ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب سوالات درس ششم آداب زندگانی فارسی نهم صفحه ۵۰ و ۵۲

گام به گام پاسخ پرسش های خودارزیابی ، گفتگو و فعالیت های نوشتاری صفحه ۵۰ و ۵۲ درس ۶ ششم فارسی نهم

جواب درس ششم آداب زندگانی فارسی نهم ؛ در این مطلب با پاسخ و جواب سوالات خودارزیابی صفحه ۵۰ ، گفت و گو و فعالیت های نوشتاری صفحه ۵۲ درس ۶ ششم آداب زندگانی کتاب فارسی نهم متوسطه اول آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

بعدی: معنی و آرایه های ادبی حکایت شو خطر کن فارسی نهم
معنی شعر و آرایه های درس هفتم فارسی نهم
جواب سوالات درس هفتم فارسی نهم

جواب سوالات درس ششم آداب زندگانی فارسی نهم

جواب خودارزیابی صفحه ۵۰ درس ششم فارسی نهم

سوال ۱)‌ هنگام سخن گفتن دیگران به چه نکاتی باید توجّه کرد؟

پاسخ: ۱)‌ حرف کسی را قطع نکنیم
۲) در گفت و گوی دیگران دخالت و دقت نکنیم
۳)‌ به حرف دیگران دزدیده گوش ندهیم
۴) سوالات بیهوده نکنیم و فقط سوالات مربوط به موضوع را مطرح کنیم.

سوال ۲)‌ بیت زیر با کدام بخش درس، ارتباط معنایی دارد؟

بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند (گلستان سعدی)

پاسخ: به غم مردمان شادی مکن تا مردمان نیز به غم تو شادی نکنند. داد ده تا داد یابی. خوب گوی تا خوب شنوی.

سوال ۳)‌ یک زندگی موفّق چه ویژگی هایی دارد؟

پاسخ: برنامه ریزی شده باشد، آرامش خاطر داشته باشد، موفقیت در کار داشته باشد، همکاری و تعامل و به همراه داشته باشد و دارای خانواده خوشحال و موفق باشد و …

پاسخ گفت و گو کنید صفحه ۵۲ درس ششم فارسی نهم

سوال ۱)‌ درباره آداب معاشرت و تأثیر اخلاق نیکو در زندگی اجتماعی، بحث و گفت و گو کنید.

پاسخ: در زندگی اجتماعی، رفتار انسان تنها مربوط به خود نیست بلکه به کل جامعه مربوط می شود. یعنی رعایت هنجارها و آداب و رسوم مربوط به جامعه تأثیر زیادی در سرنوشت سایر انسان ها دارد. انسان ها باید شیوه زندگی خود را با سایر بخش های جامعه تطبیق دهند. آداب اجتماعی شامل کمتر صحبت کردن و به موقع حرف زدن و اخلاق خوب مانند صادق بودن، بدگویی نکردن، خوشحال کردن دیگران، گناه نکردن، خوش اخلاق بودن، مهربانی و صله رحم ، لبخند زدن و … است. انسان باید سعی کند خوب فکر کند، خوب حرف بزند و خوب عمل کند و اعمال، اسرار و نیازهای او همیشه با خدا باشد.

سوال ۲)‌ درباره ابیات زیر و ارتباط آن با درس گفت و گو کنید.

کم گوی و به جز مصلحت خویش مگوی / چیزی که نپرسند تو از پیش مگوی
دادند دو گوش و یک زبانت ز آغاز / یعنی که دو بشنو و یکی بیش مگوی

پاسخ: این دو بیت به آداب سخن گفتن و گوش کردن توصیه می کند که انسان باید کم حرف باشد و در جا و مکان درست حرف بزد و تا چیزی از او پرسیده نشده است دخالت نکند و تلاش کند شنونده خوبی باشد تا گوینده زیاده گو، چون انسان دو گوش دارد و یک دهان، پس سهم گوش ها از دهان بیشتر می باشد.

همچنین این دو بیت با این بخش از متن ارتباط دارد. « آدمی باید که بسیار نگوید و سخن دیگری به سخن خود قطع نکند.1 اگر سوال از جماعتی کنند که او داخل آن جماعت بود، بر ایشان سبقت ننماید و اگر کسی به جواب مشغول شود، او بر بهتر جوابی از آن، قادر بوَد، صبر کند تا آن سخن، تمام شود» که پیام هر دو قطع نکردن حرف دیگران است.

جواب فعالیت های نوشتاری صفحه ۵۲ درس ششم فارسی نهم

سوال ۱)‌ هم خانواده واژه های زیر را از متن درس، بیابید و بنویسید.

اتهام، اقناع، طعنه، مقدم، استماع، مقطوع، مطلب، مقتدر، مجتهد، اصیل

پاسخ: اتّهام = تهمت
اقناع = قانع
طعنه = طعن
مقدّم = متقدم
استماع = سمع
مقطوع = قطع
مطلب = طالب، مطالب
مقتدر = قادر
مجتهد = جهد
اصیل = اصل

سوال ۲)‌ فعل های مضارع را مشخص کنید و نوع آنها را بنویسید.

«اینک دارم برای شما می‌نویسم، شاید بخوانید و به کار بندید؛ هرگاه ذهنتان را از کژاندیشی بپیرایید، دلتان را از احساس ناروا بشویید و از بی رسمی‌ها بپرهیزید، خداوند با شما همراه می‌شود؛ پست و بلند آوای درونتان را می‌شنود و رفتار شما را به سامان می‌آورد».

پاسخ: دارم (مضارع مستمر)
می‌نویسم (مضارع مستمر)
بخوانید  (مضارع التزامی)
بندید (مضارع التزامی)
بپیرایید (مضارع التزامی)
بشویید (مضارع التزامی)
بپرهیزید (مضارع التزامی)
می‌شود (مضارع اخباری)
می‌شنود  (مضارع اخباری)
می‌آورد (مضارع اخباری)

سوال ۳)‌ عبارت زیر را در یک بند، توضیح دهید.
«گوهرِ تن، از گوهرِ اصل، بهتر بوَد.»

پاسخ: داشتن اصل و نصب، پدر و مادر با سواد خاندان اصیل خوب است، اما اگر انسان از گوهر وجودی خود و گوهر تنش استفاده من، و با علم، دانش و تلاش گوهر اکتسبابی خودش به جایی برسد و گوهر تن هم داشته باشد بهتر است، زیرا گوهر تن همیشگی است.

توجه: برای مشاهده معنی کلمات و آرایه های ادبی درس ششم فارسی نهم، وارد لینک «معنی و آرایه های ادبی درس ششم آداب زندگانی فارسی نهم» شوید.

قبلی: جواب درس پنجم آزاد فارسی نهم ادبیات بومی ۱
جواب فرصتی برای اندیشیدن صفحه ۴۰ فارسی نهم
معنی کلمات روان خوانی دریچه های شکوفایی فارسی نهم
جواب سوالات درس چهارم فارسی نهم

توجه: شما دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول عزیز اگر می خواهید به راحتی به معنی کلمات و جواب سوال های کتاب فارسی نهم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب و معنی کلمات درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در انتها امیدواریم که جواب سوالات تمرینات خودارزیابی ، گفت و گو کنید و نوشتن صفحه 50 و 52 درس 6 ششم آداب زندگانی فارسی نهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۳ دیدگاه

  1. دوستان اینک دارم برای شما می نویسم هم فعل مستمر

    دارم یک فعل کمکی (معین) هست و بین دارم و می‌نویسم یک فاصله ای افتاده
    بنابراین میشه : دارم می‌نویسم که یک مضارع مستمر هست و یک جمله حساب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هفت =