مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره شهید رجایی کلاس پنجم ❤️ کوتاه و کامل + PDF

تحقیق در مورد زندگی نامه شهید رجایی، نقش او در انقلاب و نحوه‌ی به شهادت رسیدنش

تحقیق درباره شهید رجایی هدیه پنجم ؛ شهید محمد علی رجایی یکی از نقش‌های برجسته در انقلاب کبیر ایران بودند و در تمام دوران زندگی خود فعالیت‌ها و کارهای بسیاری بزرگی برای رشد کشور ایران انجام دادند. در این نوشته از بخش تحقیق ماگرتا می خواهیم در خصوص این شهید بزرگوار مطالبی را ارائه بدهیم پس با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره شهید باهنر

تحقیق درباره شهید رجایی کلاس پنجم

زندگینامه شهید محمدعلی رجایی

شهید محمدعلی رجایی در سال ۱۳۱۲ در شهرستان قزوین در یک خانواده متدین به دنیا آمد. پدر او کربلائی عبدالصمد در سال ۱۳۱۶ درگذشت و او دوران طفولیت خود را تحت نظارت و مساعدت برادر بزرگتر خود سپری کرد. در دوران نوجوانی او در یک محیط مذهبی رشد کرد و اوقات فراغت خود را به درس و مطالعه گذراند، شهید رجایی گاهی اوقات به زیارت امامزاده شاهزاده حسین و دیگر بقاع متبرکه قزوین می‌رفت.

او در سن ۱۴ سالگی به دلیل سختی معیشتی به تهران عزیمت کرد و به کمک برادر خود در مغازه آهن فروشی شاگردی را آغاز کرد. شهید رجایی علاوه بر کار در بازار تحصیلات خود را نیز ادامه داد. سپس در سال ۱۳۲۸ شهید رجایی با مشورت با برادر خود تصمیم گرفت به نیروی هوایی وارد شود، چون با مدرک ششم ابتدایی به راحتی می‌توانست به استخدام نیروی هوایی درآید.

علاوه بر اینکه با حقوق که دریافت می کرد می‌توانست در سطح زندگی خود و مادرش تغییری ایجاد کند توانست شبانه و روز درس بخواند و موفق به دریافت دیپلم ریاضی شود.

شهید رجایی و ورود به عرصه معلمی

شهید رجایی در سال ۱۳۳۳ با تاثیر از کلام آیت الله طالقانی که شغل معلمی را رسالت انبیا می‌دانست به حرفه آموزگاری درآمد و به شهرستان بیجار رفت و در آنجا به تدریس انگلیسی مشغول شد. سپس در سال ۱۳۳۵ در کنکور شرکت کرد و در دانشسرا عالی، دانشکده علوم و دانشکده پست و تلگراف قبول شد و تحصیل در این دانشسرا را آغاز کرد.

عضویت و فعالیت در نهضت آزادی ایران، نهضت آزادی ایران توسط آیت الله طالقانی و دکتر یدالله سحابی و مهندس مهدی بازرگان و… تاسیس شد. او در تمام جلسات این نهضت که در باره مسائل اعتقادی و سیاسی زمان سخنرانی می‌شد شرکت می‌کرد.

شهید رجایی و ورود به عرصه معلمی

ورود شهید رجایی به مجلس

بعد از گذشت چند ماه از انقلاب اسلامی ایران شهید رجایی در کابینه مهدی بازرگان به عنوان وزیر آموزش و پرورش منصوب شد، مسئولیت او حتی پس از استعفای مهدی بازرگان با حکم سید روح الله خمینی ادامه یافت.

در انتخابات دوره نخست مجلس شورای اسلامی که در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد، نام شهید رجایی در لیست مشترک جامعه روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی قرار داشت، سپس او با کسب یک میلیون و دویست و نه هزار و دوازده رای به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس راه پیدا کرد.

نخست وزیری شهید رجایی

مجلس شورای اسلامی اولین کسی را که سید ابوالحسن بنی صدر برای نخست وزیری انتخاب کرده بود را نپذیرفت، بعد از گذشت چند ماه کشمکش باز هم مجلس کاندید های انتخابی بنی صدر را نپذیرفت. سپس با تشکیل کمیته‌ای مشترک بین مجلس و دولت این کمینه ۳ نفر را برای نخست وزیری به مجلس معرفی کرد که در نهایت محمدعلی رجایی با ۱۵۳ راس موافق نخست وزیر شد.

ترور شهید محمدعلی رجایی

هنگامی که کمتر از یک ماه از رئیس جمهوری شهید رجایی می‌گذشت، در روز ۸ شهریور سال ۱۳۶۰در ساختمان نخست وزیری بمبی منفجر شد که توسط سازمان مجاهدین خلق ایران گذاشته شده بود که در این انفجار آقای رجایی و آقای باهنر شهید شدند.

دانلود PDF تحقیق درباره شهید رجایی

☑️ به پایان تحقیق درباره شهید رجایی برای هدیه های آسمانی پنجم ابتدایی رسیدیم، اگر سوال یا پیشنهادی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید.

تحقیقات پیشنهادی:
تحقیق در مورد شهید بهنام محمدی
تحقیق در مورد تعریف جنگ نرم
تحقیق در مورد راهیان نور و روایتگری دفاع مقدس

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫10 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 2 =