جواب فعالیت های فصل 10 دهم علوم نهم ؛ در این نوشته به پاسخ و جواب سوالات جمع آوری اطلاعات ، آزمایش کنید ها ، فکر کنید ها و فعالیت های صفحه ۱۰۸ ۱۰۹ ۱۱۰ ۱۱۱ ۱۱۲ ۱۱۳ ۱۱۵ ۱۱۶ ۱۱۷ و ۱۱۹ درس فصل ۱۰ دهم نگاهی به فضا کتاب علوم نهم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
جواب فصل بعدی: پاسخ فصل یازدهم علوم نهم
جواب فعالیت صفحه ۱۰۸ و ۱۰۹ فصل ۱۰ علوم نهم
شکلی از اسطرلاب را بسازید.
وسایل و مواد لازم: کاغذ مقوایی به ابعاد ۱۲ در ۱۲ سانتیمتر – نی نوشابه به طول ۱۲ سانتیمتر – نخ ضخیم به طول ۲۰ سانتیمتر – وزنه چند گرمی – پرگار – مداد – قیچی – چسب مایع و نواری – نقاله – خطکش.
روش ساخت:
۱- دو خط عمود بر هم با فاصلهٔ یک سانتیمتر از لبه کاغذ رسم کنید.
۲- با استفاده از پرگار، ربع دایرهای به شعاع ۱۰ سانتیمتر و ۱۱ سانتیمتر از تقاطع دو کمان رسم کنید و با قیچی مقوا را از روی کمان ۱۱ سانتیمتر ببرید.
۳- با استفاده از نقاله، ربع دایره را به ۹ قسمت ۱۰ درجهای تقسیم کنید و از ۰ تا ۹۰ را در کنار هر خط بنویسید.
۴- با چسب، نی را بر روی خط ۹۰ درجه بچسبانید.
۵- وزنه را به یک سر نخ گره بزنید و سر دیگر نخ را با چسب مایع روی تقاطع دو خط یا مرکز ربع دایره بچسبانید.
۶- با استفاده از اسطرلابی که ساختهاید، زاویه ارتفاع چند ستاره را اندازه گیری نمایید. برای این کار، اسطرلاب را در دست بگیرید و از داخل نی به ستاره مورد نظر نگاه کنید. زاویه ارتفاع را به وسیله نخ و وزنه بخوانید.
پاسخ: ساختن اسطرلاب به شما کمک میکند با یکی از ابزارهای قدیمی برای اندازهگیری زاویههای آسمانی آشنا شوید. در اینجا روش ساخت سادهای برای یک اسطرلاب کاغذی آمده است:
مراحل ساخت:
- رسم خطوط پایه: با مداد و خطکش، دو خط عمود بر هم به فاصلهٔ یک سانتیمتر از لبههای کاغذ رسم کنید. این خطوط به عنوان مرجع زاویهها عمل میکنند.
- رسم ربع دایره: با پرگار، دو ربع دایره با شعاعهای ۱۰ و ۱۱ سانتیمتر رسم کنید که مرکز آنها محل تقاطع دو خط باشد. سپس با قیچی، مقوا را از روی کمان ۱۱ سانتیمتر ببرید تا ربع دایره شکل بگیرد.
- تقسیمبندی زاویهها: با استفاده از نقاله، ربع دایره را به ۹ قسمت ۱۰ درجهای تقسیم کنید. این نقاط را از ۰ تا ۹۰ درجه علامت بزنید و اعداد را کنار خطوط بنویسید تا زاویهها مشخص شوند.
- نصب نی: نی نوشابه را روی خط ۹۰ درجه به کمک چسب نواری یا مایع ثابت کنید. نی به عنوان ابزار مشاهده عمل میکند و باید دقیق در راستای خط قرار گیرد.
- اضافه کردن نخ و وزنه: وزنه را به یک سر نخ ببندید و سر دیگر نخ را به کمک چسب مایع به مرکز ربع دایره (محل تقاطع دو خط) بچسبانید. وزنه به عنوان شاخص استفاده میشود و هنگام اندازهگیری زاویه، به سمت پایین آویزان میشود.
- اندازهگیری زاویه ارتفاع: برای استفاده از اسطرلاب، آن را در دست بگیرید و از داخل نی به ستاره مورد نظرتان نگاه کنید. زاویه ارتفاع را میتوانید از محل قرارگیری نخ و وزنه بر روی تقسیمبندی زاویهها بخوانید.
نتیجهگیری: این اسطرلاب ساده به شما کمک میکند زاویههای ارتفاع اجسام آسمانی مثل ستارهها را اندازهگیری کنید و تجربهای شبیه به روشهای قدیمی مشاهده آسمان به دست آورید.
پاسخ خود را بیازمایید صفحه ۱۱۰ فصل ۱۰ علوم نهم
نور فاصلهٔ زمین تا خورشید را در مدت هشت دقیقه و بیست ثانیه طی میکند. یعنی نور خورشید را که اکنون میبینید، هشت دقیقه و بیست ثانیه قبل از خورشید جدا شده است. با توجه به تندی نور، فاصلهٔ خورشید تا زمین را محاسبه کنید.
پاسخ: سرعت نور در خلاء برابر با ۳۰۰,۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه است. بنابراین، نور خورشید در مدت هشت دقیقه و بیست ثانیه (۵۰۰ ثانیه) مسافتی معادل ۳۰۰,۰۰۰ × ۵۰۰ = ۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ کیلومتر را طی میکند.
برای محاسبهٔ فاصلهٔ خورشید تا زمین، از فرمول زیر استفاده میکنیم:
فاصله = تندی نور × زمان
اطلاعات داده شده:
تندی نور: ۳۰۰,۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه
زمان: ۸ دقیقه و ۲۰ ثانیه
ابتدا باید زمان را به ثانیه تبدیل کنیم:
۸ دقیقه و ۲۰ ثانیه = (۸ × ۶۰) + ۲۰ = ۴۸۰ + ۲۰ = ۵۰۰ ثانیه
حالا با قرار دادن مقادیر در فرمول، فاصله را به دست میآوریم:
فاصله = ۳۰۰,۰۰۰ × ۵۰۰ = ۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ کیلومتر
نتیجه نهایی: فاصلهٔ خورشید تا زمین تقریباً ۱۵۰ میلیون کیلومتر است.
پاسخ فکر کنید صفحه ۱۱۱ فصل دهم علوم نهم
وجود خورشید در زندگی ما اهمیت زیادی دارد. چند مورد از آنها را بیان کنید.
پاسخ: ۱) نور تأمین کنندهٔ؛ عمل فتوسنتز
۲) انرژی پاک و رایگان
۳) ویتامین D بدن
۴) ایجاد چرخهٔ آب
۵) ایجاد موج برای تصفیه آب دریاها
۶) گرم کردن کرهٔ زمین
۷) ایجاد چرخهٔ فصول
۸) ایجاد بادها و طوفانها
جواب فعالیت صفحه ۱۱۲ فصل دهم علوم نهم
هدف: تعیین جهت شمال و جنوب جغرافیایی در شب
در محلی که ستارگان به خوبی در شب قابل رؤیت هستند، صورت فلکی دب اکبر را پیدا کنید، سپس ستارهٔ ششم را به ستارهٔ هفتم با یک خط وصل کنید و خط را حدود ۵ برابر فاصله بین دو ستاره امتداد دهید. به ستارهای خواهید رسید که چندان هم پرنور نیست. آن ستارهٔ قطبی است. وقتی رو به آن بایستید، به سمت قطب شمال زمین ایستادهاید. ستارهٔ قطبی، دم صورت فلکی دب اصغر است. در صورت امکان تصویر و فیلم تهیه و به کلاس ارائه نمایید.
پاسخ: ستاره قطبی (ستاره جُدّی) در شب در نقطه شمال آسمان و شمال جغرافیایی قرار دارد. پس از يافتن آن و تعيين شمال با ايستادن رو به شمال، دست راست، شرق و دست چپ، غرب و عقب، جنوب خواهد بود.
پاسخ فعالیت صفحه ۱۱۲ فصل دهم علوم نهم
هدف: تعیین جهت شمال و جنوب جغرافیایی در روز
۱- میله ای به طول ۰/۵ متر را در مكانی آفتابی به طور عمود روی زمین نصب و دایره ای به شعاع یک متر و به مرکز میله رسم کنید.
۲- هنگام طلوع خورشید، طول سایهٔ میله، بزرگتر از شعاع دایره است. به مرور زمان، طول سایهٔ میله به شعاع دایره نزدیک می شود. زمانی که طول سایه با شعاع دایره برابر شد، بر روی دایره علامتی بگذارید.
۳- در هنگام ظهر، طول سایهٔ میله به کوتاهترین مقدار خود میرسد و بعدازظهر، به مرور زمان طول سایه میله افزایش مییابد. وقتی سایهٔ میله مجدد برابر با شعاع دایره شد، بر روی دایره علامت بگذارید.
۴- دو نقطهٔ علامت گذاری شده بر روی دایره را با استفاده از خط کش به هم وصل كنید.(خط چین آبی)
۵- وسط خط مذكور را تعیین نمایید و از آن نقطه خطی به میله وصل كنید. خط حاصل جهت شمال و جنوب جغرافیایی را نشان می دهد. سمتی كه سایه تشكیل میشود، جهت شمال و سمت مقابل، جهت جنوب جغرافیایی می باشد.
پاسخ: برای تعیین جهتهای جغرافیایی با استفاده از سایه در روز، مراحل زیر را به دقت انجام دهید:
مراحل:
- نصب میله و رسم دایره:
- یک میله به طول ۰/۵ متر را بهطور عمودی در مکانی آفتابی روی زمین نصب کنید.
- با شعاع یک متر و با مرکزیت میله، دایرهای روی زمین رسم کنید. این دایره به شما کمک میکند تا محل سایهها را مشخص کنید.
- علامتگذاری سایه هنگام طلوع:
- صبح، درست بعد از طلوع خورشید، طول سایه میله بلندتر از شعاع دایره است.
- به مرور زمان، طول سایه کوتاهتر میشود و به شعاع دایره نزدیک میشود.
- وقتی طول سایه با شعاع دایره برابر شد، در آن نقطه بر روی دایره علامتی بگذارید.
- علامتگذاری سایه بعدازظهر:
- ظهر، سایه میله به کوتاهترین طول خود میرسد.
- بعدازظهر، سایه دوباره شروع به بلندتر شدن میکند.
- وقتی طول سایه دوباره با شعاع دایره برابر شد، در محل تلاقی سایه با دایره، علامت دوم را بگذارید.
- ترسیم خط جهتیابی:
- دو نقطه علامتگذاری شده (صبح و بعدازظهر) را با خطکش به هم وصل کنید. این خط (خط چین آبی) به شما کمک میکند تا جهت شمال و جنوب را تعیین کنید.
- تعیین مرکز و ترسیم خط شمال-جنوب:
- وسط خط چین آبی را مشخص کنید و از آن نقطه خطی به سمت میله رسم کنید.
- این خط نهایی، جهت شمال و جنوب جغرافیایی را نشان میدهد.
- تشخیص جهتها:
- سمتی که سایه در آن قرار میگیرد، جهت شمال است و سمت مقابل آن، جنوب جغرافیایی خواهد بود.
نتیجهگیری: با انجام این روش ساده و مشاهدهٔ حرکت سایه در طول روز، میتوانید به طور تقریبی جهتهای جغرافیایی شمال و جنوب را تعیین کنید.
جواب فعالیت صفحه ۱۱۳ فصل ۱۰ علوم نهم
نام شهر | زاویهٔ میل قبله (درجه) از جنوب به سمت غرب | نام شهر | زاویهٔ میل قبله (درجه) از جنوب به سمت غرب |
---|---|---|---|
اراک | ۳۷ | اردبیل | ۲۶ |
ارومیه | ۱۷ | اصفهان | ۴۶ |
اهواز | ۴۱ | ایلام | ۲۷ |
بجنورد | ۴۸ | بندر عباس | ۷۲ |
بوشهر | ۵۵ | بیرجند | ۶۱ |
تبریز | ۲۰ | تهران | ۳۸ |
خرم آباد | ۳۴ | رشت | ۳۱ |
زاهدان | ۷۲ | زنجان | ۲۹ |
ساری | ۴۱ | سمنان | ۴۴ |
سنندج | ۲۶ | شهرکرد | ۴۴ |
شیراز | ۵۷ | قزوین | ۳۳ |
قم | ۳۹ | کرج | ۳۷ |
کرمان | ۶۴ | کرمانشاه | ۲۸ |
گرگان | ۴۳ | مشهد | ۵۴ |
همدان | ۳۲ | یاسوج | ۵۱ |
یزد | ۵۴ |
با استفاده از جدول بالا، فعالیت زیر را انجام دهید.
۱- کمترین و بیشترین زاویه میل قبله مربوط به کدام استان هاست؟
پاسخ: بیشترین انحراف به شهرهای جنوب به سمت جنوب شرق ایران مانند بندرعباس و زاهدان و کمترین انحراف به شهرهای شمال غرب ایران مانند ارومیه مربوط است.
۲- زاویه میل قبله در استان محل سکونت شما چقدر است؟
پاسخ: به عنوان مثال زاویه میل قبله در استان تهران حدود ۳۹ درجه است. زاویه میل قبله استان خود را می توانید در جدول مشاهده کنید.
۳- با جستوجو در منابع معتبر و اینترنت، زاویه میل قبله سایر شهرستان های استان محل سکونت خود را پیدا کنید و با استفاده از روش بالا، جهت قبله مدرسه یا منزل خود را تعیین کنید.
پاسخ: میله ای را در حیاط به صورت عمودی قرار می دهیم و به روشی که در کتاب درسی توضیح داده شده است، جهت قبله به دست می آید.
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۱۴ فصل دهم علوم نهم
دربارهٔ تفاوت سیاره و ستاره اطلاعاتی را جمع آوری کنید و در کلاس ارائه نمایید.
پاسخ: ۱) سیاره حرکت دارد ولی محل ستاره تقریباً ثابت است.
۲) سیاره از خود نور ندارد ولی ستاره دارای نور است.
۳) سیاره نور انعکاسی ستاره را نشان می دهد و چشمک نمی زند ولی ستاره چشمک می زند.
پاسخ طولانیتر: تفاوتهای سیاره و ستاره
۱. تعریف و ویژگیها:
- ستاره: یک جرم آسمانی است که دارای نور و انرژی درونی است و از خود نور تولید میکند. ستارهها از گازهای داغ (عمدتاً هیدروژن و هلیوم) تشکیل شدهاند و در نتیجه واکنشهای هستهای در مرکز خود، انرژی تولید میکنند. این انرژی به صورت نور و حرارت منتشر میشود. نمونهٔ معروف ستارهها، خورشید است.
- سیاره: سیارهها اجسام آسمانی هستند که نور خودشان را تولید نمیکنند و به دور یک ستاره (مانند خورشید) در مدار مشخصی میچرخند. سیارهها با بازتاب نور ستارهها دیده میشوند و از سنگ، فلزات، یا گاز تشکیل شدهاند.
۲. نوردهی و درخشندگی:
- ستارهها: دارای درخشندگی خاص خود هستند چون نور و انرژی را از درون خود تولید میکنند.
- سیارهها: نور ندارند و به همین دلیل با انعکاس نور ستارهها (مانند خورشید) دیده میشوند.
۳. دمای سطح:
- ستارهها: به دلیل واکنشهای هستهای، دمای بسیار بالایی دارند که میتواند به میلیونها درجه سانتیگراد برسد.
- سیارهها: دمای پایینتری نسبت به ستارهها دارند و میزان دما به فاصلهشان از ستاره مادر و ترکیباتشان بستگی دارد.
۴. حرکت در آسمان:
- ستارهها: به دلیل فاصلهٔ بسیار زیادشان از زمین، ثابت به نظر میرسند و موقعیتشان در آسمان شبانه تغییر چندانی نمیکند.
- سیارهها: به دور ستارهای (مثل خورشید) در مدار حرکت میکنند، بنابراین موقعیتشان در آسمان تغییر میکند و میتوانیم حرکت آنها را در طول شب و سال مشاهده کنیم.
۵. تعداد و تقسیمبندی:
- ستارهها: تعداد بسیار زیادی دارند و کهکشانها را تشکیل میدهند. هر ستاره دارای ویژگیهای مختلفی مانند اندازه، دما و ترکیبات شیمیایی است.
- سیارهها: تعداد محدودتری دارند و در منظومههای شمسی به دور ستاره مادر میگردند. سیارات میتوانند به دستههای سنگی و گازی تقسیم شوند.
خلاصه تفاوتها:
ویژگی | ستاره | سیاره |
---|---|---|
نوردهی | نور و انرژی تولید میکند | نور ندارد؛ نور را بازتاب میکند |
دمای سطح | بسیار بالا | پایینتر نسبت به ستاره |
حرکت | ثابت به نظر میرسد | در مدار به دور ستاره حرکت میکند |
تعداد | بسیار زیاد | محدودتر، در هر منظومه شمسی چندین سیاره وجود دارد |
نتیجهگیری: ستارهها و سیارهها هر دو اجسام آسمانی هستند، اما به دلیل ویژگیهای منحصربهفرد، نقشهای متفاوتی در جهان هستی دارند.
پاسخ فعالیت صفحه ۱۱۵ فصل دهم علوم نهم
با توجه به جدول ویژگی سیارات، در شکل زیر نام سیاره های واقع در محدوده های الف، ب، پ و ت را بنویسید.
پاسخ: قسمت الف: مشتری، اورانوس، زحل و نپتون
قسمت ب: مشتری، اورانوس، زحل و نپتون
قسمت پ: مریخ، مشتری، اورانوس، زحل و نپتون
قسمت ت: مشتری، اورانوس، زحل و نپتون
پاسخ دیگر: الف) مشتری (برجیس)، کیوان (زحل)، اورانوس، نپتون – سیارات
ب) مشتری (برجیس)، کیوان (زحل)، اورانوس، نپتون – سیارات
پ) بهرام (مریخ)، مشتری (برجیس)، اورانوس، نپتون – سیارات
ت) مشتری (برجیس)، کیوان (زحل)، اورانوس، نپتون
جواب فعالیت صفحه ۱۱۵ فصل دهم علوم نهم
به نظر شما، آیا امکان حیات در تیر و مشتری، وجود دارد؟ چرا؟
پاسخ: خیر، مشتری دارای گازهای سمی، فشار اتمسفری بسیار بالا و طوفانهای عظیم و سرد است که شرایط را برای حیات ناممکن میسازد. همچنین، عطارد به خورشید نزدیک است و سطح آن که رو به خورشید قرار دارد، بسیار داغ میشود و محیط مناسبی برای زندگی فراهم نمیکند.
پاسخ دیگر: امکان حیات در تیر (عطارد) و مشتری بسیار کم است. تیر به خورشید بسیار نزدیک است و دماهای بسیار بالا و پایین دارد، به طوری که روزها تا ۴۳۰ درجه سانتیگراد گرم و شبها تا منفی ۱۸۰ درجه سانتیگراد سرد میشود. همچنین، جو قابلتوجهی ندارد تا از سطح محافظت کند و شرایط پایدار برای زندگی فراهم کند.
مشتری نیز یک سیاره گازی است و سطح جامدی ندارد که موجودات زنده بتوانند روی آن زندگی کنند. جو این سیاره پر از گازهای سمی و طوفانهای شدید است که مانع از شکلگیری حیات میشود. بنابراین، به دلیل شرایط نامناسب این دو سیاره، احتمال وجود حیات بسیار بعید است.
جواب فعالیت صفحه ۱۱۶ فصل ۱۰ علوم نهم
وسایل و مواد لازم: خط کش، مداد، پرگار، یک برگه کاغذ
روش اجرا:
۱- یک دایره به شعاع ۳ سانتیمتر بر روی کاغذ رسم کنید.
۲- با فاصله ۴ سانتیمتر از مرکز دایره اول، یک دایرهٔ دیگر به شعاع ۳ سانتیمتر رسم کنید.
۳- دو دایره در چند نقطه یکدیگر را قطع کردهاند؟ پاسخ: دو نقطه
۴- دایرهٔ سوم را با همان شعاع ۳ سانتیمتر، به فاصلهای از دو دایرهٔ قبلی به گونهای رسم کنید که، محیط آن منطبق بر یکی از نقاط تلاقی دو دایرهٔ قبلی باشد.
۵- نقطهٔ اشتراک سه دایره را علامت گذاری کنید. سازوکار سامانه موقعیت یاب (GPS) نیز این گونه است.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
پاسخ جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۱۷ فصل دهم علوم نهم
در مورد سایر کاربردهای ماهواره ها و سرنوشت آنها پس از اتمام مأموریت اطلاعات جمع آوری کنید و به صورت تصویری به کلاس ارائه نمایید.
پاسخ: امروزه، ماهواره ها در مورد بیشتر موضوعات به ما اطلاعات می دهند؛ همچنین در زمینهٔ حوادثی مانند:
۱) طوفان و سیل
۲) حوادث و تغییرات آب دریاها و طغیان رودخانه ها
۳) محل گسل ها
۴) آلودگی آب ها
۵) نقشه برداری و …
ماهواره ها پس از اتمام مأموریت یا به وسیلهٔ سفینه ماهواره بر از مدار خارج می شوند و به زمین آورده می شوند
و یا اینکه در موارد غیرقابل استفاده بودن آنها، در همان مدار آنها را توسط موشک هایی منهدم می کنند و به صورت زبالهٔ فضایی در همان جا می مانند.
پاسخ دیگر: کاربردهای ماهوارهها و سرنوشت پس از مأموریت
کاربردهای ماهوارهها:
- ارتباطات: ماهوارهها امکان ارتباطات جهانی از طریق تلفن، اینترنت و پخش تلویزیونی را فراهم میکنند.
- پیشبینی وضعیت آب و هوا: ماهوارههای هواشناسی به نظارت بر وضعیت آب و هوا، طوفانها و تغییرات جوی کمک میکنند.
- جهتیابی و ناوبری: سیستمهای GPS که از ماهوارهها استفاده میکنند، به مسیریابی دقیق در زمین کمک میکنند.
- مطالعات علمی و پژوهشی: ماهوارههای علمی به مطالعه پدیدههای فضا، زمین، و اقلیم کمک میکنند و اطلاعات ارزشمندی جمعآوری میکنند.
- تصویربرداری زمین: ماهوارههای تصویربرداری برای نقشهبرداری، کشاورزی و بررسی تغییرات محیط زیست کاربرد دارند.
سرنوشت ماهوارهها پس از پایان مأموریت:
پس از اتمام مأموریت، ماهوارهها به دو روش مدیریت میشوند:
- مدار قبرستان: برخی ماهوارهها به مدار دورتری (مدار قبرستان) منتقل میشوند تا تداخل ایجاد نکنند.
- بازگشت به جو زمین: برخی دیگر به جو زمین بازگردانده میشوند و به دلیل اصطکاک بالا، در جو میسوزند و از بین میروند.
برای ارائهٔ تصویری، میتوانید عکسهایی از کاربردهای ماهوارهها و تصویری از مدار قبرستان و جو زمین تهیه کنید تا درک بهتری از نقش و سرنوشت آنها به کلاس ارائه دهید.
جواب فکر کنید صفحه ۱۱۸ فصل دهم علوم نهم
چرا بیشتر شخانهها در اقیانوسها سقوط میکنند؟
پاسخ: زیرا ۷۵ درصد سطح زمین را آب (اقیانوس ها) در بر گرفته است و سطح اقیانوس ها از خشک ها بیشتر است. بنابراین احتمال افتادن آنها در اقیانوس ها بیشتر می باشد.
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۱۹ فصل ۱۰ علوم نهم
با مراجعه به منابع معتبر علمی دربارهٔ مشکلات فضانوردان در فضا و اقدامات علمی که برای رفع آنها انجام شده، اطلاعاتی جمع آوری کنید و در کلاس ارائه کنید.
پاسخ: ۱) مشکل بی وزنی و در نتیجه ضعف عضلانی و تحلیل استخوان به دلیل از دست دادن کلسیم از استخوان ها، فضانوردان برای رفع این مشکلات در زمان های معینی با وسایل مخصوص ورزش می کنند و از غذاهای غنی از کلسیم و قابل جذب استفاده می کنند.
۲) مشکل استفاده از خودکار: آنها از مداد مخصوص استفاده می کنند.
۳) مشکل کمبود آب: علاوه بر انتقال آب از زمین به ایستگاه فضایی، فاضلاب و بخار آب تولید شده توسط فضانوردان توسط دستگاهی مجهز به تصفیه و قابل تبدیل به آب خوراکی تصفیه می شود.
۴) مشکل آب آشامیدنی: آب در کیسه های نی است که از طریق فشار کیسه آب از طریق نی به دهان می آید.
۵) مشکل استفاده از توالت: توالت ها مجهز به مکندههای بسیار قوی هستند که مدفوع و ادرار را جمع می کنند.
۶) مشکل میز غذا خوری: ظروف غذا روی میز بسته می شود و برای افزودن نمک و فلفل به غذا از آب نمک و فلفل حل شده در نوعی روغن که داخل کیسه ای هستند استفاده می شود.
پاسخ دیگر: فضانوردان هنگام سفر به فضا با مشکلات مختلفی روبهرو هستند که بر سلامت و عملکرد آنها تأثیر میگذارد. در اینجا به برخی از این مشکلات و اقداماتی که برای رفع آنها انجام شده، اشاره میکنیم:
مشکلات فضانوردان در فضا:
- میکروگرانش (بیوزنی): در فضا، فضانوردان در حالت بیوزنی قرار دارند که باعث از دست رفتن توده عضلانی و تراکم استخوانها میشود. این مشکل باعث کاهش قدرت عضلات و احتمال شکستگی استخوانها میشود.
- تشعشعات فضایی: فضانوردان در معرض پرتوهای کیهانی و اشعههای خورشیدی قرار دارند که میتواند به سلولها آسیب برساند و خطر سرطان را افزایش دهد.
- اختلالات خواب: در فضا به دلیل نبود شب و روز و تغییرات در محیط، فضانوردان ممکن است دچار اختلالات خواب شوند که بر سلامت روانی و جسمی آنها تأثیر میگذارد.
- پاسخ ایمنی بدن: در شرایط فضا، سیستم ایمنی بدن فضانوردان ضعیفتر میشود و بدن آنها نسبت به عفونتها و بیماریها آسیبپذیرتر میشود.
اقدامات علمی برای رفع مشکلات:
- تمرینات ورزشی: برای مقابله با کاهش توده عضلانی و استخوانی، فضانوردان باید روزانه تمرینات ورزشی انجام دهند. دستگاههای خاصی طراحی شدهاند تا فضانوردان بتوانند در فضا ورزش کنند و از تحلیل رفتن عضلات جلوگیری کنند.
- پوششهای محافظتی: برای مقابله با تشعشعات فضایی، فضانوردان از لباسهای مخصوص با لایههای حفاظتی استفاده میکنند که اشعهها را جذب یا دفع میکند. همچنین فضاپیماها و ایستگاههای فضایی دارای سپرهای حفاظتی هستند.
- تکنولوژی خواب: برای بهبود خواب فضانوردان، محیطهای فضایی با استفاده از نور مصنوعی و طراحی اتاقهای خواب به نحوی تنظیم شدهاند که فضانوردان بتوانند ساعات خواب منظمتری داشته باشند.
- تقویت سیستم ایمنی: فضانوردان برای تقویت سیستم ایمنی خود به مصرف مکملهای خاص و رژیم غذایی مناسب نیاز دارند. همچنین تحقیقات در زمینه واکسنها و داروهایی برای مقابله با بیماریهای احتمالی در فضا ادامه دارد.
نتیجهگیری: مشکلات فضانوردان در فضا قابل توجه است، اما با پیشرفت علم و فناوری، اقدامات متعددی برای مقابله با این مشکلات در حال انجام است تا سلامت و کارایی فضانوردان در طول مأموریتهای فضایی حفظ شود.
جواب فصل قبلی: پاسخ فصل نهم علوم نهم
توجه: شما دانش آموز پایه نهم متوسطه اول می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به پاسخ نامه فعالیت های کتاب علوم تجربی نهم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های فصل 10 دهم کتاب علوم نهم متوسطه اول ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش دیدگاه بیان کنید. 😉
سلام ببخشید جواب ایا میدانید صفحه ۱۱۰ چیست
خیلی عالی است ممنون
خیلی عالی هست ممنون ازشما