سوالات متن درس چهارم تاریخ دوازدهم انسانی با جواب
گام به گام نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 4 چهارم کتاب تاریخ کلاس دوازدهم رشته انسانی با جواب
سوالات متن درس چهارم تاریخ دوازدهم انسانی با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن فصل و درس ۴ چهارم اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عصر قاجار کتاب تاریخ دوازدهم انسانی متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
درس بعدی:
نمونه سوال های متن 4 چهارم تاریخ دهم انسانی با جواب
۱) سه شیوه زندگی جامعه ایران در دوره قاجار را نام ببرید.
پاسخ: جامعهٔ ایران در دوره قاجار شامل اقوام و گروههای گوناگونی میشد که سه شیوه زندگی روستایی، ایلی – عشایری، و شهری داشتند.
۲) ویژگی های روستاییان در دوره قاجار چگونه بود؟
پاسخ: به استثنای اربابان و زمینداران، جمعیت روستایی اغلب افرادی بودند که زمین نداشتند و در اراضی مالکان کار میکردند. برخی از گزارشها نشان از آن دارد که روستاییان کم و بیش تحت ستم اربابان و مأموران مالیاتی بودهاند.
۳) وضعیت ایلات و عشایر در دوره قاجار چگونه بود؟
پاسخ: در رأس ایلات سران ایل قرار داشتند و تمام مناسبات و روابط حکومت و ایل زیر نظر آنها انجام میگرفت. افراد ایل به سبب کارهایی که برای رهبران خود انجام میدادند، نسبت به روستاییان وضعیت بهتری داشتند. آنان همواره به عنوان نیروهای مسلح در مواقع جنگ یکی از منابع تأمین نیروی نظامی حکومت قاجار بهشمار میرفتند. سران ایلات اغلب در مناطق تحت نفوذ خود به طور مستقل حکومت میکردند.
۴) چه گروه هایی در دوره قاجار در شهر ها زندگی می کردند؟
پاسخ: در شهرها گروههای اجتماعی مختلفی از قبیل مقامها و کارگزاران حکومتی، علما و دانشمندان، بازرگانان، اصناف و پیشهوران و کارگران میزیستند. شماری از شهرنشینان را افراد بیکار و تهیدست تشکیل میدادند.
۵) یکی از گروەهای اجتماعی عصر قاجار که در شهرها و روستاها زندگی مى کردند روحانیون بودند درباره آنها توضیح دهيد.
پاسخ: آنان از دیرباز به دلیل بافت و ساختار مذهبی جامعه سنتی ایران در میان اقشار مختلف مردم نفوذ فراوانی داشتند و متکفل امور دینی بودند. روحانیون به سبب نظارت بر موقوفات و دریافت وجوهات شرعی از نظر مالی مستقل از حکومت بودند. معمولاً این قشر به دلیل عدم وابستگی به حکومت و آموزههای دینی، در مقاطعی از تاریخ معاصر ایران در برابر قدرتهای خارجی ایستادگی کردند و اقدامات شاهان و درباریان قاجار را به چالش کشیدند.
۶) چرا روحانیون در مقاطعی از تاریخ معاصر ایران در برابر قدرت های خارجی ایستادگی کردند و اقدامات شاهان و درباریان قاجار را به چالش کشیدند؟
پاسخ: معمولاً این قشر به دلیل عدم وابستگی به حکومت و آموزههای دینی، در مقاطعی از تاریخ معاصر ایران در برابر قدرتهای خارجی ایستادگی کردند و اقدامات شاهان و درباریان قاجار را به چالش کشیدند.
۷) بازارها هسته اصلی نظام اقتصادی و اجتماعی شهرها بودند و شالوده زندگی اجتماعی و اقتصادی را در مراکز شهری تشكیل می دادند.
۸) ساختار اقتصادی و اجتماعی شهرها در دوره قاجار چگونه بود؟
پاسخ: بازارها هستهٔ اصلی نظام اقتصادی و اجتماعی شهرها بودند و شالودهٔ زندگی اجتماعی و اقتصادی را در مراکز شهری تشکیل میدادند. هر حرفه کسب وکاری در بازار داشت و هر صنف در یک راسته فعالیت میکرد.
۹) چه عواملی موجب تمایز و تفاوت میان اهالی یک شهر در محلات گوناگون می شد؟
پاسخ: عوامل گوناگون قومی، مذهبی و شغلی سبب تمایز و تفاوت میان اهالی یک شهر در محلات گوناگون میشد.
۱۰) نظام تولید در دوره قاجار بر چه شیوه هایی استوار بود؟ درباره هر یک توضیح دهید.
پاسخ: ۱- شیوهٔ تولید سهمبری دهقانی، که در آن ساکنان روستاها و کشاورزان از تولید، سهم معینی را دریافت میکردند. روستاییان بیزمین اغلب روی اراضی مالکان کار میکردند. آنان در ازای بهرهبرداری از ملک ارباب، گاه تا یک سوم محصول را بهعنوان بهرهٔ مالکانه به او تحویل میدادند. بخشی را نیز به عنوان مالیات به دولت میپرداختند و بخشی هم سهم خودشان میشد.
۲- شیوهٔ تولید خرده کالایی دولتی و خصوصی ویژهٔ اقتصاد شهری بود. این گروه از کارگران و اصناف و تولیدکنندگان شهری در کارگاهها و مراکز تولید شهری به کار اشتغال داشتند.
۳- شیوهٔ تولید شبانکارگی (شبانی) یا ایلیاتی که مختص ایلات و کوچنشینان بود؛ نظیر تولید گوشت، پوست، پشم، گلیم ، فرش ایلاتی و لبنیات.
۱۱) وضعیت صنایع در ایران در دوره قاجار چگونه بود؟
پاسخ: با سقوط صفویان و آغاز بحرانهای شدید سیاسی و نظامی، کشور ما در عرصهٔ اقتصادی و تولید دچار رکود فراوانی شد اما با به قدرت رسیدن قاجاریه و فروکش کردن جنگهای داخلی، مجدداً در اوایل دورهٔ قاجار صنایع دستی در ایران رشد و رونق یافت.
۱۲) چرا در اوایل دوره قاجار صنایع دستی رشد و رونق یافت؟
پاسخ: در این زمان، به علت جنگهای ناپلئون کالاهای صنعتی اروپایی چندان به ایران وارد نمیشد اما صنایع دستی ایران مانند منسوجات ابریشمی، شال، مخمل، زری باف، ظروف سفالی و لعابدار، مُنَبّتکاری، قلمکاری، خاتمکاری و انواع اسلحهٔ گرم و سرد، با کیفیت خوب تولید میشدند و از لحاظ کیفیت و دوام در وضعیت مطلوبی بودند.
۱۳) تاثیر واردات کالاهای اروپایی بر صنایع ایران در دوره قاجار را توضیح دهید.
پاسخ: با پایان یافتن جنگ در اروپا و سرازیر شدن سیل کالاهای اروپایی، صنایع دستی ایران به تدریج رو به انحطاط رفت. بسیاری از اروپاییان که در این زمان از ایران دیدن کردهاند، از نابودی و ضعف مراکز قدیمی و پررونق صنایع دستی ایران مثل کاشان، اصفهان، شیراز، کرمان و یزد خبر دادهاند. کالاهای اروپایی، به ویژه محصولات صنعتی انگلستان، صدمهٔ شدیدی به صنایع ایران وارد آورد.
۱۴) در دوره صدارت چه کسی تلاشهای زیادی برای احیای صنایع دستی ایران صورت گرفت و چرا این تلاش ها به نتیجه نرسید؟
پاسخ: در دورهٔ صدارت امیرکبیر تلاشهای زیادی برای احیای صنایع دستی ایران صورت گرفت اما با کشته شدن او این تلاشها پیگیری نشد.
۱۵) چه عواملی موجب شد تا شرکتها، مستشاران و محصولات اروپایی به صورت بی برنامه وارد کشور شوند و در نتیجه پایههای تولید داخلی ضعیف شد؟
پاسخ: حکومتهای بیتدبیر و وابسته در ایران اجازه دادند تا شرکتها، مستشاران و محصولات اروپایی بهصورت بیبرنامه وارد کشور شوند و درنتیجه پایههای تولید داخلی ضعیف شد.
۱۶) تداوم ورود شرکتها، مستشاران و محصولات اروپایی از دوره قاجار به یھلوی چه پیامدی به دنبال داشت؟
پاسخ: تداوم این نگاه از قاجار به پهلوی، ایران را درست در زمان اوجگیری علم، صنعت و تولید اروپاییان، به عقب ماندگی مضاعف دچار کرد. بدین ترتیب با آغاز مسابقه علمی، اقتصادی و صنعتی دوره مدرن، ایران به کلی از گردونه رقابت بیرون رفت.
۱۷) وضعیت کشاورزى ایران همزمان با اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی چگونه بود؟
پاسخ: با وجود اینکه مناسبات حاکم بر بخش کشاورزی، شیوهها و ابزارهای تولید (تکنولوژی) این بخش دچار تغییر و تحول اساسی نشد، کشاورزی ایران اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی مانند گذشته یک کشاورزی معیشتی نبود. برخی از گزارشها حکایت از چند برابر شدن تولید برخی از اقلام محصولات کشاورزی، به ویژه محصولات صادراتی مانند ابریشم، تریاک، تنباکو، پنبه و برنج، دارد.
۱۸) جنگ داخلی آمریکا چه تاثیری بر کشاورزى ایران در دوره قاجار داشت؟
پاسخ: جنگ داخلی آمریکا موجب افزایش تولید و صادرات پنبه از ایران به روسیه شد. بازرگانان روسی و ارمنی با حمایتهای مالی، نصب دستگاههای پنبه پاککنی، توزیع بذر و بالا بردن استانداردهای تولید به روند افزایش صادرات پنبه کمک کردند. در آستانهٔ جنگ جهانی اول، زمینهای وسیعی از ایران زیرکشت پنبه بوده و میزان تولید بیش از 30 هزار تن برآورد شده است.
۱۹) بازرگانان روسی و ارمنی چگونه به روند افزایش صادرات پنبه کمک کردند؟
پاسخ: بازرگانان روسی و ارمنی با حمایتهای مالی، نصب دستگاههای پنبه پاککنی، توزیع بذر و بالا بردن استانداردهای تولید به روند افزایش صادرات پنبه کمک کردند.
۲۰) تجاری شدن کشاورزی ایران در دوره قاجاریه چه پیامدی را به دنبال داشت؟
پاسخ: تجاری شدن کشاورزی ایران در عصر قاجار تغییر چندانی در فنون کشاورزی ایران ایجاد نکرد اما موجب افزایش درآمد مالکان و مشارکت روزافزون تجار ایرانی و خارجی در صدور تولیدات برخی از محصولات کشاورزی، نظیر پنبه و تریاک شد.
۲۱) ورود محصولات جدید کشاورزی به ایران در زمان کدام شاه قاجار بود و چه پیامدی به دنبال داشت؟
پاسخ: در دورهٔ سلطنت ناصرالدین شاه با ورود محصولات جدید کشاورزی از اروپا به ایران، تحولی عظیم در شیوهٔ تغذیهٔ ایرانیان ایجاد شد؛ به گونهای که محصولات غذایی جدیدی مثل گوجه فرنگی، نخودفرنگی و سیبزمینی در غذای خانوارهای ایرانی جا خوش کرد و سیبزمینی به یکی از محصولات مهم کشاورزی تبدیل شد.
۲۲) وضعیت صنعت فرش در نیمه دوم عصر قاجار چگونه بود؟
پاسخ: به رغم رکودی که در صنایع دستی ایران بهویژه از نیمهٔ دوم عصر قاجار بهوجود آمد، تولید فرش و صادرات آن به کشورهای جهان، بهویژه اروپا و آمریکا، رشد چشمگیری پیدا کرد. فرش ایران که از روزگاران دور آوازهای جهانی داشت، در این دوره طالبان فراوانی در جهان پیدا کرد و گردشگران اروپایی توجه تاجران و مردم اروپا و آمریکا را به سوی فرش دستباف ایران جلب کردند.
۲۳) چه عواملی موجب رشد تولید و صادرات فرش در دوره قاجار شد؟
پاسخ: ارزانی نیروی کار، طرح و نقشهای زیبا و متنوع، هنرمندی و ظرافت بافندگان ایرانی از یک سو و تقاضای بازار جهانی و سرمایهگذاری خارجی در تولید و تجارت، سبب رشد تولید و صادرات فرش در دوران قاجار شد.
