مطلب پیشنهادی :
ad
+
ترفندفناوری

تاثیر قالب وب سایت در افزایش مخاطب

پوسته وب سایت چیست و چه تاثیری بر افزایش مخاطبان سایت دارد؟

پس از آن که نام دامنه مشخص شد، هاست وب سایت انتخاب شد و مراحل نصب سیستم مدیریت محتوا بر روی آن به انجام رسید، نوبت به انتخاب قالب وبسایت می رسد. انتخاب قالب یکی از مهم ترین مراحلی است که در همان ابتدای طراحی و راه اندازی سایت باید انجام داد. قالب سایت، ظاهر آن را تعیین می کند و مانند لباسی است که یک شخص می پوشد. تاثیر قالب وب سایت ، یک قالب خوب می تواند مخاطبان را به بازدید بیشتر از سایت ترغیب کند و برعکس، یک قالب بد، آن ها را فراری میدهد.

انتخاب قالب برای وبسایت، از جمله اقدامات کلیدی و تعیین کننده ای است که با وجود داشتن دشواری ها و چالش های مخصوص خود، می تواند بسیار جذاب هم باشد. قالب، همان چیزی است که به ظاهر یک وبسایت، هویت و یکپارچگی می دهد.

قالب شامل عناصر گرافیکی در صفحه وبسایت، فونت بخش های مختلف، اندازه نوشته ها، رنگ بندی، شیوه نمایش تصاویر، ابعاد عناصر صفحه و… می شود.

به طور کلی، قالب سایت حکم دکوراسیون برای خانه یا لباس برای انسان را دارد. هویت بصری یک وبسایت با قالب آن مشخص می شود و همین، برای درک اهمیت بالای قالب وبسایت کافی است.

همان طور که یک دکوراسیون نامرتب و شلخته یا لباسی مندرس و نامتناسب می تواند باعث دافعه شود، قالب سایت بد و نامناسب هم همین تاثیر را بر روی مخاطبان می گذارد. چه بسا یک وبسایت محتوایی مفید و کاملا اختصاصی داشته باشد اما به خاطر ظاهر نامتناسب و غیر جذابش، انگیزه مخاطب برای خواندن مطلب را کم کند.

انتخاب قالب برای وبسایت

از سوی دیگر، یک قالب خوب و زیبا می تواند نتایج شگفت انگیزی به همراه داشته باشد. این موضوع را می توان در تجربه های شخصی هم مشاهده کرد. مثلا بسیاری از ما هنگامی که در خیابان در حال عبور هستیم، ممکن است توجهمان به ویترین یک مغازه یا یک بیلبورد تبلیغاتی زیبا جلب شود.

هماهنگی و زیبایی موجود در آن ویترین یا بیلبورد، چیزی است که ما را به خود مشغول کرده است. ممکن است حتی قصد خرید هم نداشته باشید، اما به خاطر ظاهر منظم و جالب ویترین یک مغازه مدتی به آن خیره شوید.

در وبسایت ها هم همین قاعده بر قرار است. سایتی که از یک قالب متناسب با موضوع خود استفاده کرده و در آن المان ها و عناصر مختلف صفحه وب، به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، مخاطب را به حضور بیشتر در وبسایت ترغیب می کند.

بسیاری از بازدیدکننده ها و مخاطبان یک وبسایت به خاطر طراحی زیبای قالب یک وبسایت به طرفدار و بازدیدکننده همیشگی آن تبدیل می شوند.

یک قالب سایت خوب از چندین جنبه قابل بررسی است. زیبایی و نظم ظاهری تنها یکی از این جنبه هاست و در عین حال اهمیت بسیار زیادی دارد. با این وجود یک قالب باید علاوه بر این که از نظر ظاهری زیبا و چشم نواز باشد، کار را برای کاربران نیز راحت تر کرده و در عین حال، اختصاصی و یونیک باشد.

در ادامه به بررسی قالب وبسایت از جنبه های مختلف و تاثیر آن بر بازدیدکننده های یک وبسایت خواهیم پرداخت.

ارتباط قالب با تجربه کاربری

ارتباط قالب سایت با تجربه کاربری

تصور کنید وارد فروشگاهی شده اید که صندوق آن، در کنار درب ورودی واقع شده است. این فروشگاه مشتریان زیادی دارد که برای حساب و پرداخت هزینه خرید خود در کنار صندوق تجمع می کنند.

حال شما برای ورود به فروشگاه و انجام خرید خود، باید از کنار صندوق فروشگاه و جمعیتی که در کنار آن جمع شده اند عبور کنید. پس از آن باید برای خرید به سراغ قفسه هایی بروید که ارتباطی باهم ندارند؛ مثلا در یک قفسه، یک طبقه به شوینده ها اختصاص داده شده و طبقه مجاورش برای خوراکی هاست!

حتی اگر ظاهر این فروشگاه بسیار پاکیزه و زیبا باشد، باز هم خرید از آن جا تجربه دلنشینی نخواهد بود. آن چه که این خرید را به یک تجربه ناخوشایند تبدیل کرده و می تواند باعث نارضایتی مشتری شود، دشواری خرید و تکلیفی است که در آن وجود داشته.

این موضوع محدود به داستان خرید از فروشگاه نمی شود، بلکه در یک وبسایت هم همین وضعیت برقرار است.

تجربه کاربری یا User Experience  که با نام خلاصه شده UX هم از آن یاد می شود، یکی از مهم ترین عوامل در جلب رضایت مخاطبان وبسایت است.

تجربه کاربری مربوط به این می شود که یک کاربر در حین بازدید از وبسایت یا اپلیکیشن و استفاده از خدمات آن، کار دشواری دارد یا نه؛ مثلا این که کاربر بتواند به راحتی به بخش های مورد نظر خود دسترسی داشته باشد یا در محتوای سایت جستجو کند، مربوط به تجربه کاربری UX می شود.

همانند تجربه ناخوشایند خرید از فروشگاه، دشواری در بازدید از سایت و پیدا کردن مطالب آن نیز منجر به نارضایتی مخاطبان و بازدیدکنندگان می شود. قالب سایت نقش مهمی در این بین ایفا می کند.

در واقع قالب سایت، همان چیزی است که عناصر و اجزای مختلف محتوایی وب سایت را در یک نظام یکپارچه به هم مرتبط می کند. همان طور که قفسه های مرتب یا داشتن درب های ورود و خروج متفاوت در فروشگاه می تواند کار مشتریان را راحت کند، یک قالب سایت خوب و منظم هم می تواند به خوبی دسترسی به بخش های مختلف را برای بازدیدکنندگان سایت دلنشین کند.

یک نکته مهم در این بین، رفتار شناسی عمده کاربران است. یعنی باید بتوان رفتار و تعامل مخاطب را به خوبی پیش بینی کرد تا بهترین محیط را برای او فراهم ساخت. قالب سایت باید به گونه ای باشد که بیشتر افراد بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و از امکانات آن استفاده کنند.

مثلا دکمه جستجو باید در جایی باشد که کاربر به راحتی آن را یافته و جستجوی مورد نظر خود را با آن انجام بدهد. یا این که دسته بندی محتواها به گونه ای باشد که مخاطب گیج و سر در گم نشود.

فارغ از این که موضوع وبسایت شما چه باشد، باید راحت ترین محیط ممکن را برای کاربران فراهم کنید؛ به گونه ای که از جدیدترین بازدیدکننده ها که هیچ آشنایی ای با سایت ندارند تا کاربران قدیمی، همگی بتوانند به راحتی در بخش های سایت گردش کنند.

یک قاعده اساسی در این زمینه که بیشتر برای سایت های فروشگاهی به کار می رود، قاعده 3 کلیک است: بین مشاهده یا جستجوی یک محصول تا نهایی شدن خرید آن، نباید به بیش از 3 بار کلیک نیاز باشد.

تاثیر ویژگی های گرافیکی قالب بر روی مخاطبان

تاثیر ویژگی های گرافیکی قالب بر روی مخاطبان

قالب سایت در هویت بصری وبسایت و همچنین برند، اهمیت زیادی دارد. از نظر گرافیکی عناصر مختلفی در یک قالب سایت وجود دارند؛ مانند فونت متن، اندازه متن، رنگ نوشته ها، رنگ دکمه ها و بخش های مختلف، تصاویر، نسبت اجزای گرافیکی به یکدیگر و…

تک تک این عوامل در قالب سایت اهمیت دارند و بر قضاوت و تصویر ذهنی مخاطب تاثیر می گذارند. یکی از مهم ترین عوامل، رنگ زمینه ای قالب سایت است.

رنگ زمینه ای سایت یکی از اولین چیزهایی است که مخاطب در ورود به سایت می بیند و بر ذهنیت او تاثیر زیادی می گذارد. پیش از دیدن محتوای سایت و خواندن آن، این رنگ بندی و هارمونی میان اجزای مختلف صفحات است که مخاطب را به ماندن یا ترک صفحه ترغیب می کند.

طبق تحقیقات انجام شده، ذهنیت یک مخاطب یا بازدیدکننده جدید در اولین ورودش به یک وبسایت، در کمتر از 1 ثانیه شکل می گیرد. مهم ترین فاکتور تاثیرگذار در این بازه زمانی کوتاه، رنگ زمینه ای سایت است.

هر یک از رنگ ها حس خاصی را تداعی می کنند؛ مثلا قرمز شور و هیجان را تداعی می کند و آبی احساس آرامش و صداقت می دهد.

قالب سایت باید متناسب با موضوع آن

قالب سایت باید متناسب با موضوع آن باشد

تناسب قالب وبسایت با موضوع آن وبسایت، هم با تجربه کاربری UX مرتبط می شود و هم با رابط کاربری UI که به جنبه گرافیکی و بصری مربوط است. یک قالب را نباید صرفا به خاطر این که ظاهری زیبا و جذاب دارد، یا دسترسی به بخش های مختلف را راحت می کند انتخاب کرد؛ بلکه در درجه اول باید به این توجه داشت که موضوع سایت چیست و کاربر انتظار دارد در سایت با چه چیزی روبرو شود.

امروزه قالب های سایت بسیار جذابی در اینترنت وجود دارند. مخصوصا آن دسته از وبمسترهایی که سایت خود را با وردپرس ساخته اند، با انتخاب های بی شماری در قالب سایت وردپرسی روبرو هستند. پیش از آن که به بررسی قالب های مختلف پرداخته شود، باید موضوع قالب را در نظر گرفت.

قالب ها در موضوعات مختلفی تولید می شوند (شخصی، تجاری، شرکتی، خبری، بلاگ، فروشگاهی، مجله اینترنتی، تک صفحه و…). قالب هایی که در هر یک از این دسته ها قرار می گیرند، متناسب با همان موضوعی هستند که قرار است سایت حول آن فعالیت کند. یک قالب شرکتی، برای سایت شخصی مناسب نیست. هم چنین یک قالب مجله اینترنتی امکانات لازم برای یک سایت فروشگاهی را ندارد.

چگونه می توان قالب مناسب وب سایت را انتخاب کرد؟

در حال حاضر که انبوه قالب های مختلف، انتخاب را برای مدیران سایت ها سخت کرده است، مراکز مختلفی برای یافتن قالب وبسایت در دسترس هستند. وبسایت دوباره سلام، یکی از وبسایت های مرجع در زمینه ی طراحی سایت و اپلیکیشن و انتخاب قالب سایت است که این کار را برای کاربران خود بسیار آسان تر کرده.

دوباره سلام، به عنوان یک مرجع کامل برای محصولات اورجینال وردپرس، انواع سایت های آماده و افزونه وردپرس و قالب وردپرس را در خود جای داده است. قالب های وردپرس سایت دوباره سلام بسیار متنوع بوده و متناسب با هر سلیقه و انتخابی، چندین قالب وجود دارد.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − نه =