سبک زندگی

جواب پودمان ۴ الکترونیک کاروفناوری هشتم صفحه ۴۶ ، ۴۹ ، ۵۳ و ۵۶

گام به گام پاسخ و حل کار کلاسی و بارش فکری های صفحه صفحه 46 ، 49 ، 53 و 56 پودمان 4 الکترونیک کار و فناوری هشتم

در این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا به پاسخ و جواب سوال های براش فکری صفحه ۴۶ ، کار کلاسی صفحه ۴۹ ، بارش فکری صفحه ۵۳ و ۵۶ درس پودمان ۴ الکترونیک کتاب کاروفناوری هشتم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

بعدی: جواب پودمان ۵ کار با فلز کاروفناوری هشتم

جواب پودمان ۴ الکترونیک کاروفناوری هشتم

جواب بارش فکری صفحه ۴۶ پودمان ۴ الکترونیک کار و فناوری هشتم

اگر از یک باتری کتابی ۹ ولتی استفاده کنید، دیود نوردهنده می سوزد، چرا؟

پاسخ: زیرا شدت جریانی که یک باتری 9 ولتی به علت اختلاف پتانسیل بالا ایجاد می کند زیاد است و لامپ دیود را می سوزاند. برای اینکه لامپ نسوزد باید از مقاومت الکتریکی استفاده کرد تا شدت جریان را کم کند و لامپ نسوزد. پس استفاده از «مقاومت اهمی» یکی از راه های جلوگیری از سوختن دیود نوردهنده است.

پاسخ دیگر: زیرا شدت جریانی که یک باتری 9 ولتی به علت اختلاف پتانسیل بالا ایجاد می کند زیاد است و لامپ دیود را می سوزاند برای اینکه لامپ نسوزد باید از استفاده کرد تا شدت جریان را کم کند و لامپ نسوزد.

پاسخ دیگر: اگر از یک باتری کتابی ۹ ولتی استفاده کنید، دیود نوردهنده می‌سوزد زیرا دیود نوردهنده (LED) برای کار کردن به ولتاژ کم بین ۱.۵ تا ۳ ولت نیاز دارد. وقتی ولتاژی بیشتر از ۳ ولت به آن اعمال شود، جریان زیادی از آن عبور کرده و باعث سوختن دیود می‌شود. بنابراین، استفاده از باتری ۹ ولتی بدون هیچ گونه محافظی، مانند مقاومت، می‌تواند به دیود آسیب برساند و آن را بسوزاند.

جواب کار کلاسی صفحه ۴۹ پودمان الکترونیک کاروفناوری هشتم

تفاوت پیل نو و کارکرده: ولتاژ دو پیل نو و کار کرده را با مولتی متر اندازهگیری کنید و در جدول ۱-۴ بنویسید.

پاسخ: برای انجام این آزمایش باید آمپر متر را به صورت متوالی یا سری در مدار لامپی که به باتری وصل کرده ایم قرار داده و مقدار شدت جریان را در هر دو حالت استفاده از پیل نو و پیل کار کرده اندازه گیری کرد.

با توجه به رابطه ای که بین شدت جریان – مقاومت و ولتاژ برقرار است. اگر مقدار ولتاژ یا اختلاف پتانسیل باتری در اثر مصرف زیاد کم شود در نتیجه آن با فرض ثابت بودن مقدار مقاومت اجزای مدار، مقدار شدت جریان نیز کم می شود و نور لامپ کم و کم تر می شود تا جایی که اختلاف پتانسیل 2 سر باتری به صفر برسد (در اثر افزایش مقاومت داخلی باتری) در این صورت دیگر جریانی برقرار نیست و لامپ روشن نمی شود.

بدیهی است که در جدول زیر اگر باتری سالمی را در مدار قرار دهیم یعنی باتری نو و 1/5ولتی را مقدار جریان بیشتری عبور کرده و لامپ پر نور تر است. اما در صورت استفاده از باتری مستعمل که یک ولت برق داشته باشد مقدار جریان کم تری نیز از مدار عبور می کند و لامپ کم نور تر نمایان می شود.

توجه: جدول زیر را باید به صورت عملی و با آمپرمتر آزمایش را انجام و تکمیل نمود. البته مقادیر جدول زیر حدودی و ممکن است با نتیجه شما متفاوت باشد.

