اخبار
موضوعات داغ

اگر کارت سوخت ثبت نام نکرده ایم چکار باید انجام دهیم ؟

چگونه کارت سوخت جدید دریافت کنیم ؟

ثبت نام کارت سوخت مجدد : براساس برنامه پیش بینی شده از ۲۰ مرداد ماه امسال سوخت‌گیری خودروها با استفاده از کارت سوخت شخصی امکان‌پذیر است . با این حال هنوز افرادی یا کارت سوخت ندارند یا رمز کارت خود را فراموش کرده‌اند. تکلیف این افراد چه خواهد شد؟ با ماگرتا همراه باشید.

اطلاعیه جدید درباره کارت سوخت

متن اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به این شرح است : [su_quote]«به اطلاع هم‌وطنان عزیز می‌رساند طبق روال معمول کارت‌های آزاد جایگاه‌ها فعال و در دسترس مراجعان برای سوخت‌گیری است به همین لحاظ دریافت هرگونه مبلغ یا وجهی بابت استفاده از کارت آزاد جایگاه توسط اپراتور‌ها و متصدیان تلمبه در جایگاه‌های عرضه سوخت ممنوع است و تاکید می‌شود در صورت مشاهده مواردی از قبیل: در دسترس نبودن کارت آزاد یا دریافت وجه اضافه بر مبلغ بنزین با سامانه پاسخگویی ۰۹۶۲۷ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تماس بگیرید و موضوع را را اطلاع دهید. شایان ذکر است همکاران این شرکت به سرعت به موضوع رسیدگی و نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد».[/su_quote]

چرا دوباره کارت سوخت اجباری شد ؟

استفاده از کارت سوخت با سهمیه‌بندی بنزین در اواخر دهه ۸۰ شمسی وارد ادبیات ایرانیان شد تا علاوه بر کنترل مصرف، قیمت حامل‌های انرژی و از جمله بنزین را به قیمت‌های جهانی نزدیک سازد.

بنابراین با کاهش قیمت نفت و ثابت‌ماندن قیمت دلار همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، کم کم استفاده از این کارت بی‌اثر شد، بگونه ای که پمپ بنزین‌ها با همان نازل‌های کارت‌خور کار می‌کردند، اما کارت سوختی برای بنزین زدن ارائه نمی‌شد و خبری هم از سهمیه‌بندی بنزین نبود.

مساله جدی آنجا بود که با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و شیب تند رشد قیمت دلار در ایران، دوباره فاصله معناداری بین قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه بوجود آمد. همین امر سبب شد تا قاچاق سوخت دوباره جذاب شود.

از سوی دیگر ثابت ماندن قیمت بنزین در سال‌های گذشته، میل به مصرف در داخل را نیز افزایش داد و به این ترتیب میانگین مصرف به ۹۷ میلیون لیتر در روز رسید، در حالی که به گفته وزیر نفت ایران روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود، اما چنانچه شتاب فعلی مصرف ادامه‌دار باشد، دوباره کشورمان وارد کننده بنزین می‌شود.

کارت سوخت اجباری
کارت سوخت اجباری

نحوه ثبت نام کارت سوخت مجدد

بر همین اساس بود که بحث بازگشت کارت سوخت از پاییز سل گذشته باردیگر مطرح و سناریوهای متفاوتی نیز برای آن نوشته شد. موارد مطرح شده از اختصاص بنزین سهمیه به افراد به جای خودروها گرفته تا قیمت‌گذاری چند برابری این سوخت درصورت سهمیه‌بندی همه از مواردی بود که در فضای مجازی مطرح، اما به سرعت تکذیبیه آن نیز صادر شد.

سرانجام اردیبهشت امسال بود که احتمال سهمیه‌بندی در کوتاه مدت منتفی اعلام، اما بر استفاده از کارت سوخت برای ردیابی میزان مصرف تاکید شد.

براساس این تصمیم قرار است از ۲۰ مرداد امسال سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی امکان‌پذیر باشد و از آنجا که در چند سال اخیر تعداد زیادی از افراد کارت سوخت خود را گم کرده و یا رمز آن را فراموش کرده‌اند در چند نوبت از مالکان خودرو خواسته شد تا برای صدور المثنی و یا بازیابی رمز کارت به مرکز پلیس +۱۰ و یا سامانه دولت همراه مراجعه کنند.

هته گذشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از مردم درخواست کرد تا پیش از آغاز سوخت‌گیری با کارت، یکبار با کارت سوخت خود بنزین بزنند تا از صحت کارت مطمئن شوند.

اکنون سوالی که مطرح است، افراد فاقد کارت سوخت و یا اینکه رمز خود را فراموش کرده‌اند و یا در جریان، امتحان کارت سوخت به مشکل خورده‌اند چه اقدامی باید انجام دهند.

ثبت نام کارت سوخت
ثبت نام کارت سوخت

مالکان خودروهای نو شماره و تعویض پلاک‌های جدید که تا کنون موفق به دریافت کارت شناسایی خودرو نشده‌اند، هنگام ثبت نام کارت سوخت در سامانه می‌توانند با استفاده از شماره VIN ( شناسه ۱۶ رقمی) مندرج در شناسنامه مالکیت خودرو نسبت به ثبت نام کارت سوخت در سامانه دولت همراه، اپلیکیشن دولت همراه و یا از طریق کد دستوری *۴# اقدام کنند.

همچنین صاحبان خودروهایی که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد نداشته و کارت هوشمند سوخت آن‌ها بر اساس ثبت نام انجام شده قبلی، صادر و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها تحویل داده خواهد شد.

این هموطنان هزینه صدور کارت سوخت المثنی یا همان کارت سوخت مجدد را برابر تعرفه مصوب، هنگام دریافت کارت، به ماموران شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پرداخت می‌کنند.

همچنین عده‌ای از هموطنان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده‌اند و در فراخوان قبلی نسبت به ثبت نام از طریق سامانه دولت همراه اقدام نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و یا سامانه دولت همراه برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.

برای این کار مالک خودرو یا وکیل قانونی باید با در دست داشتن مدارک هویتی مالک خودرو یا وسیله نقلیه به یکی از دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت (مراکز پلیس +۱۰) مراجعه کند.

فراموشی رمز کارت سوخت

افرادی که رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده‌اند برای حذف رمز قبلی و تعیین رمز جدید با در دست داشتن مدارک شناسایی مالک خودرو و وسیله نقلیه به یکی از مراکز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کنند. البته شرط این کار وجود کارت سوخت سالم و بدون مشکل و شکستگی است.

همچنین متقاضیان در صورت هر گونه ابهام و پرسش ضروری می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تماس بگیرند.

کارت سوخت مجدد
کارت سوخت مجدد

سوال های متداول در خصوص کارت هوشمند سوخت

1- از چه طریقی می توان برای کارت هوشمند سوخت ثبت نام کرد؟

مالکان خودرو و موتورسیکلت می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی(www.mob.gov.ir)، اپلیکیشن خدمات دولت همراه و کد دستوری #4* و خودروهای عمومی و دولتی نیز به دفاتر پلیس+۱۰ برای ثبت درخواست کارت سوخت خود مراجعه نمایند.

2- آیا کسانی که از قبل کارت سوخت دارند نیاز به دریافت کارت جدید دارند؟

خیر

3- آیا موتورسیکلت ها هم باید برای کارت سوخت ثبت نام کنند؟

بله

4- آیا کارت همه ی بانک ها برای دریافت سوخت قابل استفاده است ؟

همه کارت های بانکی عضو شتاب

5- اطلاعیه ها و اخبار کدام منبع  برای مردم رسمیت دارد؟

منابع اطلاعاتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران شامل سایت و سایر شبکه های اجتماعی آن 

6- کسانی که موبایل ندارند چگونه باید ثبت نام اینترنتی کنند؟

ترجیحا سعی کنند شماره ای به نام خود ثبت کنند سپس اقدام به ثبت درخواست اینترنتی نماید.

7- آیا برای ثبت نام کارت سوخت باید هزینه ای پرداخت شود؟

به صورت غیرحضوری (سامانه خدمات دولت همراه+اپلیکیشن+کد دستوری #4*) هزینه ندارد. به صورت حضوری در دفاتر پلیس+10 هزینه دفاتر دریافت می شود.

8- کسانی که موبایلشان به نام شخص دیگری است چگونه باید ثبت نام کنند؟

 مالکان خودرو باید تلفن همراه به نام خود داشته اشند که امکان ثبت نام اینترنتی داشته باشند.

9- کسانی که خودروی قولنامه ای خریداری کرده اند چگونه باید ثبت نام کنند؟

خودروهای وکالتی قولنامه ای خریداری شده باید به صورت حضوری به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنند.

10- آیا خودروهای عمومی هم ملزم به استفاده از کارت سوخت هستند؟

بله- تمام خودروهای عمومی اعم از تاکسی، وانت بارها، خودروهای نظامی، انتظامی، آمبولانس ها باید برای ثبت درخواست کارت     سوخت المثنی مراجعه به دفاتر پلیس+10 داشته باشند.

11- کسانی که رمز کارت خود را فراموش کرده اند چه کنند؟

کسانی که کارت سوخت دارند ولی رمز کارتشان را فراموش کرده اند هیچ نیازی برای ثبت نام ندارند. رمز برای آنها بازیابی می شود و امکان تغییر رمز برای آنها وجود دارد. رمز کارت سوخت شما 4 رقم آخر کارت ملی مالک خودرو می باشد.

12- آیا افرادی که صاحب چند خودرو هستند می توانند از طریق یک اپلیکیشن و پروفایل ثبت نام انجام دهند؟

مالکان بیش از 5 دستگاه خودرو مانند شرکت ها و کارخانجات باید به صورت حضوری به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنند.

13- آیا دانلود نرم افزار بر روی گوشی موبایل اجباری است؟

خیر- هر کس که تمایل دارد می تواند نرم افزار روی گوشی خود نصب کند.

14- برای استفاده از روش های ثبت نام مجازی، ثبت نام کنند، چه ویژگی هایی را باید رعایت کنند؟

داشتن کد ملی + سیم کارت تلفن همراه به نام مالک خودرو یا موتورسیکلت+کد 8 رقمی مندرج در پشت کارت خودرو یا VIN +شماره کارت بانکی عضو شتاب.

15- آیا یک شخص می تواند همزمان برای یک خودرو چند کارت سوخت داشته باشد؟

خیر- زیرا به محض ثبت درخواست کارت سوخت، کارت قبلی او توسط سامانه غیر فعال می شود.

16- افرادی که خودروی قولنامه ای خریداری می کنند چگونه باید کارت سوخت تقاضا کنند؟

در اینگونه موارد VIN خودرو به نام شخص تغییر نکرده، برای ثبت نام کارت سوخت حتما بایستی از طریق دفاتر پلیس+10 اقدام نمایند.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + هجده =