ترفندفناوری

محتوای متنی صرفا سئو شده یا خلاق و جذاب؟ کدام نوع تولید محتوا، بازخورد بهتری دارد؟

تولید محتوا بر اساس اصول سئو و محتوای جذاب و خلاقانه چیست؟ محتوای صرفا سئو شده یا خلاق و جذاب؟

مقدمه : تولید محتوا به شیوه نوشتاری در مقایسه با محتواهای ویدیویی، صوتی یا حتی تصویری، از اهمیت بیشتری برخوردار است. این محتوا، معمولا امکان تعامل کمتری را با مخاطب دارد و بسیاری از مخاطبان نیز، در بیشتر مواقع محتواهای متنی را به صورت کامل به اتمام نمی رسانند و آن را در نیمه متن رها می کنند. برای پیشگیری از بروز چنین وضعیتی، دارا بودن لحن جذاب و استفاده از خلاقیت برای نوشتن یک محتوا، می تواند بسیار موثر باشد. موضوعی که متاسفانه به دلیل تاکید مشتریان بر روی تولید محتواهای کاملا سئو شده، چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. در این مقاله، علاوه بر معرفی هر یک از این دو نوع محتوا، به اهمیت هر یک از آنها و نقشی که می توانند در جذب مخاطب داشته باشند، خواهیم پرداخت.

تولید محتوا بر اساس اصول سئو

از لحاظ تعریف، محتوای سئو شده، شامل محتوای متنی یا تصویری است که تمامی قواعد و اصول سئو در آن رعایت شده است. این محتوا، در موتور جستجوی گوگل، به عنوان یک محتوای حرفه ای و استاندارد محسوب شده و در نتایج اولیه گوگل، به مخاطب نمایش داده می شود و می تواند ورودی مناسبی را برای سایت به ارمغان بیاورد.

محتوای صرفا سئو شده یا خلاق و جذاب؟

ویژگی های محتوای سئو شده

یک محتوای سئو شده و استاندارد، دارای ویژگی های زیر است:

  • کلمات کلیدی در آن از چگالی (تعداد کلمات با در نظر گرفتن حجم کل محتوا) کافی برخوردار هستند. علاوه بر این موضوع، این کلمات، از بین کلمات دارای جستجوی زیاد انتخاب شده و با نسبت مناسب و استانداردی در محتوا پخش می شوند. همچنین، باید کلمه کلیدی در عنوان و تگ های H2 و H3 نیز به کار گرفته شود.
  • محتوا غیر کپی است و به صورت یونیک نوشته می شود.
  • طول محتوا به صورت استاندارد است و کوتاه نیست.
  • تنوع استفاده از تگ های H1، H2، H3 و… در آن رعایت می شود.
  • لینک سازی داخلی و خارجی دارد.
  • حاوی تصاویر با کیفیت و با رعایت عنوان نویسی و استفاده از تگ alt برای هر تصویر است.
  • اصول نگارشی در آن به صورت کامل رعایت می شود و فاقد هرگونه غلط املایی یا نگارشی است.

محتوای جذاب و خلاقانه چیست؟

استفاده از اصول بهینه‌سازی در تولید محتوا یا سفارش سئو صرفا برای موفقیت یک محتوای متنی کافی نیست. زمانی که مخاطب برای اولین بار و به منظور مطالعه یک مطلب به سایت شما مراجعه می کند، باید بتوانید او را جذب کرده و در سایت خود ماندگار کنید. این کار، به وسیله تولید محتوای خلاقانه و جذاب قابل انجام است. این محتوا باید به گونه ای نوشته شود که علاوه بر در اختیار گذاشتن اطلاعات مورد نظر مخاطب، او را تا آخر محتوا نیز بکشاند و حتی، ترغیب به گشت و گذار در سایر بخش های سایت شما نیز شود.

ویژگی های محتوای جذاب و خلاقانه

ویژگی های محتوای جذاب و خلاقانه

در تولید محتوا، جذاب نویسی و استفاده از خلاقیت، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر نویسنده متن، توانایی بالایی در به کارگیری مهارت های خود در نگارش و داستان سرایی و پیوند آنها با موضوع محتوا داشته باشد، می تواند اثری را خلق کند که مخاطب را نه تنها جذب بلکه میخکوب کند! اگر بخواهیم ویژگی های چنین محتوایی را بیان کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • به کارگیری لحن متناسب با موضوع محتوا (لحن جدی و رسمی در محتواهای رسمی و لحن صمیمانه در محتواهایی که نیازمند برقراری تعامل با مخاطب است.)
  • استفاده از سبک منحصر به فرد در نگارش متن
  • لحن صادقانه
  • تعامل با مخاطب و وادار کردن او به مشارکت در موضوع محتوا (از طریق طرح پرسش هایی در میان متن و درگیر کردن ذهن مخاطب)
  • استفاده از موضوعات پرطرفدار برای تولید محتوا
  • به کارگیری تصاویر، نمادهای گرافیکی و مواردی که مانع از کسل شدن مخاطب می شوند.
  • مطالعه محتواهای موفق در زمینه موضوع مورد نظر شما (ایده گرفتن از این نوع محتواها)

محتوای صرفا سئو شده یا خلاق و جذاب؟

این سوالی است که هم افرادی که در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند، با آن مواجه می شوند و هم کارفرمایانی که تمایل به استفاده از محتواهای نوشتاری در وب سایت خود دارند. پاسخ به این سوال، به آسانی تعیین نمی شود و به مجموعه ای از عوامل مختلف بستگی دارد. اجازه بدهید با یک مثال، مهمترین مورد در این بین را بررسی کنیم. فرض کنید، شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید و تمایل به تولید محتوا در زمینه محصولات خود دارید. هدف شما از تولید چنین محتوایی، در قدم اول، فروش محصول خود و در پله های بعدی، معرفی شما به عنوان یک فروشگاه فعال در زمینه فروش محصول مورد نظر است. در حالت اول، محتوای شما علاوه بر دارا بودن تمامی ویژگی های یک محتوای سئو شده، باید برای مخاطب جذاب باشد و صمیمیت و حسن نیت شما را از میان کلمات به خوبی احساس کند تا اعتمادی برای خرید محصول از شما، در وجود او شکل گیرد. پس در این حالت، محتوای صرفا سئو شده برای شما مناسب نیست و باید کمی جذابیت نیز، در متن وجود داشته باشد.

این موضوع، در حالت دوم که هدف از تولید محتوا، معرفی شما در میان رقبا است، کمی متفاوت است و بهتر است در این حالت، بخش عمده ای از تمرکز خود را بر روی سئو محتوا قرار دهید. البته در این حالت نیز، توصیه کارشناسان سئو، بر این است که محتوا نباید به صورت خشک و فاقد جذابیت نوشته شده و باعث خستگی مخاطب شود و بهتر است حتی برای بیان جدی ترین موضوعات نیز، از خلاقیت و اصول جذاب نویسی استفاده شود.

با درک این مثال، به این نتیجه خواهید رسید که در درجه اول، باید مخاطب خود را در نظر داشته باشید. نیاز او، تعیین کننده لحن محتوا و نوع نگارش شما خواهد بود. طبیعتا برای نگارش یک مقاله دانشگاهی، نیاز به جذابیت نخواهید داشت اما برای محتوایی که قرار است در سطح اینترنت منتشر شود، باید علاوه بر سئو محتوا، به خلاقانه بودن متنی که نوشته می شود نیز، دقت داشته باشید. توصیه ما این است که هیچ یک از این دو را جایگزین دیگری نکنید و با رعایت اصل اعتدال و با در نظر گرفتن موضوع و مخاطب هدف خود، به صورت متعادل از هر دو ویژگی در محتوای خود استفاده کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

محتوای خلاق و سئو شده

سخن پایانی

نگارش محتوای متنی در بین انواع تولید محتوا، معمولا سخت تر است و برای جذب بهتر مخاطب، نیازمند سطح بالایی از دانش نویسنده در موضوع مورد نظر، به همراه آشنایی کامل با اصول سئو محتوا است. علاوه بر این موارد، بهتر است تا محتوا، از خلاقیت و جذابیت کافی برخوردار باشد. البته گاهی در بعضی از محتواهای نوشتاری، این موضوع دیده می شود که نویسنده به جای استفاده متعادل از خلاقیت یا لحن صمیمانه، افراط زیادی در آن به کار برده است به گونه ای که در ذهن مخاطب این تصور ایجاد می شود که محتوا، به صورت جدی نوشته نشده است و بنابراین، ارزش وقت گذاشتن را ندارد. در این حالت، مخاطب به راحتی مطالعه محتوا را رها می کند و نه تنها او را به خواندن مطلب ترغیب نمی کنید، بلکه نتیجه عکس خواهید گرفت.

پیشنهاد ما این است که برای درک بهتر از میزان استفاده از خلاقیت یا ویژگی های جذاب در محتوای خود، چند نمونه از مواردی را که در موضوع مورد نظر شما نوشته شده اند و توانسته اند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند، مطالعه نمایید و از ایده های این مطالب، در نگارش محتوای خود استفاده کنید. (کپی نکنید.)

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سه =