مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس یازدهم جغرافیا یازدهم انسانی ✏️ صفحه ۱۴۱ تا ۱۵۲

گام به گام فعالیت های درس 11 جغرافیا (2) پایه یازدهم انسانی ، درس ژئوپلیتیک

پاسخ فعالیت درس ۱۱ جغرافیا (۲) پایه یازدهم انسانی : برای مشاهده گام به گام سوالات درس «ژئوپلیتیک» در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های درس دهم جغرافیا یازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس یازدهم جغرافیا یازدهم انسانی

جواب گفت‌وگو کنید صفحه ۱۴۱ درس ۱۱ جغرافیا یازدهم انسانی

۱- الف) برداشت شما از واژه قدرت چیست؟ چند مثال درباره قدرت یک فرد یا گروه اجتماعی بیان کنید.

قدرت به معنای داشتن توانایی است، قدرت به توان و استعداد انسان برای انجام دادن کاری که مطلوب اوست، گفته می شود. مثلا بعضی از افراد در جامعه به واسطه داشتن پول زیاد و ثروت زیاد قدرتمند می باشند.

ب) به نظر شما، آیا عوامل جغرافیایی مانند موقعیت جغرافیایی، آب و هوا و منابع طبیعی می‌توانند بر قدرت یک گروه اجتماعی یا ملت تاثیری داشته باشند؟ مثالی ذکر کنید. نتایج گفت‌وگوها را به طور خلاصه روی کاغذ بنویسید. سپس در پایان درس دوباره آنها را مرور کنید.

عوامل جغرافیایی مانند موقعیت جغرافیایی و آب و هوا و منابع طبیعی تاثیر زیادی در قدرت یک گروه یا یک ملت دارد. به عنوان مثال در اختیار داشتن منابع ارزشمند سوخت فسیلی مانند نفت و گاز به طور موثری قدرت ملی و اقتصادی یک کشور را افزایش می دهد.

جواب فعالیت صفحه ۱۴۵ جغرافیا یازدهم انسانی

۱- با مراجعه به قرآن کریم، معنی آیه شریفه «وَ اَعِدّوا لَهم مَا استَطعتُم مِن قُوه» را پیدا کنید و بنویسید.
و شما (ای مومنان) در مقام مبارزه با آن ها خود را مهیا کنید. آیه ۶۰ سوره انفال

۲- شرایط مربوط به تبدیل شدن به قدرت دریایی از نظر «ماهان» را بخوانید. سپس، بگویید کدام یک از این شرایط در ایران وجود دارد؟ کدام یک باید تقویت شود؟ پیشنهاد شما برای تقویت آنها چیست؟

وجود سواحل طولانی در جنوب و شمال کشور شرایط را برای تبدیل کردن ایران به یک قدرت دریایی فراهم کرده است.فرهنگ دریانوردی و خط مشی سیاسی و حکومت باید تقویت شود. برای پیشبرد این امر، نیاز دولت و بخش خصوصی برای بهره‌برداری از فرصت‌ها و سرمایه گذاری ها در تجارت و حمل‌ونقل دریایی، مدیریت و استفاده بهینه از فرصت‌ها و ظرفیت‌های ساحلی و… ضروری است.

۳- نظریه راتزل را نقد کنید.

کشورهای کوچک فضای کافی برای جمعیت خود را ندارند و اگر به دنبال توسعه سرزمین خود نباشند، نابودی آنها قطعی است. در صورتی که در قرن بیستم با گسترش حقوق و قوانین بین المللی امکان ملی شدن و توسعه ارضی تقریبا غیرممکن است و امروزه قدرت کشورها بر اساس وسعت زمین نیست، بلکه قدرت علمی و فناوری، صنعتی و اقتصادی آن ها موجب قدرتشان می شود. مانند ژاپن و فرانسه و…

جواب فعالیت صفحه ۱۴۸ درس آخر جغرافیا یازدهم انسانی

به چند گروه تقسیم شوید. عوامل موثر در قدرت ملی را در جدول مطالعه کنید. در هر گروه یک یا دو عامل (به جز عوامل جغرافیایی) را انتخاب نمایید و درباره مصادیق آن گفت‌وگو کنید. سپس، هر گروه توضیح دهد که هر یک از موارد چگونه می‌تواند موجب افزایش قدرت ملی شود و در چه شرایطی ممکن است قدرت ملی یک کشور را کاهش دهد و آن را ضعیف کند.

عوامل علمی و فناوری مانند توسعه مراکز علمی و تحقیقاتی، توسعه فناوری در صنعت، ارتباطات، الکترونیک و… قدرت ملی یک کشور را افزایش داده و موجب رشد اقتصادی می شود، مانند پیشرفت های کشور ژاپن. فقدان علم و فناوری ظرفیت اقتصادی کشورها را تضعیف می کند و به عقب ماندگی و وابستگی به کشورهای توسعه یافته منجر می شود.

پاسخ فعالیت صفحه ۱۵۱ و ۱۵۲ جغرافیا یازدهم انسانی

۱- مطالعه موردی (۳)، منطقه ژئوپلیتیکی خلیج فارس و مطالعه موردی (۴) منطقه ژئوپلیتیکی اتحادیه اروپا را در کلاس بخوانید و فعالیت‌های مربوط به آن را انجام دهید.

مطالعه موردی (۳)
1) با توجه به نقشه، کشورهای منطقه ژئوپلیتیکی خلیج فارس را نام ببرید.
جواب : ایران، عراق، عربستان، کویت، بحرین، امارت، قطر و عمان
2) کدام کشورها بیشترین طول ساحل و کدام کشورها کمترین طول ساحل را با خلیج فارس دارند؟
بیشتر طول ساحل برای ایران و امارت و کمترین طول ساحت برای عمان و عراق می باشد.
3) چرا قدرت های جهانی به منطقه خلیج فارس توجه خاصی دارند؟ چند دلیل بیان کنید.
خلیج فارس یک منطقه آبی مشترک بین کشورهای ساحلی است. این منطقه حدود ۷۵۰ میلیارد بشکه نفت دارد که ۶۰ درصد ذخایر شناخته شده جهان را تشکیل می دهد. همچنین تقریبا نیمی از ۲۰ بندر تجاری صادرکننده نفت در جهان در ساحل خلیج فارس قرار دارند. سهم بیش از ۱۵ میلیون بشکه نفت در روز از طریق تنگه هرمز اهمیت این تنگه را نشان می دهد.
4) جدولی رسم کنید و به طور گروهی و با همفکری یکدیگر، عواملی را که موجب همگرایی و واگرایی در منطقه ژئوپلیتیکی خلیج فارس می شوند، فهرست کنید.
پاسخ به صورت زیر می باشد:

عوامل همگراییعوامل واگرایی
اشتراک دینی (مسلمان بودن)اختلافات مرزی
وابستگی مشترک به تنگه هرمزوجود نظام های حکومتی در منطقه
موضوع حفظ محیط زیست خلیج فارستفاوت های قومی و نژادی و اختلاف تاریخی بین ایرانیان و اعراب

مطالعه موردی (۴)
1) با توجه به نقشه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نام ببرید.
پرتغال، اسپانیا، فرانسه، ایرلند، لیتوانی، ایتالیا، آلمان، لهستان، اتریش، اسلوونی، فنلاند، استونی، یونان
2) جدولی رسم کنید و به طور گروهی و با همفکری یکدیگر، عوامل همگرایی و واگرایی را در منطقه اتحادیه اروپا فهرست کنید.
پاسخ به صورت زیر می باشد:

عوامل همگراییعوامل واگرایی
وحدت جغرافیایی در قاره اروپاتفاوت در سطح توسعه اقتصادی و اجتماعی
ویژگی های فرهنگی و اقتصادی مشترکرقابت قدرت های برتر در اتحادیه اروپا با یکدیگر
اتحادیه اقتصادی، سیاسی بودن اتحادیه اروپارشد ملی گرایی افراطی از جمله چالش های کشورهای اروپایی

3) با توجه به آنچه از مطالعه موردی 3 و 4 استنباط کرده اید، بگویید کدام منطقه (خلیج فارس یا اتحادیه اروپا) در همگرایی و رسیدن به وحدت موفق تر بوده است؟ عوامل واگرایی در کدام منطقه بیشتر است؟ به نظر شما، برای کاهش واگرایی در منطقهٔ مذکور چه می توان کرد؟
اتحادیه اروپا در همگرایی و رسیدن به وحدت موفق تر بوده است. عوامل واگرایی در خلیج فارس بیشتر است، برای کاهش واگرایی در خلیج فارس باید کشورهای این حوزه اختلافات قومی و نژادی و مسائل مربوط به نظام حکومتی را حل کنند و تمرکز خود را به موقعیت استراتژیک منطقه و سودآوری آن معطوف کنند.

۲- با توجه به آنچه در درس تاریخ درباره جنگ جهانی دوم خوانده‌اید، تاثیر آب و هوا را بر عامل قدرت دفاعی روسیه در مقابل آلمان توضیح دهید.

روس‌ها سرمای شدید کشور خود را یک ژنرال می‌دانند که سبب شکست ارتش آلمان شد. در شرایطی که پیش بینی شکست کامل برای روسیه وجود داشت، آنها می توانستند از مزیت سرمای شدید و یخبندان به نفع خود استفاده کنند و آلمان با توجه به شرایط، شکست کامل آنها را پذیرفت.

۳- جدولی با دو ستون رسم کنید. برای یک ستون عنوان «نقش مثبت» و برای ستون دیگر عنوان «نقش منفی» بگذارید. عوامل پنج‌گانه جغرافیایی موثر در قدرت ملی را بخوانید. سپس، برای هریک از مصادیق آن در ستون مثبت یا منفی یک سطر بنویسید. 

عوامل جغرافیایی قدرتنقش مثبتنقش منفی
موقعیت جغرافیایی کشورکشورهایی که در موقعیت جغرافیایی مناسب قرار دارند از قدرت بیشتری برخوردارند. مانند ایران که در نزدیک تنگه هرمز قرار دارد.کشورهایی که در موقعیت جغرافیایی نامناسب قرار دارند معمولا ضعیف اند مانند افغانستان و مغولستان که به آب های آزاد راه ندارند.
وسعت، شکل و ناهمواری های کشوروسعت زیاد، شکل مناسب و قرار گرفتن مناسب ناهمواری ها قدرت ملی را افزایش می دهد. مثلا کشور ایران قوی تر از بحرین و قطر است.کمی وسعت، شکل نامناسب و قرار گرفتن نامناسب ناهمواری ها موجب کاهش قدرت ملی می شود مثلا کشور نروژ به دلیل شکل طویل در اداره امور کشور با مشکل رو به رو است.
بنیادهای زیستی کشورآب، خاک و پوشش گیاهی مناسب موجب افزایش قدرت ملی می شود.آب، خاک، آب و هوا و پوشش گیاهی نامناسب موجب کاش قدرت ملی می شود مثلا اگر مشکل آب در کشور حل نشود کشور ما در آینده از نظر قدرت ملی ضعیف خواهد شد.
منابع انرژی و معدنی کشوراگر از منابعی مانند نفت و گاز در کشور در جهت توسعه صنایع قرار بگیرند موجب افزایش قدرت ملی می شود.اگر اقتصاد کشوری وابسته به صادرات منابع انرژی و معادن باشد یک ویژگی منفی و عامل کاهش قدرت ملی تلقی می شود.
جمعیت کشورداشتن جمعیت فعال و جوان، با سواد و دارای مهارت که فرصت های اشتغال و پیشرفت برای آنها در کشور فراهم شده باشد از عوامل قدرت ملی محسوب می شود.جمعیت کم کشور را ضعیف می کند و …

۴- با نوشتن کلمات مناسب داخل دایره‌ها و ترسیم پیکان‌ها روی مدل، معنا و مفهوم ژئوپلیتیک را نشان دهید. 

گام به گام درس ۱۱ جغرافیا یازدهم انسانی
گام به گام درس ۱۱ جغرافیا یازدهم انسانی

۵- ناحیه یا منطقهٔ ژئوپلیتیکی را تعریف کنید.

منطقه ژئوپلتیکی بخشی از سطح زمین یا چند کشور همسایه است که به دلیل ارزش جغرافیایی، بازیگران سیاسی برای کنترل یا تصرف آنها با یکدیگر در تماس هستند. حال این رابطه می تواند مذاکره، همکاری و هم‌بستگی یا رقابت و درگیری و حتی جنگ باشد.

بیندیشیم: علل و عوامل بروز جنگ بین کشورها کدام اند؟ چه راهکارهایی برای مقابله با جنگ و برقراری صلح در جهان وجود دارد؟

علل جنگ: قدرت نمایی و مقابله به مثل، اختراع و توسعه سلاح های نظامی، توسعه ارضی و استعمار، دلایل مذهبی و عقیدتی، تضاد در منافع مشترک مادی و…

راه‌های برقراری صلح: عضویت کشورها در سازمان ملل متحد و پایبندی آنها به قوانین و حقوق بین المللی، نقش سازنده ادیان الهی در ترویج مدارا و پیشگیری از خشونت، ترویج فقرزدایی و توسعه اقتصادی، توسعه روابط دوستانه و گردشگری بین کشورها، ترویج فرهنگ صلح و آشتی از طریق رسانه ها و کاهش تنش ها و اختلافات قومی و نژادی و…

مهارت های جغرافیایی صفحه ۱۵۲ جغرافیا یازدهم انسانی

۱- روی یک اطلس جغرافیایی، چند کشور محصور در خشکی را پیدا کنید و نام ببرید.
افغانستان، مغولستان، سوئیس، نیجر، مجارستان، بولیوی و…

۲- الف) روی یک اطلس جغرافیایی، اَشکال کشورهایی را که در صفحه ۱۵۰ آمده است، پیدا کنید و نشان دهید.
1) طویل: شیلی و نروژ
2) جمع‌ و جور و فشرده: لهستان
3) دنباله‌دار: تایلند
4) چند تکه: اندونزی
5) محاطی: سورازیلند، لسوتو
6) محیطی: آفریقای جنوبی

ب) روی اطلس، این کشورها را پیدا کنید و شکل هر یک را بنویسید. 
افغانستان (دنباله دار)،  ژاپن (چند تکه، چندپاره)،  فرانسه (جمع‌ و جور، فشرده)، سوئد (طویل)،  فیلیپین (چند تکه)،  ایتالیا (دنباله‌دار) 

پاسخ سوال سوم به عهده دانش آموز می باشد.

همچنین بخوانید:
جواب فعالیت های درس نهم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس هشتم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس هفتم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس ششم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس پنجم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس چهارم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس سوم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس اول جغرافیا یازدهم انسانی

✅ به پایان جواب فعالیت های درس یازدهم جغرافیا یازدهم انسانی رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 8 =