مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس ششم روانشناسی یازدهم انسانی

گام به گام درس 6 روانشناسی یازدهم انسانی، درس «تفکر (۲) حل مسئله»

پاسخ فعالیت های درس ششم کتاب روانشناسی یازدهم انسانی : برای مشاهده گام به گام درس «تفکر (۲) تصمیم گیری» در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های درس پنجم روانشناسی یازدهم انسانی

گام به گام درس 6 روان شناسی یازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس ششم روانشناسی یازدهم انسانی

جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۳۷ درس ۶ روانشناسی یازدهم انسانی

شما با دو مثال روبه‌رو شدید که در آنها فعالیت ذهنی فرد از نوع تصمیم‌گیری بوده است. شما نیز چند نمونه از «تصمیم‌گیری» خود را بنویسید. تصمیم گیری های خود را با دو دانش آموز دیگر مقایسه کنید. به نظر شما کدام تصمیم‌گیری دشوارتر است؟ چرا؟

۱) انتخاب لباس برای رفتن به یک مهمانی خاص
۲) انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه
تصمیم دوم دشوارتر است زیرا عوامل زیادی در انتخاب وجود دارد.

پاسخ سوال صفحه ۱۴۰ روان شناسی پایه یازدهم

به نظر شما آیا تصمیم‌گیری فردی انسان مانند تصمیم‌گیری گروهی اوست یا با آن متفاوت است؟ چرا؟

تصمیم گیری از عوامل بسیاری تاثیر می پذیر که عبارتند از : اطلاعات، فشارهای اجتماعی، موقعیت اجتماعی، فشار هم سالان، سن افراد، ویژگی های شخصی، موقعیت زمانی مکانی، رسانه های جمعی. اگر تعداد اولویت ها زیاد باشد (پیچیدگی) و مشکل بسیار مهم باشد (تصمیمات مهم پیچیده)، سخت ترین موقعیت تصمیم گیری رخ می دهد. زیرا برای رسیدن به تصمیم درست نیاز به کنترل، برنامه ریزی و تحلیل می باشد.

حل فعالیت ۲ صفحه ۱۴۰ روانشناسی یازدهم درس ششم

با توجه به چهار مثال زیر، نوع تصمیم گیری ها را مشخص کنید.

گام به گام فعالیت های درس ششم روانشناسی یازدهم انسانی
گام به گام فعالیت های درس ششم روانشناسی یازدهم انسانی

جواب فعالیت ۳ صفحه ۱۴۱ روان شناسی یازدهم

به انتخاب دبیر کلاس، دو دانش آموز یک بسته هدیه حاوی ۵ بادکنک و چند قلم از نوشت‌افزار درسی را تهیه کنند. یکی از دانش آموزان از دیگری بخواهد بادکنک‌ها را باد کند، هر چه بیشتر باد کند، یک هدیه بیشتر می‌گیرد. اگر بادکنکی ترکید، باید همه هدایای قبلی را پس دهد. نتایج آزمایش را به کلاس ارائه دهید.

هر یک از دو دانش آموز نگران ترکیدن بادکنک ها هستند، چون ترکیدن مساوی با از دست دادن پاداش های قبلی است. به همین دلیل خطر نمی کنند.

پاسخ فعالیت ۴ صفحه ۱۴۴ روانشناسی یازدهم

به تصمیم گیری های که در سه ماه اخیر داشته‌اید فکر کنید. یک تصمیم‌گیری تکانشی را بنویسید و پیامد ناگوار آن را مشخص کنید. یک دانش‌آموز، در صورت تمایل، تصمیم تکانشی خود را مطرح کند.

در حین بازدید از شهربازی، ترس خود را رد کردم و تصمیم گرفتم که سوار زیپ لاین شوم. اما در نیمه راه، وحشت کردم و نتوانستم ادامه دهم.

حل فعالیت ۵ صفحه ۱۴۵ روان شناسی پایه یازدهم

آیا تا به حال تصمیم‌گیری مبتنی بر احساسات و هیجانات داشته‌اید؟ یک مورد را بنویسید و پیامدهای ناگوار آن تصمیم را برای دانش آموزان کلاس تعریف کنید.

تصمیم احساسی: شخصی در تصادف ضربه جسمی سنگینی خورده است.
پیامدهای منفی تصمیم احساسی: فردی که آشنایی به کمک های اولیه ندارد از روی احساسات وارد صحنه می شود و نه تنها کمک نمی کند بلکه به آن شخص آسیب می رساند.

فعالیت در منزل
در متون دینی همواره به پرهیز از تصمیم گیری احساسی اشاره شده است. با مراجعه به قرآن کریم یا سخنان بزرگان دینی، یک متن کوتاه در این باره یادداشت کنید و برای دیگر هم کلاسی ها بخوانید.

الف) تصمیم احساسی، پیامبر اکرم (ص): خشم و غضب، ایمان را فاسد می‌کند. همان‌طور که سرکه، عسل را فاسد می‌کند.

ب) پیامدهای منفی تصمیم احساسی، تصمیم گیرنده خشمگین، علاوه بر عدم دسترسی به هدف‌های خود آن چه را که اختیار دارد نیز از دست می‌دهد.

پاسخ فعالیت ۶ صفحه ۱۴۶ درس ششم روان شناسی یازدهم

آیا تا به حال تصمیم‌گیری از نوع وابسته داشته‌اید؟ یک مورد را بنویسید و نتیجه آن را برای دیگر دوستان تعریف کنید.

تصمیم وابسته: در دوران دبستان، به یکی از دوستانم علاقه داشتم و سعی می کردم انتخاب هایم را با علایق او تنظیم کنم. با وجود اینکه در فوتبال بهتر از بسکتبال بودم، به بازی بسکتبال ادامه دادم تا در کنار دوستم باشم.
پیامدهای منفی تصمیم وابسته: شکست در بسکتبال و دور شدن از ورزش فوتبال.

جواب فعالیت ۷ صفحه ۱۴۷ روان شناسی یازدهم انسانی

برای سبک تصمیم‌گیری اجتنابی در زمینه درس خواندن، نمونه‌ای ذکر کنید و بگویید این سبک چه پیامدهایی برای شما داشته است؟

تصمیم گیری اجتنابی: در درس ریاضی مشکل دارید اما به جای مطالعه و رفع اشکال از خواندن اجتناب می کنید.
پیامدهای منفی تصمیم گیری اجتنابی: این رفتار موجب عقب افتادگی و ضعیف تر شدن در این درس می شود.

پاسخ فعالیت ۸ صفحه ۱۴۷ روان شناسی پایه یازدهم

شما در این درس با انواع سبک‌های تصمیم‌گیری آشنا شدید. برای هر یک مثال بزنید.

سبک تصمیم گیری تکانشی: ترک تحصیل در هنگام افت تحصیلی
سبک تصمیم گیری احساسی: حفظ دوستی از روی دلسوزی برای یکدیگر
سبک تصمیم گیری اجتنابی: تصمیم به عدم مصرف نوشابه به دلیل اثرات مضر آن
سبک تصمیم گیری وابسته: کشیدن سیگار برای هم راهی با دوست محبوب
سبک تصمیم گیری منطقی: مراجعه به مشاور برای انتخاب رشته تحصیلی

جواب فعالیت ۹ صفحه ۱۴۹ درس ۶ روان شناسی یازدهم

با یک مثال، مراحل تصمیم‌گیری را یک به یک اجرا کنید. سعی کنید مثالتان واقعی باشد؛ مانند خرید یک رایانه، یا یک شلوار و یا …

مرحله اول: تصمیم مورد نظر مانند خرید یخچال را شناسایی و تعریف کنید.
مرحله دوم: شناسایی تعداد انتخاب ها یا یا اولویت‌های آن تصمیم مانند یخچال ایرانی در بین پنج برند معتبر.
مرحله سوم: ویژگی های هر انتخاب یا ترجیح را بیان کنید، مانند حجم، رنگ، مصرف انرژی و غیره.
مرحله چهارم: پیامدهای هر انتخاب را مانند عملکرد و مناسب بودن برای اندازه آشپزخانه خود را ارزیابی کنید.
مرحله پنجم: بر اساس بهترین اولویت ها اقدام کنید، به عنوان مثال انتخاب یک یخچال با برند برتر.
مرحله ششم: تعهد و پایبندی به اجرای اولویت موردنظر، مانند آشنایی با طرز کار و روش‌های استفاده و مراقبت.
مرحله هفتم: بررسی پیامدها و نتایج اجرای اولویت موردنظر، مانند استفاده بهینه و ابراز رضایت از محصول.

حل سوال صفحه ۱۴۹ روانشناسی کلاس یازدهم

به نظر شما علاوه بر عوامل فوق، چه عوامل دیگری مانع تصمیم‌گیری کارآمد و مفید می‌شود؟

۱) تحت سلطه زیر دست یا مافوق بودن و دیکته شدن تصمیمات.
۲) خودبینی و خودمحوری اجازه گوش کردن به مشاوره دیگران را نمی دهد.
۳) میل به تردید و دودلی که ممکن به علت تجارت گذشته باشد.
۴) عقده خود کم بینی و تمایل به تردید در توانایی های فردی.
۵) نداشتن تعادل ذهنی و بی ثباتی
۶) نگاه بدبینانه به زندگی
۷) رفتار وسواسی و …

پاسخ فعالیت ۱۰ صفحه ۱۵۰ روانشناسی یازدهم

کدام یک از موانع ذکر شده، در تصمیم‌گیری شما اثرگذار بوده است؟ برای آن مثالی بزنید و پیامد تصمیم گیری خود را بنویسید.

اعتماد افراطی، اعتماد و اتکای زیاد به تصمیمات خودم و عدم مشورت با دیگران از موانع تصمیم گیری های من بوده است و باعث شده است تجربیات تلخی داشته باشم.

جواب فعالیت ۱۱ صفحه ۱۵۱ درس ششم روانشناسی یازدهم

با مرور تجارب روزهای گذشته خود، برای تعارض گرایش – گرایش سه نمونه بیان کنید.

‍۱) انتخاب بین تحصیل در دو رشته
۲) انتخاب بین دو فرد برای دوست شدن
۳) انتخاب بین دو لباس زیبا
۴) انتخاب بین دو شهر زیبا برای مسافرت
۵) انتخاب دو فیلم جذاب

حل فعالیت ۱۲ صفحه ۱۵۲ روانشناسی یازدهم انسانی

آیا شما تاکنون در موقعیت تصمیم‌گیری مربوط به تعارض از نوع گرایش – اجتناب قرار گرفته‌اید؟ آن موقعیت را بنویسید و برای دیگر هم کلاسی های بخوانید.

پوشیدن لباسی که دوست دارم اما با قوانین مدرسه مطابقت ندارد، یا انتخاب لباسی که سبک آن را دوست دارم اما رنگ آن را دوست ندارم.

پاسخ فعالیت ۱۳ صفحه ۱۵۲ روان شناسی یازدهم

با بررسی تجربیات شخصی خودتان، یک مثال از نوع «تعارض اجتناب – اجتناب» بنویسید و آن را برای دیگر هم کلاسی ها بخوانید.

فرد نیاز به جراحی دندان دارد، اما از جراحی می ترسد. پس یا باید درد دندان را تحمل کند یا بر ترس خود غلبه کند و تحت عمل جراحی قرار گیرد.

حل فعالیت ۱۴ صفحه ۱۵۵ روان شناسی یازده انسانی

شما، علاوه بر موقعیت‌های پرخطری که ذکر شد، چه موقعیت پرخطر دیگری را می‌شناسید؟ آنها را برای هم کلاسی های خود بگویید و بهترین شیوه تصمیم‌گیری آن موقعیت را به بحث بگذارید.

سوار قایق شدن یا شنا کردن در دریای متلاطم، رانندگی بدون گواهینامه (زیر سن قانونی)، موتورسواری بدون کلاه ایمنی، عدم رعایت مقررات در استفاده از وسایل شهربازی، شرکت در فعالیت‌های پرهیجان مانند کوه‌نوردی، صخره نوردی، چتر بازی و… بدون آموزش، امکانات و حضور مربیان متخصص.

– قایق سواری یا شنا در دریاهای مواج
– رانندگی بدون گواهینامه
– موتور سواری بدون کلاه ایمنی
– شرکت در فعالیت هایی مثل کوه نوردی، صخره نوردی و… بدون آموزش

جواب جمع بندی درس صفحه ۱۵۶ روانشناسی یازدهم

با توجه به مطالبی که در این درس خواندید به یکی از تصمیم‌های آموزشی مربیان مدرسه اشاره کنید و بنویسید.

۱- به چه دلیل آن فعالیت، تصمیم‌گیری است؟
زیرا روش های مختلف یادگیری را در کلاس ارزیابی می کرد و از بین راه حل ها بهترین روش را انتخاب می کرد.

۲- به نظر شما سبک تصمیم‌گیری آن فعالیت چه سبکی بوده است؟
سبک منطقی

۳- اگر شما به جای مربیان مدرسه بودید، چه سبکی را اتخاذ می‌کردید؟
همین سبک منطقی را بر می‌گزیدم. زیرا بنای این تصمیم‌گیری نه عجله و نه شتاب و نه احساسات زودگذر، نه اطاعت و پیروی کورکورانه، بلکه اندیشیدن بوده است و تصمیم گیرنده ها راه کارهای ممکن را می‌سنجند و از یک روش قاعده‌مند و منظم استفاده می‌کنند.

۴- پیامد سبک تصمیم‌گیری اتخاذ شده چیست؟
مطالعه بهتر و جامع تر موضوع

همچنین بخوانید:
جواب فعالیت های درس چهارم روانشناسی یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس سوم روانشناسی یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس دوم روانشناسی یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس اول روانشناسی یازدهم انسانی

🔰 به پایان جواب فعالیت های درس ششم روانشناسی یازدهم انسانی رسیدیم، اگر سوال یا پیشنهادی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 12 =