جدول ۱-۴ ــ تفاوت پیل نو و کار کرده

نوع باتری (پیل)پیل نوپیل کار کرده
ولتاژ (V)۱/۵ ولت۱ ولت

پاسخ بارش فکری صفحه ۵۳ پودمان ۴ الکترونیک کاروفناوری هشتم

به جای فیبر سوراخ دار از چه ترکیب ساده جایگزین می توان استفاده کرد؟

پاسخ: برای این کار می توان به صورت خالقانه از وسایل مناسب مثل اسفنج – قالب های پلاستیکی یونولیت – صفحات سوراخدار مقوایی و پلاستیکی و ……. استفاده کرد. در ضمن باید توجه داشت که نباید بدنه این وسایل رسانای جریان الکتریکی باشند. ولی از زیر بتوانیم قطعات را به هم متصل و مدار را برقرار کنیم.

پاسخ دیگر: برای این کار می توان به صورت خلاقانه از وسایل مناسب مثل اسفنج، قالب های پلاستیکی، یونولیت، صفحات سوراخ دار مقوایی و … استفاده کرد.

پاسخ دیگر: به جای فیبر سوراخ‌دار، می‌توان از ترکیب‌های ساده‌تری استفاده کرد. برای این کار، می‌توان به صورت خلاقانه از وسایلی مانند:

  • اسفنج
  • قالب‌های پلاستیکی
  • یونولیت
  • صفحات سوراخ‌دار مقوایی

استفاده نمود.

مهم است که این وسایل رسانای جریان الکتریکی نباشند تا بتوانیم قطعات را به هم متصل کنیم و مدار را برقرار کنیم. به این ترتیب، می‌توانیم به راحتی از این ترکیب‌ها در پروژه‌های الکترونیکی استفاده کنیم.

جواب بارش فکری صفحه ۵۶ پودمان الکترونیک کار و فناوری هشتم

۱) چگونه می توان اندازه مدار را کوچک تر کرد؟

پاسخ: استفاده از کیت پیش ساخته شده، استفاده از باتری سکه ای، استفاده مناسب و بهینه از قطعات مورد استفاده، درست کردن و اتصال مناسب قطعات و عدم استفاده از وسایل غیر ضروری

پاسخ دیگر: برای کوچک‌تر کردن اندازه مدار، می‌توان از بردهای مدار چاپی (PCB) استفاده کرد که به ما اجازه می‌دهد قطعات را به صورت فشرده‌تر و منظم‌تری قرار دهیم.

۲) از چه وسایل معیوب و دور ریختنی، می توانید قطعات پروژه را به دست آورید؟

پاسخ: انواع جعبه های خالی و دور ریختنی وسایل مختلف در شکل های مختلف گرد، چهارگوش و …. البته با خلاقیت باید از مواد و ابزار مختلف استفاده کرد مانند فیبر، یونولیت پلاستیک، اسفنج و ……….

پاسخ دیگر: از وسایل معیوب و دور ریختنی مانند گوشی‌های قدیمی، کامپیوترهای خراب، یا لوازم خانگی غیرقابل استفاده می‌توانیم قطعات الکترونیکی مثل مقاومت‌ها، خازن‌ها و دیودها را به دست آوریم.

۳) به جای میکروسوئیچ از چه طرح ابتکاری ساده، می توانید استفاده کنید؟

پاسخ: می توان با اتصال دو قطعه فلزی به مدار و قرار دادن فنر در زیر نقطه اتصال کاری کرد که هنگام بستن درب جعبه صدای موزیک قطع و با باز کردن آن صدای موزیک برقرار شود.

پاسخ دیگر: به جای میکروسوئیچ، می‌توان از یک دکمه ساده یا حتی یک گیره کاغذی که به عنوان سوئیچ عمل کند، استفاده کرد. با فشار دادن یا باز کردن گیره، می‌توانیم مدار را وصل یا قطع کنیم.

قبلی: جواب پودمان ۳ برنامه نویسی پایتون (۲) کاروفناوری هشتم

توجه: شما دانش آموز پایه هشتم متوسطه اول می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب سوالات پودمان های کتاب کار و فناوری پایه هشتم متوسطه اول ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب کار کلاسی و بارش فکری پودمان الکترونیک کتاب کاروفناوری هشتم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =