مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق دانش آموزی در مورد خلیج فارس

بهترین مقاله درباره خلیج فارس برای دانش آموزان

تحقیق درباره خلیج فارس : خلیج فارس آبراهه‌ای در امتداد دریای عمان و بین دو فلات ایران و عربستان قرار دارد، این آبراهه برای کشور‌های حاشیه خود بسیار مهم می‌باشد.

در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم در خصوص خلیج فارس مطالبی ارائه بدهیم با ما همراه شوید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق درباره تخت جمشید

تحقیق در مورد خلیج فارس

تحقیق در مورد خلیج فارس

موقعیت مکانی خلیج فارس

خلیج فارس آبراهه‌ای میان کشور ایران و عربستان است و مساحت آن تقریبا ۲۵۱۰۰۰ هزار کیلومتر مربع می‌رسد، این آبراهه از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند راه دارد و از غرب به دلتای اروند رود وصل می‌شود.

کشور‌های همسایه خلیج فارس شامل کویت، عمارت، قطر، عمان، ایران، عربستان و بحرین می‌شود و از جزایر مهم خلیج فارس می‌توان به کیش، قشم، تب کوچک و بزرگ، لاوان، خارک و ابوموسی اشاره کرد که این جزایر به کشور ایران تعلق دارند.

خلیج فارس نسبتا کم عمق است و نهایت عمق ان ۹۰ متر می‌باشد علاوه بر اینکه اب این دریا شور است، اما‌ ۲۰۰‌ چشمه آب شیرین در کف و ۲۵ چشمه آب کاملا شیرین در سواحل آن جریان دارد که منشاء ان‌ها کوه‌های زاگرس در ایران است.

نام‌های خلیج فارس

در سال‌های اخیر از طرف عرب‌های مسئله تغییر نام خلیج فارس بسیار به چالش کشیده شده است، در حقیقت نام این دریا براساس دین مذهب یا نژاد خاصی انتخاب نشده بلکه از زمان قدیم این خلیج را خلیج فارس نامیدند و سازمان ‌های بین المللی نیز این نام را معتبر و تغییر ناپذیر می‌دانند.

بطللمیوس نخستین کسی که ۳۶ نقشه از نقاط مختلف جهان تهیه می‌کند، خلیج فارس را سینوس پرسیکوس یعنی خلیج فارس نامگذاری کرده است و ساید کشور‌ها نیز با این نام او رامی شناسند.

یکی از اقدامات مهم دولت ایران برای حفظ این میراث معنوی و فرهنگی خلیج فارس در تقویم رسمی کشور یک روز را به نام خلیج فارس تعیین کرده است.

اهمیت خلیج فارس

یکی از بزرگترین ذخایر نفت خان در جهان خلیج فارس و نواحی ساحلی ان است حدود ۵۰‌ درصد نفت کره زمین در این خلیج وجود دارد، همچنین خلیج فارس ار منابع گاز طبیعی نیز برخوردار است و گاز همسایگان خود را تامین می‌کند.

ایران از منظر صنعت پتروشیمی نسبت به سایر کشورها بسیار جلوتر است به همین این آبراهه در سطح بین المللی به مخزن نفت جهان معروف است این منطقه نسبت به سایر نقاط نفت خیز جهان مزایایی دارد که شامل سهولت استخراج، سهولت در حمل و نقل، هزینه پایین تولید، کیفیت بالای نفت خام منطقه، توان بالای تولید چاه‌ها و امکان کشف ذخایر جدید نفتی وسیع می‌شود.

البته این منطقه از نظر راهبردی اقتصادی و نظامی نیز دارای اهمیت است، همچنین از زمان قدیم از منطقه برای دریانوردی و برای حمل و نقل و تجارت استفاده می‌کردند حتی امروز تیر تجارت دریایی بین ایران، آفریقا و هند به خلیج فارس وابسته می‌باشد.

 زیستگاه‌های موجود در خلیج فارس

اب و هوای این منطقه خشک و نیمه استوایی است، بزرگترین زیستگاه‌های وجود در این خلیج شامل مرجان‌ها، اسفنج‌های دریایی، انواع ماهی و صدف، لاک پشت‌ها نرم تنان و دلفین‌ها می‌شود.

در جهان ۸ گونه لاک پشت وجود دارد که ۵ گونه ان در اب‌های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کند.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق درباره حشرات مفید و نقش آن ها
و
تحقیق در مورد انواع آینه ها و کاربرد آنها

☑️ به پایان تحقیق درباره خلیج فارس رسیدیم، اگر شما نیز اطلاعات مفیدی در مورد این حشرات دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من برای کنفرانس این مطلب رو میخواستم وقسمت اهمیت خلیج فارس خیلی به دردم خورد
    ممنون بابت این سایت

  2. سلام ممنون که این نوشته هارو اینجا نوشتید من ازشون خیلی استفاده کردم خانم معلم ما گفته بود باید تعطیلات عید درباره خلیج فارس می نوشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 16 =