اخبارعلمی

تحقیق درباره ثبت اختراع ☑️ + قوانین و مدارک موردنیاز

مقاله جامع درباره مراحل، معیارها و قوانین ثبت اختراع در کشور ایران

تحقیق درباره ثبت اختراع در ایران چطور صورت می گیرد؟ ثبت اختراع یعنی ثبت یک محصول یا اختراع یک راه حل جدید و نوین برای رفع مشکل خاصی که تا به حال وجود نداشته است. ثبت اختراع انجام کارها را آسان می‌کند.

اختراع می‌تواند یک وسیله، یک دستگاه، یک محصول، فرمول شیمیایی، دارو و… باشد. اختراع زمانی که ذهن خلاق یک مخترع چیزی را به شکل محصول صنعتی و کارآمد در می‌آورد، شکل می‌گیرد. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق درباره ثبت اختراع
تحقیق درباره ثبت اختراع

معیار‌های ثبت اختراع

ثبت اختراع به طور کلی باید خلاق و نوآور، تازه، راهگشا و سودمند باشد.

خلاقیت و نو آوری

یکی از مهمترین معیار های ثبت اختراع برای سازمان جهانی ثبت اختراعات محسوب می‌شود. زمانی که یک اختراع طی خلاقیت و راه حل‌های نوآورانه و جدید ایجاد شود به آن حق امتیاز داده می‌شود.

تازگی

یکی دیگر از معیار های ثبت اختراع تازگی آن می‌باشد به طوری که علاوه بر خلاقیت تازه و نوین باشد و قبل از آن اختراعی مانند آن ثبت نشده باشد در غیر این صورت حق امتیاز داده نمی شود.

راهگشا و سودمند بودن

سومین معیار در نظر گرفته شده برای ثبت اختراع توسط سازمان جهانی ثبت اختراعات سودمند بودن آن می‌باشد و منظور از سودمند بودن داشتن کاربرد صنعتی اختراع است. اگر اختراعی خلاق و جدید باشد ولی کاربردی نداشته باشد در واقع ثبت آن بی فایده است. پس به اختراعی که در صنعت کاربرد عملی داشته باشد حق امتیاز می‌دهند.

مدارک ثبت اختراع

  • اظهار نامه اختراع در سه نسخه
  • توصیف و توضیح اختراع
  • ادعا یا ادعاهای اختراع
  • خلاصه‌ای از توصیف اختراع
  • نقشه‌هایی از اختراع در صورت لزوم
  • مدارک مثبت هویت مخترع و متقاضی
  • عدم ثبت نام مخترع در صورت تمایل او
  • دسترسی به آخرین روزنانه رسمی و کارت ملی صاحبان و آگهی آخرین تغییرات برای اشخاص حقوقی
  • رسید حاکی از پرداخت هزینه‌های قانونی

مراحل ثبت اختراع

پس از تهیه مدارک مورد نیاز فرد مخترع باید اختراع خود را در سامانه‌ی iripo.ssaa.ir ثبت کند. در ایران اداره مالکیت صنعتی مسئول ثبت اختراعات است. اظهار نامه ثبت شده در سایت شامل اطلاعاتی فردی مخترع (مانند نام، شماره ملی، آدرس، کد پستی، تابعیت و شغل)، عنوان اختراع، اطلاعات مربوط به اختراع و کاربرد اختراع می‌باشد. سپس این اظهارنامه توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پس از بررسی‌های لازمه کارشناسان فرد مخترع باید حضوری به اداره مالکیت صنعتی مراجعه کند. هنگامی که کار های ثبت اختراع به پایان برسد اختراع جدید به روزنامه‌های رسمی کشور معرفی می‌گردد تا عموم مردم از این اختراع جدید مطلع شوند. در نهایت پس از دریافت گواهی ثبت اختراع باید به بنیاد نخبگان مراجعه کند.

قوانین ثبت اختراع

ثبت اختراع علاوه بر معیار های لازمه قوانینی را دارد که باید رعایت شود. اگر یک محصول را چندین نفر اختراع کنند حق امتیاز به شخصی یا گروهی می‌رسد که زودتر اظهار نامه خود را ثبت کرده است. همچنین اگر مخترع فوت شود تمامی حقوق اختراع ثبت شده به ورثه او خواهد رسید. قوانینی نیز وجود دارد که بعضی موارد مانند نظریه‌های علمی و روش‌های ریاضی، آثار هنری و ادبی، روش‌های دارویی و درمانی، روش انجام امور مالی و تجاری و …. را به عنوان اختراع ثبت نخواهند کرد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد چند اختراع مهم چینیان باستان
و
تحقیق درباره یک فرد موفق ایرانی و راز موفقیت او

به پایان متن تحقیق درباره ثبت اختراع رسیدیم، اگر شما نیز دیدگاهی درباره این موضوع دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 10 =