مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق در مورد صنعت نساجی ✔️+ تاریخچه و مراحل تولید نخ و پارچه

بهترین مقاله درباره صنعت نساجی برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق در مورد صنعت نساجی : صنعت نساجی از باستانی‌ترین صنایع بشر است. طبیعتا بعد از غذا و مسکن،  بشر نیازهای دیگری مانند پوشاک و کفش نیز دارد. صنعت نساجی از جمله قدیمی‌ترین و پراهمیت‌ترین صنعت‌های دنیا به شمار می‌آید.

این صنعت به دلیل نقشی که در اشتغال‌زایی، اقتصاد و توسعه صنعت ایفا می‌کند، مورد توجه اقتصادهای بزرگ دنیا و تمامی کشورها قرار گرفته است. با ما در بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق در مورد پدیده جزر و مد

تحقیق در مورد صنعت نساجی

نساجی چیست؟

نساجی به معنی ریسندگی و بافندگی است. به طور کلی به پارچه‌ای که از نخ بافته شود نساجی می‌گویند. در هنر نساجی برای تولید پارچه دو نوع جدا از هم، رشته‌ها و نخ‌ها در تار و پود هم بافته می‌شود.

هر چند که صنعت نساجی اوایل تنها به تولید نخ محدود می‌شد ولی با گذشت زمان همه انواع پوشاک را در بر گرفت.

مواد اولیه

مواد اولیه نساجی به طور کلی انواع الیاف نساجی با منابع ( گیاهی، حیوانی، زمینی و پتروشیمی)، نفت خام، ترفتالیک اسید خالص، رنگ‌های شیمیایی، پارازایلن و مونو اتیلن گلایکول را شامل می‌شود.

مزایای صنعت نساجی

این صنعت علاوه بر اشتغال‌زایی مزایای دیگری از جمله تولید ثروت ملی، ارزش افزوده بالا، ارزآوری نسبت به سایر صنایع و همچنین به سرمایه گذاری کم‌تری نیاز دارد. به سبب مزایایی که صنعت دارد، اغلب کشورهای صنعتی و توسعه یافته دنیا، از صنایع پوشاک و نساجی، صنعتی شدن خود را آغاز کردند. در حقیقت بسیاری از کشورها رشد و پیشرفت خود را مدیون این صنعت هستند.

تاثیر صنعت نساجی بر اقتصاد

از جمله صنایعی که در زندگی روزمره و در همه سطوح جامعه کاربرد دارد، صنعت نساجی است. به دلیل تورم و مشکلاتی که در اقتصاد کلان وجود دارد، صنعت نساجی با مشکلات زیادی روبرو می‌شود. صنعت نساجی ایران، متاسفانه در حال حاضر در جایگاهی که پیش بینی می‌شد قرار نگرفته است.

کاربرد زیست فناوری (بیوتکنولوژی) در صنعت نساجی

پیشرفت بیوتکنولوژی موجب شد که راه حل‌های کم هزینه در فرایندهای نساجی به وجود آید. اگر بخواهیم به طور واضح‌تر بگوییم، بیوتکنولوژی قادر است در هر مرحله از تولید، از مواد (اولیه الیاف تا تصفیه پساب) در هزینه‌ها صرفه‌ جویی را به دنبال داشته باشد.

اشتغال زایی و احداث واحد تولیدی

برای احداث واحد تولیدی، موقعیت جغرافیایی و منطقه‌ای آن اهمیتی ندارد؛ یعنی حتی با داشتن یک چرخ خیاطی در منزل نیز، شما قادر به راه اندازی واحد تولیدی نساجی خواهید بود. جالب است بدانید که بعد از صنعت نفت، صنعت نساجی باعث اشتغال زایی بالایی در کشور شده است.

شهرهای مهم صنعت نساجی در ایران

یکی از شهر‌های مهم در صنعت نساجی، شهر یزد است و به قطب نساجی ایران نیز معروف است. البته اصفهان کاشان و مشهد نیز شهرهای بزرگ دیگری هستند که در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای دارند.

مهم‌ترین چالش صنعت نساجی در ایران مهم‌ترین چالش صنعت نساجی در ایران، عدم ارتباطات موثر و مفید بین‌المللی در حوزه‌های بانکی و نبود مواد اولیه است؛ اگر ابتدای تولید محصولات نساجی، مواد اولیه به‌ درستی وارد زنجیره نشوند، تا پایان کار این زنجیره با مشکل مواجه خواهد شد. به عنوان مثال اگر از همان ابتدا پلی استر یا پنبه با قیمت بالایی وارد زنجیره شود، در نهایت محصول تولید شده نیز گران به بازار عرضه می‌شود.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق در مورد زندگی تاگور
و
تحقیق دانش آموزی در مورد اصفهان
و
تحقیق درباره دیابت

به پایان تحقیق در مورد صنعت نساجی، رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + شانزده =