مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره شایعه پراکنی ⭕️ + اهداف و راه های مقابله با آن

مقاله درباره ابزارها و راه های مقابله با شایعه پراکنی با توضیح کامل

تحقیق درباره شایع پراکنی و راه های مقابله با آن : شایعه یعنی خبری که میان مردم پخش شده است و معلوم نیست دروغ است یا راست اما مردم به خبر دروغ شایعه می‌گویند. شایعه پراکنی یعنی فردی اخباری را که راست یا دروغ آن معلوم نیست را در میان مردم پخش می‌کند. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره صداقت و راستگویی

تحقیق درباره شایعه پراکنی

ابزار شایعه پراکنی

سخن گفتن: گفتن شایعات یکی از راه‌های پخش کردن شایعه است مثلا شخصی در یک جمع مطلبی را که درست بودنش معلوم نیست را بیان می‌کند و آن‌ها نیز به افراد دیگر می‌گویند و به همین ترتیب ان‌ها نیز ب افراد دیگر می‌گویند که در نهایت اشخاص زیادی از ماجرا صحبت می‌کنند و مطلع هستند در این روش سرعت پخش شایعه کمتر است.

فضای مجازی: فضای مجازی از مهم‌ترین و سریع‌ترین ابزار های پخش شایع است در این شیوه افراد عکس، فیلم، متن و صوت‌هایی را که واقعی بودنش مشخص نیست در کمترین زمان به اشتراک می‌گذارند و افراد زیادی در کمترین زمان ممکن از آن با خبر می‌شوند.

نوشتن: در این روش برد شایعه را در روزنامه، کتاب، مجله و… می‌نویسد و اینگونه باعث پخش شدن می‌شود به طور مثال نوشتن داستان‌های خرافی و دروغ بر روی کاغذ به تعداد زیاد و پخش کردن ان در میان مردم است.

اهداف از شایعه پراکنی

  • در برخی از موارد فرد مطلبی را میان اشخاص دیگر پخش می‌کند و گمان می‌کند که این مطلب مفید است اما نمی داند که آن دروغ است و شایع پراکنی می‌شود و موجب ضرر رساندن می‌شود.
  • گاهی فرد با انگیزه اقتصادی شایعه‌ای می‌سازد و آن را مخش می‌کند تا فروش محصولاتش زیاد شود به طور مثال از فواید یک کالا با دروغ عکس و فیلمی سازد و ان را پخش می‌کند که در نهایت تمایل مردم برای خرید ان کالا زیاد می‌شود.
  • یکی دیگر از اهداف شایعه پراکنی دشمنی و قصد آسیب رساندن به دیگران است، دشمنان با راست نشان دادن خبر های دروغ و دروغ نشاندن خبرهای راست ذهن مردم را منحرف می‌کنند و به اعتبار و ابروی اشخاص آسیب می‌رسانند.

راه های مقابله با شایعه پراکنی

مقابله با شایعه بسیار ضروری است اما اگر شایعات را نشناسیم ممکن است تصمیمات نادرستی بگیریم و اینگونه موجب ضرر شویم و آسیب ببینیم برای مقابله با شایعه اولین راهکار شناخت شایعه است.

  • شناخت شایعه: از مهم‌ترین ویژگی شایعه این است که منبع آن مشخص نیست در واقع معلوم نیت که خبر، عکس یا فیلم را چه کسی ساخته است ممکن است فیلمی پخش شود که زیر ان نوشته شده باشد که مربوط فلان مکان می‌باشد، اما پس از بررسی متوجه بشویم چنین چیزی وجود ندارد.

از دیگر ویژگی شایعه‌ها می‌توان به غیر عقلانی و غیر عملی بودن خبر اشاره کرد برخی از شایعات به دور از عقل و مخالف با علم هستند که انسان اصلا نمی تواند آن‌ها را باور کند.

  • خودداری از پخش خبر قبل از اطمینان به صحت آن: اولین راه مقابله با شایعه پراکنی این است اول از خودمان شروع کنیم از خبری که بدست ما می‌رسد را بلافاصله با دیگران به اشتراک نگذاریم.
  • آمادگی دولت برای مقابله با شایعات: دولت‌ها باید با کسانی که شایعه‌سازی و شایعه پراکنی می‌کنند برخورد کنند.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره دوستی فضای مجازی
و
تحقیق درباره نماز و روزه شکسته

✅ به پایان متن تحقیق درباره شایعه پراکنی رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =