مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب پرسش صفحه ۲۹ فیزیک پایه دهم ریاضی

توضیح و تدریس پرسش صفحه 29 فیزیک دهم رشته ریاضی و فیزیک

جواب پرسش صفحه ۲۹ فیزیک پایه دهم رشته ریاضی و فیزیک از فصل ۲ ویژگی های فیزیکی مواد قسمت ۲-۲ نیروهای بین مولکولی ؛ برای مشاهده گام به گام این بخش در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی : جواب فعالیت و پرسش صفحه ۲۶ فیزیک پایه دهم ریاضی

جواب صفحه ۲۹ فیزیک پایه دهم ریاضی

جواب پرسش ۲-۲ صفحه ۲۹ فیزیک پایه دهم ریاضی

وقتی شیشه می‌شکند با نزدیک کردن قطعه‌های آن به هم نمی‌توان اجزای شیشه را دوباره به هم چسباند؛ ولی اگر قطعه‌های شیشه را آن قدر گرم کنیم که نرم شوند می‌توان آنها را به هم چسباند. این پدیده‌ها را با توجه به کوتاه بُرد بودن نیروهای بین مولکولی توجیه کنید.

نیروهای میان‌مولکولی در فاصله‌های چند تا مولکول مجاور اث می‌گذارد. وقتی قطع شیشهٔ شکسته را به یکدیگر نزدیک می‌کنیم، فاصله بین مولکول‌های منطقه شکسته هر قطعه و قطعهٔ دیگر، بسیار بیشتر از ابعاد یک مولکول شیشه است.

اینکه ما احساس می‌کنیم قطعات شکسته به هم نزدیک هستند، در واقع به تفکیک کمتر چشم‌هایمان مربوط می‌شود. در واقع، فاصلهٔ بین قطعات شکسته به ابعاد یک مولکول بسیار بیشتر است و چون نیروهای میان‌مولکولی در این فاصله اندازه‌گیری نمی‌شوند، قطعات شیشه به همچسبی نمی‌پردازند.

اما با گرم کردن قطعهٔ شیشه، نوسان مولکول‌های دو قطعهٔ شیشه که به یکدیگر نزدیک شده‌اند، افزایش می‌یابد و فاصلهٔ بین مولکول‌های مجاور به چندین مولکول برسد. این باعث می‌شود نیروهای میان‌مولکولی عمل کنند و قطعات به هم چسبند.

⭕️ تذکر: دانش‌آموز عزیز، لطفاً توجه کنید که مطالب درسی در این وب‌سایت صرفاً به منظور کمک و آموزش قرار داده شده‌اند و نباید از آن ها به‌طور نادرست استفاده کنید. لذا، پیش از مشاهده پاسخ‌ها، لطفاً یکبار دیگر خودتان به سوالات پاسخ دهید و در صورت بروز مشکلات، از این پاسخ‌ها کمک بگیرید.

همچنین بخوانید : جواب فعالیت صفحه ۲۵ فیزیک پایه دهم ریاضی

✅ به پایان جواب پرسش صفحه 29 فیزیک ۱ پایه دهم ریاضی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر کتاب های درسی‌تان کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو فرمایید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش دیدگاه بپرسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 13 =