کسب و کار

نحوه کسب درآمد از طریق راه اندازی وب سایت فروشگاهی

چگونه با استفاده از راه اندازی یک سایت فروشگاهی کسب درآمد اینترنتی داشته باشیم؟

نحوه کسب درآمد از طریق راه اندازی وب سایت فروشگاهی : این روزها مراجعه به کسب و کارها به صورت حضوری، در حال کمرنگ شدن است، همچنین اکثر مشاغل به مجازی کردن کسب و کارشان روی آورده اند. آمارهای میزان کار با دنیای وب نشان دهنده این موضوع است که استفاده از این فضا نسبت به سال گذشته حدودا چهار برابر شده و در حال حاضر نیز رو به افزایش می‌باشد.

تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد 46 درصد از صاحبان کسب و کارهای تجاری در بازه سنی 30 تا 40 سال هستند. همچنین ارزش معامله های الکترونیک نیز رشد 284 درصدی داشته است. ذکر این آمارها را به این دلیل حائز اهمیت دانستیم که اگر در مسیر ساخت وب سایت برای کسب و کارتان دچار تردید هستید، آگاه باشید که در مسیر درستی قدم برداشته اید.

بسیاری از افراد هنگام تصمیم گیری برای اینترنتی کردن کسب و کارشان در انتخاب ایده های مناسب دچار ابهام می‌شوند، بنابراین ما تصمیم به تهیه این مقاله گرفتیم تا ایده هایی را معرفی کنیم که موجب درآمدزایی وب سایت فروشگاهی شما شود.

کسب درآمد از سایت فروشگاهی
کسب درآمد از سایت فروشگاهی

ایجاد وب سایت برای فروش کالا

فروش کالاهای فیزیکی یکی از بهترین روش های کسب درآمد در اینترنت می‌باشد. فروشگاه اینترنتی شما می‌تواند ویژگی های مختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی این مقاله خواهیم پرداخت. وب سایت به شما این قابلیت را می‌دهد تا محصولات را یک به یک در سایت بارگذاری کنید. در حالت کلی فروش کالای فیزیکی به دو صورت انجام می‌گیرد:

1- فروش کالاهایی که توسط خود شما تولید شده 2- فروش کالاهای دیگران

به عنوان یکی از مزایای سایت های فروشگاهی، می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که شما به عنوان یک تولید کننده، می‌توانید محصولات دیگران را نیز به فروش برسانید. به عنوان مثال اگر شما تولید کننده شلوارهای جین هستید. می‌توانید در فروشگاه مجازی خود بلوز، کیف و یا مانتو جین قرار دهید. شلوارها را خودتان تولید کرده و دیگر محصولات را از تولیدی های دیگر تهیه کنید.

مراحل ایجاد سایت فروش کالا

1- در مرحله اول شما باید محصول یا کالایی که قصد فروش آن را دارید انتخاب کنید. دقت کنید که فاکتورهای کلیدی وجود دارد که برای انتخاب محصول باید به آن ها توجه کرد. به عنوان مثال اگر ابعاد محصولات بزرگ است، فضای کافی برای نگهداری از آن ها را در اختیار دارید؟

آیا فروش این کالا سود دهی خوبی برای شما دارد؟ آیا به فروش این محصول علاقه مند هستید و آن را به خوبی می‌شناسید؟ محصولات نیاز به بسته بندی دارد و شما آمادگی انجام این کار را دارید؟ بازار فروش آنلاین کالای انتخابی شما در چه سطحی است و آیا مردم حاضر به خرید آن به صورت آنلاین هستند؟

محصولی که انتخاب می‌کنید دوره مشخصی برای فروش دارد؟ (به عنوان مثال کولر در تابستان میزان فروش بیشتری دارد)(میزان خریدهای خودتان را درنظر بگیرید، چه کالاهایی را بیشتر و به صورت روزمره استفاده می‌کنید)

2- شناخت بازار هدف برای فروش محصول، دومین قدم برای کسب موفقیت در فروش اینترنتی محسوب می‌شود. منظور از بازار هدف، یافتن گروه سنی مناسب برای محصولات شما، توجه به جنسیت مصرف کننده، بازه جغرافیایی مشتریانتان، کسب اطلاعات در مورد میانگین درآمد مشتریان و در آخر بررسی چالش هایی که مشتریان در حین خرید از فروشگاه شما با آن روبه‌رو هستند، می‌باشد.

شما باید سعی کنید مشکلات مشتریان را کشف کرده و برای برطرف کردن آن به دنبال راه حل باشید. به عنوان مثال اگر بسیاری از مشتریان شما در دوره میانسالی هستند ممکن است ایمیل شخصی نداشته باشند، شما می‌توانید این گزینه را در حین خرید اختیاری قرار دهید.

3- در دو مرحله قبل، تفکر در هنگام طراحی و پیاده سازی الگوریتم ها بسیار حائز اهمیت بود. در حالت کلی بررسی مشکلات موجود و انتخاب روش مناسب جهت برطرف کردن آن ها بیشتر در فاز های تئوری می‌باشد.

اما حالا می‌خواهیم وارد فاز اجرا شویم، در حالت کلی برای راه اندازی یک فروشگاه مجازی چند روش وجود دارد: روش اول استفاده از سیستم فروشگاهی وردپرس، روش دوم استفاده از الگوریتم های برنامه نویسی جهت ساخت سایت اختصاصی و روش سوم استفاده از سایت سازهای آنلاین می‌باشد.


در روش اول، ابتدا یک دامنه خریداری کرده و قالب وردپرس خود را روی هاستی که خریداری کرده اید نصب کنید، حال باید موارد مورد نیاز خود را در سایت قرار دهید، به عنوان مثال شما یک فروشنده موبایل هستید و اقدام به طراحی سایت حرفه ای برای فروشگاه موبایل خود کرده اید.

بعد از انجام مراحل نصب قالب، باید دسته بندی محصولات یا برند آن ها را به سایت اضافه کنید (مثل Samsung, apple, nokia,…) حال باید برای هر محصول ویژگی هایی را تعریف کنید، مثلا رنگ، مدل، صفحه لمسی، روش های برقراری ارتباط و … همچنین برای هر کدام از ویژگی ها حالات مختلفی را درنظر بگیرید، مثلا رنگ: سفید، مشکی، طلایی؛ صفحه لمسی: دارد، ندارد؛ روش های برقراری ارتباط: بلوتوث، وای فای و… . حال می‌توان محصولات مختلف را در سایت بارگذاری کرده و دسته بندی و ویژگی مرتبط با آن را انتخاب کنید. به عنوان مثال نحوه جستجو یک کاربر می‌تواند این چنین باشد؛ موبایل اپل مدل XS با قابلیت صفحه لمسی، رنگ طلایی و … .

در روش راه اندازی وب سایت اختصاصی نیاز به یک برنامه نویس ماهر دارید تا بتواند یک قالب متناسب با نیازهای شما طراحی کند. این برنامه نویس باید این مهارت را داشته باشد تا بتواند کدهای بهینه بنویسد، از گرافیک های جذاب و رنگبندی های مناسب استفاده کند و… . لازم به ذکر است که برای ایجاد تغییرات در سایت نیز به برنامه نویس نیاز دارید. این روش برای کسب و کار هایی کوچک توصیه نمی‌شود زیرا هزینه ی بالایی دارد.

چون کسب و کار های بزرگ مثل فروشگاه های زنجیره ای قطعا باید از وب سایت تخصصی استفاده کنند.

در روش استفاده از فروشگاه سازهای آنلاین، نیاز است شما در یکی از سایت هایی که این کار را انجام می‌دهد ثبت نام کنید و آن ها یک پنل را در اختیار شما قرار خواهند داد؛ لازم به ذکر است که در این روش امکان شخصی سازی وجود ندارد به عنوان مثال حتی افزودن اجزای ساده نیز نیاز به برنامه نویس دارد. مثلا فروشگاه ساز آنلاین مجموعه ای از اجزا را در اختیار شما قرار می‌دهند، در صورتی که شما خواستار المان جدید باشید باید از برنامه نویس کمک بگیرید.

راه اندازی وب سایت برای فروش پروژه

فروش محصولاتی که جنبه فیزیکی ندارند، نیز یکی از روش های کسب درآمد محسوب می‌شود. شما می‌توانید فایل های پی دی اف، پروژه های کاری در زمینه های مختلف، پاورپوینت های ارائه، کتاب های ارزشمند، فایل های صوتی، متون انگیزشی و روانشناسی و… را در وب سایت خود قرار دهید تا کاربر پس از پرداخت هزینه بتواند فایل ها را دانلود کند. به عنوان مثال در وب سایت خود جزوات و نمونه سوالات دانشگاهی یا پایه های مختلف مدارس را قرار داده تا دانشجویان یا دانش آموزان جهت خرید این فایل ها به وب سایت شما مراجعه کنند. ساخت سایت فروشگاهی با قابلیت دانلود، یکی از راه های کسب درآمد با سرمایه های کم می‌باشد و از مزیت های آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که با امکاناتی که به همراه دارد موجب می‌شود مخاطبان به آن مراجعه کنند. به عنوان مثال یک فرد از شمال کشور می‌تواند در ساعات غیر کاری از محصولات شما درغرب کشور استفاده کند. این سهولت دسترسی است که رضایت کاربران مجازی را جذب کرده و موجب می‌شود آن ها مجدد از سایت شما خرید کنند.

مزایای ساخت سایت فروشگاهی

  • سهولت در استفاده: مشتریان شما در هر مکانی می‌توانند از وب سایت فروشگاهیان خرید کنند.
  • کاهش هزینه ها: به عنوان مثال عدم نیاز به انبار داری
  • مدیریت بهتر: بررسی دقیق آمار های فروش
  • از بین رفتن محدودیت های مکان و زمان: در هر ساعت از شبانه روز و هر کجای کشور، مشتریان می‌توانند عملیات ثبت سفارش خود را انجام دهند.

روش های طلایی در ایجاد فروش فوق العاده

روش ایجاد فروش فوق العاده
  • هدف از طراحی سایت فروشگاهی ، ارائه محصولات یا خدمات می‌باشد. بنابراین شما باید راهکارهای فروش را بیاموزید؛ در غیر این صورت رقبا از شما پیشی خواهند گرفت. برخی از فروشگاه ها و شرکت های بزرگ از مدرسان قهار استفاده می‌کند تا ترفند های فروش را به آن ها آموزش دهند. لازم به ذکر است شما زمانی موفقیت را کسب خواهید کرد که در امر فروش، خدمت رسانی پر توانی داشته باشید.
  • یکی دیگر روش هایی که موجب می‌شود مشتریان جدیدی که به وب سایت شما مراجعه می‌کنند در دفعات بعد نیز از سایت خرید کنند، طراحی وب سایت به صورت واکنش گرا می‌باشد؛ بدین معنی که اجزایی که در صفحه وجود دارد با تغییر دستگاه (مثلا از لپ تاپ به موبایل) تغییر سایز دهند.
  • استفاده از ترفند های بازاریابی یکی دیگر از راهکارهای فروش فوق العاده است که می‌تواند میزان ارائه محصولات شما را به حداکثر برساند. این ترفند ها نیاز مشتریان را بررسی کرده و برترین روش پاسخگویی به این نیاز ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. استفاده از ترفندهای بازاریابی نیاز به یادگیری و برنامه ریزی داشته و توصیه ما به شما مطالعه مقالات مرتبط با این زمینه می‌باشد.
  • تحقیقات نشان داده است که اگر وب سایت شما در زمان بیشتر از 3 ثانیه بارگذاری شود، اکثر کاربران وب سایت را ترک خواهند کرد. استفاده از قالب مناسب و بارگذاری تصاویر با حجم های کم موجب می‌شود وبسایت شما در مدت زمان کوتاه تری بارگذاری شود.
  • استفاده از گرافیک زیبا و ایجاد یک ظاهر مناسب یکی از راه هایی است که موجب ماندگاری مشتری در وب سایت شما خواهد شد. نتیجه این امر ایجاد یک رابط کاربری مناسب است. البته باید بدانید که استفاده از گرافیک و طراحی های خاص به تنهایی نمی‌تواند مشتری را در سایت نگه دارد و طراح باید این نکته را درنظر بگیرد که بعد از ورود مخاطب به سایت شرایطی را مهیا کند تا کاربر به راحتی به هدف خود دست یابد و یک تجربه عالی از کار با وب سایت شما در ذهنش ثبت شود. به عنوان مثال کاربری با هدف خرید بلوز به رنگ قرمز وارد سایت لباس فروشی شما می‌شود او باید بتواند به راحتی از دسته بندی های موجود مثل شلوار، مانتو، بلوز، شال و… وارد دسته بلوز شده و فیلتر رنگ قرمز را روی آن اعمال کند و بعد از افزودن محصول به سبد خرید، سریعا به یک درگاه بانکی معتبر متصل شده و خرید خود را نهایی کند. در غیر این صورت وی از فروشگاه مجازی شما خارج خواهد شد و به سراغ وب سایت هایی می‌رود که بتواند راحت تر بلوز مورد نیاز خود را پیدا کند.
  • اگر می‌خواهید شرایطی را مهیا کنید تا فروش خود را افزایش دهید باید از تکنیک های سئو استفاده کنید. سئو موجب بهینه شدن وب سایت شما خواهد شد و هر چه وب سایت فروشگاهیان بهینه تر باشد این زمینه را فراهم خواهید کرد تا فروشگاه مجازی شمادر صدر نتایج گوگل نمایش داده شود. اهمیت کسب اعتبار در این موضوع قرار دارد که به طور میانگین بیش از 70 درصد کلیک ها روی سه لینک ابتدایی موتورهای جستجو اعمال شده و 90 درصد این میزان روی اولین لینک انجام می‌شود. بنابراین با بهینه کردن وب سایتتان، فروش خود را افزایش دهید.

ما در این مقاله سعی کردیم نکات مهمی را مطرح کنیم که شما با دانستن آن وب سایت فروشگاهی قوی تری ایجاد کرده و فروش خود را افزایش خواهید داد. باید کاری کنید تا مشتری برای دفعات دیگر نیز از وب سایت شما استفاده کند پس توصیه می‌کنیم از تخفیفات هوشمندانه استفاده کنید. حتی می‌توانید بعد از فروش کالا با مشتری تماس بگیرید و نظر او را در رابطه با کالایی که تهیه کرده بپرسید. این عوامل موجب می‌شود شما در ذهن مشتریانتان ثبت شوید و شرایط را برای خرید مجدد فراهم کنید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.