اخبارعلمی

تحقیق درباره شهید باهنر و زندگینامه او ❤️ هدیه پنجم

مقاله درباره زندگینامه شهید محمد جواد باهنر و نقش او در انقلاب اسلامی ایران

تحقیق کوتاه درباره شهید باهنر برای هدیه های آسمانی کلاس پنجم، جهت مشاهده متن مقاله «شهید باهنر و نقش آن در انقلاب اسلامی» در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد شهید بهنام محمدی

تحقیق درباره شهید باهنر

زندگینامه شهید محمد جواد باهنر

محمدجواد باهنر دومین نخست وزیر ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ بود. او دارای فوق لیسانس علوم تربیتی و دکترای الهیات دانشگاه تهران بود که وارد حرفه معلمی هم شد و به تدوین کتاب درسی دینی و قرآن پرداخت.

باهنر در سال ۱۳۱۲ در یکی از محله های شهر کرمان که محله فقیر نشین شهر کرمان به حساب می آمد به دنیا آمد. محمد جواد باهنر فرزند دوم خانواده و دارای نه خواهر برادر بود. او در سن پنج سالگی برای آموزش به مکتب خانه می رفت و نزد بانوی معلم آنجا قرآن را فرا گرفت و در سن یازده سالگی تعلیم دروس حوزوی را آغاز نمود.

او همزمان با دروس حوزوی با شرکت در امتحانات متفرقه دروس خود را در دبیرستان نیز ادامه داد. او در سال ۱۳۳۲ وارد حوزه علمیه قم شد در سال اول ورود به حوزه علمیه قم، در مدرسه فیضیه سکونت یافت و دروس کفایه و مکاسب را نزد اساتیدی چون آیت‌الله سلطانی، آیت‌الله مجاهدی و شیخ محمد جواد اصفهانی فرا گرفت و در همین سال بود که دیپلم کامل متوسطه را نیز اخذ کرد.

نقش شهید باهنر در انقلاب اسلامی

نقش شهید باهنر در انقلاب اسلامی چه بود

باهنر در پی اظهارات در سال ۱۳۵۰، توسط ساواک ممنوع المنبر گردید ولی در دوران ممنوع المنبر بودن هم دست از فعالیت های فرهنگی نکشید و با تأسیس دفتر نشر و فرهنگ اسلامی، تأسیس مدرسه راهنمایی مفید، تأسیس و بنای کانون توحید و تأسیس مکتب امیرالمؤمنین(ع) به کار خود ادامه داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی به منظور سازماندهی انقلاب و هدایت نیروها دستور تشکیل شورای انقلاب اسلامی را داد و شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر، عبد الکریم موسوی اردبیلی و اکبر هاشم رفسنجانی را به عنوان هسته اولیه آن شورا تعیین نمودند. باهنر در ۱۳۵۹/۰۶/۲۰ در کنفرانسی خبری و رادیو تلویزیونی گزارش کاملی از عملکرد و فعالیتهای این شورا ارائه کرد. اعضای شورای انقلاب مانند حلقه هایی پیوند قوای سه‌گانه را با شورای انقلاب میسر می‌کردند.

محمدجواد باهنر و سید محمد حسینی ‌بهشتی به همراه جمعی از شخصیتهای دیگر به تأسیس حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۷ اقدام کردند. نقش باهنر در حزب تعیین کننده بود. پس از شهادت بهشتی، باهنر به دبیرکلی حزب انتخاب شد و این مسئولیت را تا زمان پذیرش پست نخست وزیری بر عهده داشت. در پی برکناری بنی صدر از مقام ریاست جمهوری و انتخاب شهید رجایی به عنوان رئیس‌جمهور، در سال ۱۳۶۰ دکتر باهنر به عنوان نخست‌وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

عمر کابینه او بسیار کوتاه بود زیرا هشتم شهریور ۱۳۶۰ دفتر ریاست جمهوری توسط سازمان مجاهدین ایران (منافقین) منفجر شد و محمدعلی رجایی رئیس‌جمهور و باهنر نخست‌وزیر و عده‌ای دیگر به شهادت رسیدند.

☑️ در این نوشتار تحقیق درباره زندگینامه شهید محمد جواد باهنر را مورد بررسی قرار دادیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد. اگر سوالی دارید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید.

تحقیقات پیشنهادی:
تحقیق درباره زکریای رازی
تحقیق در مورد جابر بن حیان
تحقیق درباره ابوریحان بیرونی
تحقیق درمورد خواجه نظام الملک

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫10 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 5 =