جواب فعالیت های درس یازدهم تاریخ دوازدهم انسانی صفحه ۱۴۳ تا ۱۵۲
گام به گام درس ۱۱ تاریخ دوازدهم انسانی و پاسخ فعالیت و پرسش های نمونه درس یازدهم استقرار و تثبیت نظام جمهوری اسلامی
جواب فعالیت های درس 11 یازدهم تاریخ دوازدهم انسانی : گام به گام درس یکم تاریخ ۳ ایران و جهان معاصر که شامل جواب های فعالیت های صفحه ۱۴۳ و کاوش خارج از کلاس صفحه ۱۴۳ و ۱۴۶ و پرسش های نمونه صفحه ۱۵۲ درس ۱۱ استقرار و تثبیت نظام جمهوری اسلامی از کتاب تاریخ دوازدهم رشته انسانی است. در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم.
بعدی: جواب فعالیت های درس دوازدهم تاریخ دوازدهم انسانی
جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۴۳ درس ۱۱ تاریخ دوازدهم انسانی
دو سند زیر را که در اسناد کشف شده از لانه جاسوسی به دست آمده است؛ بخوانید:
۱- «دولت آمریکا، روابط تازهای را براساس ضوابط دولت موقّت برقرار کرده که مثل گذشته استوار و محکم نیست، ولی دوستانه و همکاری طلبانه است.» اسناد لانه جاسوسی، ج ۱، ص ۶۰
۲- «ما به دنبال روی کارآمدن دولتی میانهرو در ایران هستیم، دولتی که ناسیونالیستهای مخالف مذهب، آن را اداره کنند و در ضمن، تا قبل از استقرار دولت جدید، ما میتوانیم طریق نفوذ در ایران را امتحان کنیم. بایستی یک موقعیت توأم با اطمینان و احترام در ایران را رواج دهیم.» اسناد لانه جاسوسی، ج ۱، ص ۶۷
حدس میزنید آمریکا برای نفوذ در ایران چه استفادههایی از سفارت خانه خود در ایران، میتوانست داشته باشد؟ حدسها و دلائل خود را در کلاس، به اشتراک گذاشته و درباره آنها، گفت و گو کنید.
پاسخ: سفارت آمریکا در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقداماتی را برای ایجاد ناامنی و آشوب در کشور انجام داد و در ایجاد اغتشاشات در مناطق مرزی نقش داشت. همچنین این سفارتخانه هماهنگیهای لازم را برای برخی از نیروهای نفوذی که در میان مسئولین ایران وجود داشتند، انجام میداد.
پاسخ دیگر: حدسهای احتمالی آمریکا برای نفوذ در ایران از طریق سفارتخانه:
با توجه به اسناد کشف شده از لانه جاسوسی و محتوای آنها، میتوان به چندین استفاده احتمالی آمریکا از سفارتخانه خود در ایران برای نفوذ در این کشور اشاره کرد:
- ایجاد ارتباطات غیررسمی: آمریکا میتوانست از سفارتخانه به عنوان یک مرکز برای برقراری ارتباطات غیررسمی با مقامات ایرانی استفاده کند. این ارتباطات میتوانست به تبادل اطلاعات و نظرات کمک کند و زمینهساز نفوذ در تصمیمگیریهای داخلی ایران باشد.
- جمعآوری اطلاعات: سفارتخانه میتوانست به عنوان یک پایگاه برای جمعآوری اطلاعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در مورد ایران عمل کند. این اطلاعات میتوانست به تحلیلگران و تصمیمگیرندگان آمریکایی کمک کند تا استراتژیهای خود را در قبال ایران تنظیم کنند.
- حمایت از گروههای میانهرو: آمریکا میتوانست از طریق سفارتخانه به حمایت از گروههای سیاسی و اجتماعی میانهرو در ایران بپردازد و به تقویت آنها کمک کند تا به هدف خود، یعنی ایجاد یک دولت میانهرو در ایران، دست یابد.
- تأثیرگذاری بر سیاستهای داخلی: با برقراری روابط نزدیک با مقامات کلیدی، آمریکا میتوانست به تأثیرگذاری بر سیاستهای داخلی ایران بپردازد و به نوعی جهتگیریهای سیاسی را به نفع خود تغییر دهد.
- توسعه همکاریهای اقتصادی: از طریق سفارتخانه، آمریکا میتوانست به توسعه همکاریهای اقتصادی با ایران بپردازد و به جذب سرمایهگذاریهای آمریکایی در پروژههای مختلف در ایران کمک کند.
- مدیریت بحرانها: در مواقع بحرانی، سفارتخانه میتوانست به عنوان یک مرکز برای مدیریت بحرانها و ارائه مشاوره به مقامات ایرانی عمل کند و به حفظ ثبات در کشور کمک کند.
دلایل این استفادهها:
- حفظ منافع اقتصادی: نفوذ در ایران به آمریکا این امکان را میداد که منافع اقتصادی خود را در این کشور حفظ کند و از منابع نفتی ایران بهرهبرداری کند.
