فرهنگ و هنر

جواب فعالیت های درس دهم تاریخ دوازدهم انسانی صفحه ۱۲۷ تا ۱۴۱

گام به گام درس ۱۰ تاریخ دوازدهم انسانی و پاسخ فعالیت و پرسش های نمونه درس ده انقلاب اسلامی

جواب فعالیت های درس 10 دهم تاریخ دوازدهم انسانی : گام به گام درس یکم تاریخ ۳ ایران و جهان معاصر که شامل جواب های فعالیت های صفحه ۱۲۷، ۱۲۹، ۱۳۰، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۳۳، ۱۳۵ و ۱۳۶ و پرسش های نمونه صفحه ۱۴۱ درس ۱۰ انقلاب اسلامی از کتاب تاریخ دوازدهم رشته انسانی است. در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم.

بعدی: جواب فعالیت های درس یازدهم تاریخ دوازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس دهم تاریخ دوازدهم انسانی

جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۲۷ درس ۱۰ تاریخ دوازدهم انسانی

بحث و گفت‌ و گو

چنان که می‌دانید، انقلاب اسلامی در کمتر از یک قرن پس از انقلاب مشروطه رخ داد. به‌نظر شما چه عواملی باعث به وجود آمدن دو انقلاب پی در پی در این فاصله زمانی کوتاه در ایران شد؟

پاسخ: – تحولات داخلی و خارجی (منطقه‌ای و جهانی)
– گسترش روزنامه‌ها وسایل اطلاع‌رسانی همانند رادیو و تلویزیون و …
– ظهور مذهب به عنوان عامل مؤثر در مبارزات سیاسی و فرهنگی
– بروز دو جنگ جهانی اثرات آن بر جامعهٔ ایران
– تأثیرات اقتصاد سرمایه‌داری جهانی بر اقتصاد ایران
– انقلاب کمونیستی روسیه و گرایش بسیاری از جوانان ایرانی به آموزه‌های انقلابی مارکسیستی و …

جواب فعالیت ۲ صفحه ۱۲۷ درس دهم تاریخ دوازدهم انسانی

متن زیر را بخوانید و به پرسش‌ها پاسخ دهید.

پیام کِندِی، رئیس جمهور، به کنگرۀ آمریکا به نقل از روزنامۀ اطلاعات مورخ ۶ خرداد ۱۳۴۰ با عنوان: کِندِی، طرفدار انقلاب دموکراتیک

«… پیمان‌های نظامی نمی‌تواند به کشورهایی که بی‌عدالتی اجتماعی و هرج و مرج اقتصادی راه خرابکاری را در آنها باز کرده کمک نماید. آمریکا نمی‌تواند به مشکلات کشورهای کم رشد فقط از نظر نظامی توجه کند. این امر خاصه در مورد کشورهای کم توسعه که به میدان بزرگ مبارزه تبدیل شده‌اند، صادق است. ما می‌خواهیم در این کشورها امیدواری پدید آید. پیمان‌های نظامی نمی‌توانند به مللی که بی‌عدالتی اجتماعی و هرج و مرج اقتصادی مشوق قیام و رخنه و خرابکاری {در آنها} است، کمک کنند. ماهرانه‌ترین مبارزات ضدپارتیزانی نمی‌تواند در نقاطی که مردم محلی کاملاً گرفتار بینوایی هستند و به این جهت از پیشرفت خرابکار نگرانی ندارند، با موفقیت روبه‌رو گردد» (روحانی، بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی، ج۱، ص ۱۲۰).

۱- آمریکا برای نفوذ در دیگر کشورها و پیشبرد اهداف خود از چه روش‌هایی استفاده می‌کرد؟

پاسخ: علاوه بر روش‌های نظامی، از اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به عنوان بهترین راهکار استفاده می‌کرد. این استراتژی به شکل طرح و برنامه‌ای تحت عنوان «دموکراسی پارلمانی، اصلاحات ارضی و سیاست اقتصادی درهای باز» نمایان شد.

۲- به نظر شما اهداف آمریکا از اجرای برنامه‌های اصلاحی در دیگر کشورها چه بود؟

پاسخ: جلوگیری از نهضت‌های کمونیستی و نفوذ شوروی‌ها در کشورهای حامی آمریکا، حفظ رژیم‌های طرفدار خود در این کشورها و جلوگیری از قیام‌های مردمی، توسعه تدریجی و آرام نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در این کشورها از جمله اهداف اصلی بود.

پاسخ فعالیت ۳ صفحه ۱۲۹ درس ۱۰ تاریخ دوازدهم انسانی

با راهنمایی دبیر خود، درباره اصول شش‌گانه انقلاب سفید گفت‌وگو کنید و به این پرسش پاسخ دهید: به نظر شما علت مخالفت امام خمینی با اصول انقلاب سفید و همه‌پرسی آن چه بود؟

پاسخ: اصل اصول شش‌گانه سفید:

۱- لغو رژیم ارباب رعیتی
۲- ملی کردن جنگل‌ها در سراسر کشور
۳- فروش سهام کارخانه‌های دولتی به عنوان پشتوانهٔ اصلاحات ارضی
۴- سهیم کردن کارگران در منافع کارگاه‌های تولیدی و صنعتی
۵- اصلاح قانون انتخابات
۶- ایجاد سپاه دانش به منظور اجرای تعلیمات عمومی و اجباری

امام خمینی بر این باور بود که این اصول، جایگاه اسلام را تضعیف کرده و احکام قرآن را نادیده می‌گیرد. به ویژه، اصل تساوی حقوق مرد و زن را به معنای از بین بردن اصول قرآن و اسلام در مناسبات اجتماعی تلقی می‌کرد. همچنین، ایشان اعتقاد داشتند که اصول انقلاب سفید زمینه‌ساز نفوذ اندیشه‌های غربی در جامعه می‌شود و مسیر غربی‌سازی را هموار می‌کند. این نگرانی‌ها به او این احساس را می‌داد که انقلاب سفید تهدیدی جدی برای هویت اسلامی و فرهنگی ایران است.

جواب فعالیت ۴ صفحه ۱۳۰، ۱۳۱ و ۱۳۲ درس ۱۰ تاریخ دوازدهم انسانی

بررسی شواهد و مدارک

در درس ۸ خواندید که پس از جنگ جهانی دوم، رژیم صهیونیستی با اشغال سرزمین فلسطینی‌ها اعلام موجودیت کرد. دولت‌های مسلمان منطقه (حتی آنان که رابطه خوبی با غرب داشتند) این رژیم را تحریم کرده و حاضر به برقراری رابطه اقتصادی و سیاسی با آن نبودند و حتی به رژیم صهیونیستی نفت نمی‌فروختند. در این میان حکومت محمدرضاشاه شروع به برقراری رابطه با اسرائیل و کمک به قدرت گرفتن این رژیم کرد. این رابطه از ترس اعتراضات مردمی و نیز دوری از ایجاد تنش با همسایگان مخفیانه و غیرعلنی بود. اسناد ذیل نشان‌دهنده رابطه عمیق بین حکومت پهلوی و رژیم صهیونیستی است. متن‌هایی که در ادامه آمده است، برگرفته از اسناد به دست آمده از سفارت آمریکا است و گوشه‌ای از روابط ایران و اسرائیل را در زمان حکومت محمدرضاشاه نشان می‌دهد. این اسناد را بخوانید و به پرسش‌های مربوط به آنها پاسخ دهید.

شماره ۱:

متنی که می‌خوانید بخشی از نامه‌ای است که از طرف وزارت خارجه آمریکا به سفارت آمریکا در تهران (یک سال قبل از شروع جریانات انقلاب) ارسال شده است.

جواب فعالیت ۴ صفحه ۱۳۰، ۱۳۱ و ۱۳۲ درس ۱۰ تاریخ دوازدهم انسانی

شماره ۲:

اسنادی و نوشته‌هایی که در فاصله زمانی آگوست ۱۹۷۸ / مرداد ۱۳۵۷ تا اکتبر ۱۹۷۹ / آبان ۱۳۵۸ (مقارن با اوج جریانات انقلاب) توسط کارمندان و مأموران آمریکایی نوشته شده بیشتر به تجزیه و تحلیل جریانات سیاسی روز و عناصر دخیل در آن می‌پردازد. متن زیر بخشی از یکی از این نوشته‌هاست.

جواب فعالیت ۴ صفحه ۱۳۰، ۱۳۱ و ۱۳۲ درس ۱۰ تاریخ دوازدهم انسانی

۱- با توجه به اطلاعات داده شده در اسناد، ویژگی‌های روابط ایران و رژیم صهیونیستی در دوره پهلوی را فهرست کنید.

پاسخ: ویژگی‌های روابط ایران و رژیم صهیونیستی در دوره پهلوی:

۱- تأمین نفت اسرائیل: ایران به عنوان یکی از تأمین‌کنندگان اصلی نفت اسرائیل عمل می‌کرد و حدود 70 درصد نفت این کشور از ایران تأمین می‌شد.

۲- عدم پیوستن به تحریم‌ها: ایران در سال‌های ۱۹۷۳-۱۹۷۴، برخلاف پیمان اعراب در تحریم نفت به اسرائیل، به صدور نفت خود به این کشور ادامه داد و به طور علنی اعلام کرد که در جنبش‌های سیاسی تحریمی شرکت نخواهد کرد.

۳- همکاری نظامی و اطلاعاتی: بین دو کشور همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی قابل توجهی وجود داشت که به تقویت روابط امنیتی آن‌ها کمک می‌کرد.

۴- حضور شرکت‌های اسرائیلی در پروژه‌های عمرانی: شرکت‌های اسرائیلی در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی ایران فعال بودند و این همکاری‌ها به درآمد سالیانه ۳۰۰ میلیون دلار برای اسرائیل منجر می‌شد.

۵- رابطه دیپلماتیک غیررسمی: هر چند ایران روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل برقرار نکرد، اما دفاتر رابط به عنوان نمایندگی‌های دیپلماتیک در امور مختلف عمل می‌کردند.

۶- نگرانی از تغییرات سیاسی: اسرائیلی‌ها نگران بودند که تغییرات سیاسی در ایران و احتمال سقوط رژیم شاه، به روابط نزدیک بین دو کشور آسیب بزند و به پایان این همکاری‌ها منجر شود.

۲- با توجه به پاسخ پرسش اول، چرا اسرائیلی‌ها در آستانه انقلاب اسلامی، حالت بهت‌زده و هراسناک داشتند؟

پاسخ: اسرائیلی‌ها در آستانه انقلاب اسلامی به دلایل زیر حالت بهت‌زده و هراسناک داشتند:

۱- فروریختگی رژیم شاه: اسرائیلی‌ها به طور جدی نگران بودند که سقوط رژیم شاه، به طور مؤثر بر فروش نفت به اسرائیل تأثیر بگذارد و این وضعیت به منافع اقتصادی و امنیتی آن‌ها آسیب برساند.

۲- عدم اطمینان از جانشین رژیم: با توجه به ناپایداری رژیم شاه، اسرائیلی‌ها نگران بودند که دولت بعدی در تهران، هر که باشد، به روابط نزدیک و همکاری‌های ایجاد شده با اسرائیل پایان دهد.

۳- خطر از دست دادن همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی: اسرائیلی‌ها به همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی که در طول سال‌ها با ایران برقرار کرده بودند، اهمیت زیادی می‌دادند و نگران بودند که این روابط با تغییر رژیم از بین برود.

۴- تغییر در معادلات منطقه‌ای: سقوط رژیم شاه می‌توانست به تغییر معادلات سیاسی در خاورمیانه منجر شود و به تقویت گروه‌های مخالف اسرائیل کمک کند، که این موضوع برای اسرائیل تهدیدی جدی به شمار می‌رفت.

به طور کلی، اسرائیلی‌ها از احتمال تغییرات بنیادین در روابط خود با ایران و تأثیرات منفی آن بر امنیت و منافع اقتصادی خود هراس داشتند.

پاسخ فعالیت ۵ صفحه ۱۳۴ درس دهم تاریخ دوازدهم انسانی

فکر کنیم و پاسخ دهیم

به نظر شما، چرا امام خمینی (ره) مبارزه مسلحانه را، اساس حرکت خود قرار ندادند؟

پاسخ: – فراگیر نشدن این نوع مبارزه بین همهٔ گروه‌ها
– اصیل نبودن آموزه‌هایی که موجب نبردهای مسلحانه می‌شد.
– خشن بودن مبارزهٔ مسلحانه و نداشتن پشتوانه‌های فرهنگی محکم
– اختلافات فکری و عقیدتی
– ضربه‌های شدید حکومتی آنان
– عدم اتحاد بین گروه‌های مبارز مسلح

جواب فعالیت ۶ صفحه ۱۳۵ درس ۱۰ تاریخ دوازدهم انسانی

بررسی شواهد و مدارک

دو سند از اسناد به دست آمده از سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۹ در اختیار شما قرار می‌گیرد. پس از مطالعه به پرسش‌ها پاسخ دهید.
متن اول: بخشی از گزارش بازرسان آمریکایی است که از طرف دفتر بازرسی وزارت خارجه آمریکا برای بررسی نحوه روابط با ایران در اکتبر ۱۹۷۴ (مهر ۱۳۵۱) به ایران آمده بودند:

جواب فعالیت ۶ صفحه ۱۳۵ درس ۱۰ تاریخ دوازدهم انسانی

ویلیام هیلی سولیوان (William Healy Sullivan) آخرین سفیر آمریکا در ایران در فاصله دی‌ماه ۱۳۵۵ تا فروردین ۱۳۵۸ بود. متن دوم؛که در ادامه می‌خوانید قسمتی از گزارشی با عنوان «نظر اجمالی بر اوضاع و روابط ایران» است که وی در اردیبهشت ۱۳۵۷ برای وزارت خارجه آمریکا نوشته است و بیانگر منافع گسترده‌ای است که شرکت‌های آمریکایی در ایران داشتند:

جواب فعالیت ۶ صفحه ۱۳۵ درس ۱۰ تاریخ دوازدهم انسانی

۱- روابط غیررسمی و خارج از عرف (روابط بین‌الملل) بین ایران و آمریکا که در متن اسناد بالا ذکر شده است را فهرست کنید.

پاسخ: از متن‌های ارائه شده، ویژگی‌های زیر در روابط غیررسمی و خارج از عرف بین ایران و آمریکا در دوره پهلوی قابل مشاهده است:

۱- دسترسی مستقیم سفیر آمریکا به مقامات ارشد: سفیر آمریکا می‌توانست به راحتی با شاه و دیگر مقامات کلیدی مانند نخست‌وزیر و وزیران ملاقات کند و این نشان‌دهنده روابط نزدیک و غیررسمی بین دو کشور است.

۲- حضور مستشاران آمریکایی: مستشاران سیاسی و اقتصادی آمریکا با مقامات دولتی و بخش خصوصی ایران در ارتباط بودند و این ارتباطات به شکل غیررسمی و به دور از پروتکل‌های دیپلماتیک انجام می‌شد.

۳- ملاقات‌های غیررسمی با رئیس سیا: رئیس سیا نیز گاهی با شاه ملاقات می‌کرد و این ملاقات‌ها به اطلاع سفیر آمریکا می‌رسید، که نشان‌دهنده هماهنگی و همکاری نزدیک بین نهادهای اطلاعاتی و دولتی دو کشور است.

۴- شرکت‌های آمریکایی در ایران: بیش از ۱۵۵ شرکت و بانک بزرگ آمریکایی در ایران فعال بودند و این نشان‌دهنده نفوذ اقتصادی و تجاری آمریکا در کشور بود.

۵- کمیسیون‌های مشترک: تشکیل کمیسیون‌های مشترک برای پیشبرد همکاری در زمینه‌های مختلف، از جمله انرژی و کشاورزی، نشان‌دهنده روابط نزدیک و غیررسمی بین دو کشور است.

۲- به نظر شما این شکل از روابط و دسترسی نامحدود مأموران و مقامات آمریکایی به ارکان حکومت پهلوی چه اثراتی بر شرایط ایران داشت؟

پاسخ: این شکل از روابط و دسترسی نامحدود مأموران و مقامات آمریکایی به ارکان حکومت پهلوی اثرات زیر را بر شرایط ایران داشت:

۱- تضعیف حاکمیت ملی: این روابط نشان‌دهنده نفوذ زیاد آمریکا بر سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های داخلی ایران بود و به نوعی حاکمیت ملی ایران را تضعیف می‌کرد.

۲- افزایش نارضایتی عمومی: دسترسی نامحدود آمریکایی‌ها به مقامات ایرانی و دخالت آن‌ها در امور داخلی، باعث افزایش نارضایتی عمومی و احساس وابستگی به غرب در بین مردم شد.

۳- تشدید تنش‌های سیاسی: روابط نزدیک با آمریکا و نفوذ آن در ایران، به تشدید تنش‌های سیاسی داخلی و ایجاد شکاف بین حکومت و مردم منجر شد.

۴- تضعیف استقلال اقتصادی: وابستگی اقتصادی به آمریکا و شرکت‌های آمریکایی باعث شد که ایران نتواند به طور مستقل در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی عمل کند و این وابستگی به نفع منافع آمریکا بود.

۵- تأثیر بر روابط خارجی: روابط نزدیک با آمریکا باعث شد که ایران در چشم کشورهای مسلمان و عرب به عنوان یک هم‌پیمان غربی دیده شود و این موضوع به انزوای سیاسی ایران در منطقه انجامید.

۶- زمینه‌سازی برای انقلاب: این وابستگی و نارضایتی عمومی در نهایت به وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ منجر شد، زیرا مردم به دنبال استقلال و حاکمیت ملی بودند و دیگر نمی‌خواستند تحت نفوذ قدرت‌های خارجی قرار داشته باشند.

در مجموع، روابط غیررسمی و نزدیک ایران و آمریکا نه تنها به تضعیف حاکمیت ملی و استقلال ایران انجامید، بلکه زمینه‌ساز نارضایتی عمومی و در نهایت انقلاب اسلامی شد.

پاسخ فعالیت ۷ صفحه ۱۳۶ درس ۱۰ تاریخ دوازدهم انسانی

موضع‌گیریِ کندِی و کارتر درباره دخالت آمریکا در کشورهای دیگر را مقایسه کنید و به پرسش زیر پاسخ دهید:

چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی میان سیاست مداخله گرایانه کندی و کارتر وجود دارد؟

پاسخ: شباهت: هر دو به حفظ رژیم‌های حامی خود از طریق اجرای اصلاحات در زمینه‌های مختلف در ایران اعتقاد داشتند تا از بروز انقلاب‌های قهرآمیز جلوگیری کنند.

تفاوت: جان اف. کندی بیشتر بر اصلاحات اقتصادی و اجتماعی در کشورهای دیگر تأکید داشت، در حالی که کارتر بیشتر بر لزوم انجام اصلاحات سیاسی تأکید می‌ورزید.

جواب پرسش های نمونه صفحه ۱۴۱ درس دهم تاریخ دوازدهم انسانی

۱- تصویب‌نامه قانون انتخابات انجمن‌های ایالتی و ولایتی، چه تغییراتی در انتخابات انجمن‌ها ایجاد کرد؟

پاسخ: الف) برداشتن دو قید مسلمان بودن و مرد بودن از شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان،
ب) حذف قید سوگند خوردن به قرآن و تبدیل آن به سوگند خوردن به کتاب آسمانی

۲- منظور از مبارزه فرهنگی چیست و چه گرو‌ه‌ها و شخصیت‌هایی با حکومت پهلوی مبارزه فرهنگی می‌کردند؟

پاسخ: – مبارزهٔ فرهنگی: آگاهی دادن به مردم و تبلیغ باورهای دینی به همراه روشنگری علیه اقدامات رژیم پهلوی
– گروه‌های مبارز: روحانیون، معلمان، استادان دانشگاه، دانشجویان و دانش‌آموزان
– شخصیت‌ها: علامه طباطبایی، آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله مطهری، آیت‌الله بهشتی، دکتر شریعتی، دکتر باهنر و دکتر مفتح

۳- برجسته‌ترین اقدام حکومت پهلوی برای اسلام‌زدایی چه بود؟

پاسخ: جایگزینی تاریخ شاهنشاهی با تقویم هجری شمسی به منظور ایجاد تقابل میان فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی

۴- چرا حکومت پهلوی در سال ۱۳۵۶ مسئله فضای باز سیاسی را مطرح کرد؟

پاسخ: به توصیه جیمی کارتر، رئیس جمهور آمریکا دست به این کار زد تا از تنفر عمومی مردم از سیاست‌های داخلی و خارجی خود و نیز از احساسات روزافزون ضد آمریکایی در جامعه بکاهد و به این صورت از وقوع یک قیام و انقلاب جلوگیری شود.

۵- چاپ مقاله توهین‌آمیز نسبت به امام خمینی در روزنامه اطلاعات چه پیامدی داشت؟

پاسخ: باعث قیام مردم قم و سپس تبریز شد که مأموران حکومتی این قیام‌ها را به خاک و خون کشیدند و به دنبال این وقایع اعتراضات در شهرهای دیگر گسترش یافت از جمله در اصفهان که جمشید آموزگار در آنجا حکومت نظامی اعلام کرد ولی ثمری نداشت و باعث برکناری آموزگار شد.

۶- ادامه مبارزه مردم با حکومت پهلوی در روزهای تاسوعا و عاشورای ۱۳۵۷ آمریکا را به چه نتایجی رساند؟

پاسخ: ۱) بی‌نتیجه بودن دولت نظامی ازهاری
۲) اتحاد مردم و پیروی آنان از رهبر خود، برای آمریکایی‌ها ثابت شد.
۳) برای حفظ منافع خود در ایران باید به فکر مهره دیگری غیر از محمدرضاشاه باشند.

قبلی: جواب فعالیت های درس نهم تاریخ دوازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب تاریخ دوازدهم انسانی، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ فعالیت های درس دهم تاریخ دوازدهم انسانی متوسطه دوم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید. همچنین اگر سوالی در رابطه با جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس 10 تاریخ انسانی دوازدهم دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =