سبک زندگی

سوالات متن درس چهارم سلامت و بهداشت دوازدهم با جواب

نمونه سوال های امتحانی تشریحی و جای خالی درس 4 چهار کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم با جواب

نمونه سوالات متن درس ۴ چهارم «کنترل وزن و تناسب اندام» کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم کلیه رشته های نظری ، فنی حرفه ای و کاردانش متوسطه دوم را می توانید در ادامه این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، مشاهده نمایید.

همچنین بخوانید: سوالات متن درس سوم سلامت و بهداشت دوازدهم با جواب

سوالات متن درس چهارم سلامت و بهداشت دوازدهم با جواب
سوالات متن درس چهارم سلامت و بهداشت دوازدهم با جواب

نمونه سوال های متن امتحانی درس 4 چهارم سلامت و بهداشت دوازدهم

۱) چاقی چیست؟

پاسخ: عبارت است از تجمع غیرطبیعی و بیش از اندازه توده چربی در بدن به طوری که سلامتی فرد را به خطر بیندازد.

۲) انواع الگوی چاقی را توضیح دهید؟

پاسخ: ۱- اگر چربی‌های اضافی، بیشتر در ناحیه شکم متمرکز شده باشد، الگوی چاقی فرد شبیه به سیب است و به آن «الگوی سیب» می‌گویند. این الگو در بین مردان شایعتر است.
۲- اگر چربی اضافی، بیشتر در ناحیه باسن و ران‌ها متمرکز شده باشد، الگوی چاقی شبیه گلابی است و آن را «الگوی گلابی» می‌گویند. این الگو در بین زنان شایعتر است..

۳) کدام الگوی چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را بیشتر افزایش می‌دهد؟

پاسخ: چاقی با الگوی سیب.

۴) عوامل چاقی را نام ببرید؟

پاسخ: عامل ژنتیک – عامل محیطی – عامل روانی – بیماری‌های جسمی – داروها

۵) عامل ژنتیک چگونه باعث بروز چاقی می شود؟

پاسخ: بروز چاقی در فرزندان و سایر نزدیکان افراد چاق حکایت از زمینه ژنتیکی چاقی در آنها دارد.

۶) عامل محیطی چگونه باعث بروز چاقی می شود؟

پاسخ: نحوه زندگی به ویژه عادت‌های غذایی و میزان فعالیت بدنی افراد عامل مهمی در اضافه وزن و چاقی محسوب می‌شود.

۷) عامل روانی چگونه باعث بروز چاقی می شود؟

پاسخ: اختلالات روانی مانند افسردگی افراد را مستعد ابتلا به چاقی می‌کند. به علاوه عوامل روانی سبب می‌شود که برخی افراد در شرایطی مانند اضطراب، خشم و ناراحتی بیش از حد غذا بخورند.

۸) بیماری هایی که موجب بروز چاقی می شوند را بنویسید؟

پاسخ: برخی بیماری ها نظیر کم کاری تیروئید و کوشینگ (اختلال عملکرد غدد فوق کلیوی) موجب بروز چاقی می شوند.

۹) کدام دارو باعث بروز چاقی می شود؟

پاسخ: کورتون

۱۰) عوارض چاقی را ذکر کنید؟

پاسخ: مشکلات روانی – مشکلات تنفسی – مشکلات گوارشی – مشکلات کلیوی – مشکلات غددی – مشکلات قلبی عروقی – مشکلات سیستم عصبی.

۱۱) وزن مطلوب چیست؟

پاسخ: محدوده‌ای از مقدار وزن است که مرگ و میر کمتری در آن رخ می‌دهد و افراد از تندرستی مطلوبی برخوردار هستند.

۱۲) وزن مطلوب برای هر فرد بسته به چه چیزی متفاوت است؟

پاسخ: بسته به سن، قد و جنس وی متفاوت است.

۱۳) روش محاسبه و تعیین وزن متناسب افراد بر اساس تعیین شاخص توده بدنی (BMI) را بنویسید؟

پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:

شاخص توده بدنی (BMI)
شاخص توده بدنی (BMI)

۱۴) طبقه بندی نمایه توده بدنی بر اساس فرمول شاخص توده بدنی برای کدام گروه از افراد کاربرد ندارد؟

پاسخ: افراد دارای استخوان بندی درشت، ورزشکار، زنان باردار و شیرده یا افراد خیلی بلند یا خیلی کوتاه.