- مقابله با نفوذ شوروی: در دوران جنگ سرد، آمریکا به دنبال مقابله با نفوذ شوروی در خاورمیانه بود و نفوذ در ایران میتوانست به تقویت مواضع غرب در برابر شوروی کمک کند.
- ایجاد ثبات در منطقه: با ایجاد روابط نزدیک با ایران، آمریکا میتوانست به ایجاد ثبات در منطقه کمک کند و از بروز هرگونه بحران یا تنش جلوگیری کند.
به طور کلی، استفاده از سفارتخانه به عنوان ابزاری برای نفوذ در ایران، بخشی از استراتژی کلی آمریکا برای حفظ منافع خود در این کشور و منطقه بود.
جواب کاوش خارج از کلاس صفحه ۱۴۳ درس ۱۱ تاریخ دوازدهم انسانی
با مقایسه قانون اساسی مشروطه و قانون اساسی جمهوری اسلامی، سه تفاوت اساسی آنها را در حوزه قدرت و مدیریت سیاسی کشور بیان کنید.
پاسخ: ۱- حذف نظام پادشاهی و مقام پادشاه در قانون اساسی جمهوری اسلامی: در قانون اساسی مشروطه، شاه در رأس حکومت قرار داشت و این مقام به صورت مورثی بود و انتخابی نبود. اما در قانون اساسی جدید، مقام رهبری بر اساس نظریه ولایت فقیه و قانون اساسی جمهوری اسلامی تعیین میشود و بر سه قوه نظارت میکند.
۲- تغییر از نظام دو مجلسی به تک مجلسی: طبق قانون اساسی مشروطه، قانونگذاری با سیستم دو مجلسی (مجلس ملی و سنا) انجام میشد، اما در قانون اساسی جمهوری اسلامی از نظام تک مجلسی به نام مجلس شورای اسلامی استفاده میشود (اصل ۵۸).
۳- تفویض تفسیر قوانین به نهادهای مختلف: در قانون اساسی مشروطه، تفسیر قوانین به طور مطلق به مجلس شورای ملی واگذار شده بود، اما در قانون اساسی جمهوری اسلامی، تفسیر قوانین به سه نهاد شورای نگهبان، مجلس و سیستم قضایی سپرده شده است.
در مجموع، این تغییرات نشان میدهد که قانون اساسی جمهوری اسلامی در مقایسه با قانون اساسی مشروطه، نظام حکومتی متفاوتی را پایهریزی کرده است که بر اساس آن، مقام رهبری جایگزین پادشاه شده و نظام تک مجلسی و تفسیر قوانین توسط نهادهای مختلف جایگزین نظام پیشین شده است.
جواب کاوش خارج از کلاس صفحه ۱۴۶ درس ۱۱ تاریخ دوازدهم انسانی
به انتخاب معلم خود، بخشهایی از آثار شهید مطهری را انتخاب کرده، و خلاصهای از آن را جهت بحث و گفت و گو در کلاس، آماده کنید.
پاسخ: شهید مرتضی مطهری یکی از برجستهترین متفکران و نویسندگان معاصر اسلامی است که آثار ارزشمندی در زمینههای مختلف اسلامی از جمله فلسفه، کلام، اخلاق، تفسیر قرآن و تاریخ اسلام به جای گذاشته است. برخی از مهمترین آثار ایشان که میتواند موضوع بحث و گفتگو در کلاس قرار گیرد، عبارتند از:
۱. آشنایی با قرآن
این کتاب مجموعهای از مقالات و سخنرانیهای مطهری در زمینه تفسیر قرآن است که به صورت موضوعی به بررسی مسائل مختلف قرآنی میپردازد. برخی از مباحث مطرح شده در این کتاب عبارتند از:
- معرفت دینی و قرآن
- قرآن و علم
- قرآن و تاریخ
- قرآن و اخلاق
۲. انسان و سرنوشت
این کتاب به بررسی مسئله تقدیر و سرنوشت از دیدگاه اسلام میپردازد. مطهری در این اثر با نقد دیدگاههای مختلف در این زمینه، نظریه اسلام را ارائه میدهد. از مباحث مهم این کتاب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تقدیر و اختیار
- جبر و اختیار
- علم خدا و اختیار انسان
۳. حماسه حسینی
این کتاب یکی از مهمترین آثار مطهری در زمینه سیره و شخصیت امام حسین (ع) است. در این اثر، ایشان به تحلیل حماسه عاشورا و ابعاد مختلف قیام امام حسین (ع) میپردازد. از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- انگیزههای قیام امام حسین (ع)
- ابعاد سیاسی، اجتماعی و اخلاقی قیام عاشورا
- درسهای عاشورا برای مسلمانان
۴. اسلام و مقتضیات زمان
این کتاب مجموعهای از سخنرانیهای مطهری است که به بررسی نسبت اسلام با مقتضیات زمان میپردازد. ایشان در این اثر به این سؤال پاسخ میدهد که آیا اسلام دین جاودانه و همیشگی است یا صرفاً برای یک دوره خاص مناسب است. از مباحث مهم این کتاب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ثبات و تحول در اسلام
- اسلام و مدنیت جدید
- اسلام و تمدن غرب
بررسی و تحلیل این آثار میتواند موضوع جذابی برای بحث و گفتگو در کلاس باشد و به درک عمیقتر اندیشههای شهید مطهری و نقش آن در تجدید حیات فکری و معنوی جامعه اسلامی کمک کند.
جواب پرسش های نمونه صفحه ۱۵۲ درس ۱۱ تاریخ دوازدهم انسانی
۱- نقش و جایگاه مردم را در روند استقرار نظام جمهوری اسلامی توضیح دهید.
پاسخ: – شرکت در تظاهرات بر ضد برنامههای شاه
– براندازی رژیم شاهنشاهی و تأسیس جمهوری اسلامی با شرکت در رأیگیری تعیین نظام
– شرکت در رویدادهای انقلاب و انواع انتخابات
– دفاع از کشور در مقابل انواع توطئههای داخلی و خارجی به خصوص جنگ تحمیلی عراق و پشتیبانانش علیه نظام جمهوری اسلامی و حفظ استقلال کشور
۲- چرا با وجود قانون اساسی مشروطه، پس از پیروزی انقلاب اسلامی قانون اساسی جدیدی تدوین و تصویب شد؟
پاسخ: با تغییر نظام حکومتی از پادشاهی به جمهوری، نقشهای سیاسی نیز بر اساس مشارکت مردم در انواع انتخابات دچار تغییر شد. لازم بود که استقلال و تفکیک قوای سهگانه بهطور مشخص مورد تأکید قرار گیرد. سیاستهای داخلی و خارجی حکومت جدید بر اساس دیدگاههای جدید پس از انقلاب دستخوش تحول شد. این مجموعه تغییرات با قانون اساسی قبلی قابل اجرا نبود؛ بنابراین، تدوین یک قانون اساسی جدید ضروری بود.
۳- علت تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام و پیامد سیاسی مهم آن در بعد داخلی چه بود؟
پاسخ: دانشجویان علت این اقدام را ادامه دشمنیها و توطئههای دولت آمریکا علیه انقلاب اسلامی، از جمله اجازه ورود محمدرضاشاه پهلوی به این کشور برای سفر، اعلام کردند. پیامد سیاسی این اقدام، استعفای مهندس بازرگان از نخستوزیری دولت موقت بود.
۴- چه ارتباطی میان اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی و تأسیس نهادهای انقلابی وجود داشت؟
پاسخ: برای استقرار نظام جدید و تحقق آرمانها و ارزشها در جامعه، نیاز به نهادهای انقلابی اجرایی احساس میشد. پس از فروپاشی رژیم پهلوی، جامعه ایران دچار آشوبهای داخلی گردید. برخی از این نهادها مسئولیت برقراری نظم و امنیت را بر عهده گرفتند. آمادهسازی مردم برای شرکت در یک نظام مردمسالار سیاسی، رسیدگی به مناطق و اقشار محروم و مستضعف جامعه و ارتقای آگاهی فکری مردم از آرمانهای بزرگ انقلاب به شمار میرفت. هر یک از این نهادها مأموریت یافتند به این مسائل رسیدگی کنند و کوتاهیهای رژیم قبلی را جبران نمایند؛ در غیر این صورت، وضعیت به همان روال گذشته باقی میماند.
۵- به نظر شما علت استقامت نظام جمهوری اسلامی در برابر توطئهها و دسیسههای سهمگین دشمنان داخلی و خارجی در دهه ۱۳۶۰ ش چه بوده است؟
پاسخ: پشتیبانی مردمی پرشور و با انگیزه، همکاری نزدیک مسئولان و مردم، اعتماد عمومی به نظام جمهوری و امید به حل مشکلات تاریخی ایران، رهبری امام خمینی در شرایط پیچیده کشور و عدم وجود تفرقه و اختلاف میان مسئولان بلندپایه، از عوامل مؤثر در موفقیت انقلاب اسلامی بود.
۶- از دیدگاه شما مهمترین آسیبهایی که انقلاب اسلامی را تهدید میکنند، کداماند؟
پاسخ: – فاصله گرفتن مسئولان کشور از مردم و از دست دادن همراهی و همدلی مردم
– برتری یافتن روحیه خودمحوری و جناحی بر منافع کلی کشور و مردم
– توطئههای دشمنان منطقهای و فرامنطقهای
– عدم توجه به مسئله فرهنگی به عنوان یکی از مهمترین عوامل نگهدارندهٔ ارزشهای یک کشور
– تفرقه و ایجاد چند دستگی بین اقوام و ادیان مختلف در کشور از سوی عوامل فرصتطلب خارجی و داخلی
قبلی: جواب فعالیت های درس دهم تاریخ دوازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب تاریخ دوازدهم انسانی، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ فعالیت های درس یازدهم تاریخ دوازدهم انسانی متوسطه دوم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید. همچنین اگر سوالی در رابطه با جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس 11 تاریخ انسانی دوازدهم دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید.