جواب فعالیت درس ۴ تاریخ دهم انسانی ◀️ پیدایش تمدن؛ بین النهرین و مصر
گام به گام درس چهارم تاریخ دهم انسانی و پاسخ فعالیت و پرسش های نمونه درس 4 پیدایش تمدن؛ بین النهرین و مصر با راه حل
جواب فعالیت های درس ۴ تاریخ دهم انسانی : گام به گام درس چهارم تاریخ (۱) ایران و جهان باستان پایه دهم رشته انسانی که شامل جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس 4 پیدایش تمدن؛ بین النهرین و مصر فصل دوم جهان در عصر باستان؛ میراث بشری است را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم.
پاسخ درس بعدی : جواب فعالیت های درس ۵ تاریخ دهم انسانی
جواب فعالیت های درس ۴ تاریخ دهم انسانی
در ادامه با پاسخ درس چهار تاریخ ۱ رشته انسانی پایه دهم داریم :
جواب فعالیت ۱ صفحه ۳۱ تاریخ انسانی دهم
با همفکری: الف- دو مورد از تأثیرات آتش بر زندگی انسانهای نخستین را بیان کنید.
استفاده از آن برای پخت و پز ، تبدیل تاریکی به نور و سردی به گرما ، کاهش ترس انسان از طبیعت و برقراری ارتباط با محیط.
ب- توضیح دهید چرا آشنایی با آتش، شرایط مناسبی برای انسان، جهت زندگی در مناطق غیراستوایی پدید آورد؟
از آنجا که مناطق غیر گرمسیری سردتر از مناطق گرمسیری هستند ، نیاز به آتش ضروری بود ، به دنبال آشنایی با آتش ، امکان تک همسری و کشاورزی در این مناطق فراهم شد.
جواب فعالیت ۲ صفحه ۳۲ تاریخ انسانی دهم
باهمفکری: الف- بگویید به چه دلیل باستان شناسان، کهنترین دوران زندگی انسان را عصر سنگ نامیدهاند.
از آنجا که سنگ تنها ابزار بشر برای شکار و دفاع از خود در برابر حیوانات وحشی بود ، هم ساده و هم فراوان بود.
ب- به تصاویر ابزارهای سنگی و نمودار خط زمان دقت کنید و توضیح دهید: باستان شناسان بر اساس چه معیاری، دورهٔ پارینه سنگی را به دورههای قدیم، میانه و جدید تقسیم کردهاند؟
با توجه به نوع و تکامل ابزارهایی که از سنگ تهیه کردهاند.
جواب فعالیت ۳ صفحه ۳۴ تاریخ انسانی دهم
به نقشه دقت کنید و سپس ارتباط میان شرایط جغرافیایی و نخستین جوامع شبانی و کشاورزی را توضیح دهید.
مناطقی با بارندگی خوب و منابع آب کافی (مانند رودخانه ها و …) مورد توجه بشر قرار گرفت و به کشاورزی و دامداری علاقه مند شدند و این امر به نوبه خود منجر به پیدایش روستاها و شهرها شد.
همچنین بخوانید : جواب فعالیت درس ۲ تاریخ دهم انسانی
جواب جست و جو و کاوش صفحه ۳۷ تاریخ انسانی دهم
براساس برخی شواهد باستان شناختی و تاریخی، حضرت ابراهیم احتمالا حدود چهار هزار سال پیش در اور، یکی از شهرهای سومر به دنیا آمده است. او در این شهر، مبارزهٔ خود را بر ضد ستاره پرستی وبتپرستی آغاز کرد. با رجوع به مدخل ابراهیم در جلد دوم فرهنگ نامة کودکان و نوجوانان و یا جلد اوّل کتاب داستان پیامبران، نوشتة علی موسوی گرمارودی، سرگذشت حضرت ابراهیم را خلاصه کنید و در کلاس بخوانید.
پاسخ : ابراهیم در زمان حکومت نمرود در جنوب بین النهرین متولد شد. حضرت ابراهیم مخفیانه در غاری متولد شد؛ زیرا به گفته منجمان آن زمان ، فردی می آید که یکتاپرست است و با نمرود می جنگد و سرنگون می کند. نمرود دستور داده بود که بچه را پیدا کرده و بکشند. حضرت ابراهیم (ع) علیه طالع بینی و بت پرستی قیام کرد و روزی همه بتها را شکست و خواستار توحید شد. نمرود او را برای مجازات به آتش انداخت. اما با اجازه خدا آتش به گلستان تبدیل شد.
همچنین بخوانید : جواب فعالیت های درس ۱ تاریخ دهم انسانی
جواب پرسش های نمونه صفحه ۴۱ درس چهارم تاریخ انسانی دهم
1- سه تفاوت عمده دوره گردآوری خوراک با دوره تولید خوراک را بنویسید.
1- جمع آوری غذا: انسانها بیشتر در غارها و پناهگاههای طبیعی زندگی می کردند. 2- غذای خود را در طبیعت یافتند یا با شکار به دست آوردند. 3- باورهای انسان ساده و مربوط به نیروهای طبیعی بود.
1- تولید غذا: ساخت خانه ها رواج یافت. 2- کشاورزی ، تولید محصولات مختلف رواج یافت. 3. خدایان متعددی پرستش می شدند ، معابد ساخته می شد و مناسک مذهبی انجام می شد.
2- ابداع کشاورزی چه پیامدهای مهمی برای بشر داشت؟
1) کشاورزان برای کاشت ، نگهداری و برداشت محصولات کشاورزی تور خود را متوقف کردند و اولین روستاها را به عنوان شهرک های دائمی تأسیس کردند. 2) به دلیل تولید بیش از حد ، برخی از افراد به غیر از تولید غذا به فعالیتهای دیگری مانند ابزارسازی ، سفال و نساجی روی آوردند و در تولید این محصولات مهارت و تخصص کسب کردند. 3) در نتیجه تولید بیش از حد ، تجارت بین روستاهای دور و نزدیک به تدریج آغاز شد که زمینه ساز آشنایی مردم منطقه با آداب و رسوم و ایده های یکدیگر شد.
3- تأثیر و نقش شرایط طبیعی و اقلیمی بینالنهرین و مصر را در شکل گیری تمدن به شکل مقایسهای توضیح دهید.
در هر دو سرزمین بین دو رودخانه و مصر ، کشاورزی نقش مهمی در شکل گیری تمدن ایفا کرد. در سرزمین بین دو رودخانه ، شهرهای متعددی تأسیس شد که به دلیل عدم وحدت سیاسی ، به عنوان یک دولت شهر اداره می شدند. شرایط نسبتاً باز جغرافیایی این سرزمین ورود اقوام را به این منطقه تسهیل کرد ، اما در مصر به دلیل وجود دریای مدیترانه در شمال و صحرای گرم و خشک در شرق و غرب ، ورود قبایل مهاجم کمتر و دولت مصر متمرکز بود. بود.
4- شباهتها و تفاوتهای دین سومریان و مصریان باستان را با ذکر دلیل بیان کنید.
سومریان خدایان زیادی را می پرستیدند و معتقد بودند که هر شهری متعلق به آن خدای است. آنها معبد باشکوهی را برای خدای شهر خود ساختند و قربانی ها و هدایای زیادی را به او تقدیم کردند. آنها معتقد بودند که خدایان انسان ها را برای خدمت به خود خلق کرده اند و اگر آنها این کار را انجام ندهند ، خدایان با فرستادن سیل و طوفان آنها را مجازات خواهند کرد.
مصریان باستان نیز خدایان زیادی را می پرستیدند. حداقل نام چندین هزار خدا در نوشته های مصری مشخص شده است. البته ، مصریان خدایان خود را مهربانتر از خدایان سومری می دانستند ، شاید به این دلیل که زندگی در اطراف نیل آسان تر و دلپذیرتر از زندگی در کنار دجله و فرات بود.
5- تأثیر حمورابی را بر تمدن بین النهرین، شرح دهید.
او یک سیستم سیاسی متمرکز با قدرت های حاکم ایجاد کرد. او قوانین مربوط به کشاورزی ، آبیاری ، تجارت برده ، ارث و ازدواج و انواع جنایات را نوشت و حکومت خود را هدیه ای از جانب خدا می دانست. بیشتر شهرت حمورابی در تاریخ به دلیل میراثی است که از خود به جای گذاشته است ، که به عنوان اولین سند قانونگذاری در جهان شناخته می شود. این کد بعداً توسط دولتهای دیگر مورد استفاده قرار گرفت.
پاسخ درس قبلی : جواب فعالیت های درس ۳ تاریخ دهم انسانی
⭐️ اگر سوالی در رابطه با جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس ۴ تاریخ انسانی دهم دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر درس های کتاب کافیست شماره درس را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.
مرسی که هستیدددد
سایتتون رو بروز کنید همیشه ممنونم❤❤❤
خودتونووووووو بروز کنییییییییییییییییییییدددددد همین……. باتشکرررررررررررررررر
عالی بود با تشکر فراوان 🙏🙏🌹🌹
عالی بود