اخبارعلمی

جواب درس دوم علوم ششم ☑️ پاسخ فصل ۲ سرگذشت دفتر من

پاسخ تمام سوالات درس دوم ۲ کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی ، جواب گفت و گو و آزمایش کنید و جمع آوری اطلاعات و کاوشگری درس دو علوم پایه شش ابتدایی

جواب درس دوم 2 علوم پایه ششم : در این نوشتار جواب گفت و گو و کاوشگری و سوال های داخل متن درس دوم علوم ششم درس سرگذشت دفتر من صفحه ۸ تا ۱۶ به همراه پاسخ سوالات متنی مربوط به درس ۲ علوم پایه ششم را برای تان آماده کردیم. با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

پاسخ درس بعد : جواب درس سوم علوم ششم

گام به گام درس دوم علوم پایه ششم
گام به گام درس دوم علوم پایه ششم

جواب فعالیت های درس دوم علوم پایه ششم

در ادامه به پاسخ سوالات درس دو علوم ششم داریم:

شما چه روش‌های دیگری را می‌شناسید؟ درباره‌ٔ این روش‌ ها با هم گفت‌وگو کنید.
ایجاد نقش و نگار و پیام‌ های تصویری و کلامی بر روی ظروف کتیبه‌ ها و سایر مواد طبیعی مشابه.

جواب فکر کنید صفحه ۸ علوم ششم

در گذشته‌ های دور برای ثبت و ذخیره‌ اطلاعات از نوشتن روی سنگ، چوب درختان و نقاشی روی دیوار غارها استفاده می‌ کردند. مزایا و معایب این روش‌ ها را بنویسید.

مزایامعایب
1- سهولت دسترسی به دلیل فراوانی در طبیعت
2- تهیه آسان
3- سادگی روش استفاده
1- دوام نسبتاً کم
2- پوسیده شدن و از بین رفتن در اثر عوامل طبیعی
3- زیادی حجم و اندازه
4- زمان بر بودن ثبت اطلاعات
5- مشکل یا غیر ممکن بودن جا به‌ جایی

پاسخ جمع آوری اطلاعات صفحه ۹ کتاب علوم پایه ششم

از مواد طبیعی و مصنوعی محیط زندگی خود فهرستی تهیه کنید و به کلاس گزارش دهید.
مواد طبیعی: طلا خالص – سنگ آهن – سنگ‌ های معدنی – پشم – پنبه – آب – هوا – کوه
مواد مصنوعی: کاغذ – لباس – ظروف کریستالی – پلاستیک – دارو – شیشه – سیم برق

چه کاربردهای دیگری از کاغذ در زندگی روزمره‌ٔ خود سراغ دارید؟ 
تهیه کتاب و جزوات، تهیه بروشور، نقشه، بلیط، اعلامیه، کاغذ کادو، کاغذهای تزئینی، روزنامه، کاغذ دیواری، کاغذ اشتنباخ جهت طراحی، تهیه‌ٔ مقوا، کاغذ عکاسی، چاپ، اسکناس و …

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۰ علوم ششم

در یک فعالیت گروهی، درباره‌ٔ اینکه هریک از افراد و مراکز زیر چه استفاده‌هایی از کاغذ می‌کنند، اطلاعات جمع‌آوری و نتایج را به‌ صورت روزنامه‌ٔ دیواری به کلاس گزارش کنید.
الف) عکاس: کاغذ عکاسی و چاپ عکس ب) بانک: اسکناس، رسیدهای بانکی پ) دانش‌آموز: کتاب، دفتر ت) خیاط: برای ساخت الگو ث) مرغداری: جعبه‌ٔ تخم‌مرغ ‌‌‌‌‌‌ ج) قنادی: جعبه شیرینی

ماده‌ٔ اصلی و خام موردنیاز ساخت کاغذ، چوب است؛ هر چند کاغذ را می‌توان از نیشکر، پنبه و … هم تهیه کرد. آیا می‌دانید چگونه می‌توان چوب را به کاغذ تبدیل کرد؟ بله، در این مورد تحقیق کردم و مراحل تبدیل چوب به کاغذ را پیدا کردم. (برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید)

همچنین بخوانید : کاغذ از چه موادی ساخته میشود

جواب گفت و گو صفحه ۱۰ علوم ششم

با توجه به گزارش و اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید درباره‌ٔ چگونگی تبدیل چوب به کاغذ بحث و گفت‌وگو کنید.
با توجه به اطلاعات جمع آوری شده ، مراحل تبدیل چوب به کاغذ را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

  1. قطع درختان و پوست کندن آنها
  2. خرد کردن چوب و تبدیل آن به تراشه (چیپس)
  3. مخلوط کردن خرده های چوب و تولید خمیر
  4. افزودن رنگ یا سفید کننده مانند آب اکسیژن دار به خمیر
  5. آب گیری و صاف و نازک شدن توسط غلتک
  6. کاغذ را به اندازه مورد نیاز بازار برش دادن
مراحل ساخت کاغذ

۱ـ تغییرهای انجام شده در هریک از مرحله‌های (۴) و (۶) فیزیکی است یا شیمیایی؟
هر دو فیزیکی است چون در آنها ماده‌ٔ جدیدی تولید نشده.

۲ـ خواص ظاهری چیپس چوب تولید شده در مرحله‌ٔ چهار را با خمیر تولید شده در مرحله‌ٔ پنج مقایسه کنید.
در مرحله 4 چوب به وسیله دستگاه مخصوصی به قطعات خیلی کوچک به نام «چیپس» تبدیل می‌شود که جامد است و فقط ظاهر آن تغییر کرده و دچار تغییر فیزیکی شده است؛ ولی در مرحله 5، قطعات ریز شده‌ٔ چوب با آب و مواد رنگبر مخلوط شده و پس از حل شدن به صورت خمیر در می‌آید که حالت انعطاف‌پذیر داشته و شکل پذیر نیز می‌باشد و نوعی تغییر شیمیایی رخ داده است.

جواب آزمایش کنید صفحه ۱۲ علوم ششم

یکی از مراحل تبدیل درخت به کاغذ از بین بردن رنگ زرد چوب است. برای آشنایی با چگونگی این کار آزمایش‌های 1 و 2 را انجام دهید.
وسایل و مواد مورد نیاز: بشر، پتاسیم پرمنگنات، آب اکسیژنه، سرکه

آزمایش 1
١- در یک بشر (ظرف شیشه‌ای آزمایشگاهی) یا لیوان پلاستیکی 100میلی لیتر آب بریزید.
2- 5 یا 6  دانه بلور پتاسیم  پرمنگنات به مواد داخل بشر اضافه کنید.
3- یک قاشق چای‌خوری سرکه به مواد داخل بشر اضافه کنید.
4- 6 یا 8 میلی‌لیتر آب اکسیژنه را به آرامی داخل بشر بریزید.
* مشاهدات خود را یادداشت کنید. 
پتاسیم پر‌منگنات یک جامد بنفش رنگ است که در اثر واکنش با آب اکسیژنه در محیط دارای سرکه به رنگ صورتی یا بی‌رنگ تیدیل می‌شود.

آزمایش 2
١- در یک بشر، مقداری کاغذ رنگی خرد شده را با 50 میلی‌لیتر آب مخلوط کنید.
٢- 10 میلی‌لیتر آب اکسیژنه داخل بشر اضافه کنید.
* پس از 10 دقیقه مشاهدات خود را بنویسید. مشاهده می‌کنیم که آب اکسیژنه باعث رنگ بری کاغذهای رنگی شده و در نتیجه کاغذها رنگ خود را از دست می‌دهند.
* از این آزمایش‌ها چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ ما متوجه شده ایم که آب اکسیژنه سفید کننده و رنگ بر می باشد و می توان از آن برای سفید کردن انواع مواد استفاده کرد. همچنین می تواند با سایر مواد شیمیایی واکنش داده و رنگ آنها را تغییر دهد. به همین دلیل در کارخانه‌ های تهیه کاغذ برای از بین بردن رنگ چوب از مواد رنگ بر مانند آب اکسیژنه، کلر و آب ژاول استفاده می‌ کنند.

چند نوع کاغذ می‌شناسید؟ آن ها را نام ببرید.
جواب: کاغذ اشتنباخ، کاغذ روزنامه، کاغذ گلاسه‌ای مات و براق، کاغذ خودکپی، انجیلی، کاغذ فانتزی، کاغذ پلاستیکی، کاغذ پشت‌چسب‌دار، کاغذ کاهی و …

پاسخ گفت و گو صفحه ۱۳ علوم پایه ششم ابتدایی

جدول  زیر موادی را نشان می‌دهد که در تهیه‌ٔ کاغذ به کار می‌روند. با توجه به تصویرها درباره‌ٔ علّت استفاده از این مواد در تولید کاغذ بحث و گفت‌وگو کنید.

ماده‌ٔ به کار رفته در تهیه‌ٔ کاغذعلت استفاده
پلاستیکتهیه کاغذ شفاف و ضد آب
رنگرنگی بودن کاغذ
نشاستهاستحکام و مقاومت در برابر پارگی و …
گاز کلراز بین بردن رنگ خمیر کاغذ
گچمات و شفاف کردن کاغذ

جواب فعالیت صفحه ۱۴ کتاب علوم پایه ششم

برای تهیه‌ٔ 200 جلد کتاب یا دفتر 500 برگی به طور تقریبی باید 3 اصله درخت قطع شود. تخمین بزنید:
چند درخت لازم است تا بتوان مصرف سالانه‌ٔ‌ کاغذ دانش‌آموزان کلاس شما را تولید کرد؟

برای تولید ۱۰۰۰۰۰ برگ ، ۳ درخت قطع می شود.
بنابراین ، برای تولید تقریباً ۳۳۰۰۰ برگ کاغذ ، یک درخت باید قطع شود.
حال ، اگر مصرف کاغذ سالانه یک دانش آموز را در نظر بگیریم ، یک درخت باید در یک سال قطع شود ، سپس ۳۰ درخت باید سالانه برای یک کلاس ۳۰ نفره قطع شود.

پاسخ فکر کنید صفحه ۱۴ علوم ششم

قطع بیش از‌ حد درختان جنگل به چرخه‌ٔ روبه‌رو چه آسیبی خواهد زد؟
دی اکسید کربن هوا افزایش می یابد و اکسیژن هوا کاهش می یابد و باعث آلودگی و پدیده ای به نام اثرات گلخانه ای و گرم شدن کره زمین می شود. همچنین هوای سالم کمتری برای تنفس موجودات زنده وجود خواهد داشت.

برای جلوگیری یا کاهش تأثیر قطع بی‌رویه‌ٔ درختان و تخریب جنگل‌ها در زندگی جانداران چه راه‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟

  1. فرهنگ سازی بین مردم به گونه ای که درختان را قطع نکنند
  2. جلوگیری از چرای بی رویه دام و استفاده از روش دامداری ایستا
  3. حفاظت بیشتر محیط زیست توسط سازمان محیط زیست
  4. جلوگیری از ساخت و سازها ، مانند ساخت و ساز و راه سازی در منطقه جنگلی
  5. برخورد شدید قضائی با متخلفین
  6. جنگل کاشتن و درخت کاری

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۵ علوم ششم

انسان همواره به دنبال یافتن راه های جدید برای تولید مواد گوناگون هستند. پژوهشگران به تازگی روشی برای تولید کاغذ از سنگ یافته اند. در این روش با استفاده از پودر کلسیم کربنات و پلاستیک، کاغذی جدید تهیه میکنند. این کاغذ با کاغذی که از چوب تهیه میشود متفاوت دارد. دربارهی تفاوت های این دو نوع کاغذ اطلاعات جمع آوری کنید.

کربنات کلسیم یک ماده معدنی ارزان و فراوان است که اگر در ساخت کاغذ از آن استفاده شود ، مزایای قابل توجهی مانند کاهش هزینه های تولید ، کاهش درختان برای تولید خمیر ، کمبود آن در هر زمان ، بهبود خواص کاغذ و افزایش استحکام کاغذ را دارد. خلق شده است.

برای تولید کاغذ از کربنات کلسیم ، حدود 5 تا 20 درصد وزن کربنات کلسیم در ترکیب خمیر استفاده می شود. این مصرف علاوه بر کاهش هزینه تولید کاغذ و ایجاد مزایای مثبت کربنات کلسیم در کاغذ ، باعث سفت و شکننده شدن کاغذ نمی شود. البته امروزه در برخی از کشورها مانند کانادا کارخانه هایی تأسیس شده است که به طور کامل چوب را با پودر کربنات کلسیم جایگزین کرده و کاغذ تمام سنگ تولید کرده اند.

پاسخ کاوشگری صفحه ۱۵ علوم ششم

وسایل و مواد مورد نیاز: خرده‌های ریز روزنامه و کاغذ، الک، منگنه، مایع سفیدکننده، چهارچوب، طلق، توری، ظرف بزرگ
بررسی کنید «چگونه می‌توان کاغذ را بازیافت کرد؟»

1ــ مقداری روزنامه‌ٔ باطله بردارید و آن را با قیچی به تکه‌های بسیار ریز ببرید.
2ــ خرده‌های ریز روزنامه را در یک ظرف بزرگ بریزید و درون آن تا نیمه آب اضافه کنید.
3ــ پس از گذشت 2 ساعت با همزن، مخلوط آب و کاغذ را خوب هم بزنید.
4ــ خمیر کاغذ به دست آمده را روی الک بریزید و صاف کنید.
5ــ خمیر کاغذ را با یک لیوان آب ژاول (مایع سفیدکننده) مخلوط کنید و بگذارید 24 ساعت بماند.
6ــ دوباره خمیر کاغذ را روی الک بریزید و صاف کنید. سپس آن را با سه لیوان آب، شستشو دهید.
7ــ اکنون خمیر کاغذ را در ظرف بزرگ که تا نیمه آب دارد، بریزید.
8ــ با استفاده از منگنه، توری را به چهارچوب بچسبانید و با آن لایه‌ٔ نازکی از خمیر را بردارید.
9ــ یک طلق بردارید و آن را روی خمیر کاغذ بگذارید و کاغذ را روی آن برگردانید، سپس آن را در گوشه‌ای قرار دهید تا خشک شود.
10ــ برای تهیه‌ٔ کاغذ رنگی و مقاوم، یک قاشق غذاخوری رنگ و یک قاشق سوپ‌خوری چسب نشاسته (پودر نشاسته) به خمیر به دست آمده در مرحله‌ٔ 7 بیفزایید و مراحل 8 و 9 را تکرار کنید.

خواص ظاهری کاغذی را که تهیه کرده‌اید با کاغذ روزنامه مقایسه کنید.

مقاومت کاغذ بازیافتی بیشتر است یا کاغذ تهیه شده از چوب؟ کاغذ تهیه شده از چوب چون بازیافت کردن کاغذ از استحکام کاغذ کم می کند.

بازیافت کاغذ چگونه سبب حفظ محیط زیست می‌شود؟ پاسخ روی لینک کلیک کنید‌: بازیافت کاغذ چگونه سبب حفظ محیط زیست می شود علوم ششم

جواب فکر کنید صفحه ۱۶ علوم ششم

1ـ مقاومت کیسه های نایلونی تهیه شده از بازیافت و کیسه های نایلونی تهیه شده از مواد اصلی را مقایسه کنید.

مواد بازیافتی مقاومت و دوام کمتری نسبت به مواد اولیه دارند و ممکن است کیسه های نایلونی پاره شوند. به همین دلیل ، آنها را ضخیم تر تولید می کنند تا به قدرت مورد نظر برسند.
بنابراین ، استحکام کیسه های نایلونی بازیافتی کمتر از کیسه های نایلونی ساخته شده از مواد اولیه است.

2ـ چرا کیسه های نایلونی تهیه شده از مواد بازیافتی را ضخیم تر درست می‌ کنند؟

چون از مواد بازیافتی ساخته شده و به همین خاطر آن را ضخیم تر می‌سازند تا در برابر پارگی استحکام بیشتری داشته باشد.

پاسخ گفت و گو صفحه ۱۶ علوم ششم

درباره‌ٔ مشکلات بازیافت کاغذهای نام برده گفت‌‌وگو کنید. (مقوا ـ شانه تخم‌ مرغ ـ جعبه دستمال کاغذی ـ جعبه پیتزا)
به کمک آنچه یاد گرفته‌ اید، چه کارهایی را برای بازیافت کاغذ در خانه و مدرسه پیشنهاد می‌کنید؟
1- آموزش افراد و آگاه سازی مردم از نحوه بازیافت
2- تفکیک زباله‌ ها و جداسازی و تعبیه سطل مخصوص برای کاغذ در خانه و مدرسه
3- هدایت زباله ها به کارخانه هایی بازیافت.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۶ علوم ششم

درباره فعالیت‌های خانه سلامت، میدان‌های تره‌‌بار و… محلّه و شهر خود در مورد بازیافت کاغذ، اطلاعاتی را جمع‌ آوری و گزارش کنید.

  • آموزش شهروندان توسط مربیان شهرداری در مورد نحوه تفکیک زباله ها
  • توزیع کیسه زباله و بروشور آموزشی بین شهروندان
  • جداسازی ضایعات و زباله های خشک از منبع با ایجاد ایستگاه بازیافت
  • ارائه مواد شوینده و بازیافت برای تشویق شهروندان به تهیه زباله های خشک

پاسخ درس قبل : جواب درس اول علوم ششم

دانش آموزان پایه ششمی تا اینجا گام به گام تمام فعالیت ها و تمرین های درس دوم علوم ششم درس سرگذشت دفتر من را برایتان گذاشتیم. اگر سوالی داشتید در قسمت دیدگاه، نظر خود را برای ما بنویسید. در ضمن برای پیدا کردن بهتر در گوگل می توانید آخر عبارتی که جستجو میکنید عبارت ماگرتا را اضافه کنید مانند : «جواب درس دوم علوم ششم ماگرتا» . این طوری زودتر به ما میرسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫۹۷ دیدگاه

    1. سلام هستی
      امیدوارم حالت خوب باشه ان‌شاءالله
      ۱. اگر متن درس رو مطالعه کنی یاد میگیری.
      ۲. پاسخ سوالات رو معلومه حفظ میکنی که میگی طولانیه باید مفهومی بخونمشون گلم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =