اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس سوم روانشناسی یازدهم انسانی

گام به گام درس 3 روانشناسی یازدهم انسانی، درس «احساس، توجه، ادراک»

پاسخ فعالیت های درس سوم کتاب روانشناسی یازدهم انسانی : برای مشاهده گام به گام درس «احساس، توجه، ادراک» در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های درس اول روانشناسی یازدهم انسانی

گام به گام درس 3 روانشناسی یازدهم

جواب فعالیت های درس سوم روانشناسی یازدهم انسانی

فعالیت ۱ صفحه ۶۸ روانشناسی یازدهم انسانی

همین حالا مطالعه این صفحه را متوقف کنید! چه صداهایی از محیط پیرامون را می‌شنوید که هنگام مطالعه، به آن توجه نداشتید؟ آن صداها را بنویسید.

  • صدای گاز دادن ماشین ها
  • صدای بوق ماشین ها
  • جیک جیک گنجشک ها
  • چرخش هوا و باد
  • صدای دزدگیر
  • صدای بلند صحبت کردن انسان ها

پاسخ فعالیت ۲ صفحه ۶۹ درس سوم روانشناسی یازدهم

سه حس از پنج حس خود را از تحریک‌های بیرونی محروم کنید (صدا، نور، بو). تا چه زمانی قادر به تحمل وضعیت ایجاد شده بودید؟ حالات محرومیت حسی خود را از صدا، نور و بو گزارش کنید. احساس عاطفی خود را گزارش کنید.

من نمی توانم بیش از چند دقیقه بدون این احساسات دوام بیاورم. محرومیت های حسی باعث ایجاد خستگی، نگرانی، ناپایداری عاطفی، اضطراب و بی قراری می شود و در کل نمی توانیم یک زندگی عادی داشته باشیم.

حل فعالیت ۳ صفحه ۷۰ درس ۳ روان شناسی یازدهم

محمد، حسن و جواد در حال مطالعه مطالب درسی هستند. حمید از دور با صدای بلند می‌گوید: «بچه‌ها چه کار می‌کنید؟» دو نفر سرشان را بالا آورده نگاه می‌کنند. یکی اصلاً سر خود را بالا نمی‌آورد. در این مثال صدای حمید به گوش هر سه رسید (احساس)، اما دو نفر سرشان را بالا آوردند (توجه). در بین این دو نفر که سرشان را بالا آوردند یک نفر (محمد) گفت: «چقدر داد می‌زنی!» (ادراک)

این مثال را در مورد موضوع بویایی و سوختن یک غذا یا پختن یک کیک خوشمزه به کار ببرید (اسم سه نفر که این بو را در فاصله‌ای مناسب استشمام می‌کنند، بنویسید).

من و دوستانم در غرق بازی شده بودیم و به طور کل فراموش کرده بودیم که روی گاز غذا در حال پختن می باشد. کم کم با گذشت زمان بوی سوختگی در خانه پخش شد (احساس) و یکی از دوستانم گفت که یه بویی می آید (توجه) و ناگهان مادرم فریاد زد غذایتان سوخت و به طرف آشپزخانه دوید (ادراک).

جواب فعالیت ۴ صفحه ۷۰ درس سوم روانشناسی یازدهم

بررسی و جست‌وجو: با کمک اینترنت، مفهوم «جبران حسی» را جست‌وجو کنید. با رعایت مطالبی که درباره روش علمی در درس اول خواندید، دریافت خود را درباره این موضوع بنویسید.

از نظر پیاژه در تغییر شکل اشیا یک مورد، مورد دیگر را جبران می کند. برای مثال کودکی بیماری صرع شدیدی داشت و پزشکان مجبور شدند سمت راست مغز او را بردارند. او پس از سالها تمرین و درمان در ۱۷ سالگی نمره عالی گرفت. او به هنر و موسیقی عشق می ورزید در حال که اینگونه فعالیت ها مربوط به نیمکره راست مغز است. این نشان می دهد که مغز اگر راهی برای جبران داشته باشد، آن را خواهد یافت.

