جواب فعالیت های درس پانزدهم تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۱۱۷ تا ۱۲۱
گام به گام پاسخ و حل پرسش فعالیت های صفحه 117 ، 118 ، 120 و 121 درس 15 پانزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم
جواب فعالیت های درس 15 پانزدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم ؛ امروز قصد داریم تا در این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم ، جواب و پاسخ سوال های گفت و گوی کلاسی و فعالیت گروهی و گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۱۷ و ۱۱۸ ، گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۲۰ ، عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه ۱۲۱ درس ۱۵ پانزدهم کلیشه بدن کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم را قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.
پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس شانزدهم تفکر و سواد رسانه ای
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۱۷ تفکر و سواد رسانه ای دهم
🟧 چه چیز یک بدن را سلامت می سازد؟
پاسخ: برای اینکه بدن سالم و نیرومند باشد باید غذاهای سالمی به اعضای بدن برسد، پس باید اطلاعات کافی را داشته باشیم که هر کدام از اعضای بدنمان برای سلامت خود به چه غذایی نیاز دارند.
🟧 شما دلتان می خواهد لاغر باشید یا سلامت؟
پاسخ: سلامت، زیرا لاغر بودن زیاد به سلامت بدن من آسیب می رساند.
🟧 راجع به افرادی که در فیلم های خارجی و تبلیغات میبینید، فکر کنید.
🟡 از چه جملاتی برای توصیف زنان موجود در آن فیلم ها استفاده می کنید؟
🟡 از چه جملاتی برای توصیف مردان موجود در آن فیلم ها استفاده می کنید؟
🟡 این تصاویر چه پیام هایی درباره ظاهر مردم به ما می دهند؟
پاسخ: افرادی که در رسانه ها میبینیم، تفاوت های زیادی با ما دارند زیرا در رسانه سعی شده است آن ها را انسان های فوق العاده نمایش دهند و اگر ما بتوانیم زندگی شخصی یکی از این سلبریتیها را از نزدیک ببینم متوجه می شویم خود آن ها نیز در زندگی شخصی شان با چیزی که در رسانه از آنها میبینیم متفاوت هستند.
پیام این تصاویر آن است که چیزی در رسانه به ما نمایش داده می شود با زندگی واقعی متفاوت است.
🟧 درباره خانواده و دوستان خودتان فکر کنید، آیا آنها شبیه افرادی هستند که در رسانه ها می بینید؟
پاسخ: خیر، آنها نیز با افرادی که در رسانه ها می بینم متفاوت هستند زیرا تصاویری که ما از افراد در فیلم ها و تبلیغات میبینیم تصاویر دستکاری شده است تا آنها جذاب تر به نظر برسند. با گریم، نورپردازی و استفاده از نرم افزارهای خاص تصویر یک فرد را تغییر می دهند.
پاسخ فعالیت گروهی صفحه ۱۱۷ و ۱۱۸ درس ۱۵ تفکر و سواد رسانه ای
تصور کنید شما موجودی فضایی هستید که به زمین سفر کردهاید و روزی به ایستگاهی فضایی در زمین میرسید. در این ایستگاه فضایی شما انواع زیادی از مجلات را پیدا میکنید. از آنجایی که قبلاً هیچ انسانی ندیدهاید، این مجلات برای شما جالب است. بنابراین آنها را کنار هم میگذارید و بر اساس آن یک گزارش دربارۀ زمینیها تهیه میکنید.
در گروه مجلاتی که با خود به کلاس آوردهاید را بررسی کنید. بر اساس تصاویر مجلات بنویسید فضاییها ظاهر زمینیها را چگونه توصیف میکنند (به عنوان مثال آدمها همه لاغر و شاد هستند یا …). گزارش خود را برای کلاس آماده کنید. هر گروه گزارش خود را برای کلاس بخواند. سایر دانشآموزان دربارۀ صحت و دقت توصیفات و تطابق تصاویر مجلات با ویژگیهای عموم مردم نظر دهند.
پاسخ: در این جا مجلات همان رسانه هایی هستند که عکس ها را با دستکاری زیباتر و شکیل تر می کنند. وقتی آدم من به عنوان آدم فضایی این تصاویر را می بینم پیش خودم فکر می کنم که انسان ها چقدر مرتب و زیبا هستند و هیچ مشکلی ندارند اما در واقع اینطور نیست.
البته ممکن است از آنجایی که فضایی ها ما انسان ها رو به خوبی نمی شناسند با دیدن تصاویر مجله فکر کنند که چقدر ما زشت و لاغر هستیم.
حل گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۱۸ درس پانزدهم تفکر و سواد رسانه ای
فرض کنید این بار موجودات فضایی شما را به سیارۀ خود میبرند، در سفینه با فضاییهایی مواجه میشوید که حدود ۲۳۰ سانتی متر قد و ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارند. ابتدا فکر میکنید اینها زشت و بدقواره هستند. وقتی به آنجا میرسید میبینید که همۀ آنها جثههای بزرگی دارند. در آن جامعه افراد هرچه بزرگتر باشند زیباتر به شمار میآیند. مجلات را که ورق میزنید یا تلویزیون را که روشن میکنید فضاییهای عظیمالجثه را میبینید. پیامهای بازرگانی و تبلیغات هم محصولاتی را معرفی میکنند که به بزرگتر شدن جثه کمک میکنند.
🟧 همسالان فضایی شما در آنجا چه ویژگی هایی داشتند؟
پاسخ: آنها قدی ۲۳۰ سانتی متری و وزنی ۲۰۰ کیلوگرمی داشتند و تقریبا دو برابر من بودند.
🟧 معیارهای زیبایی برای آنان چه بود؟
پاسخ: هر چه بزرگ تر باشند و جثه بزرگتری داشته باشند زیباتر می باشند.
🟧 چه محصولاتی برای آنها تبلیغ می شد؟
پاسخ: محصولاتی که به بزرگ شدن جثه کمک می کند.
🟧 در این تبلیغات از چه فنونی استفاده می شد؟ چه صفت ها و وعده هایی به عظیم الجثه شدن پیوند داده می شد؟
پاسخ: فضانوردانی را نشان می داد که قبل از مصرف محصول جثه هایی کوچک داشتند.
🟧 معیارهای زیبایی در آنجا با معیارهای شما شباهت دارد یا متفاوت است؟
پاسخ: کمی متفاوت است زیرا کمتر انسانی دوست دارد تا این حد بزرگ و چاق شود.
🟧 اگر چند ماه در آن سیاره زندگی کنید نسبت به اندازه و شکل بدنتان چه احساسی خواهید داشت؟
پاسخ: احساس می کنم که من هم برای زندگی بهتر در آنجا باید شبیه به آدم فضایی ها بشوم. زیرا احتمالا وسایل رفاهی در آنجا بر اساس جثه های بزرگ ساخته شده است.
🟧 اگر بخواهید پیامی راجع به شکل و اندازه بدن به زمینی ها بدهید، آن پیام چیست؟
پاسخ: می گویم آن ها شبیه به غول هستند و زیبایی در جوامع مختلف معیار متفاوتی دارد.
🟧 طرز تلقی خود درباره زیبایی افراد را بررسی کنید، چه عواملی در شکل گیری نگرش شما مؤثر بوده است؟ نقش و سهم رسانه ها در شکلگیری این نگرش چیست؟
پاسخ: به نظر من انسانی زیبا است که شخصیت و دانش بالایی داشته باشد و ظاهر آن آراسته باشد و لازم نیست که حتما شلوار و لباس خاصی به تن کند. همچنین رسانه ها نمی توانند بر روی تفکرات من تاثیر بگذارند.
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۲۰ درس کلیشه بدن سواد رسانه ای دهم
🟧 چه صنایع و افرادی از ساختن کلیشه بدن و ترویج آن سود می برند؟ چگونه؟
پاسخ: یقینا شرکت هایی که مواد آرایشی و زیبایی تولید می کنند و یا دلالان این حوزه که از این راه به پول زیادی می رسند با تبلیغات قانع کننده ای افراد رابه سمت کلیشه بدن می کشانند.
🟧 پیامدهای پیروی از کلیشه بدن برای فرد و جامعه چه خواهد بود؟
پاسخ: کلیشه بدن به تدریج انسان را به سمت کاهش اعتماد نفس، چشم و هم چشمی در جامعه و الگو یابی غلط و مسیرهای نادرست هل می دهد. این مسیر غلط نهایتا می تواند به علت تنوع مدل ها وحس تنوع طلبی وزیبا خواهی افراد روزبروز هزینه های کلان برای کارهای بیهوده هدرمی رود و سلامتی افراد جامعه نیز تهدید می شود.
تحلیل عکس و مکث صفحه ۱۲۱ تفکر و سواد رسانه ای دهم
در جواب عکس و مکث صفحه 121 درس 15 کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم ، تصویر زیر آمده است که در ادامه به تحلیل ، بررسی و پیام این عکس و مکث پرداخته ایم:
پاسخ: نشان می دهد که آرایش ظاهر و انجام عمل های زیبایی و استفاده از جواهرات و عمل های زیبایی گونه ، دماغ و گوش و … جنسیت نمی شناسد. افراد تحت تاثیر رسانه های مختلف بدنبال کسب هویت برتر و پذیرش مطلوب تر با استفاده ازمدله ای مختلف هویت واقعی خود راپنهان می کنند.
پاسخ فعالیت در خانه صفحه ۱۲۱ درس کلیشه بدن تفکر و سواد رسانه ای
یکی از دو فعالیت زیر را انتخاب کنید و انجام دهید.
🟧 بررسی کنید دیدگاه برخی از محققان و صاحب نظران دربارۀ کلیشۀ بدن چیست؟
پاسخ: مفهوم بدن و زیبایی در حوزهی علوم اجتماعی و انسانی، از دهههای پایانی قرن بیستم، توجه ویژهی بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است؛ از جمله جامعهشناسان، انسانشناسان، پژوهشگران مطالعات فرهنگی، ارتباطات، اقتصاد و بازاریابی از زوایای گوناگون به مطالعه، کنکاش و بررسی پرداختهاند.
رابرت مک کنزی، استاد ارتباطات دانشگاه «ایلینویس» میگوید: «روزنامهنگار حرفهای، عمیقاً بر منابع رسمی اطلاعاتی اتکا دارد. خبرنگاران آنها حتما با سخنگویان رسمی نخستوزیران، مدیر فعالیتهای رسانهای کاخ سفید، مدیران شرکتهای تجاری و فرماندهان عالی رتبه ارتش گفتوگو نمایند و اخبار این رسانهها درون حقیقت، گفتههای آنهاست. لذا دورنمای عملکرد آنها هم به صورت خودکار با دیدگاههای رسمی پیوند میخورد و در یک راستا خواهد بود.»
وی درون ادامه خاطرنشان میکند که «اگر شما با زندانیان، تظاهرکنندگان، بیخانمانها و یا اعتصاب کنندگان گفتوگو نمایید، احتمالاً به منابعی غیرقابل اتکا وابسته شدهاید. درون حقیقت، شما حتما در روزنامه نگاری حرفهای، واژه بیطرفی و استقلال را حذف کنید.»
چنین اتکایی بر منابع رسمی اطلاعاتی و خبری، رسانههای ما را عمیقاً به سوی محافظهکاری کشانده و در حقیقت، تعریف یک رویداد به عنوان یک خبر و یا خودداری از انتشار آن، درون دستان صاحبان قدرت میافتد. آقای مک کینزی که کتاب ارزشمند «رسانههای ثروتمند، دموکراسی فقیر» را نگاشته است، چنین هشدار میدهد: «شرایط کنونی ما، دقیقاً درون جهت متضاد با عملکردی هست که حتما در یک نظام دموکراسی روی دهد، یعنی پاسخگویی صریح و شفاف صاحبان قدرت درون برابر افکار عمومی.»
چهارمین مطرح شده درون این مدل، انتقاد هست که به معنای پاسخ و عکسالعمل منفی نسبت به یک خبر و یا گزارش انتشار یافته درون رسانهها میباشد. این انتقادها میتواند درون قالب نامهها، تلگرافها، تماسهای تلفنی، طومارها، شکایتهای قضایی، سخنرانی و یا طرحهای دولتی، شکایت، تهدید و یا اقدامات تعقیبی و تنبیهی باشد.
سازمانهای تجاری معمولاً ـه صورتی ساختار یافته گردهم میآیند که تا ماشین انتقادگری خود را سروسامان دهند. شاید یکی از معروفترین انجمنهای فعال درون این زمینه را حتما «ائتلاف آمریکایی تغییر آب و هوا» (GCC) دانست که در آن، تعدادی از شرکتهای نفتی و خودروسازی نظیر «کسون»، «تگزاکو» و «فورد» حضور دارند. به هر حال، سنگ بنای این ائتلاف قدرتمند از سوی مؤسسه «برسون – مارستلر» بنیـان نهاده شد که بزرگترین شرکت روابط عمومی دنیا به شمار میرود. هدف اصلی آنـها، زیر سؤال بردن نتایج تحقیقات و پژوهشهای دانمشندان علوم آب و هوا و هشدارهای انتشار یافته درون مورد روند فزاینده گرمایش جهانی میباشد.
شارون بیدر درون کتاب خود با عنوان «دایره بسته جهانی»، به افشای اقدامات گسترده این ابر شرکتهای صنعتی و تجاری و شرکتهای روابط عمومی اجارهای آنها درون زمینه بی اثر یافتهها و هشدارهای دانشمندان و کارشناسان حامی محیط زیست میپردازد. مثلاً آنان به جای تلاش درون جهت تصویب قوانین کنترل دولتها، خواهان مسئولیت پذیری زیست محیطی افراد درون شیوه زندگی خود هستند و با هرگونه تصویب مقررات جدیدی به منظور صنایع، به شدت مخالفاند. یکی از نویسندگان برجسته انگلیسی که آثار متعددی درون حوزه محیط زیست و حیات وحش دارد نیز اخیراً اعلام نموده که صاحبان صنایع انگلستان به شدت از انتشار گزارشهای نگران کننده درون رسانهها جلوگیری مینمایند.
🟧 آنچه در خصوص بدن حائز اهمیت است طبیعی بودن آن در عین سلامت است. بدنهای افراد بهطور خداداد از شکل و اندازهای متنوع برخوردار است که این تنوع به عمد در رسانه نادیده گرفته میشود. افراد در برنامههای تلویزیونی به دلیل اندامشان مورد طعن قرار گرفته و تحقیر میشوند. در طول هفته برنامههای تلویزیونی، فیلمهای سینمایی یا تبلیغاتی را که مشاهده میکنید بررسی کنید، چند مورد از این طعن و تحقیر را بهطور آشکار یا پنهان مشاهده میکنید؟
پاسخ: افراد لاغر مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، این تقریباً به کلیشه ای در فیلم ها تبدیل شده است. مثلاً دانش آموز کوچکی که در فیلمی مورد آزار و اذیت توسط همکلاسی های بزرگتر از خود قرار گرفته و در صدد تغییر این شرایط است. یا تبلیغاتی که با نشان دادن مدل هایی بدن ما را به داشتن عضلات بیشتر دعوت میکنند در حالی که ساختن عضلات نیازمند ماهها و سالها ورزش است و با یک مکمل غذایی ایجاد نخواهد شد و برای هر سنی مجاز نیست.
پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس چهاردهم تفکر و سواد رسانه ای
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ و جواب های فعالیت های درس 15 پانزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم و یازدهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.
واقعا ممنونم از سایت خوبتون عالی حرف ندارع❤❤❤
سایتتون واقعا محشره دنبال هر سوالی بودم پیداش کردم واقعا عالیع مرسی از زحماتتون❤
برای شب امتحان خیلی خوب بود
خوب بود
Awliiiiiiii😉😊
عالی بود ممنون
یعنی کاکو دست خوش عالی بود
عالی بود مرسی
خیلی خوب بود مرسی ماگرتا
خیلی خوب بود.ممنون
عالی جواباتون
خوب بود
بی نظیر
عالی عالی بود بازم این جوری جوابشان را بزارید
خیلی عالی، مرسی از شما
عالی بود 😍
عاالی بود،ممنون 💓
عالی بود به کارتان ادامه دهید
کامل
بسیار عالی متشکرم🙏😊
عالی بود😍
عالی☺❤
واقعا عالی
عالی بود 😍
عالی 👌🏻👌🏻
معرکه
عالی بود 😍😍
عالی بود ماگرتا ممنون
خیلی خوب بود
خیلی خوب بود
عالی بود
خیلی خوب نبود خیلی عالی بود
اااا
واقعا ممنون