۲۴) عواملی تاثیر بسزایی در رونق صادرات فرش به عنوان کالای جایگزین داشت؟
پاسخ: رکود صنعت صادرات ابریشم و کمبود طلا و نقره برای تأمین مالی واردات کالا از اروپا و سایر کشورها نیز تأثیر بسزایی بر رونق صادرات فرش به عنوان کالای جایگزین داشت.
۲۵) مهمترین مراکز قالیبافی در دوره قاجار را نام ببرید.
پاسخ: شهرهای تبریز، کاشان، همدان، اصفهان، کرمان، اراک و ولایتهای کردستان و آذربایجان از مهمترین مراکز قالی بافی در دورهٔ قاجار بودند.
۲۶) تجار داخلی و سرمایهگذاران خارجی در کدام شهرها کارگاه های کوچک و بزرگ فرش دایر کرده بودند؟
پاسخ: تبریز و اراک
۲۷) نظام تعلیم و تربیت در دوره قاجار چگونه بود؟
پاسخ: در دورهٔ قاجار نیز نظام تعلیم و تربیتسنتی ایران تداوم و گسترش یافت. در آن زمان سوادآموزی مقدماتی در مکتبخانهها یا از طریق معلمان خصوصی و یا معلمان سرخانه انجام میگرفت. دانشآموزانی که توانایی مالی و علاقه به ادامهٔ تحصیل داشتند، وارد مدرسههای قدیم و حوزههای علمیه میشدند. در این مراکز آموزشی، علوم نقلی و عقلی تعلیم داده میشد.
۲۸) مراکز علمی و آموزشی مهم و بزرگ دوره قاجار را نام ببرید.
پاسخ: مدرسههای مروی و سپهسالار (مدرسهٔ عالی شهید مطهری کنونی) از جمله مراکز علمی و آموزشی مهم و بزرگ این دوره بودند که در پایتخت تأسیس شدند.
۲۹) تغییر روش هاى تعلیم و تربیت و تاسیس مراکز آموزشی جدید در دوره قاجار تحت تاثیر چه عواملی بود؟
پاسخ: در دوره قاجار، نگاه برخی حاکمان داخلی و روشنفکران به پیشرفتهای کشورهای اروپایی دوخته شده بود. از سوی دیگر، برخی از کشورهای استعمارگر نیز به دلیل منافع خود، درصدد تغییر روشهای تعلیم و تربیت در ایران بودند. در چنین فضایی و پس از آشنایی با پیشرفتهای ایجاد شده در اروپا، نخستین مدرسهها به دست مسیونرهای اروپایی و آمریکایی، تأسیس شد و بعد از آن، حکومت قاجار و برخی افراد سرشناس فرهنگی و سیاسی نیز تصمیم گرفتند تا مدارس جدیدی در ایران براساس روشهای جدید تعلیم و تربیت عمومی، تأسیس کنند.
۳۰) چرا برخی کشورهای استعمارگر در صدد تغییر روش های تعلیم و تربیت در ایران بودند؟
پاسخ: به دليل منافع خود
۳۱) نخستین مدرسههای جدید در ایران توسط چه کسانی تاسیس شد؟
پاسخ: توسط مسیونرهای اروپایی و آمریکايى
۳۲) ویژگیهای مدارس تازه تاسیس شده دوره قاجار چگونه بود؟
پاسخ: غالب این مدارس تازه تأسیس شده، متناسب با فرهنگ اروپاییان ساخته شده بود و تفاوتهای جدّی با سبک و فرهنگ تعلیم و تربیت در ایران اسلامی داشت.
۳۳) دارالفنون با چه هدفی و با ایده و پیگیرى چه کسی تاسیس شد؟
پاسخ: دارالفنون یکی از مدارسی بود که با هدف آموزش علوم مختلف و فنون جدید به دانشجویان ایرانی، در داخل کشور و با ایده و پیگیری امیرکبیر، تأسیس شد.
۳۴) قصد امیر كبیر از تاسیس دارالفنون چه بود؟
پاسخ: امیرکبیر قصد داشت تا آموزش دانشجو در داخل کشور را جایگزین فرستادن آنها به خارج کند تا از این طریق، بتواند بر محتوا و اساتید و روشهای تدریس، نظارت بیشتری داشته باشد.
۳۵) کدام شخصیت های فرهنگی عصر قاجار برای تاسیس مدرسه هاى جدید به ویژه در دوره ابتدایی تلاش زیادی کرد؟
پاسخ: میرزا حسن رشدیه یکی از شخصیتهای فرهنگی عصر قاجار بود که برای تأسیس مدرسههای جدید به ویژه در دورهٔ تحصیلی ابتدایی در شهرهای مختلف ایران بسیار تلاش کرد و در این راه رنجها و سختیهای فراوانی کشید.
۳۶) هدف رشدیه از تاسیس مراکز آموزشی جدید چه بود؟
پاسخ: هدف رشدیه از برپایی مراکز آموزشی جدید، فراهم آوردن شرایط برای سوادآموزی به فرزندان تمام قشرهای مختلف جامعه بود.
۳۷) مدرسه دوشیزگان را چه کسی و به چه منظوری تاسیس کرد؟
پاسخ: در دورهٔ قاجار، برخی از زنان فاضل نیز در تأسیس مدارس جدید مشارکت داشتند. از جملهٔ این زنان میتوان به بیبی خانم استرآبادی اشاره کرد که مدرسهٔ دوشیزگان را به منظور تحصیل دختران در تهران تأسیس کرد.
۳۸) دانش آموختگان مراکز علمی و آموزشی جدید چه نقشی در تاریخ سیاسی ایران در عصر قاجار داشتند؟
پاسخ: دانش آموختگان مراکز علمی و آموزشی جدید، نقش مؤثری در انتشار و ترویج افکار نو به ویژه تفکر مشروطه خواهی و حکومت قانون داشتند.
۳۹) چرا پس از سقوط صفویان هنر نقاشی رو به افول نهاد؟
پاسخ: بهدنبال سقوط صفویان، هنر نگارگری نیز در سایهٔ جنگهای داخلی رو به افول نهاد.
۴۰) چرا نقاشی در عصر قاجار دچار تحولی اساسی شد؟
پاسخ: نقاشی در عصر قاجاریه به دنبال وحدت سیاسی و استقرار امنیت و در سایهٔ حمایت پادشاهان و دربار از یک سو و ارتباط با غرب از سوی دیگر، دچار تحولی اساسی شد.
۴۱) فتحعلی شاه در زمینه هنر نقاشی دست به چه اقدامی زد؟
پاسخ: فتحعلی شاه برجستهترین هنرمندان نقاش را در تهران گردآورد و آنها را به کشیدن پردههای بزرگ برای نصب در کاخها تشویق کرد.
۴۲) در دوره ناصرالدین شاه سنت نگارگری ایرانی چه تحول پیدا کرد؟
پاسخ: در دورهٔ ناصرالدین شاه، سنت نگارگری ایرانی تحت تأثیر هنر نقاشی مدرن اروپایی قرار گرفت. سبک نوینی در نقاشی به وجود آمد و نقاشان بزرگی مانند محمد غفاری معروف به کمالالملک، پا به عرصه نهادند.
۴۳) تعزیه در کدام دوره ای و برای چه رواج یافت؟
پاسخ: تعزیه که ریشه در آیینهای باستانی داشت، در عصر صفوی برای بزرگداشت حماسهٔ کربلا و شهادت امام حسین (ع) رواج یافت.
۴۴) هنر تعزیه در دوره کدام شاه قاجار گسترش پیدا کرد؟
پاسخ: هنر تعزیه در دورهٔ ناصرالدین شاه گسترش پیدا کرد.
۴۵) یکی از مکان های اجرای تعزیه در تهران کجا بود؟
پاسخ: یکی از مکانهای اجرای تعزیه در تهران، تکیهٔ دولت بود. زنان و مردان زیادی در این تکیه به تماشای تعزیه گردانان مینشستند.
۴۶) در دوره قاجار چه نمایشهایی و در کجا اجرا میشد؟
پاسخ: در دورهٔ قاجار به جز نمایشهای مذهبی، نمایشهای دیگری مثل نمایش روحوضی (سیاه بازی) و بقال بازی در مراسم شادی روی حوضِ خانهها، که با تخته آن را میپوشاندند، یا در برخی قهوه خانهها اجرا میشد.
