ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب سوالات صفحه ۱۱۸ و ۱۱۹ درس شانزدهم فارسی هشتم

پاسخ نامه و حل پرسش های درس شانزدهم پرنده آزادی و کودکان سنگ کتاب فارسی هشتم صفحه 118 و 119

جواب سوالات صفحه ۱۱۸ و ۱۱۹ درس شانزدهم فارسی هشتم ؛ در این نوشته از بخش آموزش و پرورش ماگرتا به پاسخ و جواب سوالات خودارزیابی و گفت و گو صفحه 118 و فعالیت های نوشتاری صفحه 119 درس 16 شانزدهم شعر پرنده آزادی و کودکان سنگ کتاب فارسی پایه هشتم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

بعدی: معنی کلمات درس هفدهم فارسی هشتم
جواب سوالات درس هفدهم فارسی هشتم
معنی کلمات روان خوانی آن سوی پنجره فارسی هشتم
جواب فرصتی برای اندیشیدن آن سوی پنجره فارسی هشتم
معنی و آرایه های ادبی شعر نیایش الهی فارسی هشتم

جواب سوالات صفحه ۱۱۸ و ۱۱۹ درس شانزدهم فارسی هشتم

جواب خودارزیابی صفحه ۱۱۸ فارسی هشتم درس ۱۶

۱- در بند اوّل شعر پرندهٔ آزادی، تشبیه‌ها را بیابید.

پاسخ: محمد در آغوش پدرش چونان پرنده ای بیمناک آشیان دارد.

۲- منظور شاعر از «کودکان سنگ» چیست؟

پاسخ: کودکان سنگ به دست فلسطینی ها که برای دفاع از خود و کشورشان هیچ اسلحه ای به جز سنگ ندارند.

۳- نوجوانان فلسطینی برای آزادی سرزمین خود، چه کارهایی می‌کنند؟

پاسخ: با تمام توانشان ایستادگی می کنندو در راهشان استوار هستند.

پاسخ گفت و گو صفحه ۱۱۸ درس ۱۶ فارسی هشتم

۱- دربارۀ «ادبیات پایداری» تحقیق کنید و نتیجۀ آن را در کلاس مطرح کنید.

پاسخ: ادبیات پایداری عبارت است از آثاری كه تحت تاثیر شرایطی چون اختناق و استبداد داخلی، نبود آزادی فردی و اجتماعی، قانون گریزی و قانون ستیزی با پایگاه های قدرت، غضب، قدرت و سرزمین و سرمایه های ملی و فردی و … شكل می گیرند. بنابراین جان مایه این آثار با بیداد داخلی یا تجاوز بیرونی از همه حوزه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی ریال اجتماعی و ایستادگی در برابر جریان ها ی ضد آزادی است.

ولی این مفهوم در انقلاب اسلامی ایران، با یک فاصله زمانی كوتاه – نوزده ماه جنگ تحمیلی آغاز شد با پذیرش قطعنامه در بیست و هفتم تیرماه ۱۳۶۷ توقف نسب یافت، همراه با خود جریان نیرومند فرهنگی در حوزه شعر، قصه، نمایشنامه، نقاشی و… را بوجود آورد كه تجربه های تازه و بدیع در لابه لای شبكه عظیم فرهنگی آن با خود به همراه داشت. مطالعه، تحلیل، تبیین، بررسی، نقد، شناخت و بازیافت این حادثه عظیم در همه ابعاد بایسته و ضروری است (سنگری، ج۱، ص۹). بنابراین آنچه را كه در خلال این بررسی ها، به صورت سروده ها و نوشته‌هایی به كار رفته به نوعی همدلی میهنی یا قومی در برابر تجاوز طبیعت در پی دارد كه به عنوان ادبیات پایداری قابل طرح هستند. به عبارتی ساده تر، سروده ها و نوشته هایی كه موضوع اصلی آن دعوت مردم به مبارزه و پایداری در برابر متجاوزین بود، تحت عنوان ادبیات پایداری/ مقاومت قابل تقسیم بندی است

۲- با راهنمایی معلم خود، دربارۀ نماد سرزمین فلسطین تحقیق کنید و حاصل آن را در کلاس ارائه دهید.

پاسخ: نمادهایی مانند سنگ، شهید، شهادت. زیتون فلسطین که در شعر «این سرزمین» حضور جدی دارد، می خواهد بگوید که این مرز و بوم، در سایه غصب و اشغال بوی یوسف کنعانی به مشام جان های پاک و بی آلایش می پراکند و در این عصر مدرنیته باز هم همراه لبنان آیه های مقاومت می خواند و رجز عشق و شهادت را برای احیاء ارزشهای دینی و انسانی می سراید.

بی گمان شاعران آزاده دنیا نیز نمی توانند بر گوش و چشمشان مُهر بی خیالی بکوبند و بر دلهایشان سایه نفهمیدن را بگسترانند بلکه همنوا با محمود درویش، معین بسیسو، توفیق زیاد، ناجی العلی، احمد دهبو شعر مقاومت می سرایند و با هم می گویند که فلسطین یعنی امیدی با صدای بلند و بغض آلود انسان مظلوم امروز فلسطین و فلسطینی یعنی نوای در گلو گرفته زیتون!

بدیهی است که یکی از مؤلفه های شعر در کاربرد اجتماعی و سیاسی آن فضاسازی برای استقامت و پایداری که از ارزش های بالای انسانی هست، می باشد. بدین سان این گونه واژگان و مفاهیم در شعر یک شاعر بستگی به نمادهایی دارد که آن شاعر از آن ها استفاده می برد گاهی واژگان در کنار آن نماد به موجود زنده ای میماند که همچون انسان نفس می کشد و خون در شریانش جریان دارد و در غم و اندوه می گرید و گاه اسارت در تقلّای آزادی فریاد خشمگینانه اش گویی فضا را فرا می گیرد و به هیچ روی با دشمنان سر سازگاری و تمکین ندارد.

جواب فعالیت های نوشتاری صفحه ۱۱۹ فارسی هشتم درس شانزدهم

۱- پیشوند «ب‍ـ» را به ابتدای فعل‌های زیر بیفزایید و شکل تغییر یافتۀ آنها را بنویسید.

🟥 آمد = بیامد
🟥 افروخته است = بیفروخته است
🟥 افکنده بودند = بیفکنده بودند

۲- در هر یک از جمله‌های زیر، گروه‌های اسمی را بیابید و هسته، وابسته‌ها و نوع هر یک را مشخص کنید.

🟥 هر سخن ارزشمند را پاس بدار.

پاسخ: سخن: هسته
ارزشمند: وابسته پسین؛ صفت بیانی


🟥 هر روز، یک شعر زیبا بخوان.

پاسخ: شعر: هسته
زیبا: وابسته پسین، صفت بیانی


🟥 دانش آموزان، چند درخت کاشتند.

پاسخ: درخت: هسته
چند: وابسته پیشین، صفت مبهم

۳- درک و دریافت خود را از این بخش شعر «کودکان سنگ» بنویسید.

«وطنی زاده می‌شود در چشم‌ها / و اُفقی دیگر، نمایان…».

پاسخ: دنیا تولد ملتی دیگر را می‌بیند و قدرت مظلومان آشکار می‌شود.

توجه: برای مشاهده معنی کلمات و آرایه های ادبی درس ۱۶ فارسی هشتم، وارد لینک «معنی کلمات درس شانزدهم فارسی هشتم» شوید.

قبلی: معنی کلمات روان خوانی نام ها و جای ها فارسی هشتم
جواب درس ۱۵ آزاد فارسی هشتم ادبیات بومی ۲
جواب فرصتی برای اندیشیدن روان خوانی شوق آموختن فارسی هشتم
معنی کلمات روان خوانی شوق آموختن فارسی هشتم
معنی شعر یاد حسین (ع) درس چهاردهم فارسی هشتم
جواب سوالات درس ۱۳ فارسی هشتم

در این نوشته جواب سوالات صفحه ۱۱۸ و ۱۱۹ درس ۱۶ شانزدهم فارسی هشتم را مرور کردیم، جهت مشاهده پاسخ سوالات سایر درس ها کافیست نام آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید. همچنین اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه بنویسید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۴ دیدگاه

  1. حوصلم سر رفته دارم چرت و پرت مینویسم
    باورتون میسه اسمم بنده خداعه؟
    وایی فردا امتحان دارم نشستم دارم چرت و پرت میگم وایییییییی
    فعلا بای هرکسیکه اینو میبینه باییییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + سه =