پاسخ فعالیت ۵ صفحه ۷۱ روان شناسی یازدهم انسانی

نوشته‌ای را (مانند مطالب زیر) به سه شیوه مطالعه کنید:
۱- جملات را با چشم بخوانید و تعقیب کنید.
۲- علاوه بر تعقیب چشمی، مطالب را به گونه‌ای بخوانید که گوشتان هم بشنود.
۳- علاوه بر تعقیب چشمی و بلندخوانی، اگر یادداشت‌برداری نیز بکنید، نتایج چگونه خواهد بود؟ کدام یک از شیوه‌ها مؤثرتر است؟ چرا؟

یادگیری به روش سوم کارآمدتر است و با یادآوری بهتر همراه است. زیرا از حواس های بیشتری (بینایی، شنوایی و حرکت) استفاده می کند.

جواب سوال صفحه ۷۳ درس ۳ روانشناسی یازدهم انسانی

سوال اول : با توجه به دو مثال زیر بگویید چرا تحمل درد برای این افراد یکسان نیست؟
۱- جانبازان جنگ تحمیلی، در مقایسه با افراد عادی، برای جراحی یک عضو به یک اندازه ابراز ناراحتی نمی‌کنند.
۲- درد زایمان برای خانم‌ها، به مراتب قابل تحمل‌تر از درد ناشی از جراحی کلیه است.

تحمل درد به علل بیولوژیکی و روان‌شناختی فرد بستگی دارد. قدرت جسمانی، احساسات، اضطراب، نگرش و شرایط روانی فرد در میزان تحمل درد موثر است.

سوال دوم : قبل از شروع کلاس، برای یادگیری بهتر، تصمیم می‌گیرید سخنان دبیر محترمتان را به دقت گوش دهید. در دقایق نخست تصمیم شما عملی می‌شود، اما بعد از چند دقیقه حواستان به موضوع‌های دیگر معطوف می‌شود. در این مثال، توجه شما دچار مشکل شده یا تمرکزتان؟ توضیح دهید.

تمرکز دچار مشکل می‌شود. استمرار توجه در مدت لازم تمرکز نامیده می‌شود. با تغییر جهت یافتن توجه، «تمرکز» فرد بر روی محرک خاص کاهش خواهد یافت.

پاسخ سوال صفحه ۷۴ روان شناسی پایه یازدهم

به نظر شما یک دندانپزشک، در گفت‌وگو با دیگران، به کدام یک از اعضای بدن بیشتر توجه می‌کند؟ چرا؟

به دندان ها بیشتر توجه می کند زیرا اطلاعات موجود در حافظه او در این مورد بیشتر است، همانطور که یک آرایشگر به مدل مو توجه می کند.

می‌توانید صاحبان مشاغل دیگری را پیدا کنید که این‌گونه هستند؟

همانطور که طراحان مد و متخصصان پوست به لباس و پوست افراد توجه می کنند، افراد دیگری مانند پلیس راهنمایی و رانندگی و مراقب امتحان به محرک های مورد نظر خود توجه می کنند.

جواب سوال صفحه ۷۵ درس سوم روانشناسی یازدهم

آیا دقت کرده‌اید که چرا در بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و… قبل از اعلام خبری موسیقی یا صدایی نواخته می‌شود و سپس اصل پیام گفته می‌شود؟

برای جلب توجه، زیرا با این کار افرادی که آنجا هستند، توجه بیشتری به پیام خواهند داشت.

پاسخ فعالیت ۶ صفحه ۷۵ روان شناسی یازدهم انسانی

تماشاگران برای مشاهده مسابقه فوتبال به استادیوم می‌روند. دور تا دور زمین فوتبال پر از تابلوهای تبلیغاتی است. هیچ‌یک از تماشاگران به قصد دیدن آن پیام‌های تبلیغاتی به استادیوم نمی‌آیند. ولی این تصاویر، زمینه ذهنی آنها را برای خریدهای بعدی آماده می‌کند. این مثال، نمونه‌ای از آماده‌سازی است. یک مورد مانند این مثال بیابید و به صورت گروهی آن را تجزیه و تحلیل کنید.

ما به قصد تماشای سریال های مورد علاقه مان تلویزیون می بینیم، اما وقتی سریال مورد علاقه مان پخش می شود، به دفعات در حین آن تبلیغات پخش می شود. با این که برای دیدن تبلیغات سراغ تلویزیون نیامده‌ایم اما آگهی‌های پخش شده ما را به خرید آن چیزها در فروشگاه‌ها تشویق می‌کند.

