ: عمدتاً از طریق غیر فعال سازی آنزیم‌ها و سایر پروتئین‌هایی که در میکروب‌ها نقش دارند مانع از متابولیسم و رشد آن‌ها می شوند.

ب) چرا تب‌های شدید خطرناک‌اند؟

پاسخ: در دمای بیش از ۴۱ درجه فعالیت آنزیم های بدن کاهش یافته یا متوقف می شود، نرسیدن اکسیژن کافی به سلول‌ها ، تغییر نفوذپذیری غشای سلول ها و برهم خوردن هومئوستازی نیز از پیامدهای آن است.

جواب فعالیت ۷ صفحه ۷۴ فصل پنجم زیست شناسی یازدهم

آنفلوانزای پرندگان را ویروسی پدید می‌آورد که می‌تواند سایر گونه‌ها، از جمله انسان را نیز آلوده کند. این ویروس به شش‌ها حمله می‌کند و سبب می‌شود دستگاه ایمنی بیش از حدّ معمول فعالیت کند. بدین ترتیب، به تولید انبوه و بیش از اندازه لنفوسیت‌های T می‌انجامد.

الف) علت مرگ بر اثر آلودگی با این ویروس را چگونه توجیه می‌کنید؟

پاسخ: این ویروس ایجاد اختلالات حاد تنفسی کرده و بیشتر عفونت های بعدی، سبب مرگ فرد می شوند.

ب) چه راهی را برای کنترل این بیماری در جمعیت‌ها پیشنهاد می‌کنید؟

پاسخ: رعایت اصول بهداشتی، دفن پرندگان بیمار مرده، پخت کامل فرآورده های به دست آمده از پرندگان، استفاده از دست کش و ماسک برای افرادی که با پرندگان برخورد دارند و واکسیناسیون آن‌ها.

پاسخ فعالیت ۸ صفحه ۷۵ فصل ۵ زیست شناسی یازدهم

علت شدیدتر بودن پاسخ ایمنی در برخورد دوم نسبت به برخورد اوّل چیست؟

پاسخ: وجود یاخته های خاطره باعث می شود در مدت زمان کوتاه تری تعداد بیشتری لنفوسیت ایجاد شود که به افزایش پاسخ ایمنی می انجامد.

پاسخ دیگر: به علت وجود تعداد زیادتری سلول خاطره در خون، تشخیص انتی ژن سریع تر و شدیدتر صورت می گیرد.

حل فعالیت ۹ صفحه ۷۶ فصل پنجم زیست شناسی یازدهم

الف) تحقیق کنید که کودکان ایرانی چه واکسن‌هایی را دریافت می‌کنند؟ در چه زمانی؟

پاسخ: کودکان در ایران برای بیماری های سل، هپاتیت B، فلج اطفال، دفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک و اوریون از زمان تولد به بعد واکسینه می شوند.

حل فعالیت ۹ صفحه ۷۶ فصل پنجم زیست شناسی یازدهم
حل فعالیت ۹ صفحه ۷۶ فصل پنجم زیست شناسی یازدهم

ب) چرا بعضی از واکسن‌ها را باید تکرار کرد؟

پاسخ: تا سلول های خاطره و پادتن بیشتری تولید شود. علاوه بر آن طول عمر سلول های خاطره متفاوت است و ممکن است از بین بروند و باید تولید مداوم آن‌ها صورت گیرد.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل سوم زیست یازدهم تجربی

توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب فعالیت‌ها و سوالات دروس کتاب زیست شناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله حل سوالات فعالیت های فصل ۵ پنجم کتاب زیست شناسی ۲ پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *