اخبارعلمی

تحقیق درباره غار حرا ☑️ در کدام شهر و کوه واقع شده است؟

بهترین مقاله درباره غار حرا برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق درباره غار حرا: برخی از فقها زیارت غار حراء را از مستحبات اعمال حج می‌دانند در این مطلب از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم درباره غار حرا صحبت کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق درباره زندگینامه حضرت ام البنین (علیها السلام)

تحقیق درباره غار حرا
تحقیق درباره غار حرا

درباره غار حرا

غار حرا محل بعثت حضرت محمد (ص) است، ارتفاع غار به اندازه قد یک انسان است و درِ غار یه سمت شمال است و فضای آن گنجایش ۵ نفر را دارد.

غار حرا محل عبادت حضرت محمد (ص)‌ بوده و در ماه رمضان و برخی از روزهایی از ایام سال در آنجا به سر می‌برد و اولین بار وحی در این مکان به حضرت محمد (ص) نازل شد ا آیات سوره علق برای وی خوانده شد.

غار حرا بهترین و مهمترین نقطه مکه محسوب می‌شود و مسلمانان برای زیارت به آن جا می‌روند و در برابر کوه حرا آن طرف جاده کوه ثبیر قرار دارد و از مکان‌های محترم مسلمانان به شمار می‌رود.

مشخصات کوه حرا

کوه حرا در شمال شرقی مکه قرار وارد و به شکل مخروطی است و فاصله آن با مسجد الحرام حدود شش کیلومتر است، این کوه مشرف بر مِنا و در کنار مسیر مِنا- عرفات است در زمان‌های گذشته کوه حرا با مکه فاصله داشته است اما امروزه به دلیل توسعه شهر مکه داخل قرار گرفته و ساختمان‌های مسکونی آن را احاطه کردند.

ارتفاع کوه حرا از سطح دریا ۵۶۰ متر است و فقط از یک مسیر می‌توان به ان صعود کرد قله حرا حدود چهل متر مربع مساحت دارد و اطراف قله آن باز است و هیچ صخره و مانعی در برابر آن وجود ندارد و افراد به راحتی می‌تواند اطراف آن را تماشا کند.

طول غار حرا حدود دو متر و ارتفاع دهانه آن نیز دو مکر و عرض آن حدود ۲۰/۱ متر است غار در بالا‌ترین نقطه کوه حراء قرار دارد و فاصله بین غار و قله حدود بیست متر می‌باشد، برای رسیدن به آن از میان دو صخره بسیار نزدیک به هم عبور می‌کنند و سپس غار مشخص می‌شود، انتهای غار به سوی مسجد الحرام و کعبه دهانه آن به سمت بیت المقدس است.

از قسمت بالای کوه حرا، مسجد الحرام و گلدسته‌ها قابل دیدن است، وسعت دهانه غار به اندازه است که یک مشخص قد متوسط از آن عبور می‌کند و در آنجا به نماز بایستد.

کوه حرا در روایات دینی و تاریخی

 براساس روایت‌ها حضرت آدم(ع) خانه کعبه را از سنگ‌های پنج کوه بنا کرد که یکی از آن‌ها کوه حراء است همچنین برخی می‌گویند که کوه حراء همان کوه فاران است که در تورات بیان شده است اما ظاهرا فاران به همه کوه‌های مکه اطلاق می‌شود

غار حرا در قرآن کریم

در قرآن کریم در خصوص غار حرا به صراحت صحبت نکردند بلکه مفسدان معتقدند ته پنج آیه نخست سوره مبارکه علق در کوه حرا با نخستین برود فرشته وحی بر حضرت محمد(ص) در آغاز بعثت آن حضرت بر جان نورانی او فرود آمد.

در روایتی از حضرت محمد(ص) چنین می‌خوانیم: در غار حرأ بودم‌، جبرئیل آمد و برایم پاره‌ای از دیبا كه كتابى و نبشته‌اى در آن بود آورد و گفت‌: “اى محمد بخوان‌! گفتم‌: خواندن نمی‌دانم‌، جبرئیل مرا در آغوش گرفت و فشرد و رها كرد و بار دیگر گفت‌: بخوان‌! …تا سه بار این وضع تكرار شد و در آخرین مرتبه به من گفت بخوان‌: گفتم‌: چه چیزى بخوانم‌؛ گفت‌: “اقْرَأْ بِاسْم‌ِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَق، خَلَق‌َ الاْنسَـَن‌َ مِن‌ْ عَلَق‌…؛(علق‌، ۱ـ۵)

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق درباره امام حسین (ع)
و
تحقیق درباره امام حسن مجتبی (ع)
و
تحقیق درباره امام زمان (عج)

کلام آخر: به پایان تحقیق درباره غار حرا رسیدیم امید است از خوانش آن لذت ببرید اگر در این خصوص نظر یا پیشنهادی دارید برای ما در بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + پنج =