مطلب پیشنهادی :
ad
+
سبک زندگی

طرز تهیه مربای بالنگ تازه خانگی + فوت و فن مربا بالنگ

طرز تهیه مربای بالنگ بسیار خوشمزه خانگی به همراه فوت و فن های خوشمزه شدن مربای بالنگ خوش رنگ

طرز تهیه مربای بالنگ خانگی : مربای بالنگ یکی از انواع مرباهای بسیار خوشمزه و خوش عطر است که می.توانید از آن به عنوان صبحانه و یا عصرانه استفاده نمائید. همچنین می‌توانید آن را به عنوان میان وعده و یا تغذیه کودکان در مدرسه، خوراکی انرژی بخش برای سرکار و… استفاده نمایید.

بالنگ از انواع مرکبات است که معمولا از آن برای تهیه مربا استفاده می‌شود. بالنگ دارای خواص و فواید بسیار زیادی است و می‌توانید با درست کردن مربای آن از فواید بی‌نظیر آن، بهره ببرید.

در ادامه این مطلب بخش طرز تهیه ماگرتا ما را همراهی کنید تا آموزش مرحله به مرحله این مربا و نیز نکاتی که در تهیه این مربا نیاز دارید را برای شما به طور کامل توضیح دهیم.

طرز تهیه مربای انجیر به همراه فوت و فن مربا انجیر

طرز تهیه مربای بالنگ بسیار خوشمزه
طرز تهیه مربای بالنگ بسیار خوشمزه

مواد لازم جهت تهیه مربای بالنگ دلچسب

  • چهار عدد بالنگ درشت تازه                           
  • نصف استکان آبلیمو یا آب بالنگ                    
  • هم وزن بالنگ‌ها شکر                                 

طرز تهیه مربای بالنگ خوشمزه و مجلسی

نکاتی کلیدی در تهیه این مربا وجود دارد که اگر رعایت نکنید، ممکن است مربای شما تلخ و یا بد طمع شود، همچنین باید شکل و بافت مربا به طوری باشد که نه خیلی نرم و شل باشد و نه خیلی سفت و خشک و حد تعادل را باید رعایت کنید تا بتوانید مربایی عالی و خوش طعم را تهیه کنید.

معمولا از بالنگ با پوست زرد برای مربای به شکل گل استفاده می‌شود و از بالنگ با پوست سبز برای مربا به شکل ساده استفاده می‌شود.

مربای بالنگ به شکل گل رز

مرحله اول
برای تهیه این نوع از مربای بالنگ، بالنگ را از وسط نصف کنید و قسمت میانی آن را کاملا تخلیه و خارج کنید. یک چاقوی تیز بردارید و از قسمت کناری آن، بالنگ را به شکل خیلی نازک و نواری، شروع به برش دادن کنید.
مرحله دوم
حالا نوار‌هایی که برش زده بودید را یکی یکی، دور هم بپیچید تا شبیه به یک گل رز شود.
اندازه و بزرگی هر کدام از گل‌ها بستگی به سلیقه شما دارد. برای اینکه گل‌های کوچک‌تری داشته باشید، باید برش‌های کمتری کنار هم قرار دهید.
در آخر وقتی کار پیچیدن برش‌ها در کنار هم تمام شد، آن را با یک خلال دندان در قسمت زیرینش، ثابت کنید تا از هم باز نشوند.

مرحله سوم
قسمت انتهایی بالنگ را که دیگر نمی‌توان به شکل نازک و نواری برش داد. می‌توانید آن‌ها را به شکل برگ دربیاورید و برش دهید.
سپس با گل‌ها بپزید و بعدا از آماده شدن، کنار گل‌ها قرار دهید تا جلوه زیباتری به شکل مربای شما بدهد.

مرحله چهارم
وقتی که گل‌ها آماده شدند، آن‌ها را داخل ظرف آب سرد قرار دهید و اجازه دهید تا ۲ ساعت در همان آب سرد باقی بماند. بعد گل‌ها را از ظرف آب سرد خارج کنید و آبکش کنید. سپس آن‌ها را در قابلمه بگذارید و روی آن‌ها آب بریزید تا جایی که آب قسمت بالایی گل‌ها را بپوشاند.
حالا حرارت گاز را متناسب با اندازه قابلمه خود، تنظیم کنید و اجازه دهید تا به نفطه جوش برسد.

مرحله پنجم
بعد از اینکه محتوای داخل قابلمه جوش آمد، به همان حال اجازه می‌دهیم تا ۴ الی ۵ دقیقه بحوشد.
سپس آن‌ها را آبکش کنید. سه بار این کار را انجام دهید، یعنی سه بار گل‌ها را داخل قابلمه قرار دهید، روی آن آب بریزید و اجازه دهید تا چهار الی پنج دقیقه بجوشد و سپس آبکش کنید.

طرز تهیه مربای سیب خوشمزه ساده

طرز تهیه مربای بالنگ چیست

مرحله ششم
بعد از اینکه ۳ بار این کار را انجام دادید، گل‌ها را در یک ظرف آب سرد قرار دهید و هر یک ساعت یکبار آب آن را عوض ‌کنید. این کار را هم باید چهار بار انجام دهید و بعد از آخرین بار، گل‌ها را آبکش نمائید و بعد از آن گل‌ها را کنار بگذارید و سراغ تهیه‌ شیره مربا بروید.

مرحله هفتم
برای درست کردن شیره مربای بالنگ، آب و شکر را به میزانی که می‌دانید برای تعداد‌ گل‌های شما مناسب است، ترکیب کنید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا شکر در آب حل شود و شروع جوشیدن کند.

اجازه بدهید تا آنجایی که شیره به غلظت و یا قوام مناسبی برسد، بجوشد. بعد از آن گل‌ها را به شیره اضافه نمائید و همچنان حرارت آن را ملایم نگه دارید تا گل‌ها نیز به همراه شیره، قوام بیایند و کاملا بپزد.

مرحله هشتم
 در آخر، آب یا عصاره قسمت میانی بالنگ را بگیرید و به ظرفی که شیره و گل‌ها در آن قرار دارد، اضافه کنید.
چند دقیقه دیگر اجازه بدهید گل‌ها بپزند و بعد شعله زیر آن را خاموش کنید. چند دقیقه آن را کنار بگذارید تا خنک شوند، بعد از آن خلال دندان‌ها را از آن‌ها جدا کنید.

حالا آن‌ها را به سلیقه خود در یک ظرف مناسب بریزید و به سلیقه خود تزئین کنید و آن را برای دوستان و خانواده خود سرو کنید تا از طعم و بوی شگفت انگیز آن لذت ببرند.

طرز تهیه مربای توت فرنگی خوش رنگ خرد شده خانگی

طرز تهیه مربای بالنگ ساده به روش دیگر

فوت و فن مربای بالنگ

مرحله اول
برای تهیه مربای بالنگ به این روش، ابتدا بالنگ‌ها را خوب بشوئید و از وسط به دو نیم تقسیم کنید و مغز یا قسمت میانی آن را خارج کنید. سپس بالنگ را به اندازه دلخواه خرد کنید.

بعد از اینکه بالنگ‌ها را خرد کردید، آن‌ها را در آب سرد قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت در آن باقی بماند.

مرحله دوم
بعد از اینکه بالنگ‌ها را از آب خارج کردید و آبکش نمودید، آن‌ها را به مدت یک شبانه‌روز، در آب آهک قرار دهید. بعد گذشت یک شبانه‌روز، بالنگ‌ها را از آب آهک خارج کنید و در آب سرد بریزید. سپس آن را روی شعله گاز قرار دهید و بگذارید تا به نقطه جوش برسد.

مرحله سوم
بعد از اینکه به جوش رسید، آب زرد آن را دور بریزید، چون تلخ است و قطعا طعم مربای شما را خراب می‌کند.

بار دیگر، آب سرد روی آن‌ها بریزید و اجازه دهید تا ۲۰ دقیقه بجوشد، دوباره آب آن‌ها را دور بریزید. این کار را ۴ بار به همین شکل انجام دهید تا بالنگ‌ها به خوبی پخته شوند و از آن حالت سفتی خارج شوند و نیز تلخی آن‌ها از بین برود.

مرحله چهارم
بعد از اینکه ۴ بار بالنگ‌ها را جوشاندید، آن‌ها را در یک ظرف آب سرد بریزید و اجازه دهید تا مدتی در آن باقی بماند و سراغ درست کرده شیره‌ مربا بروید.

شیره مربا را به همان شکلی که در دستور قبلی توضیح دادیم، درست کنید. بعد از اینکه شربت شما آماده شد و به غلظت مناسب رسید، می‌توانید بالنگ‌های پخته شده را در آن بریزید.

مرحله پنجم
اجازه دهید، بالنگ‌ها به مدت ۲ ساعت در شربت غلیظ شده باقی بمانند و سپس آن‌ها را روی حرارت گاز قرار دهید تا چند دقیقه دوباره جوش بزند. بعد از اینکه شربت به غلظت و قوام مناسبی رسید، می‌توانید مربا را از روی گاز بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود. سپس مربا را در هر ظرفی که مناسب می‌دانید بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربای به شفاف و نگینی خوشمزه خانگی

فوت و فن مربای بالنگ

1- در پایان کار وقتی که مربا را به همراه شیره آن برای بار دوم جوشاندید، می‌توانید مقداری آبلیمو به آن بیفزایید تا از شکرک زدن مربا جلوگیری کند و نیز به خوش طعم‌تر شدن آن کمک کند. همچنین از کپک زدن مربا نیز جلوگیری می‌کند.

2- بعد از اینکه مربای شما آماده شد، آن را به مدت زمان یک شبانه روز یعنی ۲۴ ساعت، کنار بگذارید، اگر مربای شما آب انداخت، دوباره روی حرارت قرار دهید تا چند دقیقه دیگر نیز بپزد.

3- نکته‌ای دیگری وجود دارد این است که اگر مربا را زیاد بجوشانید و شهد آن خیلی تبخیر شود، باعث شکرک زدن مربا می‌شود.

4- بعد از اینکه آبلیمو را به مربای خود اضافه کردید، ۱ دقیقه آن را روی حرارت قرار دهید و بعد بردارید.

5- و همچنین  اگر شما در پخت شیره مربا دقت نکنید، و وقتی هنوز خوب به قوام نرسیده، بالنگ‌ها را داخلش بریزید، باعث می‌شود تا بعد از مدتی، مربای شما دچار کپک زدگی شود و تمام زحمات شما را به باد دهد.

طرز تهیه مربا هویج شفاف مجلسی و خوشرنگ خانگی

مربای بالنگ خودتان را درست کنید

شما می‌توانید با استفاده از دستورالعمل گفته شده در این مقاله سایت ماگرتا، مربای بالنگ خودتان را آماده کنید و از خوردن آن لذت وافر ببرید. در قسمت نظرات به ما بگویید که آیا مربای بالنگ دوست دارید یا خیر؟

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 5 =