مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس پنجم روانشناسی یازدهم انسانی

گام به گام درس 5 روانشناسی یازدهم انسانی، درس «تفکر (۱) حل مسئله»

پاسخ فعالیت های درس پنجم کتاب روانشناسی یازدهم انسانی : برای مشاهده گام به گام درس «تفکر (۱) حل مسئله» در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های درس چهارم روانشناسی یازدهم انسانی

گام به گام درس 5 روان شناسی یازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس پنجم روانشناسی یازدهم انسانی

جواب سوال صفحه ۱۱۴ روان شناسی یازدهم انسانی درس ۵

به نظر شما به کارگیری اصطلاح «تفکر بدون آگاهی» یا به اصطلاح «تفکر ناخودآگاه» درست است؟ چرا؟

بله، در تفکر ناخودآگاه فرد معمولا از افکار خود آگاه نیست، اما هنگام تمرکز بر موضوع دیگری، این افکار به طور خودکار فعال شده و بر رفتار او تأثیر می گذارد.

پاسخ فعالیت ۱ صفحه ۱۱۵ روانشناسی یازدهم

پدر زهرا مجبور است خود را به سرعت به یک شهر دوردست برساند. او با خود فکر می‌کند که با چه وسیله‌ای به آن شهر برسد. یکی از این وسایل قطار است، اما قطارها گاهی با تأخیر حرکت می‌کنند. استفاده از وسیلهٔ شخصی، گزینهٔ دیگری است، اما به دلیل احتمال نقص فنی، وسیلهٔ شخصی اطمینان بخش نیست. گزینهٔ دیگر استفاده از اتوبوس است، ولی اتوبوس‌ها خیلی کند حرکت می‌کنند. شهر مقصد فرودگاه ندارد. پدر زهرا چه باید بکند؟ او با چه چیزی ‌(مسئله‌ای) روبه‌رو است؟

پدر زهرا با مشکل انتخاب وسیله خوب و سریع ترین راه برای سفر مواجه است که به آن تصمیم گیری می گویند.

آیا شما نیز با موضوعی مواجه شده‌اید که برای شما «مسئله» باشد؟ آن را در کلاس مطرح کرده، با کمک هم کلاسی های خود ویژگی‌های مهمی که موجب شده آن موضوع به «مسئله‌ای» برای شما تبدیل شود را استخراج کنید.

سال گذشته، مدرسه زبان من به مکانی دور از خانه ما نقل مکان کرد. بنابراین، به دلیل رفت و آمد در آنجا، دیر به خانه رسیدم و در نتیجه فرصت رسیدگی به درس ها و کارهایم را نداشتم. از طرفی نمی توانستم کلاس زبان را از دست بدهم و علاقه زیادی به آن داشتم.

حل فعالیت ۲ صفحه ۱۱۶ روان شناسی یازدهم

با توجه به آنچه که درباره ویژگی‌های مسئله خوانده‌اید، یکی از مسئله‌هایی را که اخیراً با آن مواجه شدید طرح کنید و مهم‌ترین دلایل حل نشدن آن را فهرست‌وار بنویسید.

در امتحان جامع دبیرستان نمره خوبی نگرفتم. دلایل : برنامه‌ی درسی ضعیف، مشکلات خارج از محدوده تدریس برخی از معلمان، سخت بودن سوال ها، کمبود وقت برای مطالعه صحیح.

جواب فعالیت ۳ صفحه ۱۱۷ روانشناسی یازدهم انسانی

با توجه به شکل فرض کنید هیچ چیز در اختیار ندارید جز انبردستی که در گوشه اتاق است، و شما قصد دارید این دو رشته طناب را به یکدیگر گره بزنید، این در حالی است که به هیچ وجه نمی‌توانید هم زمان هر دو رشته طناب را بگیرید.