۴۷) هنر تئاتر به سبک اروپایی از چه دورەای و به همت چه کسانی در ایران گسترش یافت؟
پاسخ: هنر تئاتر به سبک اروپایی از دورهٔ قاجار به همت دانشجویان اعزامی به اروپا، در ایران گسترش یافت.
۴۸) چه کسى به دستور کدام شاه قاجار در محل فعلی دارالفنون یک تالار نمایش ساخت؟ چه کسانی می توانستند از این تماشاخانه بهره ببرند؟
پاسخ: میرزاعلی اکبرخان مُزّین الدوله (نقاش باشی) به دستور ناصرالدین شاه در محل فعلی دارالفنون یک تالار نمایش ساخت. این تماشاخانه بیشتر مکانی خصوصی بود که شاه و برخی از درباریان در آنجا از نمایشهایی که به اجرا در میآمد، دیدن میکردند.
۴۹) سنت معماری ایرانی اسلامی دوره قاجاریه با توجه به چه عواملی تداوم یافت؟
پاسخ: در عصر قاجار با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی و نوع مصالح ساختمانی تداوم یافت.
۵۰) سنت معماری ایرانی اسلامی در دوران سلجوقی تیمورى و صفویان درخشش بی نظيری داشت.
۵۱) اختراع دوربین عکاسی چه تاثیری بر معماری دوره قاجاریه گذاشت؟
پاسخ: پس از اختراع دوربین عکاسی، مسافرانی که در عصر ناصری به اروپا میرفتند، تصاویر زیادی از بناهای آن سرزمین با خود به ایران آوردند. بسیاری از معماران به سفارش دربار و ثروتمندان با استفاده از برخی از عناصر معماری فرنگی و تلفیق آن با معماری ایرانی، سبکی از معماری را بهوجود آوردند که در آن عناصر و ویژگیهای معماری ایرانی و اروپایی ترکیب شده بود.
۵۲) بناهایی که در دوره قاجاریه به تقلید از بناهای اروپایی ساخته شد به چه بناهای معروف شدند؟
پاسخ: بناهای کارت پستالی
۵۳) ورود مظاهر جدید غربی مانند تلگراف، تلفن، پست، بانک، روزنامه و تئاتر چه تاثیری در گسترش سبک معماری اروپایی در ایران داشت؟
پاسخ: ورود مظاهر تمدن جدید غربی مانند تلگراف، تلفن، پست، بانک، روزنامه و تئاتر، نیز در گسترش سبک معماری اروپایی در ایران مؤثر بود. پس از رواج این مظاهر تمدن، ساختمانهایی مثل پستخانه، تلگرافخانه، تلفنخانه، بانکها، دفاتر روزنامهها، تماشاخانهها، خیابانهای جدید، مدارس جدید، فروشگاهها، مراکز نظمیه، بیمارستانهای جدید و سفارتخانهها تحت تأثیر معماری اروپایی ساخته شدند.
۵۴) مهمترین ويژگی های بناهای کارت پستالی چیست؟
پاسخ: ترکیب عناصر معماری ایرانی و اروپایی
۵۵) یک نمونه از بناهای معروف کارت پستالی را نام ببرید و به دستور چه کسى ساخته شد؟
پاسخ: کاخ شمسالعماره واقع در مجموعهٔ کاخ گلستان است که به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد.
۵۶) جامعه ایران در عصر قاجار در قالب سه شیوه می زیستند آنها را نام ببرید.
پاسخ: زندگی روستائی
زندگی عشایری
زندگی شهری
۵۷) در راس ایالت ایران چه کسانی قرار داشتند؟
پاسخ: در رأس ایالت سران ایل قرار داشتند.
۵۸) تمام مناسبات و روابط حکومت و ایل، زیر نظر چه کسانی انجام میگرفت؟
پاسخ: سران ایل
۵۹) در عصر قاجار هسته اصلی نظام اقتصادی و اجتماعی شهرها بازارها بودند.
۶۰) چه عواملی سبب تمایز و تفاوت میان اهالی یک شهر در محلات گوناگون در دوره قاجار میشد؟
پاسخ: عوامل گوناگون قومی، مذهبی، شغلی
۶۱) سه شیوه تولید در نظام اقتصادی عصر قاجار را نام ببرید؟
پاسخ: ۱- شیوه تولید سهم بری دهقانی
۲- شیوه تولید خرده کالایی دولتی و خصوصی
۳ -شیوه تولید شبانکارگی (شبانی) یا ایلیاتی
۶۲) به چه دلیل در اوایل دوره قاجار شاهد رشد و رونق صنایع دستی در ایران هستیم؟
پاسخ: با به قدرت رسیدن قاجاریه و فروکش کردن جنگ های داخل
۶۳) در دوره صدارت امیر کبیر تلاش های زیادی به منظور احیای صنایع دستی ایران صورت گرفت.
۶۴) چهار شهر مهم اقتصادی ایران در دوره قاجار را نام ببرید.
پاسخ: کاشان، اصفهان، شیراز، کرمان و یزد
۶۵) چهار نمونه از محصولات صادراتی بخش کشاورزی ایران در عصر قاجار را نام ببرید.
پاسخ: ابریشم، تریاک، تنباکو، پنبه و برنج
۶۶) در عصر قاجار کدام حادثه موجب افزایش تولید و صادرات پنبه از ایران به روسیه شد؟
پاسخ: جنگ داخلی آمریکا
۶۷) کدام جنگ موجب افزایش تولید و صادرات پنبه از ایران به روسیه در دوره قاجار شد؟
پاسخ: جنگ های داخلی امریکا
۶۸) در زمان مظفرالدین شاه برای مقابله با قحطی، کشاورزان به کشت سیب زمینی تشویق می شدند.
۶۹) مهم ترین مراکز قالیبافی در دوره قاجار چه شهرهایی بود؟
پاسخ: تبریز، کاشان، همدان، اصفهان، کرمان، اراک و ولایت های کردستان و آذربایجان
۷۰) در دوره قاجار سواد آموزی مقدماتی در کجاها انجام می گرفت؟
پاسخ: در مکتب خانه ها یا از طریق معلمان خصوصی و یا معلمان سرخانه انجام می گرفت
۷۱) در دوره قاجار دانش آموزان بعد از آموزش مقدماتی جذب کدام مراکز می شدند؟
پاسخ: مدرسه های قدیم و حوزه های علمیه
۷۲) در مدارس قدیم و حوزه های علمیه دوره قاجار چه علومی تعلیم داده می شد؟
پاسخ: علوم نقلی و عقلی
۷۳) دو مورد از مراکز علمی و آموزشی مهم و بزرگ دوره قاجار را نام ببرید.
پاسخ: مدرسه های مروی و سپه سالار (مدرسه عالی شهید مطهری کنونی)
۷۴) نخستین مدرسه های جدید توسط مسیونرهای اروپایی و آمریکایی اروپایی در ایران تأسیس شد.
۷۵) نخستین مدرسه عالی یا دانشگاه ایرانی مدرسە دارالفنون نام داشت.
۷۶) دارالفنون در چه رشته هایی به فعالیت می پرداخت؟
پاسخ: در رشتههای نظامی، پزشکی، ریاضی و هندسه، فیزیک، شیمی و معدن
۷۷) مدرسه دوشیزگان توسط چه کسی تاسیس شد؟
پاسخ: بی بی خانم استرآبادی
۷۸) هنر تعزیه در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار گسترش پیدا کرد.
۷۹) مهم ترین مکان اجرای تعزیه در دوره قاجار در تهران کدام محل بود؟
پاسخ: تکیه دولت
۸۰) دو نمایش روحوضی (سیاه بازی) و بقال بازی در عصر قاجار در مراسم شادی در روی حوضخانه ها که با تخته آن را می پوشانیدند و یا در برخی قهوه خانه ها اجرا می شد.
۸۱) هنر و معماری بناهای عصر قاجار تحت تأثیر معماری اروپایی بود.
۸۲) بناهای کارت پستالی در ایران در دوره ی قاجار به تقلید از کدام بنا ساخته می شدند؟
پاسخ: بیشتر به تقلید از بناهای اروپایی
نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.
درس قبلی: سوالات متن درس سوم تاریخ دوازدهم انسانی با جواب
همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس چهارم تاریخ دوازدهم انسانی
سوالات متن درس ۴ چهارم کتاب تاریخ دوازدهم انسانی متوسطه دوم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید.