مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره ابوعلی بلعمی ✍️ دانش آموزی و کوتاه

تحقیق دانش آموزی به زبان ساده درباره ابوعلی بلعمی و تاریخ بلعمی به صورت کوتاه و خلاصه

تحقیق درباره ابوعلی بلعمی برای کلاس ششم ؛ ابوعلی بلعمی وزیر سرشناس منصور بن نوح سامانی بود، او در طول زندگی خود موفق به ترجمه تاریخ طبری شد که بعدها به نام تاریخ بلعمی شهرت یافت.

در این مقاله از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم زندگینامه ابوعلی بلعمی را مورد بررسی قرار دهیم با ما همراه شوید.

تحقیق درباره ابوعلی بلعمی برای کلاس ششم
تحقیق درباره ابوعلی بلعمی برای کلاس ششم

زندگینامه ابوعلی بلعمی

ابوعلی محمد بن محمد بن عبدالله بلعمی که به ابوعلی بلعمی مشهور است در بخارا متولد شد، او فرزند ابوالفضل محمد بن عبیدالله بلمی ای وزیران معروف سامانیان است از دوران کودکی و ایام ابتدایی زندگی او اطلاعات چندانی در دسترس نیست.

ابوعلی بلعمی در ۳۴۹ هجری به جای ابومنصور یوسف بن اسحاق به وزارت رسید برکناری ابومنصور از وزارت و سپرده شدن وزارت به ابوعلی بلعمی با پشتیبانی آلپ تکین صورت گرفت که موجب اتحاد و دوستی بیشتر ابوعلی و آلپ تکین شد، او حامی ابوعلی بود و بنا شد که هیچ کاری را بدون رایزنی از یکدیگر انجام ندهند. اما مدت وزارت ابوعلی بلعمی در دربار سامانیان مشخص نیست.

ترجمه تاریخ طبری توسط ابوعلی بلعمی

ابوعلی بلعمی همچون پدر خود در زبان فارسی و نشر ان تاثیر زیادی گذاشت یکی از کار های ماندگار او ترجمه و تلخیص تاریخ طبری است به دستور منصور بن نوح سامانی بود، او ترجمه این کتاب را در سال ۳۵۲شروع کرد که حدود نیم قرن از وفات طبری نگذشته بود.

ترجمه کتاب شامل تمام تاریخ طبری می‌شود و تفاوت کار بلعمی با طبری در این بود که بلعمی نام روایت و اسناد را حذف کرده است و از ذکر روایات مختلف پرهیز کرده است و از روایت‌ها بر یک روایت تنها اکتفا کرده است و هر جا روایت ناقص پیدا کرده آن را در متن کتاب نقل کرده است و اشاره نموده که محمد طبری این روایت را نیاورده است.

تحقیق درمورد تاریخ بلعمی کلاس ششم

تاریخ بلعمی ترجمه‌ای است که ابوعلی بلعمی از تاریخ طبری نوشته است تاریخ طبری تاریخ جهان از ابتدای آفرینش تا آغاز سده چهارم هجری را بیان کرده است و تاریخ بلعمی ترجمه آزاد فارسی این کتاب می‌باشد.

نثر کتاب تاریخ بلعمی

تاریخ بلعمی از کهن‌ترین نثر های فارسی محسوب می‌شود سبک نثر ان بسیار ساده می‌باشد و از واژه‌های دشوار و شعر کمی در استفاده شده است و مانند زبان پهلوی جمله‌های ان کوتاه و نمونه‌هایی از تکرار فعل در ان وجود دارد و این از مشخصات بارز نثر سامانی است که نثر بلعمی نمایند ان می‌باشد.

این کتاب در زمان خود ساده و قابل فهم بوده است به گونه‌ای ته حتی افراد کم سواد نیز می‌توانند این کتاب را بخوانند، در این کتاب بسیاری از لغات کهن پارسی یافت می‌شود.

نسخه‌های کتاب

از کتاب تاریخ بلعمی نسخه‌های زیادی از کتابخانه‌های ایران، اروپا، هندوستان و ترکیه وجود دارد، اما یک نسخه اصل و بدون اشکال که قدیمی‌ترین نسخه این کتاب محسوب می‌شود.

چگونگی ترجمه کتاب

ابوعلی بلعمی این کتاب را به دستور منصور بن نوح سامانی ترجمه کرد البته ترجمه این کتاب کاری بسیار ماندگار و با ارزش بود.

وفات ابوعلی بلعمی

تاریخ مرگ ابوعلی بلعمی مشخص نیست؛ زیرا در کای زین اخبار تاریخ مرگ او حدود ۳۶۳ نوشته شده است، اما بر روید ‌های ۳۸۳ در تاریخ یمینی از ابوعلی یاد شده است، بدین ترتیب مرگ او باید این سال‌ها یا پس از ان اتفاق افتاده باشد.

⚜️ به پایان زندگینامه ابوعلی بلعمی رسیدیم اگر در این خصوص نظری دارید می‌توانید ان را در بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره شهید مطهری
تحقیق درباره شهید مرتضی آوینی
تحقیق درباره محمد بن موسی خوارزمی
تحقیق درباره شهید حاج قاسم سلیمانی

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫23 دیدگاه ها

  1. من که خوشم اومد ولی نمدونم چجوری باید عکس هارو چاپ کنم شما ها می تونین کمکم کنین

    1. برای اینکه عکسی چاب بشه میتونین با چاپگر این کارو انجام بدین یا به کافی‌نت مراجعه کنید خودشون همه کارا رو برای چاپ کردن ردیف میکنند

  2. عالی 🙃❤ ماگرتا خیلی عالی پاسخ سوالات رو مینویسه و متن رو عالی طرح میکنه من تمام سوالاتم را از ماگرتا در میارم واقعا فوق العاده است 😍👍🏻

    1. 🚶🏻‍♀️🚶🏻‍♀️🚶🏻‍♀️🚶🏻‍♀️🚶🏻‍♀️🚶🏻‍♀️🚶🏻‍♀️🚶🏻‍♀️🚶🏻‍♀️🚶🏻‍♀️ گفت:

      بد نبود🙂🖖🏻

  3. خیلی عالی
    کامل و نکاتی بود و ماتناسب اندازه ای که من میخوام
    فقط لطفا به جمله بندی متن بیشتر توجه کنید 😁

      1. باید کتاب های هوش کمپلکس خیلی حل کنی و تو مدرسه کتاب فارسی ریاضی برات خیلی مهم باشه باید آخر کتاب فارسی که معنی داره رو کامل بخونید و کتاب های هوش محاسباتی،هوش ریاضی،هوش کلامی، خوب بخونی

  4. عالی ❤️ماگرتا همیشه همه چیز رو خیلی زیبا توضیح میده من همیشه از ماگرتا استفاده میکنم😌🤫😅😝

      1. از کتاب تاریخ بلعمی نسخه‌های زیادی از کتابخانه‌های ایران، اروپا، هندوستان و ترکیه وجود دارد، اما یک نسخه اصل و بدون اشکال که قدیمی‌ترین نسخه این کتاب محسوب می‌شود. این بند نا تمام است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 13 =