مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب فعالیت و پرسش صفحه ۳۰ فیزیک پایه دهم ریاضی

توضیح و تدریس فعالیت و پرسش صفحه 30 فیزیک دهم رشته ریاضی و فیزیک

جواب فعالیت و پرسش صفحه ۳۰ فیزیک پایه دهم رشته ریاضی و فیزیک از فصل ۲ ویژگی های فیزیکی مواد قسمت ۲-۲ نیروهای بین مولکولی ؛ برای مشاهده گام به گام این بخش در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی : جواب پرسش صفحه ۲۹ فیزیک پایه دهم ریاضی

جواب صفحه ۳۰ فیزیک پایه دهم ریاضی

جواب فعالیت ۲-۳ صفحه ۳۰ فیزیک پایه دهم ریاضی

الف) سعی کنید یک سوزن ته گرد یا گیره کاغذ را مطابق شکل روی سطح آب شناور کنید. برای این منظور می‌توانید از یک تکه دستمال کاغذی استفاده کنید.

ب) پس از شناور شدن سوزن یا گیره، سطح آب را به دقت مشاهده کنید و مشاهدات خود را به کلاس گزارش دهید.

سوزن یا گیره در نقطه تماس با سطح آب سبب فرورفتگی می‌شود، اما این ابزار روی سطح آب شناور می‌ماند و به زیر آب نمی‌رود. این امر به دلیل وجود کشش سطحی است که ناشی از هم چسبی مولکول‌های سطح آب است و مانع فرو رفتن جسم در آب می‌شود.

پ) اکنون یکی دو قطره مایع شوینده را به آرامی به آب درون ظرف بیفزایید. مشاهدات خود را به کلاس گزارش کنید و دلیلی برای آن ارائه دهید.

وقتی مایع ظرفشویی به آب افزوده می‌شود، سوزن یا گیره به آب فرو می‌رود. این به دلیل این است که مایع ظرفشویی باعث کاهش نیروی هم چسبی مولکول‌های آب روی سطح آن می‌شود و در نتیجه کشش سطحی آب کاهش می‌یابد.

جواب پرسش ۲-۳ صفحه ۳۰ فیزیک پایه دهم ریاضی

شکل زیر خروج قطره‌های روغن با دمای متفاوت را از دهانهٔ دو قطره چکان نشان می‌دهد.

پرسش ۲-۳ صفحه ۳۰ فیزیک پایه دهم ریاضی

الف) توضیح دهید در کدام شکل دمای قطر‌ه‌های روغن کمتر است.

جواب : سمت چپ : زیرا قطره ها در سمت چپ درشت تر هستند، به این دلیل که نیروی بین‌مولکولی هم‌چسبی آنها بالا است. نیروی بین‌مولکولی هم‌چسبی برای قطره درتتر، نشانگر پایین بودن انرژی و در نتیجه دما است.

ب) افزایش دما چه تأثیری بر نیروی هم چسبی مولکو‌ل‌های یک مایع می‌گذارد؟

جواب : آن را کاهش می دهد : به دلیل افزایش دما، انرژی جنبشی مولکول‌ها افزایش می‌یابد. همچنین، با افزایش انرژی و ارتعاش مولکول‌ها، فاصله بین مولکول‌ها زیاد می‌شود و نیروی بین مولکولی ضعیف می‌گردد.

پ) چرا هنگام شستن ظروف، افزون بر استفاده از مایع ظرف شویی، ترجیح می‌دهیم از آب گرم نیز استفاده کنیم؟ به قسمت الف و ب توجه کنید.

جواب : آب گرمی که دمای بالا دارد، باعث کاهش نیروی بین مولکولی دگرچسبی می‌شود.

جواب فعالیت ۲-۴ صفحه ۳۰ فیزیک پایه دهم ریاضی

یک طرف یک تکه شیشه کوچک (با ابعادی حدود ۱۰cm در ۱۰cm) را کمی بالاتر از شعله یک شمع بگیرید تا سطح شیشه به طور کامل دود اندود شود. شیشه را از طرف تمیز آن روی سطحی افقی قرار دهید و سپس روی سطح دود اندود شده آن چند قطره آب بریزید. آنچه را مشاهده می‌کنید در گروه خود به بحث بگذارید و نتیجه را به کلاس ارائه دهید.

زیرا نیروی هم‌چبی بین مولکول‌های آب از نیروی جدایی مولکول‌های آب و دوده بیشتر است، آب دوده را نمی‌توان تر کرد و قطرات آب روی دوده به صورت کروی باقی می‌مانند و به صورت قطره‌های کوچک روی سطح شیشه قرار می‌گیرند.

بار دیگر سطح شیشه را به جای دود اندود کردن، با روغن چرب کنید و آزمایش را تکرار کنید. مشاهده خود را توضیح دهید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید. (پس از بحث کافی در خصوص این فعالیت، دوباره به تصویر و پرسش شروع فصل بازگردید و پاسخی قانع کننده ارائه دهید.)

زیرا نیروی هم‌چسبی میان مولکول‌های آب به مولکول‌های دیگر آب بیشتر از نیروی هم‌چسبی بین مولکول‌های آب و روغن است، در نتیجه آب در معرض سطح شیشه چرب شده با روغن پخش نمی‌شود و به صورت قطره‌های کوچک روی سطح شیشه قرار می‌گیرد.

⭕️ تذکر: دانش‌آموز عزیز، لطفاً توجه کنید که مطالب درسی در این وب‌سایت صرفاً به منظور کمک و آموزش قرار داده شده‌اند و نباید از آن ها به‌طور نادرست استفاده کنید. لذا، پیش از مشاهده پاسخ‌ها، لطفاً یکبار دیگر خودتان به سوالات پاسخ دهید و در صورت بروز مشکلات، از این پاسخ‌ها کمک بگیرید.

همچنین بخوانید : جواب فعالیت و پرسش صفحه ۲۶ فیزیک پایه دهم ریاضی

✅ به پایان جواب فعالیت و پرسش صفحه 30 فیزیک ۱ پایه دهم ریاضی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر کتاب های درسی‌تان کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو فرمایید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش دیدگاه بپرسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 6 =