۱۵) افراد بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) به چند گروه تقسیم بندی می‌شوند؟

پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:

BMIوضعیت فرد
کمتر از ۱۸/۵لاغر (کمبود وزن)
۱۸/۵ – ۲۴/۹معمولی
۲۵ – ۲۹/۹اضافه وزن
۳۰ – ۳۴/۹چاقی درجه یک
۳۵ – ۳۹/۹چاقی درجه دو
مساوی و بالاتر از ۴۰چاقی درجه سه

۱۶) .چه کسانی باید وزن خود را کاهش دهند؟

پاسخ: فردی که با توجه به شاخص توده بدنی (BMI) اضافه وزن دارد و یا چاق محسوب می‌شود باید وزن خود را کاهش دهد، به خصوص اگر سابقه خانوادگی فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی در او مشاهده می‌شود. همچنین افرادی که دارای میزان چربی خون بالا بوده و یا الگوی چاقی به شکل سیب دارند بهتر است هرچه سریعتر برای کاهش وزن خود اقدام کنند.

۱۷) عوارض جانبی کاهش سریع وزن را ذکر کنید؟

پاسخ: ریزش موها، چین و چروک و شل شدن پوست صورت و بدن، ضعف اعصاب، افت فشار خون و ضعف و بی حالی، پوسیدگی دندان‌ها، بروز سنگ کیسه صفرا، ورم و زخم معده، یبوست و حتی افسردگی.

۱۸) بر اساس قانون تعادل انرژی، تنظیم وزن و برخورداری از وزن مطلوب به چه عواملی بستگی دارد؟

پاسخ: به دو عامل تغذیه و فعالیت بدنی بستگی دارد.

۱۹) .بر اساس قانون تعادل انرژی وزن چگونه تغییر می کند؟

پاسخ: بر اساس این قانون، چنانچه کالری دریافتی از مواد غذایی بیش از میزان کالری مصرفی باشد، وزن افزایش می‌یابد و برعکس؛ و اگر این دو مقدار با هم برابر باشند، وزن بدون تغییر و ثابت می ماند.

۲۰) افراد چاق و دارای اضافه وزن ضمن کاهش میزان کالری دریافتی و افزایش فعالیت بدنی خود برای کاهش وزن لازم است چه اصولی را رعایت کنند؟

پاسخ: اصل اول: پیروی از یک برنامه ی پیوسته و پایدار برای کاهش وزن
اصل دوم: افراط نکردن در کاهش وزن.

۲۱) حداکثر کاهش وزن مجاز در طول یک هفته چه میزان می باشد؟

پاسخ: ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم – معادل ۲ تا ۳ کیلوگرم در ماه است.

۲۲) چرا باید کاهش وزن زیرا در طول یک هفته ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم باشد؟

پاسخ: زیرا کاهش وزن با سرعت بیشتر از این، ممکن است پایدار نباشد و فرد با کمبود تغذیه‌ای و عوارض ناشی از آن مواجه گردد.

۲۳) پس از کاهش وزن باید چه اقداماتی انجام داد؟

پاسخ: باید با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و مناسب و انجام فعالیت بدنی، وزن را ثابت نگه داشت.

۲۴) وزن مطلوب برای هر فرد بسته به سن ، قد و …….. متفاوت است.

پاسخ: جنس

۲۵) .افرادی که دارای ……….. بوده و یا الگوی آنها به شکل سیب است باید هر چه سریع تر برای کاهش وزن اقدام کنند.

پاسخ: چربی خون بالا

۲۶) واحد اندازه گیری انرژی بدن ………. است.

پاسخ: کالری

۲۷) به ازای هر ۳۶۰۰ کالری انرژی اضافی در بدن چقدر به وزن بدن اضافه می شود؟

پاسخ: ۴۰۰ گرم

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس چهارم سلامت و بهداشت دوازدهم
و
سوالات متن درس دوم سلامت و بهداشت دوازدهم با جواب

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته های نظری و فنی حرفه ای و کاردانش می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب سلامت و بهداشت دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله سوالات متن درس ۴ چهارم کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *