ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب درس ۴ آزاد فارسی دوازدهم ادبیات بومی ۱ صفحه ۳۲ و ۳۳

پاسخ متن درسی، قلمرو زبانی، قلمرو ادبی و قلمرو فکری صفحه 32 و 33 درس 4 آزاد فارسی دوازدهم ریاضی ، تجربی ، انسانی و معارف

جواب درس 4 چهارم آزاد فارسی دوازدهم ادبیات بومی ۱ ؛ در این نوشته از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با جواب و حل متن درسی، کارگاه متن پژوهی قلمرو زبانی، قلمرو ادبی و قلمرو فکری صفحه ۳۲ و ۳۳ درس ۴ چهارم ادبیات بومی ۱ کتاب فارسی دوازدهم ریاضی، تجربی، انسانی و معارف متوسطه دوم آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

بعدی: معنی شعر دماوندیه درس پنجم فارسی دوازدهم
جواب کارگاه متن پژوهی درس پنجم فارسی دوازدهم
معنی کلمات و آرایه های روان خوانی جاسوسی که الاغ بود فارسی دوازدهم
جواب درک و دریافت روان خوانی جاسوسی که الاغ فارسی دوازدهم

جواب درس ۴ آزاد فارسی دوازدهم ادبیات بومی ۱

متن درس چهارم آزاد فارسی دوازدهم صفحه ۳۲

نام درس: «ایران، از دیروز تا امروز»

ایران یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است که تاریخ آن به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. در طول قرون، ایران به عنوان محل تلاقی تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف، نقش مهمی در تاریخ بشری ایفا کرده است. این کشور نه تنها از نظر فرهنگی و تمدنی غنی است، بلکه از نظر تاریخی نیز پر از وقایع مهم و سرنوشت‌ساز بوده است.

ایران در دوران باستان

یکی از مهم‌ترین دوره‌های تاریخی ایران، دوران امپراتوری هخامنشی است. این امپراتوری در سال ۵۵۰ قبل از میلاد توسط کوروش کبیر تأسیس شد و به عنوان اولین امپراتوری بزرگ جهانی شناخته می‌شود. کوروش نه تنها به دلیل فتوحات نظامی‌اش شناخته می‌شود، بلکه به دلیل شیوه‌های عادلانه حکومت‌داری و احترام به فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف نیز مشهور است. منشور حقوق بشر کوروش، که به عنوان اولین اعلامیه حقوق بشر جهان شناخته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این امپراتوری است.

پس از هخامنشیان، ساسانیان به عنوان یکی از مهم‌ترین سلسله‌های ایرانی به قدرت رسیدند. ساسانیان در دوره‌ای طولانی از سال ۲۲۴ میلادی تا ۶۵۱ میلادی حکومت کردند و ایران را به یکی از قدرت‌های اصلی جهان در زمان خود تبدیل کردند. دین زرتشتی در این دوران به عنوان دین رسمی کشور شناخته شد و بسیاری از ساختارهای حکومتی و فرهنگی که امروزه نیز در فرهنگ ایرانی دیده می‌شود، در این دوره شکل گرفت.

اسلام و تأثیر آن بر ایران

با ورود اسلام به ایران در قرن هفتم میلادی، این کشور دچار تغییرات فرهنگی و اجتماعی بزرگی شد. سلسله‌های اسلامی مانند صفاریان، سامانیان و غزنویان در دوران بعد از ورود اسلام بر ایران حکومت کردند و در بسیاری از این دوران‌ها، ادبیات و هنر اسلامی با فرهنگ ایرانی تلفیق شد و به شکوفایی رسید.

ایران در دوران اسلامی به مرکز علم و هنر تبدیل شد. دانشمندانی مانند ابوعلی سینا (ابن سینا) و محمد بن موسی خوارزمی در زمینه‌های فلسفه، ریاضیات، و پزشکی دستاوردهای بزرگی داشتند. این دوران به عنوان یکی از دوران طلایی علم در ایران شناخته می‌شود.

دوره صفوی و نهادینه‌سازی تشیع

یکی از مهم‌ترین دوران‌های تاریخ ایران، دوران صفوی است. سلسله صفویان در اوایل قرن ۱۶ میلادی به قدرت رسید و تشیع را به عنوان مذهب رسمی ایران اعلام کرد. این اقدام نه تنها وحدت ملی در کشور را تقویت کرد، بلکه هویت مذهبی خاصی به ایران بخشید که هنوز هم یکی از ویژگی‌های برجسته فرهنگ ایرانی است. شاه عباس صفوی یکی از بزرگ‌ترین شاهان این سلسله بود که با توسعه معماری، هنر و بازرگانی، ایران را به یک مرکز مهم تجاری و فرهنگی در منطقه تبدیل کرد.

قاجار و پهلوی: آغاز مدرنیته در ایران

در قرن ۱۹ میلادی، سلسله قاجار بر ایران حکومت کرد. این دوران با تلاش‌هایی برای مدرن‌سازی کشور و بهبود زیرساخت‌ها همراه بود، اما به دلیل فشارهای خارجی و ضعف داخلی، ایران از نظر سیاسی و اقتصادی ضعیف شد.

در قرن بیستم، رضاشاه پهلوی به قدرت رسید و با انجام اصلاحات گسترده تلاش کرد ایران را به یک کشور مدرن تبدیل کند. او تلاش کرد تا سیستم آموزشی، نظامی و صنعتی ایران را توسعه دهد و نهادهای مدرن را در کشور مستقر کند. پس از او، محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، تلاش‌های پدرش را ادامه داد، اما نهایتاً انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به حکومت پهلوی پایان داد.

ایران معاصر

بعد از انقلاب اسلامی، ایران به یک جمهوری اسلامی تبدیل شد. این دوران با تغییرات گسترده‌ای در نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور همراه بود. ایران در حال حاضر یک کشور با تاریخی غنی، فرهنگی پویا و جایگاهی مهم در منطقه خاورمیانه است که همچنان نقش مؤثری در تاریخ و سیاست جهانی دارد.

جواب قلمرو زبانی درس ۴ آزاد فارسی دوازدهم صفحه ۳۳

۱. در متن، واژه‌ی «امپراتوری» به چه معناست و از کدام زبان وارد فارسی شده است؟

پاسخ: واژه‌ی «امپراتوری» به معنی حکومتی است که بر سرزمین‌های گسترده‌ای فرمانروایی می‌کند. این کلمه از ریشه‌ی لاتین (Imperium) به فارسی وارد شده است.

۲. معنی واژه‌ی «تلاقی» در جمله‌ی «ایران به عنوان محل تلاقی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها…» چیست؟

پاسخ: در این جمله، «تلاقی» به معنی برخورد و هم‌گرایی است، یعنی ایران محلی بوده که تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف با هم روبرو می‌شدند و تعامل می‌کردند.

۳. کاربرد «واحد اندازه‌گیری زمان» در متن را نام ببرید و توضیح دهید.

پاسخ: در متن از «قبل از میلاد»، «قرن»، «میلادی» و «سال» به عنوان واحدهای اندازه‌گیری زمان استفاده شده است. این واحدها برای مشخص کردن دوره‌های تاریخی و زمان رخداد وقایع به کار رفته‌اند.

پاسخ قلمرو ادبی درس چهارم آزاد فارسی دوازدهم صفحه ۳۳

۱. کدام نوع تشبیه در جمله‌ی «ایران در دوران اسلامی به مرکز علم و هنر تبدیل شد» استفاده شده است؟

پاسخ: این جمله یک تشبیه نیست؛ بلکه یک جمله خبری است. اما از آنجا که ایران به یک “مرکز” توصیف شده، نوعی بیان غیرمستقیم از تشبیه در آن دیده می‌شود.

۲. آیا در متن، نوعی آرایه‌ی جناس به کار رفته است؟ مثال بزنید.

پاسخ: در متن، جناس به کار نرفته است. جناس بیشتر در متون ادبی و شعر دیده می‌شود، اما متن بیشتر به بیان تاریخی و علمی می‌پردازد.

۳. کدام جمله‌ی متن از نظر بیانی ساده و مستقیم است؟

پاسخ: جمله‌ی «ایران یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است» از نظر بیان، جمله‌ای ساده و مستقیم است که به وضوح یک حقیقت تاریخی را بیان می‌کند.

جواب قلمرو فکری درس چهارم آزاد فارسی دوازدهم صفحه ۳۳

۱. چه عواملی باعث شد که ایران به عنوان محل تلاقی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها شناخته شود؟

پاسخ: قرارگیری ایران در مسیر جاده ابریشم و موقعیت جغرافیایی آن که میان شرق و غرب قرار دارد، به اضافه‌ی قدرت امپراتوری‌های مختلف ایران، این کشور را به محل تلاقی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها تبدیل کرده است.

۲. چرا منشور حقوق بشر کوروش کبیر در تاریخ ایران اهمیت دارد؟

پاسخ: منشور حقوق بشر کوروش کبیر اولین اعلامیه‌ای است که در آن حقوق انسانی مانند آزادی مذهب و احترام به فرهنگ‌ها و ملت‌های مختلف به رسمیت شناخته شده است. این منشور به عنوان نمادی از عدالت و انسان‌دوستی کوروش در تاریخ ایران شناخته می‌شود.

۳. چه تفاوتی میان دوران هخامنشی و ساسانی از نظر دینی وجود دارد؟

پاسخ: در دوران هخامنشی‌ها، احترام به مذاهب مختلف وجود داشت و یک دین رسمی مشخص نبود، اما در دوران ساسانی، دین زرتشتی به عنوان دین رسمی کشور شناخته شد و ساختارهای دینی قوی‌تری شکل گرفت.

قبلی: معنی گنج حکمت خاکریز فارسی دوازدهم
جواب قلمرو های کارگاه متن پژوهی درس سوم فارسی دوازدهم
معنی شعر آزادی و دفتر زمانه درس سوم فارسی دوازدهم
جواب درک و دریافت شعر در مکتب حقایق فارسی دوازدهم

توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب فارسی پایه دوازدهم متوسطه دوم ، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب درس ۴ چهارم آزاد ادبیات بومی ۱ کتاب فارسی دوازدهم متوسطه دوم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. نظرات خود را در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید. ❤️

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 4 =