گام به گام سوالات درس ۵ روان شناسی یازدهم
گام به گام سوالات درس ۵ روان شناسی یازدهم

– این مسئله را چگونه می‌توان حل کرد؟
اگر به وسیله انبردست یک طناب را نگه داشته و طناب دیگر را بگیریم می توانیم این مسئله را حل کنیم.
– هدف چیست؟ چه امکاناتی در اختیار دارید؟
هدف دستیابی به اصول و قوانینی است که در موقعیت های دیگر هم قابل استفاده و تعمیم است.
امکانات: ابزاری مثل انبردست، انعطاف پذیری بدن، چشم ها، دست و پا.
– موانع چه چیزهایی هستند؟
مهم ترین مانع حل مسئله: تثبیت شدن، انگیزه کافی نداشتن و عدم کنترل هیجانات

پاسخ فعالیت ۴ صفحه ۱۱۹ روانشناسی یازدهم

با کمک دوستان و به صورت گروه دو یا سه نفری، یک مثال از مسئله‌های «خوب تعریف شده» و «خوب تعریف نشده» بنویسید. به نمونه‌های زیر توجه کنید:

مسئله خوب تعریف شده: چرا در ارتفاعات بالاتر از سطح زمین، نفس کشیدن سخت می شود. در این مسئله موقعیت و احتمالات و قوانین استاندارد لازم هم وجود دارد.
مسئله بد تعریف شده: علت پرخاشگری در انسان چیست؟
مسائل علوم انسانی بیشتر از نوع مسائل بد تعریف شده اند چرا که دارای ابهام و پیچیده هستند اقدامات استاندارد و مشخص ندارند و این که آیا این اقدامات ما را به هدف موردنظر می رسانند یا نه؟ و آیا اطلاعات کافی برای حل مسئله در دسترس قرار دارند؟

جواب فعالیت ۵ صفحه ۱۲۰ روان شناسی یازدهم

یکی از موضوعاتی که اخیرا به عنوان مسئله با آن مواجه بوده‌اید را انتخاب و مراحل حل مسئله را در مورد آن بنویسید.

حل سوالات درس پنجم روان شناسی یازدهم انسانی
حل سوالات درس پنجم روان شناسی یازدهم انسانی

حل فعالیت ۶ صفحه ۱۲۲ درس ۵ روانشناسی یازدهم انسانی

به نظر شما بزرگسالان از تجربه منفی گذشته تاثیر بیشتری می‌پذیرند یا کودکان؟ چرا؟ بزرگسالان، زیرا تجربه‌های بیشتری دارند که باعث می‌شود ساخت‌های شناختی پیچیده‌تر و موثرتری داشته باشند. فرد ۳۰ ساله به علت تجربیات گذشته خود موفقیت بیشتری در این آزمایش نشان می‌دهد.

آزمایش ۸ سکه را با دو شخص ۱۰ و ۳۰ ساله انجام دهید و نتایج را به کلاس ارائه دهید. مدت زمان کار ۷ دقیقه است.

پاسخ فعالیت ۷ صفحه ۱۲۲ روان شناسی یازدهم

در شکل زیر نه (۹) دایره توپر کوچک را مشاهده می‌کنید. با نگاه اول شکل یک مربع به ذهنتان می‌آید. در این مثال تکلیف این است که با چهار خط مستقیم، همه نه دایره توپر را به یکدیگر وصل کنید. انجام این فعالیت دو شرط دارد:
۱- دستتان را از روی صفحه کاغذ برندارید؛
۲- از روی یک خط مجددا رد نشوید.

پاسخ سوال های درس پنجم روان شناسی یازدهم
پاسخ سوال های درس پنجم روان شناسی یازدهم

جواب فعالیت ۸ صفحه ۱۲۴ روان شناسی یازدهم درس ۵

تجربه شخصی خود از حل یک مسئله (به یکی از روش‌های: ۱- سکه انداختن ۲- روش فکر کردن ۳- روش مشورت با دیگران و جمع‌بندی نظرات) که اخیرا قادر به حل آن شدید را به صورت یک گزارش بنویسید و برای هم کلاسی‌هایتان بخوانید و بگویید با کدام روش بیشتر موافق هستید؟

جواب به عهده دانش آموز

حل فعالیت ۹ صفحه ۱۲۴ روانشناسی یازدهم انسانی

با توجه به مثال‌های زیر، برای هر یک از روش‌های تحلیلی و اکتشافی حل مسئله، دو مثال بزنید:

مثال برای روش تحلیلی: علی از دوستانش می‌پرسد آیا روز جمعه برای مهمانی به خانه آنها می‌آیند یا خیر؟ بعد از موافقت دوستان، به سراغ خرید مایحتاج مهمانی می‌رود.
چگونه می توان بزهکاری نوجوانان را کاهش داد؟ تا چه حد می توان نوجوانان را آزاد گذاشت؟ همچنین بیشتر مسائل هندسی با روش تحلیلی حل می شوند.

مثال برای روش اکتشافی: رامین جهت میزبانی از دوستانش، براساس تجربیات قبلی، حدس می‌زند که روز جمعه چند نفر به خانه او می‌آیند؛ بنابراین، به سراغ خرید مایحتاج مهمانی می‌رود.
علی تصمیم می گیرد که تعطیلات آخر هفته به یکی از شهرهای شمالی سفر کند بر اساس تجربیات قبلی حدس می زند که چه وسایلی با خودش ببرد و آنها را تهیه کند.

جواب سوال صفحه ۱۲۵ روان شناسی یازدهم

به نظر شما افراد عجول و کم حوصله از کدام یک از روش‌های حل مسئله استفاده می‌کنند؟ چرا؟

از روش اکتشافی، زیرا روش‌های اکتشافی نیازی به پردازش عمیق اطلاعات ندارند و در حداقل زمان به راه‌حل می‌رسند، اما ارزش این راه حل‌ها در طول زمان به شدت کاهش می‌یابد.

حل فعالیت ۱۰ صفحه ۱۲۶ پایه یازدهم انسانی

مثال زیر را به دقت مطالعه کنید و به دو سوال پاسخ دهید:

مریم شماره رمز قفل کیف جدیدش را فراموش کرده است. فقط می‌داند که رمز آن چهار رقمی است و هرگاه در حین امتحان به رقم صحیح برسد صدای تقّه ظریفی به گوشش می‌آید. مسئله اصلی، یافتن همه آن چهار رقم است.

بیشتر افراد به جای حل این مسئله کلی، هدف کلی را به چهار مسئله فرعی تقسیم می‌کنند که هر مسئله فرعی یافتن یکی از آن چهار رقم است. هدف فرعی اول، پیدا کردن رقم اول است؛ برای رسیدن به آن راهکاری وجود دارد که عمدتا عبارت است از چرخاندن آرام قفل و در همان حال گوش سپردن به صدای تقه ظریف. به همین شیوه هدف دوم، سوم و چهارم را می‌توانید انتخاب کنید. در نهایت با این شیوه یک مسئله کلی حل شده است.

در این مثال از چه روش حل مسئله استفاده شده است؟ چرا؟
روش خرد کردن؛ چون مسئله را به چهار مسئله کوچکتر و فرعی تر تقسیم کرد.

به نظر شما مسئله فوق از نوع «خوب تعریف شده» بود یا «خوب تعریف نشده»؟ چرا؟
پاسخ های خود را با پاسخ های همکلاسی های خود مقایسه کنید. این مشکل به خوبی تعریف شده است زیرا مشکل و راه حل آن به طور کامل توضیح داده شده است.

پاسخ فعالیت ۱۱ صفحه ۱۲۷ روان شناسی یازدهم انسانی

دانش آموزان کلاس، با راهنمایی دبیر، به گروه‌های سه نفری تقسیم شوند و هر گروه با توجه به مسئله ذکر شده، گام به گام، کارهای انجام شده با روش «کاهش تفاوت وضعیت موجود با وضعیت مطلوب» برای حل آن مسئله را بنویسند.

کارخانه شکلات سازی به دلیل عدم تنوع محصول دچار کاهش درآمد شد. مدیران آن به تدریج محصولات جدیدی را برای افزایش فروش تولید می کنند یا یک آژانس مسافرتی که فقط کاروان‌های زیارتی را برنامه‌ریزی می‌کند برای جلوگیری از زیان، به برنامه‌ریزی برای تورهای سیاحتی نیز اقدام کرده است.

جواب فعالیت ۱۲ صفحه ۱۲۷ روان شناسی یازدهم

در زبان شیرین فارسی با داستان‌هایی مواجه می‌شویم که معماگونه بوده و از افراد می‌خواهند تا راه حل آن را پیدا کنند. به مثال زیر توجه کنید:

  • چوپانی یک گرگ و یک گوسفند و مقداری علف دارد و می‌خواهد هر سه را به آن طرف رودخانه ببرد. چگونه گرگ و گوسفند و علف را به آن سوی رودخانه ببرد بدون اینکه علف و گوسفند خورده شوند؟

هریک از دانش آموزان، با بررسی متون ادبی زبان فارسی، نمونه‌ای مانند مثال فوق را بیابند و به کلاس ارائه کنند.

داستان کلاغ و مار در کلیله و دمنه از کلاغی حکایت می‌کند که ماری زیر درختی که او لانه دارد زندگی می‌کند و در غیاب او جوجه ‌هایش را می‌خورد. کلاغ می‌خواهد چشمان مار را با نوک خویش در بیاورد، اما روباه راه ‌حلی به کلاغ یاد می‌دهد که در پایان، مردم ده، مار را با چوب می‌کشند.

پاسخ فعالیت ۱۳ صفحه ۱۲۸ روان شناسی یازدهم

با توجه به مثال «مسابقه ورزشی» هر یک از مراحل بارش مغزی برای حل این مسئله را تکمیل کنید:

مرحله ۱، تعریف مسئله : سرمای هوا و اجرای مسابقه
مرحله ۲، ارائه راه های مختلف : اجرای کلاس، بازی در سالن، اجرا با پوشاک مناسب
مرحله ۳، معیارها عبارتند از : هزینه، قابلیت اجرا برای اکثر دانش آموزان و کادر مدرسه، استفاده از داوران بی طرف
مرحله ۴، بهترین راه حل : برگزاری مسابقه در سالن ورزشی نزدیک مدرسه

جواب فعالیت ۱۴ صفحه ۱۳۰ روان شناسی

در محیط پیرامون تان فردی را بیابید که بسیار پرخاشگر است، رفتارش را زیر نظر بگیرید. موفقیت یا عدم موفقیت او در حل مسئله‌هایی که با آن مواجه است را ارزیابی کنید. حاصل بررسی‌تان را، بدون ذکر نام، به کلاس گزارش دهید. اگر توانمندی‌های لازم را داشتید، به آن فرد، برای ارتقای مهارت‌های حل مسئله، مشورت بدهید.

یک فرد پرخاشگر عزت نفس پایینی دارد و مهارت های کنترل خشم را ندارد و بنابراین باید مهارت های ضروری مانند شجاعت، ارتباط کلامی و روش های بیان کلامی را بیاموزد.

جمع بندی درس صفحه ۱۳۲ درس پنجم روانشناسی یازدهم

با توجه به مطالب این درس یکی از مهم‌ترین مشکلات زندگی خود را که به صورت یک مسئله برای شما درآمده در نظر بگیرید و به سؤالات زیر پاسخ دهید.

مشکل: اضطراب داشتن در امتحانات

۱- آن مشکل به چه دلیل مسئله شده است.
1) عزت نفس پایین من
2) عدم مطالعه کافی قبل از شرکت در آزمون
3) نخوابیدن کافی شب قبل از امتحان

۲- برای حل آن مسئله کدام یک از روش‌ها را مطلوب‌تر می‌دانید.
روش تحلیل حل مسئله، چون در این روش موقعیت های استرس‌زا شناسایی و تجزیه و تحلیل می شود و برای حل این مشکلات از جدیدترین روش ها و تحقیقات علمی استفاده می کنیم. به همین دلیل این روش حل مشکل را تضمین می کند.

۳- دلایل عدم موفقیت خودتان در حل آن مسئله را تاکنون بررسی کنید. 
1) ناتوانی در تجزیه و تحلیل موقعیت های مشکل ساز و تعیین علل آنها
2) عدم انتخاب روش های مناسب برای تکمیل
3) تصمیم گیری های فردی و عدم استفاده از خرد جمعی برای حل مشکلات

همچنین بخوانید:
جواب فعالیت های درس سوم روانشناسی یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس دوم روانشناسی یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس اول روانشناسی یازدهم انسانی

🔰 به پایان جواب فعالیت های درس پنجم روانشناسی یازدهم انسانی رسیدیم، اگر سوال یا پیشنهادی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + چهارده =