مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس چهارم روانشناسی یازدهم انسانی

گام به گام درس 4 روانشناسی یازدهم انسانی، درس «حافظه و علل فراموشی»

پاسخ فعالیت های درس چهارم کتاب روانشناسی یازدهم انسانی : برای مشاهده گام به گام درس «حافظه و علل فراموشی» در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های درس سوم روانشناسی یازدهم انسانی

گام به گام درس 4 روان شناسی یازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس چهارم روانشناسی یازدهم انسانی

جواب فعالیت ۱ صفحه ۹۲ روانشناسی یازدهم انسانی

با توجه به مثال‌های زیر، نوع رمزگردانی هر یک را مشخص کنید.

۱- چشم‌های خود را ببندید. دبیرتان یک عدد هشت رقمی را برای شما می‌خواند و از شما می‌خواهد بعد از شنیدن عدد، آن را به همان ترتیبی که خوانده شده بازگو کنید. رمزگذاری خود را برای یادآوری این شماره بیان کنید. (رمزگردانی شنیداری)

۲- معلم، شماره تلفنی را بر روی تابلو نوشته و بلافاصله پاک می‌کند و از دانش‌آموزان می‌خواهد که شماره مورد نظر را بیان کنند. (رمزگردانی دیداری)

۳- معلم شماره دیگری را برای بچه‌ها خوانده و آن را روی تابلو یادداشت می‌کند. دانش‌آموزان با نگاه به اعداد سعی می‌کنند آن را به راحتی به یاد بیاورند. یکی از دانش‌آموزان در می‌یابد که اعداد شماره تلفن را می‌تواند به دو مجموعه چهارتایی که مربوط به دو واقعه تاریخی مهم است و از قبل آن را به خوبی یاد گرفته تبدیل کند. (رمزگردانی معنایی)

کدام یک از این سه پایدارتر است؟ چرا؟
رمزگذاری معنایی پایدارتر است زیرا در این کدگذاری از حواس دیداری و شنیداری استفاده می شود.

پاسخ سوال صفحه ۹۳ روانشناسی یازدهم انسانی

در مثال زیر، علی از کدام رمزگردانی استفاده کرده است؟ چرا؟ او از رمزگذاری دیداری استفاده کرد. چون عدد مورد نظر را دید و شکل آن را به خاطر آورد.

علی هنگام برگشت به منزل بسیار گرسنه بود. به تابلوی تهیه غذای سر کوچه نگاه کرد و شماره تلفن را در ذهن خود مرور کرد. سپس هنگامی که به خانه رسید بلافاصله گوشی تلفن را برداشت و برای ناهار خود غذا سفارش داد.

حل فعالیت ۲ صفحه ۹۳ درس ۴ روانشناسی یازدهم انسانی

سعی کنید قدیمی‌ترین خاطره‌ای را که در حافظه خود دارید برای دوستانتان نقل کنید. ضمن نقل آن خاطره قدیمی، زمان آن را هم بنویسید. به نظر شما قدیمی‌ترین خاطره به چه سنی بر می‌گردد؟ سنی را که شما بیان کردید با سن‌های بیان شده از سوی هم کلاسی ها مقایسه کنید. میانگین به یادآوردن خاطره به چه سنی بر می‌گردد؟

به عهده دانش آموز

جواب سوال صفحه ۹۴ درس چهارم روانشناسی یازدهم انسانی

معلم دینی از بچه‌ها خواسته بود که آیة الکرسی را برای جلسه بعد حفظ کنند. مریم در جلسه بعد آماده پاسخ‌گویی بود. با وجود تسلط و آمادگی قبلی، زمانی که آیه اول را خواند، در به یاد آوردن اول آیه دوم، دچار مشکل شد. به محض شنیدن اولین کلمه آیه دوم به راحتی بقیه آیه را قرائت کرد. به نظر شما مریم در کدام یک از سه مرحله حافظه (رمزگردانی، اندوزش، بازیابی) دچار مشکل شده است؟ چرا؟

مریم در مرحله بازیابی اطلاعات مشکل داشت و با توجه به پدیده نوک زبان، برای بازیابی آیاتی که خوانده بود به نشانه های بیشتری نیاز داشت.

گام به گام فعالیت ۳ صفحه ۹۴ روان شناسی کلاس یازدهم

به نمودار زیر نگاه کنید و آنچه را که درباره حافظه از آن درمی‌یابید در کلاس مطرح کنید.

گام به گام درس ۴ روان شناسی یازدهم انسانی
گام به گام درس ۴ روان شناسی یازدهم انسانی

اطلاعات اطراف ما توسط گیرنده های حسی دریافت می شوند و در حافظه حسی ذخیره می شوند، اگر به آن ها توجه شود به اطلاعات تبدیل شده و در حافظه کوتاه مدت قرار می گیرند و اگر در ذهن مرور شوند در حافظه بلند مدت قرار داده می شوند.

جواب فعالیت ۴ صفحه ۹۶ روانشناسی پایه یازدهم

به گروه‌های دو نفره تقسیم شوید. یکی از شما کتاب را بسته و این بیست لغت را برای دوستتان بخوانید:
کاغذ، اتومبیل، سنگ، چمن، میخ، رایانه، مداد، کت، میدان، دریا، ماکارونی، هواپیما، زکات، مسابقه، یخ، والیبال، فردوسی، پول، روزه و ماهی. سپس از دوستتان بخواهید بعد از بیان کامل لغات، هر چه در ذهن دارد را برای شما بازگو کند. از دیگر هم‌کلاسی‌هایتان هم بپرسید چند لغت را توانستند به یاد بیاورند؟

ظرفیت حافظه کوتاه مدت بین ۲۵ تا ۵۰ درصد است، یعنی هر فرد بین ۵ تا ۹ کلمه را به خاطر می آورد.

پاسخ سوال صفحه ۹۷ روانشناسی یازدهم انسانی درس ۴

عبارت زیر را بخوانید و بگویید حافظه کوتاه مدت با حافظه کاری چه فرقی دارد؟ از آنجا که شکل‌گیری حافظه کاری، علاوه بر اثرپذیری از زمان، تابع میزان استفاده ما هم هست، بنابراین ظرفیت ذخیره‌سازی و زمان بازیابی اطلاعات، بر خلاف حافظه کوتاه مدت، می‌تواند بیشتر باشد؛ چرا؟

حافظه کوتاه مدت شامل تمام داده های مربوط به یک کار شناختی است و هر چه بیشتر با تمرین، محاسبه، شنیدن و تصاویر ذهنی اطلاعات حافظه کوتاه مدت را فعال کنیم، حافظه کاری موثرتر عمل می کند و ظرفیت ذخیره‌سازی و زمان بازیابی اطلاعات افزایش می‌یابد.

پاسخ سوال صفحه ۹۸ روانشناسی یازدهم انسانی

به پرسش‌های زیر توجه کنید و بگویید پاسخ به این پرسش‌ها به حافظه معنایی مربوط می‌شود یا رویدادی؟ چرا؟

مهم‌ترین علل آلودگی ناشی از ریزگردها را توضیح دهید.
معنایی، زیرا مرتبط با دانش عمومی ماست.

اصول دین شامل چه مواردی است؟
معنایی، زیرا در ارتباط با دانش عمومی ماست.

ساعت ۵ بعد از ظهر دیروز کجا بودید؟
رویدادی، زیرا در ارتباط با تجربه شخصی ماست.

با توجه به زمان، حافظه به چند نوع تقسیم می‌شود؟
معنایی، زیرا در ارتباط با دانش عمومی ماست.

در عملیات فتح المبین چه مناطقی از کشور عزیز ما آزاد شد؟
معنایی، زیرا در ارتباط با دانش عمومی ماست.

نام محل اقامت امام خمینی در فرانسه چه بوده است؟
معنایی، زیرا در ارتباط با دانش عمومی ماست.

جواب سوال صفحه ۹۹ درس چهار روانشناسی یازدهم انسانی

حال که با مراحل حافظه و انواع آن آشنا شدید، بگویید چرا مطالعه مراحل حافظه و انواع حافظه مهم است؟ با توجه به انواع حافظه و ویژگی‌های ظرفیت و مدت هر یک از مراحل، مفاهیم اساسی و اطلاعات پر اهمیت را بهتر در حافظه ذخیره می‌کنیم تا بازیابی آن‌ها سریع‌تر انجام گیرد.

جواب سوال صفحه ۱۰۰ روانشناسی یازدهم انسانی

به نظر شما مهم‌ترین علل فراموشی چیست؟

  • گذشت زمان
  • رمزگردانی اشتباه
  • تداخل اطلاعات
  • مشکلات مربوط به بازیابی

حل فعالیت ۵ صفحه ۱۰۱ درس ۴ روان شناسی یازدهم

به نظر شما، با توجه به نمودار فراموشی، کدام یک از افراد زیر با فراموشی کمتری روبه‌رو خواهند شد؟ چرا؟

  • حسین، کل روزهای هفته را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که صبح هر روز به یادگیری کتاب خاص و بعد از ظهر آن به یادآوری مطالب صبح می‌پردازد.
  • رضا، برخلاف حسین، برای آمادگی بیشتر، شیوه مطالعه خودش را به صورتی برنامه‌ریزی می‌کند که هر روز به یادگیری درسی خاص بپردازد. به گونه‌ای که اگر در روز شنبه زبان انگلیسی می‌خواند، در شنبه هفته بعد به مرور آموخته‌های خودش در این درس می‌پردازد. با توجه به نمودار فراموشی، شیوه مطالعه رضا درست است یا خیر؟ چرا؟

طبق ارقام بعد از ۴۸ ساعت مطالب کم کم فراموش می شود، بنابراین حسین نسبت به رضا فراموشی کم‌تری خواهد داشت و روش مطالعه‌ی او بهتر است.

پاسخ سوال صفحه ۱۰۱ روانشناسی یازدهم انسانی

سوال اول : به این دو مثال توجه کرده، سوال را پاسخ دهید.
۱- فاطمه شب گذشته به تماشای سریال مورد علاقه‌اش پرداخت. وی، به دلیل خواب آلودگی، نتوانست دقایق آخر سریال را ببیند. صبح روز بعد وقایع اتفاق افتاده آن سریال را برای دوستش تعریف کرد. در انتهای صحبت‌هایش وقایعی از آن سریال را بازگو می‌کند که به دلیل خواب آلودگی ندیده بود. در این مثال چه خطایی رخ داده است؟ خطای اضافه کردن رخ داده است.

۲- علی همه ده بیت شعر حافظ در کتاب درسی را حفظ کرده است. هنگام یادآوری، بیت پنجم را نخوانده، اشعار را به پایان می‌رساند. در این مثال چه خطایی رخ داده است؟ علی دچار خطای حذف کردن شده است.

سوال دوم : با توجه به منحنی نمودار فراموشی بهترین زمان برای مرور اطلاعات چه وقتی است؟ به نظر شما شدت فراموشی در کدام یک از فواصل بعد از یادگیری بیشتر است؟

حدود ۶ تا ۷ ساعت بعد از مطالعه بهترین زمان برای مرور مطالب رمزگردانی شده است. فراموشی بین ۷ تا ۲۴ ساعت پس از یادگیری اتفاق می افتد.

جواب سوال صفحه ۱۰۳ روانشناسی یازدهم درس ۴

۱- کفش ورزشی شما که اغلب در ساعات ورزش از آن استفاده می‌کنید، چند سوراخ دارد؟
۲- تعداد دفتر و کتاب‌هایی را که در سال تحصیلی فعلی از آنها استفاده می‌کنید، چقدر است؟
۳- مانتوی مدرسه یا کت شما چند دکمه دارد؟

این بخش بدون جواب است

پاسخ فعالیت ۶ صفحه ۱۰۴ روانشناسی یازدهم انسانی

شما هم ده جفت واژه بسازید که برخی واژگان، علاوه بر نشانه بیرونی، نشانه درونی هم داشته باشند. این آزمایش را برای خواهر، برادر یا دوست خود اجرا و نتایج آن را یادداشت کنید. از انجام دادن این فعالیت چه چیزی را دریافتید؟

هنگامی که بین اطلاعات رمزگذاری شده و اطلاعات ذخیره شده علاوه بر نمادهای خارجی، نمادهای داخلی وجود داشته باشد، بازیابی و به خاطر سپردن آن اطلاعات در حافظه آسان تر می شود.

حل فعالیت ۷ صفحه ۱۰۵ روانشناسی یازدهم انسانی

فرض کنید در آزمون تشریحی و چند گزینه‌ای یک درس شرکت کرده‌اید. بعد از خروج از جلسه امتحان، احتمال بازیابی پاسخ درست سوالات تشریحی بیشتر است یا چند گزینه‌ای؟ چرا؟ در این زمینه، پس از جست‌وجوی اینترنتی در قالب یک گزارش، به هم کلاسی‌هایتان توضیح دهید.

جواب سوال های چند گزینه‌ای به علت کوتاه بودن زودتر به خاطر آورده می‌شوند. مطالعات انجام شده در مورد روش‌های مطالعه و پاسخگویی به سؤالات تشریحی، کوتاه پاسخ و چند گزینه‌ای نشان می‌دهد به علت این که آزمون‌های تعیین‌کننده مانند کنکور، آزمون‌های ورودی مدارس و مراکز آموزشی و … به شیوه‌ی تستی و چند گزینه‌ای مطرح می‌شود. تقویت حافظه و مهارت پاسخ‌گویی دانش‌آموزان و داوطلبان در این راستا و یادآوری بهتر و موثرتر پاسخ به سؤالات تستی می‌تواند به پیشرفت تحصیلی فراگیران کمک کند.

جواب فعالیت ۸ صفحه ۱۰۷ درس ۴ روانشناسی یازدهم انسانی

فرض کنید در منزل چیزی را گم کرده‌اید. از خواهرتان می‌پرسید که فلان وسیله من را ندیدی؟ هنوز سؤال شما به پایان نرسیده است، بلافاصله می‌گویید: آهان، یادم آمد! می‌توانید بگویید چرا جای شیء گمشده به خاطرتان آمده است؟

وقتی از خواهرمان می پرسیم ناخودآگاه روی موضوع تمرکز می کنیم و این باعث می شود موضوع را به یاد بیاوریم. با توجه به اصل مجاورت، خاطره‌ای را که مربوط به وسیله‌ی موردنظر است به یادمان می‌آورد.

پاسخ فعالیت ۹ صفحه ۱۰۹ روان شناسی یازدهم

برای پی بردن به ثمر بخشی هر یک از روش‌های مطالعه هر هفته دو مورد از موارد آموخته را وارد سبک مطالعه‌تان کنید. از هر درسی که تمایل داشتید آغاز کنید. تجربه مثبت خودتان را برای دوستانتان نقل کنید.

این بخش بدون جواب است

⭕️ نکته: دانش آموز عزیز مطالب درسی قرار گرفته شده در این سایت فقط جنبه کمک آموزشی دارد و شما نباید از آن ها به شیوه نادرست استفاده نمایید، لذا قبل مشاهده جواب ها یکبار خودتان به سوالات پاسخ دهید سپس اگر مشکلی داشتید از این جواب ها کمک بگیرید.

همچنین بخوانید:
جواب فعالیت های درس دوم روانشناسی یازدهم انسانی
و
جواب فعالیت های درس اول روانشناسی یازدهم انسانی

🔰 به پایان جواب فعالیت های درس چهارم روانشناسی یازدهم انسانی رسیدیم، اگر سوال یا پیشنهادی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + شانزده =