بازاریابی و فروشکسب و کار

چگونه عنوانی جذاب برای تبلیغات خود بنویسیم‌ ؟

فروش بیشتر با نوشتن عنوان های خلاقانه برای محصول خود

یکی از راحت ترین راه ها برای افزایش سریع فروش ، استفاده از تبلیغاتی است که مخاطب را ترغیب می‌کنند تا با شما تماس گرفته و محصولات یا خدمات شما را بخرند و یا سفارش دهد.

عنوان یا تیتر ، مهم‌ترین عامل نوشته ، تبلیغاتی است. البرت لاسکر، پدر تبلیغات مدرن جهان گفت: «عنوان 90 درصد تأثیر یک آگهی محسوب می‌شود.»

۱۶ روش تولید عناوین جذاب

۱. به‌ تصویر کشیدن نتیجه کار

مثلاً: من روش‌های بازاریابی مختلفی را امتحان کردم و نتیجه‌ای نگرفتم، تا سرانجام این روش را امتحان کردم، در هفته اول ۳۲۰ هزار تومان سود کردم.

۲. تسریع دستیابی به نتیجه با آمار و ارقام

برای مردم سرعت اهمیت زیادی دارد، در خریدهای پستی مردم ترجیح می‌دهند از فردی خرید کنند که کالا را زودتر به‌دستشان می‌رساند. همچنین دوست دارند با استفاده از محصول، در کمترین زمان به نتیجه موردنظر برسند. اگر بهترین قرص‌های لاغری را بفروشید، اما زمان تاثیر آن‌ها یک سال باشد، به احتمال زیاد شکست خواهید خورد. مثالی از عنوان مناسب: «ببینید چگونه دکتر فرضی ترس از ارتفاع شما را در پانزده دقیقه درمان می‌کند.»

مثلاً: روشی برای لاغری سریع، در شش هفته گذشته، هشت کیلو وزن کم کردم.

۳. بیان نتیجه به‌ صورت قبل از… و بعد از…

مثلاً: قبل از استفاده از دستگاه بدن‌سازی انواع رژیم‌ها را امتحان کردم، اما بعد از آن با تلاشی کمتر به وزن مناسب رسیدم و توانستم در یک ماه ۵ کیلو وزن کم کنم.

۴. دادن اطلاعات مفید برای دستیابی به نتایج

دادن اطلاعات رایگان و با ارزش از بهترین روش‌ها برای جذب مخاطب است. مثال: دانلود کتاب الکترونیکی رایگان هفت قدم برای رسیدن به وزن ایده‌آل.

۵. عرضه میزان نتایج با عدد

در عنوان، از مقادیر نامفهوم مانند خیلی، به مقدار قابل‌توجه، سریع و … استفاده نکنید مگر آن‌که آن‌ها را با مقداری واقعی همراه سازید.

۶. گفتن داستانی از موفقیت شخصی

مغز انسان اغلب اطلاعات را بصورت تصویر و داستان ذخیره می‌کند. برای همین است که مردم علاقه فراوانی به داستان دارند و بسیاری از مطالب آموزشی در قالب داستان ارائه می‌شود.

مثلاً: چگونه توانستم در کمتر از یک ماه هزار جلد از کتابم را بفروشم.

۷. هشدار به خواننده

خانم مایا بوردو در پنجمین کنفرانس بازاریابی سخنرانی داشتند و در تحقیقاتی که بر تبلیغات عدم استفاده از دخانیات انجام داده بودند مشخص شده بود که هشدار تاثیر بسیار قوی‌تری نسبت به ترغیب و تشویق دارد. ولی این‌گونه تبلیغات معمولا اثرگذاری کوتاه‌مدتی دارند و خیلی زود برای مخاطبان عادی می‌شوند. مثال: با تبلیغات نادرست، پول خود را دور نریزید.

۸. مرتبط سازی نتایج با افراد مشهور و سرشناس

تاثیر جمع و افراد سرشناس بر تصمیم‌گیری‌های خرید غیرقابل‌انکار است. شما اگر بدانید تمامی دوستان شما از ژل موی خاصی استفاده می‌کنند، ترغیب می‌شوید همان خرید را انجام  دهید.

مثلاً: وقتی دریافتم هنرپیشه معروف از ژل موی … استفاده می‌کند، نظرم کاملا عوض شد.

با عنوان جذاب تبلیغات فروش خود را چند برابر کنید
با عنوان جذاب تبلیغات فروش خود را چند برابر کنید

۹. طلبیدن مشتری به مبارزه

مثلاً: من با روش‌های قانونی توانستم مالیات خود را به نصف کاهش دهم، شما چطور؟

۱۰. مقایسه نتایج خود با نتایج رقبا

مثلاً: یک سایت معمولی در ماه به‌طور متوسط ۴۸ هزارتومان درآمد کسب می‌کند. درآمد اعضای سایت ما، ۲۳۰هزار تومان در ماه است. آیا می‌خواهید دلیل آن‌را بدانید؟

۱۱. تاکید بر جدید بودن

مردم به‌دنبال چیزهای قدیمی و تکراری نیستند. آن‌ها به‌دنبال موارد جدید هستند. برای واضح‌تر شدن مطلب لطفا این دو عنوان را باهم مقایسه کنید:

۱. روشی برای افزایش حافظه در ۳ روز

۲. روشی کاملا جدید برای افزایش حافظه در ۳ روز

تاثیر عنوان دوم بسیار بیشتر از عنوان اول است، زیرا در عنوان دوم بر جدید بودن تاکید شده است.

کلماتی که مؤثرند
خوببهتر
برنج قد بلند فوریبرنج قد بلند 5 دقیقه‌ای
چند قاشق اضافه کنیدسه قاشق مرباخوری اضافه کنید
همراه با تصویربا 42 تصویر
حاوی مقدار زیادی مغز آجیلحاوی 64 مغز مختلف

۱۲. طرح یک سوال چندگزینه‌ای

مردم علاقه فراوانی به سوالات چندگزینه‌ای و حل مساله، جدول و موارد مشابه دارند. بنابراین اگر در عنوان از این موارد استفاده کنید معمولا جذابیت تبلیغ بیشتر می‌شود و توجه را به‌خود جلب می‌کند.

مثلاً : آیا شما هم در خرید خانه این اشتباهات را تکرار می‌کنید؟

۱۳. پیشنهاد فروش منحصر به فردتان

مثلاً: دوره آموزش شنا، در سه هفته با فیلم آموزشی رایگان

۱۴. تبدیل نتیجه به سوال

مثلاً: آیا می‌خواهید در سه ماه به مکالمه با افراد انگلیسی زبان بپردازید؟

۱۵. زیر سوال بردن طرز فکر مشتری

البته این روش همیشه کارساز نیست و باید با احتیاط استفاده شود، زیرا مردم معمولا علاقه‌ای به تغییر دیدگاه خود درباره یک محصول ندارند.

مثلاً : مشکل بسیاری از کارآفرینان نداشتن سرمایه نیست، بلکه نداشتن پشتکار کافی است.

۱۶. ذکر واقعیتی حیرت‌آور و تبدیل آن به سود

مثلاً: یک عروسک هزار تومانی با قیمت هفتادهزار تومان به‌فروش رسید. مثال۲: میز کارم را مرتب کردم، روزی ۴۵ دقیقه وقت بیشتر داشتم!

هم‌چنین بخوانید در : چگونه ایده های تولید محتوا داشته باشیم هنگامی که مغزمان هنگ میکند !

پیشنهاد سردبیر

ده معیار خوب برای تشخیص مناسب بودن عنوان تبلیغات

حال می‌رویم به سراغ معیار های تشخیص خوب بودن عنوان که شما راحت می توانید خودتان یک مهندس عنوان شوید !

هم‌چنین بخوانید :
‫نکته ای که هر دارنده کسب و کار باید بداند، سیستم سازی !

۱. آیا شکل‌ بندی عنوان درکل مناسب است؟

منظور از شکل‌بندی همان ظاهر گرافیکی عنوان است. از فونت‌های بزرگ استفاده کنید و سعی کنید عنوان یک خط را پر کند. از رنگ‌های معکوس استفاده نکنید. متن سفید را بر زمینه مشکی قرار ندهید. البته، بسیاری از سازندگان تبلیغات برای جلب‌توجه این‌کار را انجام می‌دهند، اما سال‌ها بررسی نشان داده که این‌کار میزان پاسخ به آگهی را کمتر می‌کند.

۲. آیا عنوان بزرگ‌ ترین مشکل، نگرانی یا آرزوی مشتری را مورد هدف قرار خواهد داد؟

عنوان نباید خسته‌کننده، کلیشه‌ای، گیج‌کننده یا خود‌محور باشد. یکی از نامناسب‌ترین عناوین، نوشتن نام شرکت یا کسب‌و‌کار به‌جای عنوان است. به‌یاد داشته باشید که هدف اصلی عنوان ایجاد جلب‌توجه است تا مخاطب را به خواندن ادامه تبلیغ ترغیب کند. اغلب آگهی‌های مجله‌ها نام کسب‌و‌کار خود را در محل عنوان قرار می‌دهند و درصد بالایی از خوانندگان را از دست می‌دهند.

در بررسی که بر ۳۰۰ آگهی مجله‌های ایرانی انجام دادم، مشخص شد که در ۷۱ درصد آگهی‌های مجله‌های ایرانی، به‌جای عنوان نام کسب‌و‌کار نوشته شده است.

۳. آیا عنوان مشتری را مخاطب ساخته یا بسیار کلی است؟

سعی کنید با عنوان بازار هدف موردنظر خود را جدا کنید، همان‌طور که در یک جمعیت با صدا زدن دوست خود، او را از دیگران جدا می‌کنید. در خواننده این احساس را ایجاد کنید که تبلیغ دقیقا برای او نوشته شده است.

به‌عنوان مثال: چگونه هر مرد ۵۰ تا ۶۵ ساله می‌تواند از این روش جدید برای بهبود کمردرد خود استفاده کند؟

۴.  آیا عنوان دقیق و ویژه است؟

دقیق بودن عنوان باعث اعتبار آن می‌شود. مردم آنقدر دروغ شنیده‌اند که به تبلیغات کاملا بدبین هستند و ادعایی جدید را به‌سختی باور می‌کنند.

فردی به‌نام ست گادین کتابی با نام «تمامی بازاریابان دروغگو هستند» نوشته است و در آن توضیح می‌دهد که پیش‌فرض بسیاری از خریداران آن است که فروشنده دروغگو است. اگر به کلی‌گویی و ادعاهای بزرگ بپردازیم، به خریدار کمک می‌کنیم تا از خرید انصراف شود.

عنوانی مانند «یک فرصت استثنایی» بسیار کلی است و گروه خاصی را مورد هدف قرار نمی‌دهد.

۵. آیا عنوان علایق شخصی خواننده را تحریک خواهد کرد؟

تمام چیزی که خواننده به آن فکر می‌کند آن است که آگهی چه سودی برایش دارد. خوانندگان به سابقه کاری، نام شرکت شما و چیزهای دیگر اهمیت نمی‌دهند، مگر آن‌که احساس کنند در تبلیغ شما سودی برای آن‌ها وجود دارد. آن‌ها می‌خواهند بدانند که اگر محصول شما را بخرند چه چیزی را به‌دست می‌آورند. مردم به‌دنبال علایق، عشق، غرور، تحسین و زیبایی هستند. یکی از این موارد را مورد هدف قرار دهید.

معیار های تشخیص یک عنوان خوب
معیار های تشخیص یک عنوان خوب

۶. آیا از عناوین ابهام‌ برانگیز، بامزه و فان استفاده می‌کنید؟

اگر این‌طور است، عنوان را عوض کنید. بسیاری از مردم فکر می‌کنند تبلیغات خوب باید مردم را بخنداند و یا هوشمندی طراح آن ‌را به نمایش بگذارد. تبلیغات رادیویی عملا به لطیفه‌های بیمزه تبدیل شده‌اند. عناوینی مانند «زنگ‌ها چه کسی را صدا می‌کنند؟» شاید جالب باشد، اما باعث فروش بیشتر نمی‌شود. عنوانی باعث فروش می‌شود که احساسات افراد را برانگیزاند و در آن‌ها انتظار دستیابی به محصول را ایجاد کند. یادتان نرود، هدف از تبلیغات فروش بیشتر است. عنوانی مانند «گامی دیگر در ارتقای صنعت» از عناوین نامناسب و مبهم است.

۷. آیا عنوان از واژگان قدرتمند استفاده می‌کند؟

واژه‌های قدرتمند باعث افزایش فروش می‌شوند. سعی کنید حداقل یک واژه قدرتمند در عنوان خود استفاده کنید. واژه‌های قدرتمند باعث جلب‌توجه می‌شوند و احتمال خوانده شدن آگهی و همچنین فروش را افزایش می‌دهند.

۸. آیا عنوان باورکردنی هست؟

ادعاهایی که خواننده را عصبی می‌کند، باعث از بین رفتن فروش می‌شود. شخصی ادعا داشت می‌تواند درآمد هر حسابدار را در مدت سی روز سه برابر کند. این ادعا باورکردنی نیست. اگر ادعاهایی این چنین دارید، آن ‌را در عنوان جای ندهید، بلکه در بخش نظرات مشتریان بنویسید.

۹. آیا عنوان کاملا شفاف و واضح هست؟

اگر از عناوین گیج‌کننده و ابهام‌برانگیز استفاده کنید، بخشی از خوانندگان را از دست خواهید داد. عنوان باید به ‌سادگی و به ‌راحتی خواننده را به ادامه آگهی هدایت کند و جای حدس و گمان باقی نگذارد. به‌عنوان مثال، عنوان «یک لحظه استثنایی» مشخص نمی‌کند آگهی در مورد چیست. این آگهی یک عطر بود که در مجله‌ای چاپ شده بود. البته هدف این تبلیغ افزایش فروش نبود، بلکه برندسازی موردنظر سازنده بود.

۱۰. آیا برای ساخت عنوان وقت کافی اختصاص داده‌ اید؟

معمولا انتخاب عنوان به وقت زیادی نیاز دارد و به اندازه تمامی بخش‌های دیگر آگهی اهمیت دارد. بسیاری از سازندگان تبلیغات خود را مقید می‌سازند که مثلا حداقل ۱۰۰ عنوان بنویسند و سپس یکی از آنها را انتخاب کنند. یادتان باشد اگر عنوان مناسب نباشد، فرقی نمی‌کند بقیه آگهی چگونه باشد.

امیدواریم ازین مقاله بهره کافی را برده باشید. آیا شما هم ایده تبلیغاتی ای دارید؟ برایمان در قسمت دیدگاه بیان کنید ! 🙂

لطفا به این نوشته امتیاز دهید !
برچسب ها

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا