فرهنگ و هنر

جواب فعالیت های درس دوازدهم تاریخ دوازدهم انسانی صفحه ۱۵۳ تا ۱۶۳

گام به گام درس ۱۲ تاریخ دوازدهم انسانی و پاسخ فعالیت و پرسش های نمونه درس دوازدهم جنگ تحمیلی و دفاع مقدس

جواب فعالیت های درس 12 دوازدهم تاریخ دوازدهم انسانی : گام به گام درس یکم تاریخ ۳ ایران و جهان معاصر که شامل جواب های فعالیت های صفحه ۱۵۳، ۱۵۴، ۱۵۵ و ۱۶۲ و صفحه و پرسش های نمونه ۱۶۳ صفحه درس ۱۲ جنگ تحمیلی و دفاع مقدس از کتاب تاریخ دوازدهم رشته انسانی است. در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم.

قبلی: جواب فعالیت های درس یازدهم تاریخ دوازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس دوازدهم تاریخ دوازدهم انسانی

جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۵۳ درس ۱۲ تاریخ دوازدهم انسانی

با راهنمایی دبیر درباره اهداف و انگیزه‌های صدام و حامیان خارجی او از تحمیل جنگ بر کشور ما با توجه به شرایط داخلی آن زمان ایران گفت‌وگو کنید.

پاسخ: صدام حسین و حامیان خارجی او از جمله ایالات متحده آمریکا، با اهداف و انگیزه‌های مشخصی جنگ را بر ایران تحمیل کردند. در اینجا به بررسی این اهداف و انگیزه‌ها می‌پردازیم:

اهداف صدام حسین

  1. تضعیف انقلاب اسلامی: یکی از اهداف اصلی صدام، نابودی انقلاب اسلامی و جلوگیری از گسترش افکار انقلابی در کشورهای عربی و اسلامی بود. او می‌خواست با شکست ایران، این پیام را به دیگر کشورها بفرستد که انقلاب‌ها می‌توانند به شکست بینجامند.
  2. حاکمیت بر آبراه‌ها: صدام به دنبال کنترل بر آبراه‌های مهمی مانند اروندرود بود تا بتواند بر تجارت و حمل و نقل در منطقه تسلط یابد.
  3. رهبری جهان عرب: صدام حسین تلاش داشت تا با پیروزی در جنگ، خود را به عنوان رهبر جدید جهان عرب معرفی کند و نفوذ عراق را در منطقه تقویت کند.
  4. تسلط بر منابع اقتصادی: تصرف مناطق نفت‌خیز ایران، به ویژه در خوزستان، از دیگر انگیزه‌های صدام بود تا بتواند منابع مالی خود را تقویت کند.

حمایت‌های خارجی

  1. حمایت ایالات متحده: آمریکا با توجه به نگرانی از گسترش انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر کشورهای همسایه، به حمایت از صدام حسین پرداخت. این حمایت شامل تأمین تسلیحات و اطلاعات نظامی بود.
  2. حمایت کشورهای عربی: برخی کشورهای عربی، به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس، نیز به دلیل ترس از گسترش انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر ثبات داخلی خود، به صدام کمک کردند.
  3. منافع اقتصادی: کشورهای حامی صدام به دنبال حفظ منافع اقتصادی خود در منطقه بودند و جنگ را به عنوان ابزاری برای جلوگیری از تغییرات سیاسی و اجتماعی در ایران می‌دیدند.

شرایط داخلی ایران

  • آشفتگی سیاسی: پس از انقلاب اسلامی، ایران با چالش‌های داخلی زیادی مواجه بود. این وضعیت به صدام این اطمینان را داد که می‌تواند از این آشفتگی به نفع خود استفاده کند.
  • نارضایتی‌های اجتماعی: مشکلات اقتصادی و اجتماعی در ایران، به صدام این امید را داد که مردم ایران از حکومت جدید ناراضی هستند و ممکن است به راحتی تسلیم شوند.

نتیجه‌گیری

تحمیل جنگ بر ایران از سوی صدام حسین و حامیان خارجی‌اش، ترکیبی از اهداف استراتژیک و سیاسی بود که به دنبال تضعیف انقلاب اسلامی و تقویت نفوذ خود در منطقه بودند. این جنگ نه تنها تأثیرات عمیقی بر ایران داشت، بلکه روابط بین‌المللی و معادلات قدرت در خاورمیانه را نیز تحت تأثیر قرار داد.

پاسخ دیگر: با توجه به فروپاشی نظام شاهنشاهی و فروپاشی ارتش و نیز شورش‌های بعضی از مناطق ایران، رژیم صدام تصور می‌کرد موقعیت مناسب برای حمله به ایران فراهم شده است. صدام علاوه‌ بر اهداف توسعه‌طلبانهٔ ارضی، سعی می‌کرد تا از تأثیرات انقلاب ایران بر مردم عراق و به طور کلی مردم مسلمان منطقه جلوگیری کند، از نظر اقتصادی بر منابع نفتی ایران دست یابد و مناطق عرب‌نشین جنوب‌غربی ایران به ویژه خوزستان را تجزیه کند. رژیم‌های محافظه‌کار عربی منطقه و آمریکا نیز او را در این راه تشویق می‌کردند.

پاسخ فعالیت ۲ صفحه ۱۵۴ درس ۱۲ تاریخ دوازدهم انسانی

ارزیابی و تحلیل

با توجه به سخنان امام خمینی (ره)، همفکری کنید و بگویید انگیزه و هدف صدام از اینکه در آغاز جنگ تحمیلی خود را «سردار قادسیه» می‌نامید، چه بود؟

«صدام هم پیش خود فکر کرد و شیطا‌ن‌های بزرگ هم این فکر را در او تقویت کردند که تو به ایرانی که الآن به هم‌خورده و هر ج و مرج است و ارتشی ندارد، حمله کن و اسم خودت را مثل سعد وقاص کن و خودت را فاتح قادسیه بخوان» (صحیفۀ امام، ج ۱۶، ص ۹۲).

پاسخ: «قادسیه» نام نبردی است که نیروهای اسلامی در سال ۱۴ هجری قمری علیه نیروهای ایران در زمان یزدگرد سوم آغاز کردند و با پیروزی مسلمانان به پایان رسید. در این جنگ، برخی از ایرانیان که از ظلم پادشاه خود رنج می‌بردند، به صف مسلمانان پیوستند و به پیروزی آنان کمک کردند.

هدف رژیم بعث از انتخاب لقب «سردار قادسیه» تداعی جنگ اعراب مسلمان علیه ایرانیان زرتشتی بود. صدام حسین همواره ایرانیان را مجوس می‌نامید و جنگ تحمیلی را به عنوان جنگ اعراب و مجوسیان معرفی می‌کرد تا حمایت کشورهای عربی را جلب کند. هدف دیگر رژیم بعث از به کارگیری این لقب، یادآوری پیروزی اعراب بر ایرانیان بود. صدام می‌خواست نشان دهد که همان‌طور که اعراب در جنگ قادسیه در سال ۱۴ هجری قمری بر ایرانیان پیروز شدند، ما نیز در این جنگ پیروز خواهیم شد.

پاسخ دیگر: با یادآوری نام قادسیه از نام یکی از جنگ‌های اوایل اسلام که در آن اعراب مسلمان، ساسانیان را شکست دادند، می‌خواست حس ناسیونالیسم عربی را تحریک کند و پشتیبانی اعراب را به دست آورد و به تجاوزگری خود مشروعیت ببخشد.

جواب فعالیت ۳ صفحه ۱۵۵ درس دوازدهم تاریخ دوازدهم انسانی

بررسی شواهد و مدارک

مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد دربارۀ جنگ تحمیلی صدام علیه ایران و تهاجم نظامی صدام به کویت را بخوانید و تفاوت‌های آنها را با ذکر دلیل بیان کنید.

الف) قطعنامۀ ۴۷۹ (28 سپتامبر ۱۹۸۰ / ۶ مهر ۱۳۵۹).
۱- از ایران و عراق می‌خواهد از هرگونه کاربرد زور به فوریت خودداری کنند و مناقشۀ خود را از را‌ه‌های مسالمت‌آمیز و طبق اصول عدالت و حقوق بین‌المللی حل نمایند.
۲- از آنها مصرانه می‌خواهد هر پیشنهاد مناسب در مورد میانجیگری، سازش یا توسل به نهادهای منطقه‌ای و یا دیگر راه‌های مسالمت‌آمیز را بنا به انتخاب خود، که اجرای تعهداتشان را بر اساس منشور سازمان ملل تسهیل کند، بپذیرند.
۳- از کلیۀ کشورهای دیگر می‌خواهد حداکثر خویشتن‌داری را مبذول دارند و از هر اقدامی که ممکن است به افزایش و گسترش بیشتر مناقشه منجر شود، خودداری کنند؛
۴- از کوشش‌های دبیرکل و پیشنهاد وی در مورد مساعی جمیله برای حل این وضعیت پشتیبانی می‌کند.

ب) قطعنامهٔ ۶۶۰ (۲ اوت ۱۹۹۰ / ۱۳ مرداد ۱۳۶۹) که بلافاصله پس از حملهٔ صدام به کویت صادر شد:
۱- تهاجم عراق به کویت را محکوم می‌کند.
۲- از عراق می‌خواهد تمام نیروهای خود را بی‌درنگ و بدون قید و شرط از کویت بیرون ببرد.
۳ عراق و کویت را متعهد می‌کند که بلافاصله مذاکرات فشرده‌ای را برای حل اختلافات خود آغاز کنند.
۴- تصمیم می‌گیرد که مجدداً و در صورت نیاز تشکیل جلسه دهد تا اتخاذ دیگر تدابیر لازم را برای اجرای این قطعنامه بررسی کند.

پاسخ: در قطعنامه ۴۷۹ شورای امنیت، رویکرد ملایم و غیرسختگیرانه نسبت به عراق کاملاً مشهود است. این قطعنامه حتی اسمی از تجاوزگری رژیم صدام نمی‌برد، در حالی که در قطعنامه بعدی به روشنی و با لحنی محکم عراق را محکوم می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که شورای امنیت تا چه اندازه جانب‌دارانه و با برخوردی دوگانه به نفع عراق و به ضرر ایران عمل کرده است.

این قطعنامه‌ها تحت تأثیر خواسته‌ها و منافع قدرت‌های بزرگ قرار داشت و تلاش می‌کرد تا عراق متجاوز را در وضعیتی مشابه با ایران قرار دهد. در قطعنامه بعدی، حمله عراق به کویت، نگرانی بیشتری برای شورای امنیت ایجاد کرد، در حالی که این میزان دغدغه را درباره ایران نداشت.

به طور کلی، رویکرد دوگانه و جانب‌دارانه شورای امنیت در این قطعنامه‌ها، نشان‌دهنده تأثیر قدرت‌های بزرگ و منافع آنان است که سعی داشتند عراق متجاوز را تا حد ممکن تبرئه کرده و فشار را بر ایران وارد کنند.

پاسخ فعالیت ۴ صفحه ۱۶۲ درس دوازدهم تاریخ دوازدهم انسانی

کاوش خارج از کلاس (تاریخ شفاهی دفاع مقدس)

الف) با یکی از افراد خانواده، فامیل، آشنا یا همسایه که در دفاع مقدس مشارکت داشته است، درباره انگیزه و هدف او از حضور در دفاع مقدس، فعالیت‌هایی که انجام داده است یا خاطراتش از آن دوره مصاحبه کنید و گزارش مکتوب آن را به کلاس ارائه دهید.

پاسخ: مصاحبه با آقای محمدرضا حسینی، یکی از رزمندگان دفاع مقدس:

آقای محمدرضا حسینی، متولد ۱۳۴۲ در تهران، یکی از رزمندگان دفاع مقدس است که از سال ۱۳۵۹ تا پایان جنگ در عملیات‌های مختلفی شرکت داشت. در مصاحبه با ایشان، انگیزه‌ها و خاطرات ایشان از دوران دفاع مقدس به شرح زیر است:

انگیزه‌ها و اهداف از حضور در دفاع مقدس:

  • دفاع از کیان و ارزش‌های انقلاب اسلامی
  • کمک به مردم و هموطنان در برابر تجاوز دشمن
  • پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور
  • انتقام از رژیم بعث عراق به خاطر جنایات و تجاوزات

فعالیت‌ها و عملیات‌های انجام شده:

  • حضور در عملیات‌های والفجر 8، کربلای 4 و کربلای 5 در جبهه‌های جنوب
  • مسئولیت تیپ امام حسن مجتبی (ع) در عملیات کربلای 5
  • فرماندهی گردان در عملیات بدر و والفجر 10
  • مجروح شدن در عملیات والفجر 8 و کربلای 4

خاطرات و تجربیات:

  • خاطره حضور در عملیات والفجر 8 و مجروح شدن در آن
  • تجربه فرماندهی تیپ امام حسن مجتبی (ع) در کربلای 5
  • خاطره آزادسازی شهرهای فاو و مهران از چنگال دشمن
  • تجربه مواجهه با مین‌های دشمن و حملات شیمیایی

در پایان مصاحبه، آقای حسینی بر این نکته تأکید کردند که حضور در دفاع مقدس تجربه‌ای ارزشمند و ماندگار در زندگی ایشان بوده است که باعث تقویت ایمان و عزت نفس شده و همواره سعی کرده‌اند آموخته‌های آن را در زندگی خود به کار گیرند.

ب) با تحقیق درباره زندگی و شهادت یکی از شهدای دانش‌آموز محله یا روستای محل زندگی خود، گزارشی تهیه کنید.

پاسخ: گزارش درباره شهید دانش‌آموز: شهید احمدی

زندگی‌نامه:

شهید احمد احمدی، یکی از دانش‌آموزان شجاع و فداکار محله ما بود که در سال ۱۳۴۵ در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. او از دوران کودکی به تحصیل علم و دانش علاقه‌مند بود و همواره در مدرسه به عنوان دانش‌آموزی فعال و کوشا شناخته می‌شد. احمد در دوران تحصیل خود، به مسائل اجتماعی و سیاسی کشور نیز توجه خاصی داشت و از همان سنین پایین، به آرمان‌های انقلاب اسلامی علاقه‌مند شد.

انگیزه و هدف از حضور در دفاع مقدس:

با شروع جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹، احمد به عنوان یک نوجوان ۱۴ ساله، تصمیم به حضور در جبهه‌های جنگ گرفت. او معتقد بود که باید از کشور و انقلاب اسلامی دفاع کند و به همین دلیل به جبهه رفت. احمد همواره می‌گفت: “ما باید از خاک و ناموس خود دفاع کنیم و نگذاریم دشمن به کشور ما تجاوز کند.”

فعالیت‌ها و خدمات در جبهه:

احمد در جبهه‌های مختلفی از جمله خرمشهر و آبادان حضور داشت. او به عنوان یک رزمنده، در عملیات‌های مختلفی شرکت کرد و به عنوان یک نیروی داوطلب، به یاری رزمندگان دیگر شتافت. او در کنار دیگر رزمندگان، در تأمین آذوقه و تجهیزات مورد نیاز نیز فعالیت می‌کرد و همواره در تلاش بود تا به رزمندگان روحیه بدهد.

شهادت:

احمد در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۶۱ در عملیات بیت‌المقدس به شهادت رسید. او در این عملیات، در حین نبرد با دشمن، به شدت مجروح شد و با وجود تلاش‌های پزشکان، جان خود را از دست داد. خبر شهادت او برای خانواده و دوستانش بسیار دردناک بود، اما همگی به فدای او و دیگر رزمندگان افتخار می‌کردند.

خاطرات:

دوستان و هم‌مدرسه‌ای‌های احمد همیشه از شجاعت و فداکاری‌های او یاد می‌کنند. یکی از دوستانش می‌گوید: “احمد همیشه به ما می‌گفت که باید برای دفاع از میهن‌مان آماده باشیم و هیچ‌گاه از سختی‌ها نترسیم.” یاد و خاطره او همیشه در دل دوستان و خانواده‌اش زنده است و به عنوان الگویی از ایثار و فداکاری در دفاع مقدس شناخته می‌شود.

نتیجه‌گیری:

زندگی و شهادت شهید احمد احمدی، نمادی از فداکاری و ایثار جوانان ایرانی در دوران دفاع مقدس است. او با انگیزه‌ای قوی و اراده‌ای پولادین، به جبهه رفت و جان خود را برای دفاع از میهن فدای کرد. یاد او همیشه در دل‌ها باقی خواهد ماند و الهام‌بخش نسل‌های آینده خواهد بود.

با گردآوری خاطرات اعضای کلاس، مجلهٔ تاریخ شفاهی دفاع مقدس مدرسهٔ خود را تدوین کنید. (بر عهده دانش آموزان)

جواب پرسش های نمونه صفحه ۱۶۳ درس ۱۲ تاریخ دوازدهم انسانی

۱- انگیزه و اهداف صدام از تحمیل جنگ به ایران چه بود؟

پاسخ: ۱- حاکمیت بر آبراه مهم اروندرود، دسترسی و تسلط بر خلیج‌فارس و جدایی جزایر سه‌گانهٔ ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ و استان خوزستان از ایران،
۲- تضعیف و نابودی انقلاب اسلامی و جلوگیری از انتشار افکار انقلابی در میان مردم عراق به ویژه شیعیان آن کشور،
۳- رسیدن به رهبری جهان عرب و ایفای نقش ژاندارمی در منطقه.

۲- مجامع بین‌المللی و کشورهای قدرتمند در برابر تهاجم ارتش رژیم بعثی عراق به خاک ایران چه واکنشی نشان دادند؟

پاسخ: مجامع بین‌المللی به صورت قاطع و مؤثر به وظایف رسمی و قانونی خود عمل نکردند و پس از شروع جنگ تحمیلی با صدور قطعنامه‌ای بدون آنکه تجاوز نیروهای بعثی به خاک ایران را محکوم کنند و از دولت متجاوز بخواهند که از مناطق اشغالی عقب‌نشینی کند، دو کشور را صرفاً به خودداری از ادامهٔ جنگ و تلاش برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات فراخواندند. قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا، شوروی، فرانسه، آلمان و انگلستان هم، علاوه بر دادن انواع سلاح‌های پیشرفته و حتی تسلیحات شیمیایی به رژیم بعثی عراق، به لحاظ سیاسی نیز آشکار و پنهان از این رژیم جانب‌داری کردند.

پاسخ دیگر: مجامع بین‌المللی پس از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، به وظایف رسمی و قانونی خود به صورت قاطع و مؤثر عمل نکردند. شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه ۴۷۹ در ۶ مهر ۱۳۵۹، تنها دو کشور را به خودداری از ادامه جنگ و تلاش برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات فراخواند، بدون آنکه تجاوز نیروهای بعثی به خاک ایران را محکوم کند و از دولت متجاوز بخواهد که از مناطق اشغالی عقب‌نشینی کند.

قدرت‌های بزرگ جهانی مانند آمریکا، شوروی، فرانسه، آلمان و انگلستان نیز، علاوه بر تأمین انواع سلاح‌های پیشرفته و حتی تسلیحات شیمیایی برای رژیم بعثی عراق، به لحاظ سیاسی نیز به طور آشکار و پنهان از این رژیم جانب‌داری کردند. این رویکرد دوگانه و جانب‌دارانه مجامع بین‌المللی و قدرت‌های بزرگ، به تشدید جنگ و تحمیل خسارات سنگین به ملت ایران انجامید.

۳- به نظر شما، چرا تمام اقوام، قشرها و گرو‌ه‌ها در سراسر ایران در دفاع مقدس مشارکت فراگیر و گسترد‌ه‌ای داشتند؟

پاسخ: چون این جنگ تنها به یک منطقه، قوم یا قشر خاص محدود نمی‌شد، بلکه تمام ایران را هدف قرار داده بود. در صورت موفقیت و پیشروی نیروهای متجاوز عراقی، جنایت‌ها و وقایع خرمشهر و آبادان در تمامی شهرها و روستاها تکرار می‌شد.

۴- امام خمینی (ره) در مقام فرماندهی کل قوا چه نقشی در دوران دفاع مقدس داشتند؟

پاسخ: – فراخواندن همهٔ قشرها به دفاع از خاک کشور و شتافتن به سوی جبهه‌ها
– توصیه به مسئولان برای پیشبرد امور جنگ و اولویت قرار دادن مسئلهٔ جنگ
– توجه ایشان به تقویت بنیهٔ دفاعی و حمایت‌های ایشان برای بالا بردن کیفیت و کمیت امکانات و تجهیزات نظامی و تأمین بودجه‌های جنگ
– ایجاد تحول در روح و روان جوانان یرانی با تمسک به مفاهیم جهاد و شهادت و یادآوری حماسهٔ عاشورا و تقویت ایمان و روحیهٔ جهادی آنان

۵- با راهنمایی دبیر و استفاده از محتوای درس، نمودار خط زمان رویدادهای مهم دوران دفاع مقدس را ترسیم کنید.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:

جواب پرسش های نمونه صفحه ۱۶۳ درس ۱۲ تاریخ دوازدهم انسانی

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس دهم تاریخ دوازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب تاریخ دوازدهم انسانی، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ فعالیت های درس دوازدهم تاریخ دوازدهم انسانی متوسطه دوم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید. همچنین اگر سوالی در رابطه با جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس 12 تاریخ انسانی دوازدهم دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − نه =