مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر چند پیشنهاد و راه حل بنویسید

بهترین مقاله درباره راه های جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق درباره راه های جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر : مهاجرت از روستا به شهر و خالی شدن روستاها از سکنه یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین است در این مطلب از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم علت‌ها و راه‌های جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر را بررسی کنیم با ما همراه شوید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق درباره باکتری

تحقیق درباره راه های جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر

درباره مهاجرت از روستا به شهر

مهاجرت پدیده‌ای که در پی آن افراد از زادگاه خود به شار‌های بزرگ می‌روند، بررسی‌های که درباره مهاجرت از روستا به شهر انجام شده در مهاجرت سن، تحصیلات و جنسیت افراد نقش مهمی دارد و افراد ۱۵ تا ۳۰ سال در جریان مهاجرت سهم عمده‌ای را دارند.

براساس سرشماری سال ۱۳۵۷‌ بیشترین مهاجران زن و مرد در سن ۲۰ تا ۲۴‌ بوده اند و بیشترین مهاجران مردها هستند.

علت مهاجرت مردم روستا به شهر‌ها

مهاجرت افراد جوان از روستا باعث کاهش جمعیت و افزایش نسبت سالخوردگی در روستا می‌شود، پس از بررسی‌های وزرات اقتصاد در سال ۱۳۵۷‌ نرخ رشد جمعیت پایین‌تر از نرخ طبیعی می‌باشد.

براساس تحقیقی به عنوان سالخوردگی جمعیت شاغل در بخش کشاورزی ایران، دلایل و پیامد‌ها مهم‌ترین عامل موثر بر سالخوردگی جمعیت شاغل در بخش کشاورزی مهاجرت است، از انجا که اکثر مهاجران جوانان جویای کار هستند در نهایت یک عدم تعادل از نظر ساختار سنی در میان جمعیت شاغل در مناطق شهری و مناطق روستایی ایجاد می‌شود.

این عدم تعادل به گونه‌ای است که جمعیت کشاورزان سالخورده و جمعیت شاغل در بخش‌های صنعت و خدمات جوان‌تر می‌باشند. کاهش مشاغل روستایی در واقع منجر به مهاجرت خانوار‌های زیادی از روستا می‌شود.

مطالعه‌ای که در اثر مهاجرت بر مرگ و میر صورت گرفته نشان داده که مسکن مهاجران روستا از بهداشت و تسهیلات بهداشتی رسمی برخوردار نیست همچنین ضعف توان اقتصادی مهاجران باعث می‌شود که در مجاورت صنایع سنگین ساکن شوند که در نهایت در معرض بیماری‌های عفونی و تنفسی قرار میگیرند.

عامل اصلی مهاجرت از روستا به شهر هزینه فرصتی است که یک روستایی دارد در واقع کسی که مهاجرت می‌کند محاسبه می‌کند که در این هجرت چه چیزی را بدست می‌اورد و چه چیزی را از دست می‌دهد یک روستایی در مهاجرت زمین، خانه خود را از دست می‌دهد و انتظار دارد با مهاجرت به شهر به درآمد بیشتری برسد.

راه‌های جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر

  • تنظیم استراتژی کلان توسعه روستایی و کارآفرینی که موجب توسعه روستایی و کارآفرینی در مناطق روستایی کشور می‌شود.
  • کاهش شکاف درآمدی روستا نسبت به شهر
  • شناسایی فرصت‌های کارآفرینی در روستا‌های استان‌های مختلف
  • توسعه فناوری و دانش و علم در مناطق روستایی استان ها
  • بررسی علمی مناطق روستایی استان‌ها از لحاظ استعداد سنجی در زمینه تولید و اشتغال در زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و توریست.
  • توسعه زیر ساخت‌ها و زیر بناهای اجتماعی و اقتصادی در مناطق روستایی پایدار استان ها
  • شناسایی مناطق روستایی پایدار استان‌ها از طریق مطالعه علمی و مؤلفه‌های گوناگون که شامل جمعیت، منابع تولیدی، نیروی انسانی و … می‌شود.
  • تهیه بانک اطلاعاتی کارآفرینی و مشاغل روستایی که شامل فرصت‌های کارآفرینی و اشتغال زایی در روستا، کارآفرینان روستایی و فعالیت‌های آن، منابع تولیدی در روستا، امکانات و تاسیسات روستا و… می‌شود.
  • تهیه و تنظیم قوانین و مقررات مناسب و بهینه جهت حمایت‌های مالی، مشاوره‌ای و فنی از کارآفرینان روستایی

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق در مورد اسدالله شعبانی
و
تحقیق درباره سردار شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش
و
تحقیق درباره زندگی راسو‌ها و انواع آن ها

سخن پایانی: به پایان این تحقیق رسیدیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد چنانچه در این خصوص نظری دارید می‌توانید برای ما کامنت بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام کارکوچک مثلا برای دیپلمی ها مثلا جوراب بافی تولید طروف روحی والومنیوم ایجاد کنید باعث میشود نسل جوان مهاجرت نکنندودر رروستابمانندروستاها پیشرفت کنندفقط اگه جوانان 30درصدشون کار داشته باشند باعث می شود جوانان مهاجرت نکنند وبقیه جوانان هم به فکر مهاجرت نباشند وبه فکر کار در روستا باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =