اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس هفتم روانشناسی یازدهم انسانی

گام به گام درس 7 روانشناسی یازدهم انسانی، درس «انگیزه و نگرش»

پاسخ فعالیت های درس هفتم کتاب روانشناسی یازدهم انسانی : برای مشاهده گام به گام درس «انگیزه و نگرش» در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های درس ششم روانشناسی یازدهم انسانی

گام به گام درس 7 روان شناسی یازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس هفتم روانشناسی یازدهم انسانی

جواب سوال صفحه ۱۶۲ درس ۷ روان شناسی یازدهم انسانی

اگر خودت حق انتخاب داشته باشی، دوست داری جای کدام یک از ماشین‌ها باشی؟ چرا؟ این تصاویر چه ارتباطی با موضوع انگیزه دارد؟

گام به گام درس ۷ روان شناسی یازهم انسانی
گام به گام درس ۷ روان شناسی یازهم انسانی

جای ماشینی که در سمت چپ تصویر در پایین قرار دارد، زیرا از نظر فنی و ظاهری نسبت به سایر خودروها کاملتر است. به ما انگیزه می دهد که به جلو برویم.

پاسخ سوال صفحه ۱۶۳ درس هفتم روانشناسی یازدهم

به نظر شما ماندگاری رفتارهای کدام یک از دو بازیکن بیشتر است؟
گروه نوجوانان، زیرا انگیزه درونی دارند و فعالیت های بیشتری از خود نشان می دهند.

جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۶۳ روانشناسی یازدهم انسانی

کدام یک از موارد زیر انگیزه بیرونی است و کدام یک درونی؟ هر یک از افراد با تلاش خود چه چیز یا چیزهایی به دست می‌آورند؟

نمونه‌هاانگیزه بیرونی یا درونیچیزی که به دست می‌آورند
علی اتاقش را تمیز می‌کند تا والدینش او را به سینما ببرند.بیرونیلذت سینما رفتن
زینب، که دانشجوی معماری است، برای ساخت یک ماکت ساختمان به قدری از خود علاقه نشان می‌دهد که گذر زمان را احساس نمی‌کند و اغلب تا ساعت 3 نیمه شب، بیدار می‌ماند.درونیلذت ساخت ماکت
سوسن، برای پاسخ به سؤال معلم که به خوبی پاسخ داده نمره 20 دریافت می‌کند.بیرونیلذت بردن از نمره‌ی برتر
زهرا به موضوعات ادبی علاقه‌مند شده و علاوه بر کتاب درسی، بیشتر اوقات خود را صرف خواندن کتاب‌های شعر و ادبیات می‌کند.درونیلذت بردن از ادبیات
ناصر تکالیفش را به موقع انجام می‌دهد تا اجازه داشته باشد در بازی فوتبال شرکت کند.بیرونیلذت بردن از فوتبال
حسین عاشق کوهنوردی است و با وجود خستگی، سرما، گرما یا خطرات احتمالی، دست از حرکت بر نمی‌دارد تا به قلّه برسد.درونیلذت کوه نوردی
مینا برای اینکه مادر لپ تاپی برایش بخرد به شدت درس می‌خواند تا با معدل خوبی سال تحصیلی را به اتمام برساند.بیرونیلذت داشتن لب‌تاپ

دوست دارید جای کدام یک از افراد باشید؟ چرا؟ 
افراد با انگیزه درونی مانند زینب و زهرا و حسین; زیرا انگیزه پایدارتری دارند و اراده و اعتماد به نفس فرد را افزایش می دهند.

حل فعالیت ۲ صفحه ۱۶۴ روانشناسی یازدهم

در جدول زیر تفاوت‌ها و ویژگی‌های انگیزه‌های درونی و بیرونی را نام ببرید و با یکدیگر مقایسه کنید.

پاسخ سوالات درس هفتم روانشناسی یازدهم انسانی
پاسخ سوالات درس هفتم روانشناسی یازدهم انسانی

جواب فعالیت ۳ صفحه ۱۶۶ کتاب روانشناسی یازدهم

به جمله «شهر ما خانه ماست» توجه کرده و به سوالات پاسخ دهید.

  • آیا شما به این جمله باور دارید؟ بله
  • پیامد این باور شما چه چیزی خواهد بود؟ شکل گیری نگرش نسبت به شهر و بروز رفتارهای مرتبط با آن
  • این باور چه تغییری در رفتار شما ایجاد می‌کند؟ حفظ نظافت شهر، زیباسازی شهر، تفکیک زباله ها، مراقبت از ایمنی شهر و رعایت قوانین آن

در خصوص رفتار شهروندی به چند نمونه از این باورها اشاره کنید. مانند: ارائه بلیت یا کارت نشان دهنده شخصیت خوب شماست.
۱) شهر خوب یافتنی نیست، ساختنی است.
۲) محیط زیست امانت فرزندانمان است و…

جواب سوال صفحه ۱۶۷ درس ۷ روان شناسی یازدهم

۱- هدف چنین فردی از این فعالیت‌ها چیست؟
تمایلات و نیازهای درونی او را به سمت شکوفایی استعداد کشاند

۲- چه عاملی او را به حرکت واداشته است؟
انگیزه درونی، نیازها، عواطف و شناخت

۳- آیا او به دنبال رفع نیازهایی همچون خوردن و آشامیدن بوده است یا فراتر از آن؟
او به دنبال نیازهای عالی تر انسانی است.

۴- با توجه به نمونه مطرح شده بگویید این فرد چگونه توانسته با مشکلات و ناملایمات زندگی کنار بیاید؟
او با قدرت اراده توانسته پیروز شود.

۵- شما به این فرد، از نظر قدرت اراده، بین ۱ تا ۱۰ چه نمره‌ای می‌دهید؟ چرا؟
نمره ۱۰، زیرا کسی که به ظاهر ناتوان واقعی است، توانسته به توانمندی دیگران نیز کمک کند و آن‌ها را با توانمندی‌های پنهانشان آشنا سازد.

پاسخ فعالیت ۴ صفحه ۱۶۸ روانشناسی یازدهم

رزمندگان اسلام در ۸ سال دفاع مقدس برای غلبه بر قدرت دشمنان، با وجود نبود امکانات مادی، با بهره‌گیری از اراده فولادین توانستند شجاعت‌های بسیاری از خود نشان دهند. با جست‌وجو در فضای مجازی یک یا چند نمونه از این موارد را بیابید و مطالب مناسبی درباره آن بنویسید (افرادی همچون شهیدان، آبشناسان، همت، باکری، صیاد شیرازی، نامجو و…)

حسن آبشناسان در آغاز
وی در سال ۱۳۱۵ در امامزاده یحیی نزدیک نازی آباد به دنیا آمد. اولین دوره رنجری را که در ایران تشکیل شد گذراند و در سال ۱۳۵۶ دوره های عالی فرماندهی را با موفقیت گذراند.

وی در سال ۵۰ به استان فارس منتقل شد و حدود ۱۰ سال در شیراز بود. در این دوره های چتربازی و تکاور کوهستان را در ایران و اسکاتلند گذراند و به زبان انگلیسی مسلط شد. آمادگی ذهنی و جسمی بالای او باعث شد که آبشناسان در رشته های دو و میدانی، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، شنا، اسب سواری و جودو سرآمد باشد.

در مسابقه نظامی- ورزشی، بین تکاوران کوهستان ارتشهای منتخب جهان در اسكاتلند با گروهش شرکت کرد و با کسب مقام اول، قدرت ایران را به رخ کشورهای صاحب نام کشید. بعدها، سرپرستان نامه ای ارسال کردند و از تمیزی و نظم آن قدردانی کردند. ظاهرا حسن در جریان مسابقات کوهنوردی زباله های سر راه را جمع کرده و در کیسه گذاشته است.

میجر اسکاتلندی همراهشان به او می گوید: «تو یک افسر ارشدی. چرا این کار را می کنی؟» حسن جواب می دهد: «من مرد کوهم. حیف است این طبیعت زیبا کثیف باشد.»

حل سوال صفحه ۱۶۸ روانشناسی یازدهم انسانی

۱- برادرم به فوتبال علاقمند است و می‌خواهد در این زمینه پیشرفت کند. من چگونه می‌توانم او را راهنمایی کنم تا تجارب موفقی داشته باشد و در صورت شکست در یک مرحله، دست از تلاش برندارد و به کوشش ادامه دهد؟

آن را با توضیح هدف و عوامل موثر در رسیدن به هدف آماده خواهم کرد. سپس با ارائه تجربیات افراد موفق در این مسیر و بررسی ناکامی های آنها، برادرم را راهنمایی کرده و با ایجاد انسجام در ارزش ها و نگرش های او، توانمندسازی ایجاد می کنم.

۲- من می‌خواهم در تحصیل، انتخاب رشته و شغل آینده، انتخاب‌های درستی داشته باشم در هر مورد باید چه نکاتی را رعایت کنم؟

بر علایق و فرصت‌ها تمرکز می‌کند، توصیه‌های درستی ارائه می‌کند، موقعیت‌های موجود را درک می‌کند و اقدامات را با اهداف تعیین‌شده همسو می‌کند.

جواب فعالیت ۵ صفحه ۱۶۹ روان شناسی یازدهم

هواپیمایی که از مبدا به مقصد در حال پرواز است، با توجه به رادار، مستقیم به سمت هدف موردنظر پرواز می‌کند. وجود هدف مشخص، خلبان را از هر گونه انحراف باز می‌دارد. شما هم نمونه‌ای از تجربیات شخصی خود را که به شدت تحت تأثیر انتخاب هدف شما بوده و شما را از هرگونه انحرافی به دور داشته است، نام ببرید.

۱- موفقیت در تحصیل
۲- قبولی در کنکور رشته مورد علاقه
۳- موفقیت در المپیاد
۴- حفظ سلامت جسمی و روانی
۵- انتخاب شغل مورد علاقه

پاسخ سوال صفحه ۱۷۰ روان شناسی یازدهم انسانی

یک مورد از ناهماهنگی شناختی خود را بگویید؛ برای حل آن چه کرده‌اید؟ (مثلاً «من عمویم را خیلی دوست دارم ولی به دیدارش نمی‌روم» یا «دوست دارم آتش‌نشان شوم، ولی در مأموریت‌های سخت و خطرناک شرکت نمی‌کنم»).

ورزش را دوست دارم، اما ورزش کردن را دوست ندارم. برای حل آن تلاش کردم ضعف خود درباره‌ی این ناهماهنگی را برطرف کنم. هنگام بروز ناهماهنگی فرد می تواند دو کار انجام دهد: رفتار خود را تغییر دهد، نگرش خود را تغییر دهد تا این دو هماهنگ شوند.

حل فعالیت ۶ صفحه ۱۷۱ روانشناسی یازدهم انسانی

موضوع «هماهنگی میان عناصر شناخت» را در مورد یک فرد چاق در نظر بگیرید و موارد مثبت و منفی آن را نام برده، توضیح دهید چه چیزی موجب چاقی می‌شود؟ چه چیزی باعث می‌شود فرد، با وجود میل باطنی به غذا و داشتن امکانات، از خوردن اضافی خودداری کند؟

حل فعالیت های درس ۷ روانشناسی یازدهم انسانی
حل فعالیت های درس ۷ روانشناسی یازدهم انسانی

عناصر مثبت: یک فرد چاق قدرتمند به نظر می رسد. چاق بودن صورت را پرتر می کند و انسان را زیباتر می کند.
عناصر منفی: چاقی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. چاقی مانع تحرک و نشاط ذهنی انسان می شود.

هر چه عناصر مثبت مرتبط با یک موضوع برای شخص بیشتر باشد مثلا لذت بردن از غذا، کاهش افسردگی فرد بیشتر به انجام آن گرایش پیدا می کند. همچنین هر چقدر ارزیابی فرد از عناصر مثبت یا منفی قوی تر باشد شخص به سمت رفتار خاصی گرایش پیدا کرده و یا از آن اجتناب می کند.

جواب سوال صفحه ۱۷۱ روان شناسی پایه یازدهم

هر گاه فرد مجبور شود، بین دو انتخاب مطلوب، یکی را برگزیند، دچار ناهماهنگی بعد از تصمیم می شود؛ چرا؟ مثلاً بین انتخاب دو مدرسه یا دو دانشگاه خوب باید یکی را انتخاب کند.
زیرا انتخاب بین دو مطلوب، یعنی حذف یک مطلوب که این امر موجب می‌شود نوعی فشار روحی و روانی به دلیل از دست دادن یک مطلوب به شخص وارد شود.

چرا افراد بعد از انتخاب مدرسه یا دانشگاه مورد نظر، در مورد آنکه انتخاب کرده مزایا، و در مورد آنکه رد کرده است معایب را می‌شمارد؟ زیرا با انتخاب خود رفتاری از خود نشان داد که دیگر نمی تواند آن را تغییر دهد پس باید نگرش خود را نسبت به ویژگی های انتخابی خود تغییر دهد و به هماهنگی و آرامش برسد.

حل سوال صفحه ۱۷۳ روانشناسی یازدهم انسانی

والیبال حمید خوب نیست. دوستش از او دعوت کرد که در مسابقه والیبال محلی در تیم آنها بازی کند. حمید بهانه می‌آورد و عذرخواهی می‌کند. با توجه به ادراک کنترل و ادراک کارایی، به این سوالات پاسخ دهید:

گام به گام درس هفتم روانشناسی یازدهم
گام به گام درس هفتم روانشناسی یازدهم

۱- چرا حمید نخواست در مسابقه شرکت کند؟
زیرا فکر می کرد کارایی لازم را ندارد (ادراک کنترل)
۲- چه رفتارهایی از حمید سر زد؟
خود را از بازی دور کرد و دعوت دوستش را نپذیرفت. (کارایی کاذب)
۳- انگیزه او از انجام دادن این رفتار چه بود؟
کنترل محیط و دوری از سختی و ناراحتی.
۴- این انگیزه، درونی بود یا بیرونی؟
این انگیزه او درونی بود.
۵- نگرش او چه تأثیری در پذیرفتن این درخواست یا رد آن دارد؟
نگرش او در مورد بازی والیبال باعث شکل گرفتن رفتارهای او به صورت سازنده شد.

جواب فعالیت ۷ صفحه ۱۷۵ روان شناسی یازدهم

به پاسخ‌های این دو گروه دقت کنید. تفاوت این دو دسته پاسخ در چه چیزهایی است؟
با توجه به انگیزه‌های بیرونی و درونی و نیز ادراک کنترل و ادراک کارایی، جدول زیر را کامل کنید.

گروه اول که عامل شکست را خود نمی‌دانندگروه دوم که خود را عامل پیروزی می‌دانند
انگیزه‌های بیرونی
اسنادهای بیرونی
عدم ادراک کنترل
کارایی کاذب
انگیزه‌های درونی
اسنادهای درونی
دارای ادراک کنترل
دارای ادراک کارایی

پاسخ سوال صفحه ۱۷۶ درس هفتم روان شناسی

به نظر شما با توجه به بحث اِسنادها بعد از شناسایی موانع بیرونی رشد کشور، چه عواملی تعیین کننده‌اند؟ به بعضی از آنها اشاره کنید (مانند فشار کشورهای استکباری، محدودیت درونی در رشد اعتلای کشور و…)

عواملی مانند مدیریت صحیح اقتصادی، نظام بانکی کارآمد، ایجاد قوانین جدید مالیاتی، سرمایه گذاری صحیح اقتصادی و… را می توان از عوامل تعیین کننده رشد و توسعه کشور دانست.

جواب فعالیت ۸ صفحه ۱۷۶ روان شناسی یازدهم درس ۷

در شرایط زیر چه می‌کنید؟ اگر بدانید:

در انتخاب نماینده کلاس، چه رای بدهید و چه ندهید، شخص خاصی انتخاب خواهد شد.
رای می دهم تا من هم مشارکتی داشته باشم.

درس بخوانید یا نخوانید، معلم به شما نمره قبولی نخواهد داد.
درس می خوانم تا در امتحانات بعدی بتوانم نمره خوبی به دست بیاورم یا بتوانم به نمره ام اعتراض کنم.

داد بزنید یا سکوت کنید، کسی به کمک شما نخواهد آمد.
من برای بیان آنچه درست است فریاد می زنم و هرگز امیدم را از دست نمی دهم.

برای دوستان پول خرج کنید یا نکنید، کسی شما را به حساب نخواهد آورد و با شما دوست نخواهد شد.
سعی می کنم راه هایی برای دوست یابی پیدا کنم و با استفاده از این مهارت ها به تدریج دوستانم را افزایش دهم.

دارو بخورید یا نخورید، سر درد شما خوب نخواهد شد.
من میرم دکتر تا بفهمم چطوری درمانش کنم.

خودرو خراب شده در راه را، چه دستکاری کنید یا نکنید، روشن نخواهد شد.
اگر خودم نتوانم آن را راه اندازی کنم، از امداد خودرو کمک می گیرم.

در اتاقی نشسته‌اید و هر ۳۰ ثانیه یک بار، زنگ گوش خراش و آزاردهنده‌ای به صدا در می‌آید. بار اول دکمه‌ای را فشار می‌دهید تا صدای زنگ قطع شود، بار دوم و سوم و دفعات بعد هر چه دکمه را فشار می‌دهید، صدای زنگ قطع نمی‌شود. (یعنی چه دکمه را فشار بدهید یا ندهید، صدای زنگ قطع نخواهد شد) در چنین شرایطی آیا از شما رفتاری سر خواهد زد؟ چرا؟
از دیگران کمک می گیرم و در نهایت اتاق را ترک می کنم. چون صدای زنگ آزارم می دهد.

پاسخ سوال صفحه ۱۸۰ درس هفتم روانشناسی

۱- شما در چه مواردی احساس درماندگی آموخته شده را تجربه کرده‌اید؟ در کاهش وزنم.
– تحصیلی
– ورزشی
– اقتصادی

۲- از خود چه واکنش‌هایی نشان دادید؟
با عصبانیت به دکترم گفتم که چاقی من ژنتیکی و غیرقابل درمان است.

۳- برای اینکه این درماندگی را کنار بگذارید و اوضاع را کنترل کنید، چه کردید؟
من از یک متخصص تغذیه و مربی ورزشی دیگر استفاده کردم و سعی کردم با تغییر رژیم غذایی و ورزش موثرتر وزن کم کنم.

جمع بندی درس صفحه ۱۸۴ درس ۷ روان شناسی یازدهم

با بررسی پیشرفت تحصیلی خودتان در یکی از دروس مورد نظر:

۱- جایگاه انگیزه در دستیابی به اهداف آن درس را توضیح دهید.

درس اقتصاد: همانطور که یک خودرو برای به حرکت درآمدن به موتور و نیرو نیاز دارد، مردم نیز برای رسیدن به اهداف و به ویژه یادگیری اهداف به انگیزه نیاز دارند. تا زمانی که انسان نفهمد چرا باید اقتصاد بخواند، نمی تواند با انگیزه برای رسیدن به اهدافش تلاش کند.

۲- مثالی (مانند نیک وی آچیچ) را در زمینه ورزشی، اخلاقی، شغلی و … پیدا کرده و علل موفقیت آن فرد را با توجه به مطالب این درس مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و چکیده آن را با تصویر آن شخص، در کلاس ارائه دهید.

تریسی: با توجه به نگرش منفی او نسبت به مشاغل دولتی و درآمد کم، تصمیم گرفت به یک کارآفرین تبدیل شود زیرا انگیزه این فرد برای کارآفرینی و کار آزاد و پول مثبت تر بود همچنین این کار بار مالیاتی کمتری داشت. بنابراین او توانست در کارش موفق شود و موسسه کاریابی زیادی تاسیس کند.

همچنین بخوانید:
جواب فعالیت های درس پنجم روانشناسی یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس چهارم روانشناسی یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس سوم روانشناسی یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس دوم روانشناسی یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس اول روانشناسی یازدهم انسانی

🔰 به پایان جواب فعالیت های درس هفتم روانشناسی یازدهم انسانی رسیدیم، اگر سوال یا پیشنهادی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *