جواب سوالات قلمرو زبانی ، ادبی و فکری درس ششم فارسی دهم
گام به گام پاسخ و حل تمرین های کارگاه متن پژوهشی قلمرو زبانی ، ادبی و فکری صفحه 50 و 51 درس 6 شش فارسی دهم
جواب سوالات قلمرو زبانی ، ادبی و فکری درس ششم فارسی دهم ؛ در این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با پاسخ و جواب سوال های کارگاه متن پژوهی قلمرو زبانی ، قلمرو ادبی و قلمرو فکری صفحه ۵۰ و ۵۱ درس ۶ ششم مهر و وفا کتاب فارسی دهم تجربی ، انسانی و ریاضی متوسطه دوم آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.
بعدی: معنی گنج حکمت حقه راز فارسی دهم
معنی و آرایه های درس هفتم جمال و کمال فارسی دهم
جواب قلمرو زبانی و ادبی و فکری درس هفتم فارسی دهم
معنی و آرایه های شعر بوی گل و ریحان ها فارسی دهم
جواب سوال های قلمرو زبانی صفحه 50 درس ششم فارسی دهم
۱) معنای واژه های مشخّص شده را بنویسید.
ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست / در حضرت کریم تمنّا چه حاجت است حافظ
پاسخ: حضرت: در متن درس درگاه، آستانه، پیشگاه مجاز از معشوق (در این بیت: محضر ، حضور)
تعلیم ز ارّه گیر در امر معاش / نیمی سوی خود میکش و نیمی میپاش ابوسعید ابوالخیر
پاسخ: معاش: در درس معاش: زندگی، زیست، زندگانی کردند (در این بیت مایهی زندگی لباس و غذا و…. ، روزی)
۲) در جمله، ضمایر پیوسته (متّصل) در سه نوع نقش دستوری ظاهر میشوند:
الف) مفعول
ای صبح دم، ببین که کجا میفرستمت / نزدیک آفتاب وفا میفرستمت خاقانی
میفرستمت (تو را میفرستم ← ـَ ت (تو): مفعول
آن که عمری میدویدم در پی او سو به سو / ناگهانش یافتم با دل نشسته روبهرو شمس مغربی
ناگهانش یافتم (او را یافتم) ← ـَ ش (او): مفعول
ب) متمّم:
گوش کن پند، ای پسر، وز بهر دنیا غم مخور / گفتمت چون دُر حدیثی گر توانی داشت هوش حافظ
گفتمت (به تو گفتم) ← ـَ ت (تو): متمم
چو یار نیست به تسکین خلق نتوان زیست / که دوستان اگرم دل دهند، جان ندهند امیرخسرو دهلوی
اگرم دل دهند(اگر به من دل دهند) ← ـَ م (به من): متمم
پ) مضاف الیه:
حُسنت به اتفّاق ملاحت جهان گرفت / آری به اتفّاق، جهان میتوان گرفت حافظ
حُسنت (حُسن تو) ← ـَ ت (تو): مضاف الیه
لاله دیدم، روی زیبای توام آمد به یاد / شعله دیدم، سرکشیهای توام آمد به یاد رهی معیّری
آمد به یادم (یادِ من) ← ـَ م (من): مضاف الیه
در شعر «مهر و وفا»، نمونهای از کاربرد ضمایر پیوسته (متّصل) را بیابید و نقش دستوری آن را مشخّص کنید.
پاسخ: در مصراع: خداش در همه حال از بلا نگه دارد ← خداوند در همه حال او را از هر بلا و آفتی حفظ میکند.. ← «ــَــ ش» در نقش مضافٌالیه آمده است.
جواب سوال های قلمرو ادبی صفحه 51 درس ششم فارسی دهم
۱) در متن درس، دو نمونه «مجاز» بیابید و مفهوم آنها را بنویسید.
پاسخ: دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای / فرشتهات به دو دست دعا نگه دارد | دل: مجاز از وجود
سر و زر و دل و جانم فدای آن یاری / که حق صحبت مهر و وفا نگه دارد | سر و زر و دل و جان: مجاز از همه چیز (جان)
۲) در ادبیات فارسی، شاعران یا نویسندگان، واژۀ «صبا» را در کدام مفهوم نمادین به کار میبرند؟
پاسخ: پیام رسان (پیک یا قاصد) بین عاشق و معشوق / نماد پیغام رسانی
۳) هرگاه در عبارت یا بیتی، کلمهای به چند معنا در كلام به كار رود، آراهی «ايهام» پديد میآيد؛ ايهام از ریشهٔ «وَهم» و به معنای «به وهم و گمان انداختن» است. همان گونه که در مصراع «بی مهر رُخت روز مرا نور نمانده است.» كلمه «مهر» در دو معنای مختلف « خورشید» و «محبّت» به كار رفته است.
بیت زیر «حافظ» را از نظر کاربرد آرایه «ایهام» بررسی کنید.
«گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد / گفتا اگر بدانی هم اوت رهبر آید» حافظ
پاسخ: بوی: ۱) عطر و شمیم و رایحه / ۲) امید و آرزو
پاسخ قلمرو فکری صفحه 51 درس ششم فارسی دهم
۱) با توجّه به متن درس، حافظ، شرط وفاداری معشوق را در چه می داند؟
پاسخ: نقض عهد و پیمان و وفای به عهد (سرِ عهد خود بودن) / نگه داشتن سر رشته عهد و پیمان
۲) بيت زير «حافظ»، با كدام قسمت از متن درس، ارتباط مفهومی دارد؟
تا نگردی آشنا، زین پرده رمزی نشنوی / گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش حافظ
پاسخ: با بیت دوم: حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست / که آشنا سخن آشنا نگه دارد
۳) از کدام بیت درس، میتوان مفهوم آیۀ شریفۀ «وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسبُهُ.» را دریافت؟
پاسخ: از بیت ششم: ز دست بنده چه خیزد خدا نگه دارد / بیت اول : خداش در همه حال از بلا نگه دارد
توجه: برای مشاهده معنی شعر و آرایه های درس ششم فارسی دهم، وارد لینک «معنی شعر مهر و وفا درس ششم فارسی دهم» شوید.
قبلی: جواب درک و دریافت صفحه ۴۵ فارسی دهم
معنی شعر همای رحمت فارسی دهم
جواب سوالات کارگاه متن پژوهی درس پنجم فارسی دهم
معنی و آرایه های شعر درس پنجم فارسی دهم
توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته های نظری ریاضی ، تجربی و انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به معنی کلمات و جواب سوالات تمرین درس های کتاب ادبیات فارسی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوال های کارگاه متن پژوهشی قلمرو زبانی ، ادبی و فکری صفحه 50 و 51 درس 6 ششم کتاب ادبیات فارسی دهم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد.
سلام خیلی خوب و کامل نوشته شده همه چیز
فقط یه اشکالی داره اون قسمت که گفته از توی درس ضمایر متصل رو نقششون رو مشخص کن اونی که شما مثال زدین میشه مفعول نه مضاف الیه….
جمله رو هم که مرتب کنیم میشه فهمید که مفعوله
تشکر
تشکر واقعا
ممنونم
از شما خواهشمندم که معنی ابیاتی که در قلمرو فکری و ادبی آمده است راهم معنی کنید بسیار ممنون
عالییییییییییییی
دمت گرم
عالییییییییییییی
عالی
خیلی عالی بود
کامل و درست
مرسی خیلی خوب بود تشکر♥️🧡
خداش در همه حال از بلا نگه دارد مگه توی نقش مفعولی نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بله صحیح.زیاد خودتو اذیت نکن. هر کی بخواد بنویسه خودش میفهمه دیگه.
درسته میگین شما . اینطوری میشه:خدا او را… و را نشانه مفعول
دم شما گرم ❤️❤️❤️
نه خیر
میشه در نقش
اره دیگه ش میشه مفعول خدا هم نهاد
عالی
ای جون 🤣
عالی
عالی
عالی بود
واقعا ممنون
خیلی عالی و کاملا
واقعا خیلی خوب بود ممنون🙏🚶♂️
واقعا خیلی خوبه دستتون درد نکنه
عالی ممنون
در مصراع: خداش در همه حال از بلا نگه دار مگه ش در نقش مفعول نیست؟
چرا هست
آقا عالی بود 😃❤️
عالی عالی عالی عالی
مرسی
عالی ممنون
عالی
خیلی متشکرم
ولی اصلا بهت نمیاد که تخصص داشته باشید
درسته
چی میگی
والا این سایت از دبیر های منم بهتر ترجمه و پاسخ میده
دبیر من ک هیچی حالیش نیست بدبختانه