جواب فعالیت ۷ صفحه ۷۶ درس روانشناسی یازدهم انسانی

اگر بخواهید مطالب این درس را برای آزمون به دقت مطالعه کنید، کدام شیوه مطالعه را انتخاب می‌کنید؟ چرا؟

  • مطالعه کل مطالب درس در یک حالت ثابت و بدون وقفه؛
    مطالعه بخشی از درس و سپس قدم زدن، استراحت و خوردن میان وعده و پس از استراحت کوتاه، ادامه مطالعه.

من راه دوم را انتخاب می کنم. در راه دوم دچار خوگیری (یک نواختی و ثبات نسبی) نمی شوم و بهتر تمرکز می کنم.

پاسخ فعالیت ۸ صفحه ۷۸ روان شناسی پایه یازدهم

هنگام عبور از خروجی‌های بازرسی فرودگاه‌ها، ماموران، همه وسایل، حتی کمربند را هم بازرسی می‌کنند. به نظر شما در این ردیابی، هشدار کاذب وجود دارد یا از دست دادن؟ در بازرسی فرودگاه‌ها به دنبال ردیابی علامت غایب هستیم بنابراین هشدار کاذب وجود دارد.

اگر قرار باشد دو درس با اهمیت متفاوت را مطالعه کنید در کدام درس باید پدیده هشدار کاذب باشد؟ چرا؟ مطالعه درسی که با اهمیت تر است باید با پدیده‌ی هشدار کاذب هم راه باشد. زیرا در این هنگام باید مراقب مواردی که توجه را کاهش می‌دهد باشیم.

جواب سوال صفحه ۷۹ پایه یازدهم انسانی

۱- چرا بین دو کلاس آموزشی زنگ تفریح برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود؟

هنگامی که دانش آموزان برای مدت طولانی می نشینند، به اندازه کافی در کلاس درس مشغول نیستند و برخی ممکن است به طور کامل حواسشان از کلاس پرت شود. حرکت کردن بهترین راه برای استراحت دادن به مغز است. وقتی این اتفاق می‌افتد، بچه‌ها بهتر می‌توانند در بحث‌ها شرکت کنند و وقتی زمان تمرکز مجدد فرا می‌رسد، تکالیف خود را در کلاس کامل کنند.

۲- آیا دانش‌آموزان دوره‌های مختلف، به زنگ تفریح یکسانی نیاز دارند؟ چرا؟

خیر، میزان زنگ تفریح ​​بسته به سن دانش آموزان متفاوت است، زیرا دانش آموزان قدرت تفکر و استدلال، صبر و زمان مطالعه متفاوتی دارند.

پاسخ فعالیت ۹ صفحه ۸۰ روانشناسی یازدهم درس ۳

یافتن یک خودرو در یک پارکینگ خلوت راحت‌تر است یا شلوغ؟ در یک پارکینگ خلوت (اثر اندازه رخ داده است)

یافتن خودرو با رنگ کمیاب چطور؟ پیدا کردن خودرو راحت تر است (اثر خصیصه رخ داده است)

در این دو مثال کدام یک از دو عامل موثر (تعداد عوامل انحرافی و ویژگی منحصر به فرد آن هدف) رخ داده است؟ شما هم سعی کنید مثال‌هایی از این دست بیابید.

در مورد مثال اول فاکتور «اثر اندازه نمایش» و در مثال دوم عامل «اثر خصیصه» رخ داده است. به دنبال نمونه هایی از این دست باشید. نمونه های دیگر: رنگ کردن یک کلمه در متن نوشته شده؛ پیدا کردن یک کودک در مهدکودک خلوت، دیده شدن برج میلاد از فاصله‌ی دور (اثر اندازه نمایش).

جواب سوال صفحه ۸۱ روانشناسی یازدهم

اگر تمایل داشتید هم زمان با تماشای یک برنامه مستند علمی درس خاصی را مرور کنید کدام کتاب درسی را انتخاب می‌کردید؟ چرا؟

درسی را که علمی نباشد و شباهت زیادی به یک برنامه مستند علمی نداشته باشد.

پاسخ فعالیت ۱۰ صفحه ۸۱ درس سوم روانشناسی یازدهم

آیا می‌توانید حدس بزنید چرا رنگ تابلوهای «ورود ممنوع» قرمز است؟ اگر سبز می‌بود بر میزان توجه رانندگان چه تأثیری می‌داشت؟ حاصل بررسی‌تان را به دیگر دانش‌آموزان ارائه دهید.

رنگ قرمز در مه و دود پراکنده شده و بیشتر به چشم می آید. گیرنده های رنگ قرمز در چشم به صورت خوشه ای و دسته ای در ناحیه ای نزدیک به مرکز چشم یافته اند که از واضح ترین (خط یا مرزهای رنگی مشخص) تصاویر تشکیل شده است.

درباره «اثر استروپ» جست‌وجو کنید. حاصل تحقیقتان را در قالب یک گزارش به دیگر همکلاسی‌ها ارائه دهید.

اثر استروپ نمایشی از دخالت در زمان واکنش است، مثلا کلمه آبی را با رنگ قرمز می نویسیم و می خواهیم خوانده شود. زمانی که رنگ جوهر با کلمه یکی باشد سریع تر خوانده می شوید اما اگر مخالف باشد میزان زمان تشخیص بالا می رود و خطا نیز بالا می رود این اثر توسط جان ریدلی استروپ در سال ۱۹۳۵ منتشر شد و در روانشناسی بالینی استفاده می شود.

جواب سوال صفحه ۸۲ روانشناسی یازدهم

به نظر شما بین خطای ادراکی و توهم چه تفاوتی وجود دارد؟

خطاهای ادراکی در تمام حواس و در ادراک انسان از اشیا رخ می دهد که از مهم ترین آنها می توان به خطاهای بینایی و شنوایی، خطاهای زمان و مکان، خطاهای حرکتی، خطاهای شمارشی یا توصیفی و تخمین عضلانی اشاره کرد.

خطای بینایی هر چه یک جسم بزرگتر باشد، وزن بیشتری را انتظار داریم. اگر دو جسم از یک ماده اما با اندازه های متفاوت ساخته شده باشند، اجسام کوچکتر به دلیل شباهت سنگین تر به نظر می رسند.

خطای شنوایی: در تشخیص صداهای شبیه به هم دچار خطا می‌شویم مانند صدای بوق آمبولانس و آژیر پلیس و یا تشخیص صدای انواع پرندگان

پاسخ فعالیت ۱۱ صفحه ۸۲ درس سوم روانشناسی یازدهم

با جست‌وجو در اینترنت شما نیز چند نمونه از خطاهای ادراکی را جمع‌آوری کرده در کلاس ارائه کنید.

پاسخ به عهده دانش آموز

جواب سوال صفحه ۸۳ روان شناسی یازدهم انسانی

بسیاری از افراد در فضای مجازی، خود را با عکس نیمرخشان (پروفایلشان) به دیگران معرفی می‌کنند. به نظر شما کدام شکل زیر موفق‌تر است؟ چرا؟
۱- تصویری تمام قد و کامل از خود؛
۲- تصویری از نمای بسیار نزدیک یا نیمی از صورت خود.

یک تصویر تمام قد و کامل از شما می تواند تصور گسترده ای را برای بیننده ایجاد کند. کل بیش از مجموع اجزا است و روابط بین اجزا را شامل می شود.

جمع بندی درس صفحه ۸۶ روان شناسی یازدهم انسانی

با توجه به آنچه از این درس فراگرفتم می‌خواهم مشکلات مربوط به توجه را کاهش دهم.
در این راستا باید این کارها را انجام دهم:

1) سعی می کنم روی مهم ترین محرک های محیطی مختلف تمرکز کنم.
2) محرکی را که انتخاب کرده‌ام برای خودم پردازش کرده و معنی‌دار می‌سازم به نحوی که آن محرک جزو ملکه‌های ذهنی من باشد.
3) سعی می کنم از ابعاد و زوایای مختلف به موضوعات و محرک ها نگاه کنم و به دنبال چگونه و چرایی موضوع باشم.
4) برای جلوگیری از تقسیم تمرکزم، به خصوص روی کارهای جدید و پیچیده، از انجام چند کار اجتناب می کنم.
5) سعی می کنم در هنگام مطالعه از تمام حواسم استفاده کنم. مانند بینایی، شنوایی و…

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس دوم روانشناسی یازدهم انسانی

🔰 به پایان جواب فعالیت های درس سوم روانشناسی یازدهم انسانی رسیدیم، اگر سوال یا پیشنهادی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + پانزده =