مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره پدیده ال نینو ⚡️ + تاثیرات آن بر جو و بشر

همه چیز درباره پدیده ال نینو و تاثیراتی که بر روی انسان ها و کره زمین می گذارد

تحقیق درباره پدیده ال نینو و تاثیرات آن : پدیده ال نینو یکی از چرخه‌های آب و هوایی محسوب می‌شود که در طی ۲ تا ۷ سال یکبار باعث ایجاد ناهنجاری آب و هوایی مانند خشکسالی، قحطی و….. در سرتاسر زمین می‌شود.

در این مقاله قرار است در مورد پدیده ال نینو و تاثیرات آن اطلاعاتی ارائه بدهیم پس با بخش تحقیق ماگرتا همراه همراه ما باشید.

تحقیق درباره پدیده ال نینو

پدیده ال نینو چیست؟

ال نینو به عبارت ساده یک رخداد اقلیمی کلان در پی رها شدن انرژی انباشته شده در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی حوزه جنوب اقیانوس آرام رخ است. نشانه‌های اولیه این پدیده نیز تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای منطقه می‌باشد.

بسیاری از خشکسالی‌های رخ داده مربوط به این پدیده است زیرا نوسان‌های جنوبی یکی از بارزترین رویدادهایی است که منجر به رخ دادن ناهنجاری‌های بزرگ آب و هوایی در نقاط مختلف کره‌ی زمین می‌شود.

تاثیرات پدیده ال نینو بر جو

ال نینو مانند یک فصل دارای دوره است؛ ال نینو فصلی است که به صورت نامنظم ظاهر می‌شود و این پدیده تغییرات آب و هوایی و دگرگونی‌هایی در الگوهای طبیعت بوجود می‌آورد که سبب افزایش باران و سیل‌های ویرانگر در بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و پرو و همچنین سبب خشکسالی در قسمت غربی اقیانوس آرام می‌شود.

پدیده ال نینو سبب تغییر در جریان اتمسفر می‌شود که s.o نامیده می‌شود و از واضح‌ترین علائم s.o ایجاد رابطه‌ی عکس فشار هوای سطحی در دو نقطه، داروین استرالیا و جزایر تایپیتی در جنوب اقیانوس آرام، فشار زیاد در یک طرف و کاهش فشار در طرف دیگر سبب معکوس شدن عمل می‌شود.

مهمترین عامل پیدایش ENSO بادهای شرقی است که دو اثر قوی را به دنبال دارد: اول حرکت آب اقیانوس آرام به سمت غرب که باعث می‌شود سطح آب در فیلیپین معمولاً ۶۰ سانتی متر از سطح آب در سواحل پاناما بالاتر باشد و دیگر اینکه باعث می‌شود جریان دریایی غربی در سطح آب باقی بماند و به تدریج آب را گرم کند. این امر سبب بوجود آمدن گرم‌ترین آب در ناحیه غربی اقیانوس آرام می‌شود.

تاثیرات پدیده ال نینو بر بشر

همراه با پدیده ال نینو تولیدات بیولوژیکی به علت کاهش فرا جهندگی آب سرد در سرتاسر سواحل پرو و اکوادور کاهش می‌یابد که این امر سبب مرگ‌ومیر ماهیان به ویژه ماهی کولی که غذای عمده پرندگان دریایی است می‌شود. با مرگ‌ومیر ماهیان، پرندگان دریایی به علت عدم وجود غذای عمده خود در سواحل نابود می‌شوند.

پس این اتفاق لطمه جبران ناپذیری در بخش اقتصادی به صنایعی همچون صنایع ماهیگیری و کود مرغ (دریایی)‌ گیری در کشورهای پرو و اکوادور به همراه دارد.

از آسیب‌های دیگر پدیده ال نینو می‌توان به بارندگی‌های سیل آسا در بخش‌هایی از سواحل پرو و اکوادور که سبب ته نشست‌های گلی و تخریب شالوده این مناطق می‌شود و در مجموع به علت شرایط ناهنجاری که وجود می‌آید پدیده ال نینو در این منطقه به فاجعه طبیعی شناخته می‌شود. همچنین این پدیده تاثیر قوی بر خشکسالی در هند، شرق استرالیا، مالزی، اندونزی و در کل آسیای جنوب شرقی دارد.

مقالات پیشنهادی: تحقیق درباره سفر به اعماق زمین
و
تحقیق در مورد اتمسفر یا هواکره
و
تحقیق درباره جاذبه زمین

✅ به پایان تحقیق درباره پدیده ال نینو رسیدیم، امیدوارم اطلاعات خوب و مفیدی به دست آورده باشید. اگر پیشنهاد یا نظری دارید حتما آن را برای ما بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 11 =